Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys LKS:ssa Rovaniemellä. Saako synnyttää kontallaan/jakkaralla/vedessä?

Vierailija
09.02.2011 |

Kyselen, koska minulla on jotenkin sellainen käsitys, että siellä ollaan aika konservatiivisia?

Episiotomia leikataan ilmeisesti aika rutiininomaisesti ainakin ensisynnyttäjille?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran LKS:sä ja synnytin toiveeni mukaan jakkaralla, hyvä kokemus kaikkineensa.

Vierailija
2/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LKS:ssa olis tarkoitus synnyttää esikoinen huhtikuussa... Hirvittää jo valmiiksi epäasiallinen kohtelu. OYS:ssa olis myös mahd. synnyttää, mutta se kuullostaa vieläkin pahemmalta paikalta.

se asento on lopulta siina tapahtumassa niin pieni sivuseikka, etka ehka edes pysty siina tilanteessa ajattelemaan sita... Eli toki voit miettia sita etukateen mutta ala nyt siihen jumitu. Tiedan, etta etukateen synnytystavan, episiotomian ja muiden juttujen miettiminen voi tuntua silta, kuin kyse olisi hallinnasta tai sen menettamisesta, mutta synnytyksessa hallinta menee tavallaan joka tapauksessa, vaikka olisit paattanyt mita ja jopa vaikka ne toiveet otettaisiinkin 100% huomioon.

Ystavyydella, T: kolmen aiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis lapissa joten siksi vähän ohi aiheen. Ja synnytysasennon määritti lapsen syke. Seisaallaan ollessa mm. lapsen sykkeet laski liikaa. Eli kannattaa vaatia kyllä jos siltä tuntuu, mutta itse luotin kätilöni ammattitaitoon sen suhteen mikä on lapselle turvallisinta. Ja synnytys oli puoli-istuvassa asennossa sängyllä - varsin hyvä kokemus.

Kätilöt saattavat siinä kaikessa touhussa kuulostaa tiukoilta ja tylyiltä. Toisaalta jos synnytyksessä on yhtään kätilön mielestä huolestuttavia piirteitä he taatusti komentavat ja ovat lyhytsanaisia että kaikki menisi mahdollisimman sujuvasti. Ja ensisynnyttäjälle ei ikävä kyllä useinkaan kerrota kaikkea.

Oman kokemukseni mukaan kannattaa puhua ja kysellä rohkeasti - silloin saa parhaat "työohjeet" ja kätilö uskaltaa puhua ensisynnyttäjällekin suoraan paremmin. Ja kaikki sujuu paremmin synnytysasennosta riippumatta.

Vierailija
4/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mista on lahtoisin tama ylamakeen synnyttamisen ideologia?

Vierailija
5/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amme tiloista kyllä löytyy, mutta ei mielellään anneta kai synnytyskäyttöön. Ainakin minulle tarjottiin vain kivunlievitystä varten...

Jakkaraa ei edes ehotettu ja olen saanut sen käsityksen, että eivät kauhean mielellään päästä muualle kuin sänkyyn synnyttämään. Asennosta ei ainakaan minun kätilöni valittanut ja sain olla kyljelläni osan aikaa kamalien pohjekramppien takia... Mutta muuten, mitä tulee kritiikkiin henkilökuntaa kohtaan. Taitaa olla kyse vain huonosta tuurista, koska molemmat minua hoitanéet kätilöt olivat tosi ihania! Ja muutenkin vauvalan henkilökunta samoin. Ainahan mukaan muutama poikkeus mahtuu, mutta näitä 3 lukuunottamatta olin kyllä tyytyväinen!

Vierailija
6/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mista on lahtoisin tama ylamakeen synnyttamisen ideologia?

Kolme synnytystä takana, kaikki lapset olleet isokokoisia. Kaksi ekaa synnytetty puoli-istuvassa asennossa ja kolmas kyljeltään kätilön neuvosta (kaikissa ollut eri kätilö). Ehdottomasti tuo kylkiasento on ollut paras ja miellyttävin.

Ainakaan Porissa ei tuota jakkarasynnytystä suositeltu jos lapsi oli isokokoinen. Kolmannen kohdalla se oli toiveeni mutta koska painoarvio oli neljä kiloa, ei kätilö suositellut sitä.

Vierailija
7/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leikattu epparia, mihin olin enemmän kuin tyytyväinen ja parantuminen oli tosi nopeaa!

Vierailija
8/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes siinä hötäkässä kysyä. Ammeeseen en olisi halunnutkaan. Vauvan sykkeet heitteli joten siinä petillä oli oltava ja seurattava tilannetta.

Erilaisia asentoja kätilö itse ehdotti mulle, esim. kyljellään, kokeilin molempia kylkiä mutta supistukset oli niin paljon sietämättömämmät niissä asennoissa kuin tässä normi puoli-istuvassa. Se oli mulle oikein hyvä asento.

Kätilöitä oli muutamia siinä, ja vaikkei kaikki suoranaisesti mitään sydämellisiä olleet, niin mukavia ja kannustavia kuitenkin. Mulle jäi tosi hyvä fiilis synnytyksestä ja siellä olleesta henkilökunnasta. :)

Ei ole pahaa sanottavaa, ainakaan kun itse olin avoimin mielin ja ystävällinen kaikille. Sain hyvää kohtelua. Oli jopa muutama oikein ihana hoitajakin joskus osastolla, joiden kanssa saattoi enemmältikin jutella ja vapaasti kysellä.

Esikoiseni ja ainokaiseni synnytin siis LKS:ssa v. 2007.

Vierailija
9/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

episiotomia leikattiin, mutta aika viime hetkillä. Ei meinannut rueta tulemaan se pää sieltä, niin tuumasivat että tehäänpä tilaa ja naps. :)) Hyvin parantu eikä minua haitannu, luotan ammattilaisiin.

Vierailija
10/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemelle ja Ouluun?

on synnytyspaikkavaihtoehdot Kajaani, Oulu tai Rovaniemi.

Vierailija
11/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappilaiset..??

Vierailija
12/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että synnytä siinä asennossa, mikä sinulle on luontevin. Jos se on kontallaan, niin synnytä kontallaan. Se on sinun kehosi ja lapsesi, ja jos mitään pakottavaa lääketieteellistä syytä ei ole, niin kätilö ei voi vaatia sinua tiettyyn asentoon. Sen sijaan vesisynnytys on vähän eri juttu, sillä ammeita on yleensä vain yksi tai kaksi jos sitäkään, ja jos lapsivesi menee, et voi synnyttää vedessä muutenkaan. Kerro toiveesi vesisynnytyksestä sairaalaan mennessä, niin saat tietää onko sellainen sali vapaana, jossa on amme. Luulisi, että jakkaroita alkaa olla joka sairaalassa, mutta sekin on tuurikauppaa, onko sellainen vapaana juuri kun itse synnytät. Mutta nuo asennot voit joka tapauksessa itse valita ja vaihdella niitä, muista että se on sinun kehosi!

Vierailija
13/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusiin tiloihin, etten tiedä nykyistä tilannetta mutta 3v. sitten ei saanut synnyttää veteen. Allasta sai käyttää kivun lievennykseen mutta synnyttää siinä ei saanut.

Vierailija
14/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että synnytä siinä asennossa, mikä sinulle on luontevin. Jos se on kontallaan, niin synnytä kontallaan. Se on sinun kehosi ja lapsesi, ja jos mitään pakottavaa lääketieteellistä syytä ei ole, niin kätilö ei voi vaatia sinua tiettyyn asentoon. Sen sijaan vesisynnytys on vähän eri juttu, sillä ammeita on yleensä vain yksi tai kaksi jos sitäkään, ja jos lapsivesi menee, et voi synnyttää vedessä muutenkaan. Kerro toiveesi vesisynnytyksestä sairaalaan mennessä, niin saat tietää onko sellainen sali vapaana, jossa on amme. Luulisi, että jakkaroita alkaa olla joka sairaalassa, mutta sekin on tuurikauppaa, onko sellainen vapaana juuri kun itse synnytät. Mutta nuo asennot voit joka tapauksessa itse valita ja vaihdella niitä, muista että se on sinun kehosi!

Ei taida onnistua kaikissa sairaaloissa.

Varsinkaan ensisynnyttäjä ei usein uskalla vaatia mitään, ja tottelee vaan kätilöiden käskyjä.

Vierailija
15/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä vaatia!

Allasta en tiedä,onkohan siellä uudellakin puolella vaan se yks? Mulla on molemmista (2005 ja 2009) mennyt vedet ensin niin en oo allasta nähnytkään :D

Välilihaa ei multa ainakaan rutiininomaisesti oo leikattu,ei leikattu kummalaan kerralla.

Eka kätilö joka mulla oli nyt 2009 oli kamala,mutta onneksi sillä vaihtui sit 2h päästä vuoro ja pääsin mukavan ja kivan kätilön kanssa itse synnytystapaukseen käsiksi :D

Itse olin osan ajasta kyljellään ja sit ihan lopuksi selällään. Alkuvaiheessa seisoin,synnytys kesti kaikkineen alle 2h joten ei siinä kauheesti ehtinyt edes vaihteleen asentoa :D

Vierailija
16/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ponnistamaan selällään. Hyvä kun sängynpäädyn sai tapeltua ylös.

Kätilö jakkaraa koskevaan kysymykseen tiuskaisi, että hän ei tee kontaten työtään.

Ekassa ja kolmannessa synnytyksessä kätilö oli ainakin todella tyly ja tympeä.

Vierailija
17/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen lyhyet,tummat hieman kiharat hiukset omaava... (tai toisaalta,onhan hän voinut olla hiuksiltaan millainen vaan aiemmin,heh...)

Se oli kamala tapaus ja tiuski vaikka mitä!

6

Vierailija
18/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LKS:ssa olis tarkoitus synnyttää esikoinen huhtikuussa... Hirvittää jo valmiiksi epäasiallinen kohtelu. OYS:ssa olis myös mahd. synnyttää, mutta se kuullostaa vieläkin pahemmalta paikalta.

Vierailija
19/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma asenne myös ratkaisee!! Aivan hyvä synnäri kätilöineen, ei mitään valittamista.

Vierailija
20/20 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemelle ja Ouluun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä