Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Telkkarin piilottelijat!

Vierailija
01.05.2011 |

Kuinka moni vanhoillislestadiolainen piilottelee televisiota kotonaan? Itse tiedän täälläpäin kaksi semmoista perhettä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaiseni on pappina lestadiolaisseudulla, ja hänen naapurustossaan osalla on TV-antenni katolla, osalla ei. Vaikeahan sitä antennia on piilotella.



Tulee tästä sun avauksesta mieleen, että sen päällimmäinen tarkoitus on mustamaalata lestadiolaisia.

Vierailija
2/19 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen lahkosta eroamista. Isäni irtaantui ensin ja osti TV:n. Se peitettiin vain pöytäliinalla, kun kotona oli ompeluseurat tai pyhäkoulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitisn piilottelijoilla niitä ihmisiä, jotka edelleen kuuluvat herätysliikkeeseen ja käyvät rauhanyhdistyksellä. Sellaisia jotka ulospäin pitävät televisiota syntinä MUILLE uskovaisille, mutta sallivat sen salaa itselleen.



ap

Vierailija
4/19 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä piiloteltaisiin?

Vanhoillislestadiolaisten kokous päätti vuonna 1963 että televisio on syntiä eikä kristityn kodin huonekalu.

http://freepathways.wordpress.com/2011/04/27/televisiointi/

Vierailija
5/19 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä en ole koskaan käsitätnyt mikä idea siinä on, että samoja tv-ohjelmia lestadiolaiset saavat vapaasti katsoa netistä?



Onko se VASTAANOTIN-laite siis se synti?



Tietoken ei ole syntiä vaan tv-vastaanotin?

Vierailija
6/19 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen vanhoillislestadiolaisen vastaus kuuluu:



Jos päästämme television kotiimme, me emme pysty sitä hallitsemaan. Jos katsomme hyvän, voimme katsoa pahankin.”



Lestadiolainen ei löydä tv:stä nappulaa jolla se suljetaan?



Miten hän pystyy jättämään pois synnilliset saitit netin viihde-, seksi- ja väkivaltatulvasta, kun hän ei pysty jättämään katsomatta tavallisten Suomessa lähetettyjen tv-ohjelmien joukosta niitä synnillisiä?



En ymmärrä tässä lestadiolaisten logiikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellosta on siis ensi vuonna 60 vuotta aikaa. Olisiko aika kumota kielto?

Vierailija
8/19 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka sitä nykyaikana edes tarvitsee?

minulla on autossanikin TV.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sitä tv: tä sitten katsottu paljon siellä autossa? Mä taas oon haaveillu joka kesä että miulla ois ulkona telkkari, niin voisin olla samalla ulkona ja kattoa telkkaria ;) :D

Vierailija
10/19 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vl. selittää mulle miksi on syntiä hankkia kotiin tv kun netissä voi kuitenkin surffailla mielin määrin?

En saanut ainuttakaan vastausta. Tulkitsin sen niin, että osuu arkaan paikkaan lestadiolaisilla. Tuskin vastausten puuttuminen johtui siitä, että kukaan vl ei avausta lukenut, täällä kun on aktiivisia lestadiolaisia palstailemassa kuitenkin muuten.

kun taas tv:stä tulee paljon haitallista ja uskosta vieraannuttavaa ohjelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huvittavaa. Meillä on telkkari ja harvemmin sieltä mitään katsotaan. Enemmän meillä netti käytössä. Netti on paljon pahempi vekotin. Siksi mä en ymmärrä miksi se tv- ruudun kotiin hankkiminen on joku mörkö.

Juu ja Vl:lliä ollaan. Tuo selitys on aika ontuva että sieltä tulee pahaa ohjelmaa. Ensinnäkin YLE ei näytä mitä sattuu ohjelmia.

Voisiko joku vl. selittää mulle miksi on syntiä hankkia kotiin tv kun netissä voi kuitenkin surffailla mielin määrin?

En saanut ainuttakaan vastausta. Tulkitsin sen niin, että osuu arkaan paikkaan lestadiolaisilla. Tuskin vastausten puuttuminen johtui siitä, että kukaan vl ei avausta lukenut, täällä kun on aktiivisia lestadiolaisia palstailemassa kuitenkin muuten.

kun taas tv:stä tulee paljon haitallista ja uskosta vieraannuttavaa ohjelmaa.

Vierailija
12/19 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kävisitte ry:llä seuroissa tai keskusteluilloissa, kuulisitte että netin käytöstä ja sen vaarallisuudesta puhutaan vl:ten keskuudessa todella paljon. Netin käyttöön on kuitenkin vaikeampi ottaa jyrkkää yleistä kantaa, koska se on muuten nykypäivänä lähes välttämätön: laskunmaksut, opiskelut, tiedonhaku tms. asiointi. TV:ssä sen sijaan ei olla havaittu tällaisia välttämättömiä hyötyjä silloin 60 vuotta sitten eikä nykyään. Eihän se "kielto" todellakaan perustu itse laitteeseen vaan sen tarjontaan. Kaikissa vl-perheissä on varmasti nykyään käyty paljon keskustelua tv-ohjelmien katselusta netissä, toisissa perheissä niitä katsotaan enemmän ja toisissa vähemmän, joissakin perheissä ei ollenkaan. Se on kuitenkin todella vaikeaksi koettu asia nykyajan vl:en keskuudessa. Elämä oli helpompaa ennen nettiä, kun oli vain tv, ja sen käyttöön oli selkeä kanta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt sitä että miksi lestadiolaiset kieltävät television ohjelmien katselemisen, mutta netti on vapaa ja sen välittämänä saa katsoa niitä samoja teevee ohjelmia.



Mikä raamatullisuus taikka hengellisyys mahtaa olla tällaisen uskonkäsityksen perusteena?

Vierailija
14/19 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tykkää että hntä palvellaan niin että se hartaus on niidenkin ihmiten seurattavissa jotka eivät pääse fyysisesti paikan päälle?????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vl. selittää mulle miksi on syntiä hankkia kotiin tv kun netissä voi kuitenkin surffailla mielin määrin?



En saanut ainuttakaan vastausta. Tulkitsin sen niin, että osuu arkaan paikkaan lestadiolaisilla. Tuskin vastausten puuttuminen johtui siitä, että kukaan vl ei avausta lukenut, täällä kun on aktiivisia lestadiolaisia palstailemassa kuitenkin muuten.

Vierailija
16/19 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitisn piilottelijoilla niitä ihmisiä, jotka edelleen kuuluvat herätysliikkeeseen ja käyvät rauhanyhdistyksellä. Sellaisia jotka ulospäin pitävät televisiota syntinä MUILLE uskovaisille, mutta sallivat sen salaa itselleen. ap

Sepä kristillistä!

Vierailija
17/19 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut perustelun, että netissä voi katsomansa materiaalin valita kun taas tv:stä tulee paljon haitallista ja uskosta vieraannuttavaa ohjelmaa.

Eikö uskova pysty valitsemaan tv:n ohjelmia siis samalla tavoin kuin netin kautta lähetettyjä tv-ohjelmia?

Vierailija
18/19 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka sitä nykyaikana edes tarvitsee?



Monillakaan tutuillani ei ole tvtä ollenkaan, oli vl tai ei.



Sopiviksi näkemäni ohjelmat löytyy netistä kaikki. Harvoin katsotaan mitään, mies seuraa urheilua jonkin verran. Lapset saavat katsoa n. kerran viikkoon vaikkapa pikkukakkosen jos minulla on joku kotityö tms jota ei voi lasten kanssa tehdä.



mutta joo, kyllä meillä on keskusteltu ohjelmien katsomisesta, enkä pidä sitä hyvänä tapana.

Vierailija
19/19 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka sitä nykyaikana edes tarvitsee? Monillakaan tutuillani ei ole tvtä ollenkaan, oli vl tai ei. Sopiviksi näkemäni ohjelmat löytyy netistä kaikki. Harvoin katsotaan mitään, mies seuraa urheilua jonkin verran. Lapset saavat katsoa n. kerran viikkoon vaikkapa pikkukakkosen jos minulla on joku kotityö tms jota ei voi lasten kanssa tehdä. mutta joo, kyllä meillä on keskusteltu ohjelmien katsomisesta, enkä pidä sitä hyvänä tapana.

Olet ilmeisesti lestadiolainen.

Pari juttua:

1. miksi tv-vastanaottimen hankkiminen kotiin on yhä syntiä? Kysymyshän ei ole siitä tarvitaanko sitä vai ei, vaan siitä että jos sen hankkii, joutuu leimatuksi "teoillaan uskonsa kieltäneeksi".

2. miksi et pidä tv-ohjelmien seuraamista "hyvänä tapana", mutta et kuitenkaan syntinä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan