Te lapsenne kastamattomat: kun lapsenne kuolee, kuka puhuu hautajaisissa?
Jos se lapsi vaikka laskee pulkalla auton alle, niin millaiset ovat hautajaiset? Aivan varmasti kutsutte sinne papin, "ettei suvun mummot loukkaannu".
Mietin vaan, että onko näillä, jotka jättää lapsen kastamatta, oikeesti pokkaa olla kirkosta ulottumattomisssa, esim lapsen kuoltua, vai pyydetäänkö silti sitä pappia sinne, kerran vainaja on lapsi?
Kommentit (88)
Emme kuulu kirkkoon, emmekä siis tarvitse arvon pastorin palveluita yhtään mihinkään. Suvun mummojen mielipide ei koskaan ole kiinnostanut pätkän vertaa, vaikka ihan fiksuja mummoja ovatkin.
ei varmasti kutsuta pappeja, olemme muslimeja.
Ja ei ole edes tullut mieleen, et jonkun ventovieraan pitäisi tulla jotain puhumaan meidän perheen hautajaisiin. Kuoli meistä sitten kuka tahansa...
Ja ollaan menty naimisiin ilman pappia, synnytty ilman pappia, vietetty nimiäisiä ilman pappia...
Jos kirkkoon pitäisi liittyä vain hautajaismenojen takia, niin oot ap kyl aika yksinkertainen ihminen. On se uskonto kuule muutakin :) Lapset on halunnu meillä kuulla raamatun tarinoita ja puhutaan uskonnoista avoimesti kotona, jos joku asia askarruttaa. Jos joku lapsista sitten aikanaan haluaa liittyä kirkkoon, niin meillä ei mieheni (tai varmaan vanhempiemmekaan mielestä) ole mitään sitä vastaan. Harmittaisi kyllä, jos ainoa syy siihen liittymiseen olisi tosiaan joku hautajaismeno juttu tai hääjärjestelyt. Mutta jokainen tekee aikuisena itse omat päätökset joita on syytä kunnioittaa.
jotenkin se olisi pienin ongelma jos lapseni kuolisi.
Itse en juuri hautajaisrituaaleista välitä, saa siellä höpttää puolestani kuka tahtoo, mutta en minä kyllä pappia tietentahtoen kutsuisi. Vähän hassulta tuo ap:n kysymys tuntuu.
ei varmasti kutsuta pappeja, olemme muslimeja.
ja kyllä hänet siunasi pappi. Oli yhteissiunaus, jossa siunattavana noin 10 lasta. Häntä ei olisi pystynytkään kastamaan, koska ei elänyt hetkeäkään mutta ei olisi kastettu vaikka olisi elänytkin.
Jos joku elävistä lapsista kuolisi, niin luultavasti pappi siunaisi. Tämä ei tapahtuisi mummojen vuoksi, koska he ovat jo kuolleet eikä muunkaan sukuslaisen vuoksi vaan siksi että se olisi mutkattomin tapa edetä. En näe tässä mitään ristiriitaa - nämä kastamattomat lapseni ovat olleet pienempinä srk:n päiväleireillä ja aikoinaan kävin heidän kanssaan srk:n perhekerhossa.
Heitä ei voitu kastaa kummipakon vuoksi, muuten minulla ei ole mitään seurakuntaa vastaan.
Siis miksi joku haluaisi ehdottomasti papin? Ei tämä kirkkoasia ap muille ole keskimäärin tuollainen pakkomielle. On sitä nimiäisetkin vietetty ilman pappia niin miksei sitten hautajaiset. Ja on muuten PALJON kauniimpia ja koskettavampia puheita, kun joku joka oikeasti tarkoittaa sanomaansa puhuu. Papit vetävät viran puolesta jotain puisevaa liturgiaa, koska heille maksetaan siitä.
haluan intiimit ja pienet hautajaiset eikä sinne mummoja tai ketään muitakaan sukulaisia kutsuta.
tapauksia, joissa vainajan haudalle on pyydetty pappi puhumaan ja ruikutettu paikkaa sukuhaudasta, vaikka vainaja ei ole kuulunut kirkkoon. Siksi ihmettelen - näitä ihmisiä kun todella on. Jos ei kuulu kirkkoon, ei pitäisi sitten käyttää näitä palvelujaan koskaan.
Minusta on sääli, että kirkolla ei ole pokkaa käännyttää pois kirkkoon kuulumattomia :(
ap
lapseni kuollessa hänen hautajaisiinsa ei osallistu kuin me vanhemmat ja sisarukset.
miksi ette kutsu imaameja jos olette muslimeja
Toki hautajaisissa on imaami läsnä, mutta eikö tässä kyselty että ottaako sinne papin vai ei?
t. se musliminainen
vastaa uskonnossasi samaa kuin pappi kristinuskossa? Siitähän oli kyse, uskontokunnan virallisen edustajan läsnöolosta. Vai eikö muslimeilla oli ammattikseen uskontoa edustavia ollenkaan ?! Pahoitteluni, en tätä tiennyt. Luulin, että on.
Voihan olla, että lapsesi kuolee vasta aikuisena perheellisenä
"haluan intiimit ja pienet hautajaiset eikä sinne mummoja tai ketään muitakaan sukulaisia kutsuta."
lapseni kuollessa hänen hautajaisiinsa ei osallistu kuin me vanhemmat ja sisarukset.
mummoni tarkoitti sanoessaan, että kirkkoon kuulumattoman hautajaiset eivät ole sen kummemmat kuin koiran hautaaminen puutarhaan...
Jos ei kuulu kirkkoon, ei pitäisi sitten käyttää näitä palvelujaan koskaan. Minusta on sääli, että kirkolla ei ole pokkaa käännyttää pois kirkkoon kuulumattomia :( ap
Miksi liittymiseen pitää sotkea ulkopuolisia ihmisiä (kummit)? Jeesus oli hyljättyjen ystävä, mutta kirkko vaatii, että pitää olla liuta kavereita ennen kuin voi liittyä kirkkoon. Eihän ne tältä pohjalta kehtaa käännyttää pois, kun itse ovat estäneet liittymisen!
Ja sitten ihmettelevät, kun ei liitytä kirkkoon!
ei kutsuttu äidinkään hautajaisiin. Tosin kirkon henkilö halusi väkisin vetää jonkun ohjelmanumeron kun haettiin uurnaa kirkontiloista.
tapauksia, joissa vainajan haudalle on pyydetty pappi puhumaan ja ruikutettu paikkaa sukuhaudasta, vaikka vainaja ei ole kuulunut kirkkoon. Siksi ihmettelen - näitä ihmisiä kun todella on. Jos ei kuulu kirkkoon, ei pitäisi sitten käyttää näitä palvelujaan koskaan.
tahto vai kirkkoon kuuluvien läheisten?
vastaa uskonnossasi samaa kuin pappi kristinuskossa? Siitähän oli kyse, uskontokunnan virallisen edustajan läsnöolosta. Vai eikö muslimeilla oli ammattikseen uskontoa edustavia ollenkaan ?! Pahoitteluni, en tätä tiennyt. Luulin, että on.
No jos noin ajattelee, niin toki meille tulisi imaami paikalle. Mutta käsitin, että keskustelussa oli kyse siitä, että onko "pokkaa olla kutsumatta pappia mummojen mieliksi." Siis ei tekisi itse mieli kutsua sitä pappia kun ei sen löpinöihin usko eikä ole kastanut lasta, mutta mummojen takia olisi kutsuttava.
Minä taas uskon niitä imaamin puheita joten en näkisi mitään syytä miksei hän voisi pitää puheita, kun puhuu kuitenkin niistä asioista mihin minä uskon.
Mutta papin puheita en uskoisi.
t. musliminainen
miksi pappi pitäisi pyytää silloin kun vainaja on lapsi?