Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvan luvaton käyttö julkaistussa kirjassa - mitä tehdä?

Vierailija
29.04.2011 |

Eli nyt on niinkin omituinen tilanne, että diplomityöni eräs kuvaa (siis oman matemaattisen mallinnukseni tulos) on käytetty erään tunnetun kansainvälisen kustannusyhtiön julkaisemassa kirjassa. Tekstissä on maininta "Reprinted with kind persmission of the author X.Y..." vaikka minkäänlaista lupaa en ole kenellekään antanut eikä sellaista ole minulta edes pyydetty.

Olen tavallaan otettu, että alan arvostetut jenkkitutkijat (en todellakaan hlökohtaisesti tunne heitä) ovat halunneet käyttää kuvaani, mutta en pidä siitä että minua ei ole millään tavalla informoitu asiasta.

Miten lähteä selvittämään asiaa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö se olisi tekijänoikeudella suojattu. Kaikki "luovan ajatustyön tulokset" ovat tekijänoikeuden alaisia eikä niitä voi ilman lupaa käyttää - olivatpa julkisia tai eivät.

ellei tekijä ole niitä salaisiksi hakenut. Kun työ ei ole salainen, saa siitä ottaa esim. kuvan käyttöön kunhan ilmoittaa lähteen. Ei siitä tule erikseen mitään lupapyyntöä. Mietihän millainen työ olisi, jos kaikki, jotka lainaavat kuvaa tahi tekstiä joutuisivat erikseen pyytämään luvan lainaukseen.

Sitaatti 22 § (24.3.1995/446) Julkistetusta teoksesta on lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa.

Vierailija
22/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku olisi ottanut ap:n työn ja ruvennut myymään sitä KOKONAISUUDESSAAN, tekijänoikeutta olisi loukattua.

Nyt oli otettu kaavio/kuva eli lainattu osaa, jolloin tämä lainattu osa on sitaatti. Sitaatista on tekijänoikeuslaissa oma pykälänsä, minkä tuohon ylemmäksi kopioin.

Kun tulkitsee lakia, on ymmärrettävä termistö.

Kaikista julkisista kirjoituksista, artikkeleista, teoksista yms saa lain luvalla ottaa sitaatin omaan käyttöön kunhan merkitsee lähteen.

Näin ollen esim. blogikirjoituksista saa ottaa sitaatteja.

Tämä olisi ihmisten hyvä ymmärtää.

En jatka tätä keskustelua tämän enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joo lainaus on täysi eri asia kuin uudeleenjulkaisu.

Vierailija
24/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ollen esim. blogikirjoituksista saa ottaa sitaatteja. Tämä olisi ihmisten hyvä ymmärtää.

Terv. se blogikuvasta/FB-kuvasta kirjoittanut

Vierailija
25/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi, vaikka tuo kuva (joka muodostaa ihan oman kokonaisuutensa selityksineen ja taustatutkimuksineen) jollain tavalla miellettäisiin sitaatiksi, ei lähdettä todellakaan ole asianmukaisesti merkitty. On ainoastaan tuo mainitsemani lause, joka sekin on valetta.

Kolmanneksi, oikeastihan tässä tulee tulkita tekijänoikeutta US copyright law:n mukaisesti, koska kaupallinen hyödyntäminen (ja tekijänoikeuden rikkominen) on alunperin tapahtunut siellä.

Jos joku olisi ottanut ap:n työn ja ruvennut myymään sitä KOKONAISUUDESSAAN, tekijänoikeutta olisi loukattua. Nyt oli otettu kaavio/kuva eli lainattu osaa, jolloin tämä lainattu osa on sitaatti. Sitaatista on tekijänoikeuslaissa oma pykälänsä, minkä tuohon ylemmäksi kopioin. Kun tulkitsee lakia, on ymmärrettävä termistö. Kaikista julkisista kirjoituksista, artikkeleista, teoksista yms saa lain luvalla ottaa sitaatin omaan käyttöön kunhan merkitsee lähteen. Näin ollen esim. blogikirjoituksista saa ottaa sitaatteja. Tämä olisi ihmisten hyvä ymmärtää. En jatka tätä keskustelua tämän enempää.

Vierailija
26/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudelliset oikeudet (14.10.2005/821)

2 § (14.10.2005/821)

Tekijänoikeus tuottaa, jäljempänä säädetyin rajoituksin, YKSINOMAISEN OIKEUDEN MÄÄRÄTÄ TEOKSESTA valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka toista tekotapaa käyttäen.

Kappaleen valmistamisena pidetään sen valmistamista KOKONAAN TAI OSITTAIN, suoraan tai välillisesti, tilapäisesti tai pysyvästi sekä millä keinolla ja missä muodossa tahansa. Kappaleen valmistamisena pidetään myös teoksen siirtämistä laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa.

Teos saatetaan yleisön saataviin, kun:

1) se välitetään yleisölle johtimitse tai johtimitta, mihin sisältyy myös teoksen välittäminen siten, että yleisöön kuuluvilla henkilöillä on mahdollisuus saada teos saataviinsa itse valitsemastaan paikasta ja itse valitsemanaan aikana;

2) se esitetään julkisesti esitystapahtumassa läsnä olevalle yleisölle;

3) sen kappale tarjotaan myytäväksi, vuokrattavaksi tai lainattavaksi taikka sitä muutoin levitetään yleisön keskuuteen; taikka

4) sitä näytetään julkisesti teknistä apuvälinettä käyttämättä.

Julkisena esittämisenä ja yleisölle välittämisenä pidetään myös esittämistä ja välittämistä ansiotoiminnassa suurehkolle suljetulle piirille.

Vierailija
27/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston peruskursseilla?

Kaikki gradut ja opinnäytetyöt yms. perustuvat pitkälti lainattuun aineistoon muista tieteellisistä tutkimuksista. Kun käytetään lähdekirjallisuutta, on lähde aina mainittava.

Eikö tuon kuvan ja sitä käsittelevän tekstin yhteydessä pitäisi mainita tekijän nimi ja tekstissäkin viitata tekijään, tyyliin "Lahtisen (2008) mallin mukaan blaa, blaa, blaa." En nyt muista edes enää mitä noihin sulkuihin pitää laittaa. Ja sitten lähdeluettelossa koko lähteen tiedot, tekijöineen, julkaisijoineen, sivunumeroineen mistä kohdasta lainaus on otettu jne."

Oletan että kyseessä on jossain määrin tieteellinen julkaisu/teos jos siinä on käytetty jotain mallinnuskuvaa.

Ei voi mennä tuolleen, että mainitaan saatu lupa jota ei ole edes saatu.

Mun mielestä voisit ap laittaa ensin ihan ystävällisen meilin julkaisijalle, että huomasit tekemäsi kuvan eikä siinä ollut lähdeviitettä etkä ole antanut lupaa sen julkaisemiseen.

Vierailija
28/28 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi niin että eräs väitöskirjatyöntekijä käytti väikkärissä minun graduniini omin pikkukätösin tekemiäni kuvituksia. Hän kysyi luvan saako käyttää paria kuvaani, johon suostuin. Yllätyin kovin kun sitten näin valmiin kirjan, jossa olivat minun kuvani ilman minkäänlaista mainintaa siitä, että ovat minulta peräisin. Sitten jossain takasivun erityiskiitoksissa oli minun nimeni mainittu, muttei mitään viittausta kuviin. Olin laiska enkä jaksanut alkaa nipottamaan asiasta mutta törkeää silti.