Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku ajattelee, että tuloerot ovat riistoa?

Vierailija
07.05.2025 |

Eihän sen varakkaan tulot välttämättä mitenkään liity köyhän tilanteeseen? Jos joku rikastuu vaikka kehittelemällä uuden pelin ja sen myyymisellä, miten se vaikuttaa riistona Lievestuoreella asuvan pitkäasikaistyöttömän elämään?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sellainen, joka ei itse ole rahojaan ansainnut ajattelee noin.

Vierailija
2/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hyvätuloisista ei ole kehitellyt yhtään mitään sen enempää kuin se pienipalkkainenkaan ihminen. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku oikeasti paljon uutta kehittänyt yrittäjä rikastuu. Tai joku oman alansa ehdoton huippu. Mutta se että joku keskijohdon perusjamppa ihan tosissaan kuvittelee olevansa niin paljon parempi ja tärkeämpi ihminen että hänen pitää saada kuusi kertaa isompaa palkkaa kuin minä niin voin sanoa että kusi on kyllä noussut pahasti päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa hyvätuloisista ei ole kehitellyt yhtään mitään sen enempää kuin se pienipalkkainenkaan ihminen. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku oikeasti paljon uutta kehittänyt yrittäjä rikastuu. Tai joku oman alansa ehdoton huippu. Mutta se että joku keskijohdon perusjamppa ihan tosissaan kuvittelee olevansa niin paljon parempi ja tärkeämpi ihminen että hänen pitää saada kuusi kertaa isompaa palkkaa kuin minä niin voin sanoa että kusi on kyllä noussut pahasti päähän.

Eihän hän itse palkkaansa päätä vaan hänen työnantajansa. 

Vierailija
4/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne rahat tulevat? Ylihinnoittelusta?

Vierailija
5/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaerot on riistoa, kun joillekin maksetaan palkan lisäksi muuta toimeentuloa, niin joku vetää välistä.

Vierailija
6/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleensä jokainen ajattelee itse olevansa sen palkkansa arvoinen vaikka ei palkkaa ole itse päättänyt.

Hyvin harva saa omasta mielestään liikaa palkkaa.

Vierailija
7/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jolle todennäköisesti lapioitu yritystukia ja valtion riskilainaa

Vierailija
8/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tätä on ihan tieteellisesti tutkittu. Ihmisten/yksilöiden välillä ei ole mitattu merkittäviä eroja rikkaan ja köyhän välillä. Rikkailla on vain enemmän rahaa ja köyhillä vähemmän.

Vierailija
9/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetkö peukaloa joka yö ja pöllityt rahasäkit katoavat muuallakin kuin painajaisissa?`

Vierailija
10/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jolle todennäköisesti lapioitu yritystukia ja valtion riskilainaa

Niin edelleen kuka riistää ja ketä?

Vierailija
11/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelma varsinaisesti ole tuloerot, mutta pienipalkkaisilla aloilla palkankorotukset ovat järjestään luokkaa 1% tai 0,10 € / tunti. Keskituloisten palkankorotukset taas ovat tavanneet olla 3 % tai enemmän, ja suurituloisilla 10 % tai yli, jolloin tuloerot kasvavat samalla kun hinnat nousevat, jolloin alimman palkkaluokan työntekijöillä ostovoima itseasiassa kutistuu joka palkankorotuskierroksella.

Joten kyllä, matalapalkka aloilla tuloerojen kasvu on riistoa.

Vierailija
12/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämäkään nyt ihan ole noin mustavalkoista. Kyllä siihen useimmiten on joku syy, miksi joissain tehtävissä tienataan enemmän kuin toisissa. Niissä voi joutua useammin tekemään päätöksiä, joista voi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen jos asiat menee pieleen, pitää olla kellonympäri tavoitettavissa tmv. Kyse harvemmin on siitä, että kuvittelisi olevansa parempi ja tärkeämpi ihminen, vaan enemmänkin siitä, että yritys pitää tyyppiä tärkeänä ja myös vaatii tältä enemmän, mitä niiltä perus rivityöntekijöiltä. Ja varmaankin sen verran enemmän, ettei siihen osaamista omaavat henkilöt halua sitä ylimääräistä taakkaa kannettavakseen jos korvaus ei ole vastaavasti isompi mitä niissä rivityöntekijän hommissa.

Itse olen ihan perusrivityöntekijä, enkä todellakaan tällä palkalla ottaisi vastaan sitä yrityksen "keskijohdon perusjampan" paikkaa, joka joutuu koko ajan stressaamaan kokonaisuudesta ja näin vapaapäivänäkin vastaamaan puhelimeen ja hoitamaan työasioita, jos tarve vaatii.

Vierailija
13/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot tuloerot kasvattaa epätasa-arvoa ihmisten välillä ja viime kädessä kaikki kärsii, myös se varakas. 

Mutta tietty määrä tuloeroja on hyväksi, se luo yritteliäisyyttä, kannustaa opiskelemään, osallistumaan, tekemään työtä. 

Kuka enää viitsisi nähdä vaivaa jos sama tulisi silti? Työssä käynnille on monta syytä, joista ykkönen on palkka. Jos kokee, että opiskeluun satsattu aika, työn tekemiseen annettu aika ja vastuu ( esimerkiksi juridinen) eivät näy paikassa niin ei löydy kohta tekijöitä.

Suomessa on todella pienet tuloerot ja se on ongelma. Meiltä puuttuu varakkaat ihmiset. Keskiluokka ei tätä rallia pyöreitä.

Ja pakko sanoa loppuun, olen ikäni äänestänyt vihervasemmiston puolelta. Realiteetit on sielläkin puolella tiedossa. 

Kyse on oikeasti siitä, miten tuloeroja voidaan kasvattaa reilusti 

Vierailija
14/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahat tuloerot ei ennusta hyvää. Katso mikä tilanne esim. Braziliassa on. Haluatko tänne samaa?

Vierailija
15/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon jallituksen aikana tuloerot on kasvaneet huomattavasti.

Vierailija
16/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku volttibolttivoidora ja yksi huipulla hommailee itselleen miljoonia ja ne alustalaiset eivät saa käteen kuin velkaa, niin millä logiikalla se ei ole riistoa?

Vierailija
17/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on keski tai suuri yritys jolla +100 työntekijää ja niiden palkkoihin varattu budjetti. Niin työnantaja on nuuka maksamaan yhtään enempää kuin tarvii, se on pois voitoista. Jos jollekin maksetaan paljon niin muille ei jää kuin murut.

Vierailija
18/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet kateellinen. 

Vierailija
19/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä isoja palkkoja oteta köyhän tililtä, vaikka vasemmisto antaa niin ymmärtää.

Vierailija
20/42 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yleensä jokainen ajattelee itse olevansa sen palkkansa arvoinen vaikka ei palkkaa ole itse päättänyt.

Hyvin harva saa omasta mielestään liikaa palkkaa.

Eli sen palkansaajan AJATUKSET risovat sinua, ei palkka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi