Onko kukaan ottanut 4-vuotiasta hoidosta kotihoitoon vauvan synnyttyä?
Onko täällä ketään, joka ei olisi jatkanut 4-5-vuotiaan hoitoa kun taloon syntyy vauva? Tuntuu nykyään olevan niin yleistä tämä, että lasta viedään päivähoitoon vaikka sitä ei oikeastaan tarvitsisikaan... Oma kohta 4-vuotiaani on pph:lla. Viihtyy kyllä hyvin, mutta toisaalta viihtyy aina hyvin myös kotosalla. Kerhon on aloittanut nyt syksyllä, joten jos lopettaisi hoidon, niin jatkaisi kerhossa 2 x viikossa à 3h. Lisäksi tapaa viikoittain sukulaislapsia, joten muita lapsia kyllä tapaisi!
Jos ottaisin nyt hoidosta kun kuopus syntyy, niin tällä tavoin esikoinen saisi olla kotihoidossa aina eskarin aloittamiseen saakka eli syksyyn 2007! Mitä tekisit tilanteessani?
Kommentit (33)
kevääseen asti. Sitten sain ilmoitettua hänet kerhoon ja nyt on kaksi kertaa viikossa kerhossa. Ei enää tarhassa. Puhuu kyllä kovasti tarhakavereista ja siitä mikä kaikki oli siellä kivempaa kuin kerhossa... Alkaa nyt pikkuhiljaa jo tottumaan kerhoon ja saanut sieltäkin kavereita. Tapaa kyllä tarhakavereitakin vielä.
On kuin hän saisi rangaistuksen kun menettää tutun ympäristön!
Tietysti lapset haluavat olla yhdessä äidin ja/tai isän kanssa!
Lapsen paras paikka on kotona oman perheen kanssa, meidän 4- vuotias oli ajoittain kyllästynyt, mutta pääosin tyytyväinen kotonaoloonsa (eihän elämän tarvitse olla aina jatkuvaa kivaa ja virikettä toisen perään, joskus voi olla tavallisen tylsääkin). Henk.koht.olin tyytyväinen, kun sain vauvan nukkuessa keskittyä isompien asioihin rauhassa, jutella ja puuhata arkisia asioita yhdessä. Se oli hyvää aikaa meidän perheelle. Sosiaalinen ja vilkas lapsi sai virikettä kerhosta ja harrastuksesta ja pihakavereista sisarusten lisäksi.
Meillä isommat lapset ovat kotona silloin kun minä olen kotona :-). Ovat sitten käyneet kerhossa 2-3 krt viikossa pari-kolme tuntia.
Olemme sitten päivällä ulkoilleet, askarrelleet, lukeneet satuja ja nauttineet toistemme seurasta. Ehdottomasti kannattaa!
vauvan syntyessä. Poika kävi 3*viikossa 3 tuntia kerrallaan seurakunnan kerhossa. Kaipasi toki vanhoja tarhakavereitaan, ja kun vuoden päästä palasi ensin hoitoon ja sitten eskariin, olivat vanhat kaverit vielä muistissa. Minä kysyin lapsen mielipidettä, ja hän halusi jäädä äidin ja vauvan kanssa kotiin. Lapsen mielipidekin siis vaikutti asiaan.
Kun teillä lapsi on perhepäivähoitajalla, sopisin hoitajan kanssaa, että saisitte mennä joskus heidän ulkoillessa sinne leikkimään, lapsi tapaisi sillä lailla vanhoja tuttujaan.
Nyt olen äitiyslomalla, ja uusperheemme on kaksikielinen. Poika käy 3 päivänä viikossa kielikylpemässä. Ja alun vaikeuksien jälkeen jää nyt oikein mielellän hoitoon. Lapsi on siis 3,5-vuotias.
Meilläkin esikoinen oli perhepäivähoidossa ja olisi tuntunut todella typerältä kuljettaa häntä johonkin toiseen kotiin samalla kun itse oli vauvan kanssa kotona. Esikoinen kävi srk:n kerhossa 2 kertaa viiikossa ja se oli ihan riittävästi. Kyläilimme myös paljon muissa lapsiperheissä, naapurustossa kun ei saman ikäisiä asunut.
Lapsi oli viihtynyt hyvin hoitopaikassa mutta ei jäänyt ikävöimään kavereita. Minusta oli todella antoisaa, että 4-vuotias oli kotona meidän kanssamme. Oli mukavaa puuhata hänen kanssaan isompien juttuja, elämä ei ollut pelkästään sitä vauvatouhua. Koin myös lähentyväni esikoisen kanssa taas ihan eri lailla kun vietimme niin paljon aikaa yhdessä. En ollut käsittänyt sitä aikaisemmin, mutta kyllähän se, että lapsi oli 8 h päivässä hoidossa, etäännytti meitä toisistamme. Kaiken kaikkiaan muistelen noita paria vuotta todella suurella lämmöllä enkä tekisi mitään toisin.
Seuraa sydäntäsi, ap! Nämä ovat kullanarvoisia aikoja viettää yhteisiä hetkiä rakkaiden lastesi kanssa. Näitä vuosia et unohda koskaan!
Olemme päätymässä siihen, että esikoinen jää kotiin keväällä. Alkaa kuitenkin olla viimeisiä mahdollisuuksia saada viettää rauhallisia päiviä yhdessä perheenä ennen kuin eskari alkaa. Näin saisimme vielä 1½ vuotta yhdessä.
Kuten joku jo sanoikin, niin onhan totta, että eskarin myötä ryhmä kuitenkin vaihtuu. PPH:n luona on vain muutamia toisia lapsia, joista vain yksi tulee samaan aikaan eskariin. Ehkä tilanne olisi eri, jos lapsi olisi nyt päiväkodissa niin sitten olisi hyvä jatkaa saman ryhmän kanssa aina eskariin saakka.
Nyt poju on siis ollut 3xviikossa pph:lla ja 2xviikossa kerhossa. Kerhossa hän onkin tavannut juuri niitä lapsia, joiden kanssa menee sitten eskariin ja kouluunkin.
Toisaalta en usko, että lapsi jää kaipaamaan hoitokavereitaan. Ei yleensä pidemmillä lomillakaan heitä paljoa kaipaile. Koti näyttää olevan se tärkein paikka tälle veijarille kuitenkin:).
Ap
Vierailija:
Jotenkin tuntuu kamalalta ajatukselta että lapsesi viettäisi päivänsä " vieraassa perheessä" , vaikka äiti ja pikkusisar olisivatkin kotona. Toi kerho on hieno juttu!
Muutoshan se on kerhon aloittaminenkin lapselle. Eikö olisi lapsen kannalta parempi, että lapsella säilyisi tuttu hoitaja ja tutut kaverit ja voisi sitten aikanaan palata samaan hoitopaikkaan? Näin muutokset lapsen elämässä minimoituisivat. Eihän siellä hoidossa tarvitse olla 10 h päivässä niin kuin monet tuntuvat luulevan.
Lisästressiä tulee varmasti sopeutumisesta uuteen kerhoon ja sitten taas aikanaan uuteen hoitopaikkaan menosta, kun ei siihen vanhaan mitenkään välttämättä pääse, jos paikasta luopuu.
Ja siis miksi kerho on " hieno juttu" , mutta tuttu hoitopaikka on " kamalaa" ???
Syy oli se etten vauvan kanssa ois jaksanut sitä kuskata hoitoon. Nyt käy kerhossa 2 kertaa viikossa, apu sekin. Vuoden alusta molemmat hoitoon.
tarha on tuossa naapurissa ja kaikki muutkin pihan penskat on siinä samassa paikassa. typykällä on aika kurjaa mutsin ja vauvan kanssa minä kun en ole mikään ohjelmatoimisto vaan teen päivät kotihommia.
paras ratkaisu riippuu kuitenkin lapsesta itsestään. meidän tyttö on vilkas ja sosiaalinen, joten tämä oli meille se paras ratkaisu.
Minuakin kiinnostaa tämä, kertokaa nyt joku viisaampi!
Näissä samantyyppisissä ketjuissa aina mollataan äitejä, jotka vievät lapsensa osapäivähoitoon (esim. 2-3x viikossa á 3 tuntia), mutta kerho (esim. 2-3x viikossa á 3 tuntia) on tosi hyvä juttu *hatunnosto*.
Nyt kyllä kerrotte, miten nämä niin merkittävästi poikkeavat toisistaan!
Vierailija:
Ja siis miksi kerho on " hieno juttu" , mutta tuttu hoitopaikka on " kamalaa" ???
Siis mun poikahan on JO kerhossa JA hoidossakin. Ihan siitä syystä ilmoitinkin kerhoon kun tiesin jo syksyn alussa tästä raskaudesta. Ajattelin, että on parempi että aloittaa jo nyt kerhossa niin tottuu siihen!!
Jaa että miksikö kerho on parempi... En mä muuten osaa mitään syitä kertoa, mutta ainakin meidän pph on kovin laiska keksimään mitään kivaa puuhasteltavaa, toisin kuin kerhossa jossa tekevät mielestäni jatkuvasti kaikenlaista kivaa! Kerhon ohjaaja on myös hyvin aktiivinen sekä laulamaan että soittamaan ja siitä on poika tykännyt tosi paljon.
Lisäksi minusta on vähän outoa viedä lapsi hoitoon toiseen kotiin kun itse olen kotona. Ja vielä maksaa siitä! Minä en ainakaan usko, että lapseni turvallisuus mitenkään järkkyy siitä, että hän nyt yhtäkkiä lopettaisikin hoitopaikassa. Hoitopäivät ovat olleet lyhyitä, enimmäkseen hän on ollut kotona kanssamme. Lisäksi hän on ehtinyt olla vasta vuoden hoidossa, joten on sinänsäkin tottunut olemaan kotosalla paljon.
Ap
Kesän kynnyksellä syntyy perheeseemme neljäs lapsi. Esikoinen syksyllä menossa tokalle, toinen eskariin, kolmas täyttää syksyllä neljä ja ollut vajaa puolitoistavuotiaasta hoidossa samassa ryhmässä keskimmäisen siskonsa kanssa. Eskari toimii ensi syksynäkin samasta ryhmästä hajautettuna. Meillä ei ole lähistöllä kotiäitiperheitä, puistoon on aika matka, kerhot ihan toisella puolella kaupunginosaamme. Päiväkoti on naapurissamme. Aion satavarmasti jatkaa silloin lähes nelivuotiaan hoitoa osa-aikaisena. En ole vielä laskenut, mikä määrä tunteja tai päiviä tehdään, mutta kokonaan kotihoitoon en häntä ota. Tiedän, että kaipaisi päiväkotiin, jossa sisko ja kaverit näkyvät ja kuuluvat aidan takaa kotipihallemme.
Eli mielestäni oma moraalin ja oikean ja väärän tajuni sanoo minulle, että on väärin pitää lapsi kunnallisessa hoidossa jossa hän vie jonkun toisen, ehkä työtätekevän vanhemman, lapsen hoitopaikan. Kerho on kuitenkin vain kerho, ei yhtä sitova kuin hoitopaikka, eikä ainakaan meidän kunnassa kerhoon ole ryysiksiä toisin kuin hoitopaikkoihin. Lisäksi kerho kestää vain 3 h, yleensä puolipäivähoidossakin olevat lapset ovat 5 h/päivä ja 3 päivää viikossa.
Ei tullut edes mieleen tehdä toisin. Poika kävi kerhossa 1-2 krt/vko. Meidän lapselle tämä oli ainoa oikea vaihtoehto, vaikka hoidossa viihtyikin ja oli kavereita.
Minä olen käsittänyt, että kaupungilla (Tampere) on nimenomaan tietty määrä kokopäiväpaikkoja, osapäiväpaikkoja, vuoro- ja iltahoitopaikkoja. Ja kyllä kerhokin on siinä määrin sitova, että ei sinne sinun lapsesi tilalle ketään oteta, mikäli lapsesi on poissa.
Vierailija:
Eli mielestäni oma moraalin ja oikean ja väärän tajuni sanoo minulle, että on väärin pitää lapsi kunnallisessa hoidossa jossa hän vie jonkun toisen, ehkä työtätekevän vanhemman, lapsen hoitopaikan. Kerho on kuitenkin vain kerho, ei yhtä sitova kuin hoitopaikka, eikä ainakaan meidän kunnassa kerhoon ole ryysiksiä toisin kuin hoitopaikkoihin. Lisäksi kerho kestää vain 3 h, yleensä puolipäivähoidossakin olevat lapset ovat 5 h/päivä ja 3 päivää viikossa.
asumme tosin perähikiällä, missä lapsia ei ole tarpeeksi täyttämään koko päiväkotia. päiväkoti toimii nyt jo puolivaloilla ja eri ikäryhmät on yhdistetty. siinä meidän nelivuotias menee joukon jatkona eikä takuulla vie kenenkään paikkaa.
Itse olen ns. paha, akateeminen ja menestyvä uraäiti, saan toisen lapsen alkuvuodesta, eikä ikimaailmassa missään nimessä tulisi mieleenkään viedä vanhempaa lasta (3,5 v) hoitoon kun olen vauvan kanssa kotona!!!!!
Sain keskenmenon eli ei tarvinnut sitten sen enempää ajatella asiaa mutta päätimme jo mieheni ja perhepäivähoitajan kanssa, että tyttö jatkaa hoidossa 4 päivää viikossa. Nyt ikäeroa tulis jo 5 vuotta eli todellakin jatkaa hoidossa. Pihapiirissä ei ole kavereita ja vauvojen jumppiin yms. ei sisaruksia voi ottaa. Mun mielestä on julmaa viedä noin isolta lapselta hoitokaverit! Ei mitkään satunnaiset jumppakaverit kuitenkaan aja samaa asiaa!