Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä näitä "ei kannata mennä töihin" ihmisiä

Vierailija
26.04.2011 |

Taas tänään kuulin naispurukan keskustelevan siitä, kuinka yhden heistä ei kannata mennä töihin, kun käteen jäisi vain alle 300,- enemmän kuussa, kuin työttömänä ollessa.

Rahaa se on 200-300 euroakin. Mikä vielä tärkeämpää, työtön kyllä takuuvarmasti syrjäytyy sitä kauemmas työmarkkinoista mitä kauemmin kotona korvauksia nostelee. Ärsyttää.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiasia taitaa olla se, että työkkäri ei enään hirveästi tarjoa näitä töitä. Itse olin ainakin jonkun pätkän työttömänä, eikä yhtään työtarjousta työkkärin kautta tullut. Ymmärsin, että eivät niitä enää lähettele. Siis ei tarvitse enää kieltäytyä, eikä tule sitten karenssejakaan.

en ole työtön, mutta olen kyllä kuullut ihan päinvastaista, että osoituksia lähetellään nykyisin jopa aiempaa useammin.

Lähinnä kysymys on kai niistä, jotka olisivat saaneet itse hankittua itselleen työpaikan, tai niistä onnelllisista ansiosidonnaista saavista, joille sitä on jopa tarjottu. Mutta nämä ketaleet kieltäytyvät sitten loppujen lopuksi itse, kun kaikki ihana oma vapaa-aika katoaisi, kun pitäisi töissä käydä.

Oikeasti ainakin itse tunnen monta ihmistä, joiden tiedän kieltäytyneen tarjotusta työstä, koska elintason nousu korvauksilla elämiseen nähden olisi ollut heidän mielestään liian pieni.

Ehkä siihen olisi auttanut parempi palkka?

Vierailija
2/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia kuten ap:n esimerkki, ettei halua mennä töihin, koska siitä saa "vain" 300 euroa enemmän, mikä minusta on todella iso raha mutta kuitenkin.

Se, onko se iso vai pieni raha, riippuu vähän siitä, mitä ja kuinka paljon sen eteen pitää tehdä. Kiinnostavasta työstä se voi olla ihan ok, sitten taas jos joutuisi tekemään inhoamaansa työtä, jossa on paljon ikäviä tai jopa ahdistavia lieveilmiöitä, niin silloin se on kyllä aika pieni raha.

Ja jos miettii, että palkka on VAIN 300 eur enemmän kuin tuet, niin sehän on todella PIENI palkka!

Tarkoitan siis vain ihmisiä, joille olisi töitä, mutta jotka eivät halua niitä tehdä, koska saavat saman rahan muutenkin.

Tähän on hyvä ratkaisu: parempi palkka. Tuet ovat niin pieniä, että jos työstä on tarjolla vain samansuuruinen korvaus mitä ne tuet ovat, niin eihän se nyt tietenkään motivoi. Yleensä näin pieni palkka on tarjolla työstä, jossa ei juurikaan ole etenemisen mahdollisuuksia ja joka on ns. suorittavaa työtä - eli monen mielestä motivoimatonta, tylsää liukuhihnahommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kannattaa olla töissä, omaisuutta ei muuten kerry. Kun talo on maksettu, se raha mikä menisi vuokraan on muuten aika iso. Ei se eläke niin suuri ole. Joskus sitä kuitenkin vanhennutaan, se on kaikilla edessä..

Tuolla logiikalla ei tietysti kannatakaan ottaa näitä pienipalkkaisia töitä vastaan, koska ei niillä saa ostettua taloa.

Eri asia sitten kokonaan se, onko kaikkien elämän tarkoitus ja sisältö se talon ostaminen ja maksaminen - mutta se taitaa olla ihan toinen keskustelu.

Vierailija
4/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tuottaa pettymys, mutta orjatyöhön ei ketään saa, ihminen mieluummin vaikka tappaa ja menee vankilaan kuin tekee ilmaiseksi töitä.

Ei se mitään orjatyötä olisi. Keräät roskia --> saat tukia. Miksi ne rahat pitäisi ilmaiseksi antaa?

Kuuleepa tuolla laiskimpien valittavan jopa sitä, kun sinne sossuun pitää raahautua näytille selvittelemään sitä rahan tarvetta ja ihan jopa täytellä hakemuksia! Ja tiliotteitakin joutuu kuulemma esittelemään. Miksi se raha ei vaan tipu käteen? Pohjasakkaa tollaset luuserit.

Minusta roskaajat ovat luusereita eivät muiden roskien siivouksesta kieltäytyvät.

Vierailija
5/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilta lusmuilta kaikki tukiaiset pois. Jo alkaa työ maittaa...

Vierailija
6/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vapaa-ajan menetystä mikä töihin menosta seuraa. Ikinä et enää ehdi tehdä mitään kunnolla, aina on kiire, kakarat ovat kiukkuisia ja väsyneitä.

Ei kannata, elämänlaatu laskee eikä tulot juurikaan nouse.

Työstä saava korvaus pitää olla sellainen, että se kannustaa jaksamaan työntekoa huonoinakin päivinä.

Vierailija
7/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viitsi muuttaa toiselle paikkakunnalle muutaman kuukauden takia. Eikä se auton ostaminenkaan ole kovin järkevää, kun ei tiedä löytääkö töitä vähään aikaan ja kauanko joutuu taas elämään tukien varassa.

Näillä tuet pois ihmisillä on hyvät työpaikat. He ovat sitä onnekasta osaa kansasta. Eivät tosiaan tajua mitään elämästä ja yhteiskunnasta tällähetkellä. Oma pieni piiri pyörii nassun ympärillä aivan kuin sillä kaljaseppolla kadun laidassa.

Tuet kuuluvat Suomeen. Tuet tekevät Suomesta Suomen. Tukien luonne on muuttunut ja myös työn luonne on muuttunut niistä ajoista, kun vanhempamme tekivät töitä.

Antaa onnekkaiden kitistä. Tukia ei tulla leikkaamaan Suomesta. Pian otetaan kansalaispalkka käyttöön ja myös vammaiset ja muut vähempiosaiset saavat elää vähän leveämmin.

Vierailija
8/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivaa olisi. Vai olisiko kiva pelätä koko ajan että joku ryöstää ja tappaa?

noi amerikkalaiset tuntuu porskuttavan vaikka heillä tällainen yhteiskuntamalli onkin.

Jo vitsin murjasit! USA:n kansalaisista järjettömän iso osa elää köyhyysrajan alla. Jos vertaamma USA:ta vaikkapa Suomeen on USA kehitysmaa.

Todellinen jenkkielämä ei ole ihan samaa kuin Miljonääriäideissä.

Vierailija
9/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ihan naurettavaa että työssä käymällä et pysty edes elättämään itseäsi, toimeentulotukeahan joutuu moni hakemaan vaikka on töissä, moni näistä on yksin asuvia, ei siis mitään suurperheitä.

Taas tänään kuulin naispurukan keskustelevan siitä, kuinka yhden heistä ei kannata mennä töihin, kun käteen jäisi vain alle 300,- enemmän kuussa, kuin työttömänä ollessa.

Rahaa se on 200-300 euroakin. Mikä vielä tärkeämpää, työtön kyllä takuuvarmasti syrjäytyy sitä kauemmas työmarkkinoista mitä kauemmin kotona korvauksia nostelee. Ärsyttää.

jotkut vielä kehtaavat vinukua lisää tukia...

Paskan marjat: niitä on laskettava jotta porukat menevät töihin. Jollei hyvällä niin sitten pahalla.

Kun suuret ikäluokat ovat kaikki eläkkeellä niin eipä ole enää kovin kummoisia tukia varaa maksaa.

Vierailija
10/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työkkäristä kauhean valituksen virkailijalta, joka olisi pistänyt mut luuttuamaan käytäviä työharjoitteluna 8e/pvä:ssä palkalla. Sama tyyppi myös vaati minua selvittämään omia harrastuksiani ( sanoin vahingossa opiskelevani avoimessa ihan huvikseni omalla rahallani), joutui 3 sivua kirjoittelemaan vakuuksia, että varmasti lopettaa tälläiset omaehtoiset harrastukset ym. Asun vuokralla ja tulot tippuu työttömällä alle 276e/kk,(siis karensissa sain sossusta 419e)ja laskut pitää itse maksaa ja opintolainaa ( nyt tosin vain 40e/kk järjestely kelan kanssa)... Siis, että sais sen 3-6e/pvä ruokaan ja hm:stä halvimmat alelumput ja laskut maksettua ( kela, netti, luuri,sähkö) joutuisi tekemään 6h/pvä:ssä rappusiivousta työharjoitteluna. Bussimatka tähän ilmeisesti itse maksettava ( bussikortti 40e/kk) niin terve...Ihana paikka turku, päätöksiä ei tehdä, vitkutellaan aina 3vko:a, mutta työtön joutuu rampaamaan virastosta toiseen, kolmanteen ja neljänteen,etc... hautoja voin kaivaa päätösten tekijöille...

Vierailija
11/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työkkäristä kauhean valituksen virkailijalta, joka olisi pistänyt mut luuttuamaan käytäviä työharjoitteluna 8e/pvä:ssä palkalla. Sama tyyppi myös vaati minua selvittämään omia harrastuksiani ( sanoin vahingossa opiskelevani avoimessa ihan huvikseni omalla rahallani), joutui 3 sivua kirjoittelemaan vakuuksia, että varmasti lopettaa tälläiset omaehtoiset harrastukset ym. Asun vuokralla ja tulot tippuu työttömällä alle 276e/kk,(siis karensissa sain sossusta 419e)ja laskut pitää itse maksaa ja opintolainaa ( nyt tosin vain 40e/kk järjestely kelan kanssa)... Siis, että sais sen 3-6e/pvä ruokaan ja hm:stä halvimmat alelumput ja laskut maksettua ( kela, netti, luuri,sähkö) joutuisi tekemään 6h/pvä:ssä rappusiivousta työharjoitteluna. Bussimatka tähän ilmeisesti itse maksettava ( bussikortti 40e/kk) niin terve...Ihana paikka turku, päätöksiä ei tehdä, vitkutellaan aina 3vko:a, mutta työtön joutuu rampaamaan virastosta toiseen, kolmanteen ja neljänteen,etc... hautoja voin kaivaa päätösten tekijöille...

Työkkärissä saa varoa mitä päästää suustaan, kun herr kommendant ei välttämättä pidä kaikesta mitä kuulee.

Pitää nöyristellä ja valehdella minkä kerkeää. Kaikki ylimääräinen "harrastelu" on epäilyttävää ja ei toivottavaa. Kaikki omatoimisuus "reservityöntekijältä" voi johtaa syrjäytymiseen. On parempi oleilla asunnollaan pienen tukensa turvin ja odotella seuraavaa työkkärikäyntiä. Kansalaispalkalla päästäisiin eroon näistä hitlerin kätyreistä, jotka saattavat henkilöstä riippuen olla varsinaisia kusipäitä. No, se kusipäisyys johtuu tietenkin ammatista, mutta sehän on ammatinvalintakysymys.

Vierailija
12/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaveri soittelee aamusella, kuina vitun raskasta hänellä on ollut, kun on pitänyt roudata pennut ilmaiseksi päiväkotiin, ja pitäisi ne jaksaa sieltä 8h kuluttua hakeakin. Ja se väliaika sitten vaikka kaivaa persettä.

Ja itse yrittää selvitä lähes 600e/kk hoitomaksuista, kun omat lapset on pakko sinne päiväkotiin viedä, vaikkaikinä en veisi, jos en töissä kävisi.

Vituttaa luuserien hyysääminen. Tietyt etuudet vähintään pitäisi karsia.

Vierailija
13/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oikeasti vituttaa, Kun kaveri soittelee aamusella, kuina vitun raskasta hänellä on ollut, kun on pitänyt roudata pennut ilmaiseksi päiväkotiin, ja pitäisi ne jaksaa sieltä 8h kuluttua hakeakin. Ja se väliaika sitten vaikka kaivaa persettä.

Ja itse yrittää selvitä lähes 600e/kk hoitomaksuista, kun omat lapset on pakko sinne päiväkotiin viedä, vaikkaikinä en veisi, jos en töissä kävisi.

Vituttaa luuserien hyysääminen. Tietyt etuudet vähintään pitäisi karsia.

Eikö tuo kerro sinusta jotain. Ei minulla ole tuollaisia ystäviä. Hänellä saattaa olla rankkaa. Tiedän ihmisiä joille maratooni on rankka. Minulle maratooni on piece of cake. Se on englantia ja tarkoittaa helppoa nakkia. Eli suoriudun maratoonista helposti.

Ihmisillä on erilaisia kipukynnyksiä. Eivät kaikki selviydy samoin kuin sinä. Osa väsyy vähemmästäkin.

T: 11cm mies

Vierailija
14/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä menee, kuten aiemmin jo sanottiin, sossun ja Kelan piikkiin. Kun täyttää 25, iso osa velvollisuuksista esim. työkkäriä kohtaan loppuu siihen paikkaan. Toisaalta oikeus saada etuuksia, tukitoimia ym. alkaa vasta kunnolla tuon ikäisenä; nuoria aikuisia ei oteta tosissaan ainakaan psyykeongelmien suhteen. Pitkäaikaistyöttömyys, hoitamattomat masennukset ym. tekevät sen että 7 vuoden jälkeen töihinmeno ei paitsi kannata, mutta edes kiinnosta.

Konkreettinen esimerkki:

Tienaat 1000€, saat asumistukea 200€ etkä mitään muuta. Käteesi jää vuokran jälkeen 600€, josta sitten makselet mm. päivähoitomaksun, matkalipun ja sähkölaskun ruoan ohella.

VS.

Et tienaa mitään, saat asumistukea 400€, sossulta toiset 400€ + maksusitoumuksen apteekkiin, sähkölaskusi korvataan, et maksa päivähoidosta euroakaan. Osa tapauksista saa tukea matkakustannuksiinsa ja jopa vaaterahaa (harva suomalainen mutta useampi romani, googleta "hameraha").

Vierailija
15/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voisi olla työaika klo 7-16, työmatkoihin menisi yhteensä 2 tuntia, lapsesi olisivat siis hoidossa klo 6-18, maksaisit hoitomaksun, työmatkat...

Totta sekin, että syrjäytyy, mutta mikä olisi tärkeämpää kuin lasten hoito kotona?

Työttömyyskorvaukseen saa muuten lapsikorotuksen, palkkaan ei.

Vierailija
16/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tuottaa pettymys, mutta orjatyöhön ei ketään saa, ihminen mieluummin vaikka tappaa ja menee vankilaan kuin tekee ilmaiseksi töitä.

Ja kyllä sillä kolmensadan euron palkalla saa töitä sitten 35-vuotiaanakin, ei sitä varten tarvii paskapalkalla kituuttaa nuoresta asti.

Jos menen töihin: menetän tuet (joudumme muuttamaan perheen kanssa, sillä varaa ylläpitää tätä kotia ei enää ole), menetän vapaa-aikani ja todennäköisesti myös katkeroidun.

Verot, tukisysteemi ja koulutusta vastaavan työn puute ajaa tilanteeseen, jossa on PAKKO laskelmoida KUINKA kannattaa elää, että PERHEEN oltavat olisivat tarpeeksi hyvät. En voi ajatella vain itseäni ja tiedän, että yhteiskunta kyllä pitää itsestään huolen ja repii omansa verojen kautta vaikken sitä kolmensadan euron duunia tekisikään. Perheestäni sen sijaan minun on itse pidettävä huoli. Kun työn tekeminen ei täällä kannata, niin en tee työtä. Opiskelen lisää, haen eri paikkoihin aktiivisesti jne. mutta mitään työelämävalmennusta tai kolme kertaa viikossa pankin ja toimiston yösiivousta en edes harkitse.

Olisi hyvä, jos opiskelija voisi tehdä työtä tukia menettämättä opiskelun ohessa. Parantaisi huomattavasti perheemme taloudellista tilannetta, mutta tällä hetkellä lopputulos olisi taloudessa +/- nolla eikä siitä jäisi edes hyvä mieli (niin ahkera ja marttyyri olisinkin näin tehdessäni, kun "rahoittaisin opiskeluni itse enkä nylkisi valtiota"). Tosiasia kuitenkin on, että hyvinvointivaltiomme on nylkenyt MINUA ja VANHEMPIANI vuosia, kun olemme olleet työelämässä. Verot eivät täällä ole mitään pientä luokkaa. Nyt siis otan sen mikä minulle kuuluu enkä viitsi ajatella, että ottaisin "jonkun mun selkä limassa raadettua ansiota" minkä voisi käyttää muka johonkin tärkeämpään kuten mielenterveyspalvelujen parantamiseen ja vanhusten hoitoon.

Vierailija
17/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan tekemättä mitään. Joka kuukausi sitä on haettava ja 1-18kpl lomakkeita vietävä hakemukseen liitettynä ( aina esim. tiliotteet, laskut, alkuperäiset laskut -kysyvät tosi usein näitä monta kk vanhoja, virkatodistus, verotodistus, opiskelu-jutut, lainapäätökset, asumistuen tms päätökset, joka lantista jonka joku antaa tilille vähennetään seuraavan kk summasta,työvoimapoliittinen lausunto ( vaati minulla 50min bussimatkan 2:lla eri bussilla hakemaan sitä kolmesti aina oli joku ongelma) ja saadaksesi sen työkkärin lomakkeen sosiaalitoimistoa varten tarvii 15 euroa rahaa (bussiin, ja aikaa 3x4h -siis odottamista)ja sitten odotat 3vkoa, että sossu istuu ja miettii, pyytelee sitä ja tätä, että josko päätös tulee. Aina ei tule. Kun päätös on tullut, aloitat saman rumban uudestaan seuraavaa kk varten. Vuoden 2006 euro vastasi v.1975 markkaa, ei enää, vuoden olen kituuttanut makaroonilla, hiukset lähtee, kynnet rikki ja polvi meni rikki talvella. Talvitakkiin ei ollut varaa, joten kesätakin alle vanhaa lumppua ja lenkkareilla jäillä/loskassa/-20asteessa/kesällä. Kaupasta ei saa kuin 1 kaljan ja nuudelipss ja jugurtin päivässä, tekisi mieli ryöstää jo joku...

Vierailija
18/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vapaa-ajan menetystä mikä töihin menosta seuraa. Ikinä et enää ehdi tehdä mitään kunnolla, aina on kiire, kakarat ovat kiukkuisia ja väsyneitä.

Ei kannata, elämänlaatu laskee eikä tulot juurikaan nouse.

Ihan tottahan tuo on.

Vierailija
19/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vapaa-ajan menetystä mikä töihin menosta seuraa. Ikinä et enää ehdi tehdä mitään kunnolla, aina on kiire, kakarat ovat kiukkuisia ja väsyneitä. Ei kannata, elämänlaatu laskee eikä tulot juurikaan nouse.

Ihan tottahan tuo on.

Tämä on rehellisen itsensä elättävän työtätekevän ihmisen arkipäivää! Luuletko tosiaan, että meillä kaikilla on johtajanpaikat ja sihteerit, jotka päivän aikana hoitaisivat meidän yksityisasioita?

Eikö aikuisen ihmisen pitäisi kuitenkin itse elättää itsensä ja perheensä aina kun siihen on mahdollisuus? Ei näitä tukia ole tarkoitettu siihen, että jonkun elämä olisi mukavampaa ja helpompaa. Se on yhteiskunnan riistoa ja väärinkäyttöä.

Nämä samat mukavuudenhaluiset downsiftaajat ovatkin sitten ilmeisesti juuri niitä, jotka kovaan ääneen valittavat, kuinka työttömyyskorvauksilla ja sossun toimeentulotuilla ei pärjää. Ei säälitä yhtään heidän puolestaan.

Kymmenen vuoden päästä sitten ihmetellään, kun kukaan ei enää haluakkaan ottaa töihin. Se on sitten sitä ikärasismia varmaan...

Vierailija
20/108 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aikuisen ihmisen pitäisi kuitenkin itse elättää itsensä ja perheensä aina kun siihen on mahdollisuus? Ei näitä tukia ole tarkoitettu siihen, että jonkun elämä olisi mukavampaa ja helpompaa. Se on yhteiskunnan riistoa ja väärinkäyttöä.

Aikuisen pitäisi elättää itsensä ja perheensä, totta. Siksi palkkojen pitäisikin olla sellaisia, että niillä todella PYSTYY elämään. Muu on työntekijän riistoa ja väärinkäyttöä - esimerkiksi juuri tässä ketjussa ehdotetut "työttömän pakkotyöt".