Miksi mun mieheni on tällainen ja mitä minun pitäisi tehdä?
Olen raskaana ja juuri siirtymässä äitiyslomalle. Päätöstä äitiyspäivärahasta en ole vielä saanut, mutta todennäköisesti tuo summa ei tule olemaan mikään päätä huomaavan suuri.
Olen melko huonosti kouluttautunut ja tehnyt viimeajat pääosin vain pätkätöitä...
Nyt mieheni on alkanut vihjailla, että häntä kyllästyttää olla meidän, siis minun ja lastemme elättinä, ja hän on alkanut syyllistämään minua siitä, että tuon taloon vähemmän rahaa kuin hän, enkä pysty osallistumaan kaiken maksamiseen yhtä hyvin kuin hän.
Kuitenkin olen pienestä palkastani maksanut meidän asuntolainaa n.500 euroa kuussa ja ostanut pääosin kaiken ruuan mitä minä ja lapsemme päivittäin syömme. (Mieheni ei syö juuri koskaan kotona, koska saa lounaan ym. työpaikalla.)
Eli olen yrittänyt ettei taakka mieheni harteilla olisi kohtuuttoman suuri.
Olen ehdottanut miehelleni, että voisin opiskella, jotta saisin paremman ammatin, mutta se ei käy, koska opiskeluajan toisin taloon vielä vähemmän rahaa kuin nyt.
Olen ehdottanut, että eroaisimme ja hänen ei tarvitsisi enää huolehtia meistä ja hän voisi pitää koko palkkansa vain itseään varten mutta sekään ei käy, koska hän sanoo, että me olemme perhe ja eroaminen tulisi kyseeseenkään.
Minä taas olen kyllästynyt mieheni marttyyrin asemaan ja siihen, että minun pitåisi olla koko ajan niin helvetin kiitollinen siitä että hän käy niin julmetusti töissä ja tienaa kaikki rahat. Todellisuudessa uskon, että tuo kävisi yhtä paljon töissä vaikka koko perhettä ei olisikaan.
Kommentit (4)
Jos annat miehellesi vallan kiristää sinua rahallisesti. Oletteko naimisissa? Silloinhan teillä on ihan lain edessä ja toisiinne nähden elatusvelvollisuus. Muistuta häntä tästä.
Laita mies selkä seinää vasten ja kerrot ettet aio alistua tuollaiseen rahalla kyykyttämiseen. Varsinkin kun lapsi tuo tullessaan monenlaisia menoja, on tärkeää saada nyt asiat selviksi. Sopikaa selkeät kuka maksaa ja mitä suhteessa tuloihinne ja päätös myös siite ettei tämän jälkeen saa enää käyttää rahaa aseena toista vastaan. Muuten en näe muuta vaihtoehtoa kuin erota.
hiirulainen, läheisriippuvainen nainen. Tuo loppuu huonosti.
Muistatko mitä siinä miehessä rakastat vai odotatko vain parempia aikoja? Rakastaako miehesi jotakin puolta sinussa? Mitä?
Kuulostaa siltä, että miehelläsi on heikko itsetunto ja ettei hän ole täysin sitoutunut perhe-elämäänne. Suhtaudu rauhallisesti. Selvitä nuo tosiasiat vielä kerran hänelle, jos haluat, mutta älä odota hänen ymmärtävän. Perhe on yritys, jossa on erilaisia tehtäviä. Sinun tehtäväsi ovat osittain erilaisia kuin miehesi. Miehesi ei voi synnyttää eikä imettää. Tuskin hän myöskään hoitaa lapsia yhtä hyvin kuin sinä. Sinulla ei ole mitään puolusteltavaa eikä hävettävää. Lisäksi olet myös elättänyt perhettä ja siitäkin on syytä olla ylpeä.
TE olette "elättejä", ei miehesi. Ihan vain korjatakseni termin. :)
Noin muuten tilanne on kyllä syvältä. :(