Onko JUURIHOITO ihan kauhea toimenpide? Pelottaa...
Kommentit (32)
ja mennä hoitoon, tuli mitä tuli.
Minulla on yksi hammas juurihoidettu ja nyt sillä ei ainakaan tunne enää yhtään mitään. Samalla pitää varoa sitä, koska murtuu helposti. On jo kerran haljennut. Pitäisi ottaa siihen posliinihammas, mutta on niin kallista ja kunnallisessa ei sitä tehdä.
Vaan hermo. Eli hammas kuolletetaan. Sinänsä siis sana juurihoito on virheellinen, kopska ei siinä hoideta mitään.
Ja toimenpiteenä ei ole sen pahempi kuin paikkauskaan.
Ei siinä nyt mitään hammasta kuoleteta, jos hermot eivät ole jo kuolleet. Juurikanavat puhdistetaan ja niihin laitetaan lääkeainetta + väliaikainen paikka. Toistetaan niin usein kun tarvis että se tulehdus saadaan pois ja sitten paikataan hammas. Näin ei ehkä sitten tehdä jos hammas on jo oikeasti kuollut, sitten varmaan poistetaan se hermomassa pois ja paikataan*?
Mä oon käynyt nyt kolme kertaa juurihoidossa lyhyen ajan sisällä saman hampaan vuoksi ja vielä kerta edessä.
Yksi ainut kerta oli melko karmea, kun ien ja hermot olivat niin tulehtuneet ettei puudutusaine päässyt imeytymään. Mutta senkin kestin (vaikka olen hammaslääkärikammoinen) kun tiesin että tuska helpottaa. Mä odotin jotain paaaaljooon pahempaa, kun juurihoidolla aina pelotellaan - ei se niin kamalaa ole!! Pyydät puudutukset ja sovit jonkun merkin että nostat vaikka sormen pystyyn jos tarvitset lisäpuudutusta.
Ja mun kokemus on kunnallisesta hammashoidosta.
Sitä ennen pitää syödä antibioottikuuri, jotta ien paranee.
ei ole kamalaa! enemmänkin pitkästyttävää. mulla sattui koko homma enemmän takaraivoon, kuin hampaisiin :D Hammaslääkärin tuolissa oli joku sauma mun takaraivon kohdalla ja koska juurihoito kestää kauan, niin se sauma painoi mua päähän. Olisi pitänyt olla oma tyyny! :D
.. jos hammas on täysin eloton, niin poraus ja juurien hoitaminen ei satu. Jos kipua tuntuu, pyydät puudutuksen. Itseäni ahdistaa se että suussa on kaikenlaisia instrumentteja, ja tekee mieli nielaista sylkeä mutta ei saisi. Nykyinen hammaslääkärini tietää taipumukseni ja suojelee avattua hammasta syljestä jos haluan niellä. Lisäksi hän kertoo kuinka edistytään; tuntuu paremmalta kun homma etenee.
Useimmiten ei ole ollut kummempaa kuin paikkaaminen, mutta viime kerralla... Paikan alla oli muhinut kunnon pommi. Puudutteet eivät tehonneet, koska tulehdus oli niin paha ja hammaslääkäri yritti vakuuttaa, että hirvittävä kipu hellittäisi, kunhan saisi porattua tulehduspesäkkeeseen asti, jolloin paine helpottaisi. Jännityin kaarelle hammaslääkärintuoliin ja olin jo ihan varma, etten enää voisi kestää enempää kipua (pahempaa kuin lapsen synnyttäminen luomuna...), mutta tosian, kun öljysuoni oli löytynyt ja märkä pääsi pulppuamaan, helpotti olo huomattavasti. Seuraavat käynnit olivatkin sitten lasten leikkiä...
juurihoito oli miellyttävin toimenpide, mitä hampaisiini on ikinä tehty.
Tätä edelsi toki tulehtunut hammas ja sen kipu, jonka loppuminen sinänsä oli helpottavaa.
Hammaslääkäri laittoi todella reippaasti puudutusta, monelle puolelle hammasta ja eri kulmista. (Tätä edeltävillä kerroilla tosin mulla valui kyyneleet spontaanisti silmistä poraamisen ym. aikana, joten ilmeisesti siksikin lisäsi puudutusannosta.)
Ja toimenpiteessä kaiveltiin ja nitkutettiin ja käytettiin jotain rautaista häkkyrää, mutta EI PORATTU. Puudutus piti hyvin, loppuvaiheessa tunsin sellaista painetta, mutta en kipua, enkä varsinkaan sitä poraamisen vihlontaa, jota ei hävitä mikään puudute.
Toivon, että seuraavan kerran kun jotain pitää paikata, minulla olisi varaa mennä yksityiselle nukutukseen. Muuten en tiedä, että yrittäisinkö mieluummin vain kiskoa koko hampaan itse irti.
Tuo, mitä kerroin, että sain juurihoitoa tietämättäni, on ihan totta. Hml ei sitä varmasti kertomatta tehnyt, mutta kaksi kertaa sitä oli kuulemma tehty, ennenkuin asiasta kuulin. Ja tuo kuuleminen tarkoittaa todennäköisesti sitä, että kaikessa pelossa, paniikissa ja ahdistuksessa en vain sisäistänyt lääkärin kertomaa. Varmasti oli asiasta maininnut, mutta tuolla kertaa se "meni jakeluun". (En tullut kysyneeksi, oliko asiasta ollut puhetta, mutta koko ajan olin kuulevinani, että hml jutteli, mä laskin kattopaneleita ja arvioin niiden kokoa ja kuvittelin seksiä ties kenen julkkisten kanssa, tein kauppalistoja ja sisustusideoita, joita toteuttaisin, jos olisi rahaa ja laskin sydämenlyöntejä ja niin edelleen.)
Tietysti sain maximipuudutteet yms. kun olin kertonut peloistani, mutta ikinä en olisi asiaa huomannut, jos jostain syystä tuon viimeisen kerran jälkeen en olisi tarttunut siihen juurihoito-sanaan.
Uskokaa tai älkää, ei keikuta mun venettä. :)
6
voi olla, että määrät muistan väärin. Useamman kerran kuitenkin kävin, mut niillä kerroilla poistettiin myös viisaudenhampaita yms. mutta näistä jutuista on neljä vuotta aikaa.
6
mutta kuten joku sanoikin, se on vaan tosi tylsää.
Itse olen todella pahasti hammaslääkärikammoinen (nykyään otan sedaation) ja tietysti pelkäsin ja panikoin minkä ehdin.
Ainut mikä tuntui vähän inhottavalta on se isomman poran käyttö kun poran pitää päästä hampaan läpi juurikanavien luo. Se ei sattunut yhtään, mutta se ääni oli epämiellyttävä, semmoista jyrskytystä.
Itse juurien "tyhjennys", vai miksikö sitä kutsutaan, oli rentouttavaa kun pahin paniikki oli ohi. Hammaslääkäri vaan työnteli sellaista ohutta neulantapaista instrumenttia juurikanavassa edestakaisin, eikä se sattunut yhtään.
Kannattaa muuten sopia hammaslääkärin kanssa, että jos sattuu tai tuntuu että paniikki on tulossa, voit nostaa käden ylös ja hammaslääkäri keskeyttää hetkeksi. On myös hyvä jos hammaslääkäri voi koko ajan selittää mitä on tekemässä ja näyttää instrumentit ennen niiden käyttöä - se oikeasti vie sen pelottavan tuntemattoman elementin pois juurihoidosta.
Ei ole, itse kävin just tänään, oli kyllä paras lääkäri tähän asti kunnallisella puolella espoossa Kilossa, todella ammattitaitoinen ja ei sattunut yhtään.
viimeisin hoidettiin nyt keväällä ja eri hammaslääkärit käyttävät eri välineitä. Jotkut käyttävät sitä poran tapaista, toiset nytkyttävät tosiaan käsin koko homman. Aikaa jokatapauksessa menee ja kauan, mulla meni n. tunti per kerta.
Ja kivusta kysyit niin tekis mieleni sanoa "kolkkoa naurua" että eka juurihoito ei tuntunut missän ja ihmettelin miksi siitä on vouhkattu että on ihan kamalaa. Naureskelinpa itseasiassa vähäsen. Noh, toka ja kolmas sitten todistivat sen mitä olin pelännyt, itkua väänsin ja kouristelin siinä tuolissa kun sattui niin!! Hammaslekurit olivat tosi pahoillaan ja sanoivat että josksu vaan käy näin ettei puudutuskaan auta vaikka lisäsivät sitäkin monta kertaa, jopa ruiskuttivat puudutusainetta suoraan sinne hermokanavaan mutta ei, kun ei auttanut niin ei.
Joten kyllä jäi hitonmoinen kammo mulle juurihoidosta ja toivon että saan tulevat reikäni paikattua ennenkuin ne ovat juurihoidon tarpeessa ://