Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kaksi viisivuotiasta laittaa keskenään kerrostalon pihalle leikkimään?

Vierailija
25.04.2011 |

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatika sitten 50-60-luvuilla tai sitä ennen. Kysykää vaikka omilta vanhemmiltanne jos ette usko. Nykykehitys on ihan sairasta. Rikollisuus on vähentynyt, mutta ihmiset ovat hysteerisiä ja luulevat että kaikki tapaturmat on vältettävissä kunhan vain tekee niin kuin ohjeissa sanotaan. Relatkaa ja antakaa lastenne oppia luottamaan itseensä ja siten kehittyä viisaaksi aikuisiksi, joiden ei tarvitse tehdä mitään rajuja irtiottoja vanhemmistaan myöhemmin.

väittäisi 'sairaaksi' sitä, että lasten perään katsotaan.

Vaikka valvonnalla ei kaikkia tapaturmia voida välttää, voidaan niiden määrää vähentää huomattavasti.

50-60-luvuilla lapsia kuoli/loukkaantui tapaturmissa ihan erilaisia määriä kuin nykyään.

Ei lapsen kehitys siitä millään tavalla häiriinny jos hän ei saa ulkoilla yksin alle 3-5-vuotiaana.

Vierailija
22/27 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö aloitti 5-vuotiaana itsenäiset ulkoilut kerrostalomme pihalla, samoin kuin minä aikoinaan. On fiksu, kiltti ja tottelevainen ja varovainen, ja ulkoilulle on selkeät (ja aika tiukat) säännöt. Piha on iso ja kokonaan aidattu, eli rajat on selkeät. Saa olla sillä osalla pihaa joka näkyy olohuoneen ikkunasta (asumme maantasalla ja olohuoneesta pääsee ulos). Kun tyttö ulkoilee itsekseen, ovi on auki ja itse istun tietokoneella ikkunan ääressä eli seurailsen siitä, aluksi menin omalle pihallemme istumaan. Hyvin on sujunut, tyttö on nyt 8 v eikä mitään kompuroimista tms. kummempaa ole sattunut.

Jos olisi kovin varomaton ja rämäpäinen lapsi joka ei syystä tai toisesta tottele/muista totella niin en olisi antanut, tai jos pihassa olisi paljon vaaranpaikkoja (esim. paljon isoja kallioita tms).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisella alueella, kuinka avoin piha jne. Mutta minusta on outoa jo esim. 5-vuotias ei voi ulkoilla yksin/kaverin kanssa rivitalon pihalla, puhumattakaan omakotitalon pihasta. Tottakai vanhempi katsoo jatkuvasti mutta hei..antakaa lastenne leikkiä.

Vierailija
24/27 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pihalle menoa. Päästän sen noin vartiksi ennen hoitoon menoa keskenään pihalle ja menen perästä kun olen saanut itseni ja vauvan pakattua. Hyvin sillä on mennyt. Syksyllä menee eskariin. Eihän sitä pitkäksi aikaa jätetä, kunhan vähän harjoittelee. Näen kyllä ikkunasta ja on kohtuullisen suojaisa piha vaikka kerrostalossa asutaankin.

Vierailija
25/27 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kerrostalossa ja täällä naapuruston lapset näkyvät ulkoilevan yksin vasta 6-7-vuotiaina. Aiemmin asun rivitalossa ja siellä oli 2- ja 4-vuotiaat veljekset usein kaksin ulkona. Samoin eräs 5-vuotias tyttö laitettiin joka päivä moneksi tunniksi ulos rivitalopihaan, vaikka ei siellä olllenkaan koko aikaa ollut muita lapsia leikkiseuraksi, vaan yksin joutui olemaan.

nyky mammat heivaa viikonloppunakin lapsensa ulos viimestään klo 10, siinä pimputtavat ovikelloja minne sais mennä leikkiin ja vaihtavat paikkaa kun edelliseen kyllästyvät tai heihin siellä kyllästytään :)

syömään saa mennä kun kutsutaan kotiin ja heti takas ulos ja kotiin illalla about klo 20

sellasta se on nyky maailma'''

omani ei ulkoile yksin kuin omassa omakotitalonpihassa, josta ei lähde mihinkään....

mun äiti siskoineen laitettiin pihalle aamusta klo 7 ja päivän tehtäviin kuului sikojen ruokkiminen, perunan nosto yms sisälle sai tulla syömään kerran päivällä ja pikkusiskoja sai paimentaa koko päivän. Bussikuski toi kerran äitini 2v kotiin kun löysi hänet maantien vierestä. Ihanaa maaseutu-onnela!

Mun lapsuudessa 70-luvulla tuli termi "avainlapset" kun lapsille laitettiin vaan avain kaulan ympärille ja pihalle kun kukaan ei ollut kotona, silloin mitään ip kerhoja ollut.

Mä INHOA näitä "nykymammat" juttujen kirjoittajia jotka ovat itse syntyneet 80-luvulla ja luulevat että ennen oli paremmin.

Vierailija
26/27 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurattaa nää jutut, ihmisillä ei ole mitään tietoa historiasta.

Juu: ennen lapset hoitivat paljon itseänsä koska ei paremmin tiedetty eikä ollut paljoa vaihtoehtoja. Silloin myös lapsia kuoli ihan huomattavan paljon enemmän kuin nyt.

1970-luvulla poikia kuoli n.35 sataa tuhatta lasta kohden joka vuosi tapaturmissa. Nyt luku on alle kymmenen.

Tuosta linkistä näkyy (kuvio 2) lasten tapaturmakuolemien väheneminen.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00…

Vierailija
27/27 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kenenkään matkaan ja alue on muuten turvallista, voi laittaa. Meillä 3v. pysyy pihassa ja leikkii vanhempien sisarusten kanssa ihan nätisti. Piha ei ole aidattu, mutta rajat on näytetty, että tästä ei saa mennä. Toki vahdin toisella silmällä vähän väliä, että missä mennään.

Mutta siis iän lisäksi luonne vaikuttaa aika lailla siihen, uskaltaako lapsen päästään yksin pihalle. Jos lapsi on sellainen, että tekee kaikkea tyhmää muiden yllytyksestä tai ei pysy annettujen rajojen sisällä, niin en päästä yksin ennen kuin kouluikäisenä on pakko.

Vähän käy sääliksi niitä lapsia, joiden on pakko istua sisällä ja odottaa, koska vanhemmille sopii ulkoilla. Tai toisinpäin, jos vanhempi ei juurikaan viihdy hiekkalaatikolla, miksi pitää istua siellä 5v. vieressä, joka mieluummin leikkisi yksin tai kaverin kanssa omia leikkejään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi