Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä täysi-ikäinen Down aikuinen asuu? Laitoksessa, omassa kodissa vai vanhempien luona?

Vierailija
01.05.2011 |

Kiinnostaa tietää, miten tuntemasi Down aikuiset asuvat. Itse tunnen vain yhden (19v) ja hän asuu laitoksessa, josta tulee parin viikon välein vanhempiensa luokse viikonlopuksi.



Onko tämä yleinen käytäntö? Enkä ole tässä syyllistämässä ketään, kiinnostaa vaan tietää.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelukodissa, tai tuetussa asumisessa.

Vierailija
2/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden down lapsen ja se on 13v,asuu vanhemmillaan,ei osaa puhua eikä mitään muutakaan ei taida tuollaisella paljoo tulevaisuutta olla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä (erityisiä ihmisiä koskevasta) aiheesta on hyvä kirjoitus tän päivän Aamulehdessä mielipidesivuilla. Käykää lukemassa :)

Vierailija
4/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli solussa tai yksiössä palvelutalossa. saattaa käydä osa-aikatyössä, asioi itse lähistöllä kaupoissa yms.



t. yhden sellaisen talon lähellä asuva

Vierailija
5/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla osastolla asuu kolme aikuista downia. Heistä ainakin yksi asui nelikymppiseksi vanhempiensa kanssa mutta nämä ei ikäännyttyään pystyneet enää hoitamaan häntä.

Vierailija
6/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaisesti. Nuoret ovat parikymppisiä ja asuvat ainakin vielä kotona. Ovat käyneet toisella paikkakunnalla opiskelemassa peruskoulun jälkeen ja yöpyneet asuntolassa ma-pe valvottuina, hoitaja myös öisin.



Asian vierestä hiukan: itselläni on lievästi kehitysvammainen poika, jonka opiskelu päättyy tänä keväänä. Hän ei halua vielä muuttaa posi kotoa, mutta aiomme valmentaa häntä itsenäistymiseen seuraavan 1-2 vuoden aikana. Tarkoitus olisi, että hän käy asumisvalmennuksessa esim. 2 viikkoa kuukaudessa. Lopuksi sitten katsotaan millainen asumismuoto hänelle sopii.



Luultavasti tukiasunto niin, että saa tarvittaessa puhelimitse yhteyden johonkin vastuuhenkilöön. KOtiin saa tietysti tulla kyläilemään ja yökyläilemään, kun ikävä iskee ja muutenkin.



Poika voisi asua tietysti kotonakin, mutta minusta täytyy ajatella tulevaisuutta. Me vanhemmat emme kuitenkaan elä ikuisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asuvat lapsuudenkodissaan, useimmat asuvat autetuissa tai ohjatuissa asuntoloissa. Jotkut asuvat yksin mahdollisesti ulkopuolisen tuen turvin.

Vierailija
8/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuudessa esiintyy yleensä vain näitä toisen ääripään downeja. Paljon on kuitenkin myös sellaisia jotka eivät edes puhu lainkaan, osaavat vain esim. muutaman viittoman.

Downeilla dementoituminen alkaa uein varhain. Siksi erityisesti iäkkäät downit ovat lähes aina ympärivuorokautisessa laitoshoidossa.

Laitoksissa heitä asuu hyvin vähän. Jotkut asuvat lapsuudenkodissaan, useimmat asuvat autetuissa tai ohjatuissa asuntoloissa. Jotkut asuvat yksin mahdollisesti ulkopuolisen tuen turvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllähän te osoitatte hänelle kunnioitusta, kun kohtelette häntä aikustuvana poikana, eikä jonainen ikuisena pikkulapsena. sekin on tärkeää.

Vierailija
10/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muistanutkaan asuntola vaihtoehtoa, se taitaa olla aika yleinen tapa. Tuon yhden 19v downin lisäksi tunnen muutaman alaikäisen downin ja siksikin mietin, mihin nuo lapset aikanaan sijoittuvat..



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin laitoksissa ei ole tällä hetkellä yhtään downia. Terkuin eräs joka tietää tämän asian.

Vierailija
12/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt kuitenkin muistaa se tosiseikka että

suurin osa Downeista on keskivaikeasti kehitysvammaisen tasolla. Vammaisuuden aste voi kuitenkin vaihdella lievästä vaikeaan.

Joissakin laitoksissa ei ole tällä hetkellä yhtään downia. Terkuin eräs joka tietää tämän asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivasti kommentoitu seiskalle! Täytyy löytää sellainen sopiva keskitie, jossa poika ei tunne tulleensa hylätyksi, mutta saa kuitenkin tuntea olevansa aikuinen mies (kohta 20). Siitä huolimatta, että mieli on jollakin osa-alueella kuin 9-13 -vuotiaalla.



Toivon hänelle mahdollisimman itsenäistä palveluasumista ja työpaikkaa (työtoimintaa), että elämässä säilyy mielekkyys, päivärytmi, ihmissuhteet ja tunne siitä, että on tarpeellinen kansalainen.

Vierailija
14/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolet asukkaista olisi downeja : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorista downeista vähemmistö.

Vierailija
16/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin siellä oli myös downeja. Nykyisin ja jo useita vuosia laitoksia on vähitellen "purettu". Laitoksiin jäävät ja niissä nykyisin asuvat vain kaikkein vaikeimmin vammaiset. Downit asuvat asuntoloissa. Joko autetuissa tai valvotuissa.

Vierailija
17/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko. laitoksessa on lähinnä iäkkäitä kehitysvammaisia.

Älä höpise. Suomessa ei ole sellaista laitosta, jossa puolet asukkaista olisi downeja : )

Vierailija
18/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään ikäisiä downeja ei laitoksissa ole kuin joitakin yksittäisiä.

Vierailija
19/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat nyt sekoittaa laitoksen ja asuntolan tai hoitokodin.

Vierailija
20/27 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaksi voidaan kutsua esim. paikkaa jossa on ympärivuorokautinen valvonta, asukkaat eivät laita itse ruokaa, eivät liiku itsenäisesti missään jne.

On vaan jotenkin mukavampi kutsua asuntolaksi vaikkei eroa laitoshoidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi