Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä näitä "ei kannata mennä töihin" ihmisiä

Vierailija
26.04.2011 |

Taas tänään kuulin naispurukan keskustelevan siitä, kuinka yhden heistä ei kannata mennä töihin, kun käteen jäisi vain alle 300,- enemmän kuussa, kuin työttömänä ollessa.

Rahaa se on 200-300 euroakin. Mikä vielä tärkeämpää, työtön kyllä takuuvarmasti syrjäytyy sitä kauemmas työmarkkinoista mitä kauemmin kotona korvauksia nostelee. Ärsyttää.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...katkerat järjen jättiläiset kadehtivat osattomia. Kyllä te olette säälittäviä, ei voi muuta sanoa! Voi teitä poloisia, jotka kustannatte työttömien elämän. Teillä on kova kohtalo, jäikö joku Iittalan Aaltomalja ostamatta sen takii, kun on liian kova veroprosentti? Eikö asuntolainasta saanut vähentää tarpeeksi verotuksessa? Oliko teidän pikku-mussujen tarhalasku liian korkea viime kuussa? Eikö mies enää halua teitä sängyssä, kun olette niin väsyneitä ja kireitä ja katkeria? Melkein sääliksi käy... Mutta jos jäätte joskus työttömäksi tai vaikka insinöörimiehenne jää Nokialta, niin haravoikaa ilolla lehtiä yhteishyväksi!

että korvauksia eivät nosta enää vain nämä yhteiskunnan osattomat. Heidän korvauksensa maksankin ilolla myös omista veroistani. Mutta miksi työttömyyskorvaus on kansalaisoikeus myös niille, jotka eivät halua tehdä töitä, vaikka niitä olisi tarjolla? Siis näille "kun saisin vain vähän vähemmän käteen töistä ja kaikki vapaa-aika menisi" tai "en nyt jaksa ottaa vastaan tarjottua koulutustani vastaavaa työtä, kun saan ansiosidonnaista" -ihmisille.

Näitä tarkoituksella siivellä eläviä tuntuu olevan yhä kasvava joukko. Onko se mielestäsi ok? Vai olisiko sinulla parempaa ratkaisuideaa ongelmaan?

Vierailija
82/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siirryttäisiin ehdottamaanne yhteiskuntamalliin sosiaalitukien lopettamisesta, rikollisuus räjähtäisi käsiin. Kukaan ei voi olla varma enää omasta turvallisuudestaan missään. Käsilaukkuja ja lompakoita varastettaisiin tuhansia päivässä, lapsia kidnapattaisiin ja aikuisiakin lunnaiden toivossa. Auto katoaisi päivällä työpaikan pihasta ja marketin parkkipaikalta. Kotiisi murtauduttaisiin ollessasi vähän aikaa poissa.

Ja kaikkien ihmisten äly, kognitiiviset taidot ja muut valmiudet eivät tosiaankaan riitä opiskelemaan mitään "hyvää ammattia".

Onnea ajatuksillenne!

näinhän siinä valitettavasti kävisi. Mutta luultavasti ne hyvätuloiset ottaisi sitten mieluummin tämän ja omat eliittialueensa ja slummit sitten erikseen. Eli ihan mahdollinen yhteiskuntamalli tuokin on. Kannattaisi tukien väärinkäyttäjien miettiä tätäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...katkerat järjen jättiläiset kadehtivat osattomia. Kyllä te olette säälittäviä, ei voi muuta sanoa! Voi teitä poloisia, jotka kustannatte työttömien elämän. Teillä on kova kohtalo, jäikö joku Iittalan Aaltomalja ostamatta sen takii, kun on liian kova veroprosentti? Eikö asuntolainasta saanut vähentää tarpeeksi verotuksessa? Oliko teidän pikku-mussujen tarhalasku liian korkea viime kuussa? Eikö mies enää halua teitä sängyssä, kun olette niin väsyneitä ja kireitä ja katkeria? Melkein sääliksi käy... Mutta jos jäätte joskus työttömäksi tai vaikka insinöörimiehenne jää Nokialta, niin haravoikaa ilolla lehtiä yhteishyväksi!

Höpö höpö! Mikä osaton se on, jonka elämäntapalomailut me maksetaan tekemällä 12h työpäiviä?? 15 vuotta sitten enoni ilmoitit, ettei häntä kiinnosta oikein mikään ala, ei kiinnosta koulunkäynti, ei työt, kun rahaa saa enemmän loisimalla kotona. Sen jälkeen hän on käynyt tekemässä pakollisia puolen vuoden keikkoja viiden vuoden välein, että työkkäri säilyy tyytyväisenä. Muuten onkin sitten nauttinut elämästä meidän muiden verovaroilla.

Vierailija
84/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee tällaisia mielipiteitä kuin tässä ketjussa. Millaisissa oloissa kasvaa tällaisia kovia ihmisiä? Mulle kaikki, mulle heti, mää oon paras, mää teen töitä, mulle kaikki, mul on hyvä koulutus, mää mää mää. HIRVITTÄVÄÄ! Onneksi te ette päätä Suomen asioista, teille tämä palsta on juuri sopiva foorumi, isommille foorumeille ette toivon mukaan pääse.

Vierailija
85/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee tällaisia mielipiteitä kuin tässä ketjussa. Millaisissa oloissa kasvaa tällaisia kovia ihmisiä? Mulle kaikki, mulle heti, mää oon paras, mää teen töitä, mulle kaikki, mul on hyvä koulutus, mää mää mää. HIRVITTÄVÄÄ! Onneksi te ette päätä Suomen asioista, teille tämä palsta on juuri sopiva foorumi, isommille foorumeille ette toivon mukaan pääse.

että tämä nykymalli on hyvä ja kaikilla pitää olla ihmisarvoinen elämä MUTTA ymmärrän myös heitä, joita ärsyttää maksaa toisten lomailu, siis tarkoitan VAIN niitä, joille olisi töitä mutta jotka eivät niitä viitsi tehdä. Olen todellakin ollut aikoinaan itse sairaslomalla monta vuotta, mutta tajuan, jos ärsyttää itse käydä töissä ja maksaa jonkun tuntemattoman joutenolo ja ryyppääminen. Heitäkin kun löytyy.

Vierailija
86/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että korvauksia eivät nosta enää vain nämä yhteiskunnan osattomat. Heidän korvauksensa maksankin ilolla myös omista veroistani. Mutta miksi työttömyyskorvaus on kansalaisoikeus myös niille, jotka eivät halua tehdä töitä, vaikka niitä olisi tarjolla? Siis näille "kun saisin vain vähän vähemmän käteen töistä ja kaikki vapaa-aika menisi" tai "en nyt jaksa ottaa vastaan tarjottua koulutustani vastaavaa työtä, kun saan ansiosidonnaista" -ihmisille.

kyllä se korvaus on maksettava kaikille, koska ei ole mitään aukotonta testiä, jolla voisi todentaa, onko henkilö työtön omasta halustaan vai onko hänellä ollut vain huono tuuri tai onko vain joku muu aina ollut vähän pätevämpi ja vienyt työpaikan nenän edestä. Ja pelkkä työhaluttomuus ei suinkaan ole mikään rikos - aika moni työssäkäyväkin toivoo, ettei tarvitsisi joka aamu raahautua duuniin. Ja ihan hyvin joku työnhakija voi olla tyytyväinen, että saa olla vielä vähän aikaa työttömänä, vaikka samaan aikaan hakisikin töitä ihan tosissaan.

Kukaan ihminen ei voi hakea joka ikistä maailman avointa työpaikkaa - siihen ei aika riitä. Eli pakko sieltä on valita, mitä hakee. Eli ei se, että tarjolla on koko ajan satoja työpaikkoja, vielä tarkoita sitä, että sieltä voi vaan ottaa sen, minkä haluaa.

Näitä tarkoituksella siivellä eläviä tuntuu olevan yhä kasvava joukko. Onko se mielestäsi ok? Vai olisiko sinulla parempaa ratkaisuideaa ongelmaan?

Se, mikä täällä palstoilla "tuntuu" totuudelta, ei aina ole oikeasti totta. Kyllä tätä on tutkittu ja todettu, että valtaosa olisi mieluiten oikeassa työssä, josta saisi oikeaa palkkaa, jolla voisi oikeasti elättää perheensä ja ostaa välttämättömyyksien lisäksi jotain muutakin.

Jonkin verran työhaluttomia voi toki olla, vaikka olisi miten hieno systeemi. Mutta työhaluttomuuden ehkäisyssä paras keino lienee houkutteleva palkka ja kunnolliset työehdot. Ei ketään kiinnosta kurja työ huonoilla työehdoilla ja surkealla palkalla, varsinkin kun näistä töistä ei yleensä todellakaan ole mitään väylää ylöspäin, eivätkä ne cv:ssäkään ole kuin riesa.

Vierailija
87/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmiset on ahneita, hyvätuloiset haluaa enemmän rahaa, eikä sitä, että jotkut saavat osan heidän rahoistaa tekemättä mitään,

Mitä ahneutta se on, että haluaa, että oikeus ja kohtuus tapahtuu omalle kohdalle??? Ei minun kuuluisi rahoittaa toisten elämäntapalomailua tai alkoholistien tv-lupamaksuja!!!!!!!!!!!!! No nyt repesi!!!!!!!!!!!

Vierailija
88/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka ette maksaisi senttiäkään veroja, sen onnellisempia tuskin olisitte... Kun tuppaa niissä hienommissakin piireissä olemaan niitä onkelmia, vaikka rahnoo onkin... harvalle loppupeleissä elämän sisällöksi kuitenkaa riittää se, että kunhan itsellä pyyhkii hyvin ja on materiaa. Mutta mielipiteensä saa jokaisella olla. Itse en jaksaisi täyttää elämääni jonkun "enon" tai muun asioiden pohtimisella, onneksi on muutakin elämän sisältöö, ei voi muuta sanoo...

Vierailija
89/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ahneutta se on, että haluaa, että oikeus ja kohtuus tapahtuu omalle kohdalle??? Ei minun kuuluisi rahoittaa toisten elämäntapalomailua tai alkoholistien tv-lupamaksuja!!!!!!!!!!!!! No nyt repesi!!!!!!!!!!!

sitä mieltä, ettet tunne koskaan ahneutta? En minä muuta sillä tarkoittanut, kuin että ihminen lajina on ahne.

Eiköhän nyt kaikki tässä ketjussa ole tuota tarkoittaneet, että pakolla työttömäksi joutuneiden ym. tuet ilolla voi maksaa, mutta elämäntapalomailijat taas voisivat maksaa lomailunsa itse. Miten asian voisi ratkaista näin, en tiedä.

Vierailija
90/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä nykymalli on hyvä ja kaikilla pitää olla ihmisarvoinen elämä MUTTA ymmärrän myös heitä, joita ärsyttää maksaa toisten lomailu, siis tarkoitan VAIN niitä, joille olisi töitä mutta jotka eivät niitä viitsi tehdä. Olen todellakin ollut aikoinaan itse sairaslomalla monta vuotta, mutta tajuan, jos ärsyttää itse käydä töissä ja maksaa jonkun tuntemattoman joutenolo ja ryyppääminen. Heitäkin kun löytyy.

No ihan yhtä paljon se tuki on, käytti sen sitten maitoon tai viinaan.

Mitä tarkoitat, että "joille olisi töitä, mutta jotka eivät niitä viitsi tehdä"? Tarkoitatko siis, että jos työkkäri tarjoaa ihmiselle työtä, ja sitten kieltäytyy siitä? Nimittäin siitähän seuraa karenssi ja usein toimeentulotukikin voi pienentyä.

Ja jos taas tarkoitat sitä, että joku on työtön, vaikka mol.fi:ssä on koko ajan X määrä avoimia työpaikkoja, niin niitä paikkojahan ei ole korvamerkitty kenenkään tietyn työttömän käytettäväksi. Työnantaja päättää itse, kenet valitsee, eli ei voida ajatella, että "siellä olis tolle ja tollekin työ, mutta kun se ei viitsi tehdä sitä".

Vierailija
91/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin työpaikkoihin vain kävellä, vaikka olisi mikä lumenkolaajan homma.

Sosiaalitukien alikäyttöäkin tapahtuu paljon. Googlatkaa, jos ette usko.

Moni ei osaa hakea jotain tukea Kelasta tai ttt katsotaan niin hankalaksi ja nöyryyttäväksi, ettei haluta rueta siihen prosessiin. Mieluummin kärvistellään.

Vierailija
92/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan yhtä paljon se tuki on, käytti sen sitten maitoon tai viinaan. Mitä tarkoitat, että "joille olisi töitä, mutta jotka eivät niitä viitsi tehdä"? Tarkoitatko siis, että jos työkkäri tarjoaa ihmiselle työtä, ja sitten kieltäytyy siitä? Nimittäin siitähän seuraa karenssi ja usein toimeentulotukikin voi pienentyä. Ja jos taas tarkoitat sitä, että joku on työtön, vaikka mol.fi:ssä on koko ajan X määrä avoimia työpaikkoja, niin niitä paikkojahan ei ole korvamerkitty kenenkään tietyn työttömän käytettäväksi. Työnantaja päättää itse, kenet valitsee, eli ei voida ajatella, että "siellä olis tolle ja tollekin työ, mutta kun se ei viitsi tehdä sitä".

Mutta tosiasia taitaa olla se, että työkkäri ei enään hirveästi tarjoa näitä töitä. Itse olin ainakin jonkun pätkän työttömänä, eikä yhtään työtarjousta työkkärin kautta tullut. Ymmärsin, että eivät niitä enää lähettele. Siis ei tarvitse enää kieltäytyä, eikä tule sitten karenssejakaan.

Lähinnä kysymys on kai niistä, jotka olisivat saaneet itse hankittua itselleen työpaikan, tai niistä onnelllisista ansiosidonnaista saavista, joille sitä on jopa tarjottu. Mutta nämä ketaleet kieltäytyvät sitten loppujen lopuksi itse, kun kaikki ihana oma vapaa-aika katoaisi, kun pitäisi töissä käydä.

Oikeasti ainakin itse tunnen monta ihmistä, joiden tiedän kieltäytyneen tarjotusta työstä, koska elintason nousu korvauksilla elämiseen nähden olisi ollut heidän mielestään liian pieni.

Vierailija
93/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia kuten ap:n esimerkki, ettei halua mennä töihin, koska siitä saa "vain" 300 euroa enemmän, mikä minusta on todella iso raha mutta kuitenkin. Se taas on eri juttu, että miten työkkäri kohtelee ihmisiä, joskus ei tosiaan voi ottaa mitä tahansa yhden päivän työtä vastaan menettämättä kaikkia etujaan, mutta kai nyt nämä poikkeukset tajuaa mainitsematta. Tarkoitan siis vain ihmisiä, joille olisi töitä, mutta jotka eivät halua niitä tehdä, koska saavat saman rahan muutenkin. En mitään muuta. Ja mua itseäni ei edes haittaa maksaa heidän lokoiluaan, mutta ymmärrän miksi joitakuita muita voi turhauttaa. Kun kukaan ei oikeasti halua mitään kauhuyhteiskuntaa jossa ei ole tukea kellekään.

Vierailija
94/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kannattaa olla töissä, omaisuutta ei muuten kerry. Kun talo on maksettu, se raha mikä menisi vuokraan on muuten aika iso. Ei se eläke niin suuri ole. Joskus sitä kuitenkin vanhennutaan, se on kaikilla edessä..

Vierailija
95/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mieltä, ettet tunne koskaan ahneutta? En minä muuta sillä tarkoittanut, kuin että ihminen lajina on ahne.

Eiköhän nyt kaikki tässä ketjussa ole tuota tarkoittaneet, että pakolla työttömäksi joutuneiden ym. tuet ilolla voi maksaa, mutta elämäntapalomailijat taas voisivat maksaa lomailunsa itse. Miten asian voisi ratkaista näin, en tiedä.

Jees, ihminen on ahne, olen samaa mieltä.

Joo, vaikeita asioita nämä, miten ne voisi ratkaista. Tiukempaa seulaa kuitenkin tarvittaisiin..

Yksi törkeä epäkohta minusta on, kun yritykset hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa, "harjoittelijoita". Kai ajatuksena alunperin on ollut, että työttömät menisivät firmaan töihin harjoittelijoina ja saisivat töitä harjoitusajan jälkeen. Mutta näinhän se ei mene, vaan firmahan haluaa ottaa seuraavan ilmaisen harjoittelijan hyväksikäytettäväksi ja työtön jää ilman töitä taas :(. Tässäkin tarvittaisiin tarkempaa seulaa..

Vierailija
96/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees, ihminen on ahne, olen samaa mieltä.

Joo, vaikeita asioita nämä, miten ne voisi ratkaista. Tiukempaa seulaa kuitenkin tarvittaisiin..

Yksi törkeä epäkohta minusta on, kun yritykset hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa, "harjoittelijoita". Kai ajatuksena alunperin on ollut, että työttömät menisivät firmaan töihin harjoittelijoina ja saisivat töitä harjoitusajan jälkeen. Mutta näinhän se ei mene, vaan firmahan haluaa ottaa seuraavan ilmaisen harjoittelijan hyväksikäytettäväksi ja työtön jää ilman töitä taas :(. Tässäkin tarvittaisiin tarkempaa seulaa..

Vierailija
97/108 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka ette maksaisi senttiäkään veroja, sen onnellisempia tuskin olisitte... Kun tuppaa niissä hienommissakin piireissä olemaan niitä onkelmia, vaikka rahnoo onkin... harvalle loppupeleissä elämän sisällöksi kuitenkaa riittää se, että kunhan itsellä pyyhkii hyvin ja on materiaa. Mutta mielipiteensä saa jokaisella olla. Itse en jaksaisi täyttää elämääni jonkun "enon" tai muun asioiden pohtimisella, onneksi on muutakin elämän sisältöö, ei voi muuta sanoo...

No enpä ainakaan elä pumpulissa, kun näitä tapauksia on lähipiirissäkin. Eikä nämä verot oikeita hyvätuloisia hetkauta, heillä on konstinsa kiertää veroja. Keskituloisethan ovat se suurin veronmaksajaryhmä, me duunarit! Me jotka käydään siellä töissä, vaikka saadaankin vain 300 euroa enemmän käteen!!

Vierailija
98/108 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä ; ärsyttää yhä enemmän nämä muiden siivellä elävät,jotka makoilevat kotona tekemättä mitään ja nostavat sossutukia ja ties mitä kaikkia tukia , jotka on kerätty verorahoina niiltä , jotka tekevät töitä. Toivottavasti Suomessa tulee näihin tukiasioihin SUURI muutos ja jokaisen pitäisi elättää itse itsensä. Toki on varmasti paljon heitäkin, jotka eivät todella pysty töitä tekemään tai eivät löydä töitä vaikka kuinka kelpuuttaisivat minkä tahansa työn. Tämä on asia erikseen.

Kyllä huomaa tuolla köyhemmissä maissa , miten erilainen työmoraali ihmisillä on. Kaikki tekevät töitä ja ovat ahkeria ja tuskin ovat kuulleetkaan masennuksesta. Jos eivät tee töitä, niin rahaa ei todellakaan tule mistään ilmaiseksi tilille.

Kertoisitko vielä näistä muista ihmeellisistä tuista? Haluaisin hakea niitä.

Vierailija
99/108 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä ; ärsyttää yhä enemmän nämä muiden siivellä elävät,jotka makoilevat kotona tekemättä mitään ja nostavat sossutukia ja ties mitä kaikkia tukia , jotka on kerätty verorahoina niiltä , jotka tekevät töitä. Toivottavasti Suomessa tulee näihin tukiasioihin SUURI muutos ja jokaisen pitäisi elättää itse itsensä. Toki on varmasti paljon heitäkin, jotka eivät todella pysty töitä tekemään tai eivät löydä töitä vaikka kuinka kelpuuttaisivat minkä tahansa työn. Tämä on asia erikseen.

Kyllä huomaa tuolla köyhemmissä maissa , miten erilainen työmoraali ihmisillä on. Kaikki tekevät töitä ja ovat ahkeria ja tuskin ovat kuulleetkaan masennuksesta. Jos eivät tee töitä, niin rahaa ei todellakaan tule mistään ilmaiseksi tilille.

Loppuu tukirumbahelvetti ja pääsevät ne kelan työntekijätkin oikeisiin hommiin.

Vierailija
100/108 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vapaa-ajan menetystä mikä töihin menosta seuraa. Ikinä et enää ehdi tehdä mitään kunnolla, aina on kiire, kakarat ovat kiukkuisia ja väsyneitä. Ei kannata, elämänlaatu laskee eikä tulot juurikaan nouse.

Kyllä mulla ainakin on työssäkäyvänä paremmat tulot mitä työttömänä olisi, saan nyt noin 2300 euroa kuussa käteen. Mielestäni kannattaa käydä töissä.