Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvan luvaton käyttö julkaistussa kirjassa - mitä tehdä?

Vierailija
29.04.2011 |

Eli nyt on niinkin omituinen tilanne, että diplomityöni eräs kuvaa (siis oman matemaattisen mallinnukseni tulos) on käytetty erään tunnetun kansainvälisen kustannusyhtiön julkaisemassa kirjassa. Tekstissä on maininta "Reprinted with kind persmission of the author X.Y..." vaikka minkäänlaista lupaa en ole kenellekään antanut eikä sellaista ole minulta edes pyydetty.

Olen tavallaan otettu, että alan arvostetut jenkkitutkijat (en todellakaan hlökohtaisesti tunne heitä) ovat halunneet käyttää kuvaani, mutta en pidä siitä että minua ei ole millään tavalla informoitu asiasta.

Miten lähteä selvittämään asiaa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kans kävi niin että olen FB:ssä tietyn yrityksen fani ja blogissani kirjoitellut yrityksen tuotteista itse ottamieni kuvien kanssa, niin huomasin nyt jälkeenpäin, että tuon FB-sivun kirjoittaja oli lisännyt niitä MUN kuvia sinne sivulleen.

Olen kans vähän otettu, mutta mutta... en viitsinyt nostaa numeroa kuitenkaan vaikka vähän harmittaakin. Olisihan kuvien lainaamista voinut kysyä blogista löytyvästä sähköpostiosoitteesta. Ja olisin voinut tehdä heidän kanssaan ihan reilustikin yhteistyötä, jos olisivat moista ehdottaneet. Mutta siis saanut ilmaiseksi niitä tuotteita!

Vierailija
2/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kuvan voi ottaa kunhan on lähde merkittynä, kuten on.

Antamalla diplomityön julkiseksi, on antanut luvan, lähdemerkintää käyttäen, käyttää ko aineistoa.set lähteen; ei se sen kummempaa ole.

Voithan sinäkin kirjoittaa artikkelin, johon otat jostain tietoa ja merkit

Itse olen hakenut kaikki opiskelutyöni salaisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla yhteydessä suoraan kustantajaan tai kirjoittajaan. Eräälle tutulleni oli käynyt vähän vastaava juttu, tosin ko. tekstissä oli kopioitu hänen väikkäriään ja ilman mitään mainintaa. Asia saatiin kuitenkin sovittua ihan rauhallisissa merkeissä.

Vierailija
4/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaatimaan rahallisia korvauksia, niinhän usassa on tapana.

Vierailija
5/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne julkaissut! Kannattaa pohtia, mitä laittaa nettiin näkyviin....

Vierailija
6/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä olevia kuvia ja saa kopioida, koska olet itse ne julkaissut! Kannattaa pohtia, mitä laittaa nettiin näkyviin....

Otapa selvää tekijänoikeuksista.

Vierailija
7/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on eri asia kuin tieteellinen julkaisu.

Tekijänoikeus ja tekijänoikeuslaki suojaa kuvia, tekstejä, musiikkia jne. siltä, että kuva tahansa voi käyttää niitä (ilman lupaa) omien tuotteidensa osana. Olivatpa julkisia tai eivät.

Onko diplomityösi julkinen? Silloin kuvan voi ottaa kunhan on lähde merkittynä, kuten on. Antamalla diplomityön julkiseksi, on antanut luvan, lähdemerkintää käyttäen, käyttää ko aineistoa.set lähteen; ei se sen kummempaa ole. Voithan sinäkin kirjoittaa artikkelin, johon otat jostain tietoa ja merkit Itse olen hakenut kaikki opiskelutyöni salaisiksi.

Vierailija
8/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Oxford University Press, USA.

Vierailija
9/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3.Kuva on lainaus eli sitaatti (22§). Tekijänoikeus mahdollistaa toisen teoksesta osan ottamisen tietyn käsiteltävän asian selventämiseksi. Yhtäältä kuvan lainaaminen osittain on aika hankalaa ja voi jopa loukata kuvan tekijän moraalisia oikeuksia, toisaalta taas kuvan käyttäminen kokonaan ei ole vain osan käyttöä. Suomen oikeusjärjestelmältä on tullut lausunto, jonka mukaan “kuvien lainaamiseen on suhtauduttava pidättyväisesti”.

Vierailija
10/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Oxford University Press, USA.

Laittaisin hänelle sähköpostia. Mutta onko sulla todisteet siitä, että kuva on omasi? Ja kuvanhan saa "kopioida", siis vaikka piirtää läpi ja sitten julkaista omanaan. Suoraan sitä ei saa kopsata/skannata whatever ja panna kirjaansa.

Vierailija
11/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekijänoikeus mahdollistaa toisen teoksesta osan ottamisen tietyn käsiteltävän asian selventämiseksi.

Vierailija
12/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että AP ei ole julkaissut kuvaa netissä vaan ihan painetussa diplomityössä. Ja vaikka kuinka tuo työ olisi sinänsä julkinen, niin ei ole mahdollista että se olisi kirjaan "Reprinted with kind persmission of the author X.Y..." koska mitään lupaa ei ole kysytty.

Vai onko tuo vain joku fraasi?

Vierailija
13/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Reprinted with kind persmission of the author Maija Meikäläinen"

Jos ne ovat kysyneet luvan sun työsi kustantajalta? Eikä kukaan ole muistanut ilmoittaa sulle mitään?

Vierailija
14/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei tekijä ole niitä salaisiksi hakenut.

Kun työ ei ole salainen, saa siitä ottaa esim. kuvan käyttöön kunhan ilmoittaa lähteen.

Ei siitä tule erikseen mitään lupapyyntöä. Mietihän millainen työ olisi, jos kaikki, jotka lainaavat kuvaa tahi tekstiä joutuisivat erikseen pyytämään luvan lainaukseen.

Vierailija
15/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sinulle ihan oikea ansio tieteellisissä piireissä, kun kerran lähde on mainittu kirjassa selvästi. En siis lähtisi missään nimessä vaatimaan kustantajalta korvauksia, eikä tällaisia korvauksia yleensä tieteellisissä piireissä makseta. Yleensä tutkijat ovat vain tyytyväisiä, jos heidän tuloksiinsa viitataan muissa teoksissa (kunhan lähde on mainittu).

Sen sijaan voisin kyllä lähettää kirjan kustantajalle ihan ystävällisen viestin, jossa kysyisin, mistähän lupa kuvan käyttöön on saatu, kun sinä et tiedä sitä antaneesi.

Terv. tohtori (tutkijana yliopistolla)

Vierailija
16/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö se olisi tekijänoikeudella suojattu. Kaikki "luovan ajatustyön tulokset" ovat tekijänoikeuden alaisia eikä niitä voi ilman lupaa käyttää - olivatpa julkisia tai eivät.

ellei tekijä ole niitä salaisiksi hakenut. Kun työ ei ole salainen, saa siitä ottaa esim. kuvan käyttöön kunhan ilmoittaa lähteen. Ei siitä tule erikseen mitään lupapyyntöä. Mietihän millainen työ olisi, jos kaikki, jotka lainaavat kuvaa tahi tekstiä joutuisivat erikseen pyytämään luvan lainaukseen.

Vierailija
17/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päättänyt jättää ikuisiksi ajoiksi taakseen. Eli tieteellisillä meriiteillä ei ole minulle enää mitään merkitystä, en aio jatkaa tutkijan uraa.

Kiitos vinkistä kuitenkin. Taidan siis lähettää sähköpostia aiheesta ystävälliseen sävyyn ja katsoa mitä vastaavat.

Ota nyt kuitenkin huomioon se, että kuvan julkaiseminen on sinulle ihan oikea ansio tieteellisissä piireissä, kun kerran lähde on mainittu kirjassa selvästi. En siis lähtisi missään nimessä vaatimaan kustantajalta korvauksia, eikä tällaisia korvauksia yleensä tieteellisissä piireissä makseta. Yleensä tutkijat ovat vain tyytyväisiä, jos heidän tuloksiinsa viitataan muissa teoksissa (kunhan lähde on mainittu). Sen sijaan voisin kyllä lähettää kirjan kustantajalle ihan ystävällisen viestin, jossa kysyisin, mistähän lupa kuvan käyttöön on saatu, kun sinä et tiedä sitä antaneesi. Terv. tohtori (tutkijana yliopistolla)

Vierailija
18/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Reprinted with kind persmission of the author Maija Meikäläinen"

Mitään ystävällistä lupaa ei ole annettu.

ellei tekijä ole niitä salaisiksi hakenut. Kun työ ei ole salainen, saa siitä ottaa esim. kuvan käyttöön kunhan ilmoittaa lähteen. Ei siitä tule erikseen mitään lupapyyntöä. Mietihän millainen työ olisi, jos kaikki, jotka lainaavat kuvaa tahi tekstiä joutuisivat erikseen pyytämään luvan lainaukseen.

Vierailija
19/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö se olisi tekijänoikeudella suojattu. Kaikki "luovan ajatustyön tulokset" ovat tekijänoikeuden alaisia eikä niitä voi ilman lupaa käyttää - olivatpa julkisia tai eivät.

Sitaatti

22 § (24.3.1995/446)

Julkistetusta teoksesta on lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa.

Vierailija
20/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli "tekijän ystävällisellä suostumuksella/luvalla"

"Reprinted with kind persmission of the author Maija Meikäläinen" Jos ne ovat kysyneet luvan sun työsi kustantajalta? Eikä kukaan ole muistanut ilmoittaa sulle mitään?