punkin purema lapsella
Poistin äsken meidän 2v pojalta päästä punkin. huolissani tietenkin olen että jos siitä tuli nyt vakava sairaus.
Tietääkö kukaan että kuinka yleistä on että borrelioosi tai aivokuume tulee? Tunnetko ketään jolle olisi punkista tullut oireita? paraniko hyvin?
ihan meinaa itkettää vaikka eihän tähän nyt itkut auta.
Kommentit (26)
Helpottaa seurantaa! Aivokuumeeseen kuolee harvoin, mutta siitä seuraa kyllä herkästi vakava aivovaurio. Itse tiedän erään lapsen tasolla olevan aikuisen naisen, joka on saanut punkin pureman vuoden ikäisenä.
Paniikkiin ei ole syytä! Olen poistanut koirastani varmaan sata punkkia, ja ihan terve piski on. Silti on syytä varautua ja seurailla toipumisen kannalta, että lapsi pääsee ajoissa hoitoon.
Terv. sairaanhoitaja ilmeisesti samalta alueelta, kun kerran olen Ensineuvoon soittanut :)
tai ei ainakaan ollut iso. olen ottanut koirilta punkkeja jotka ovat olleet suuriakin joten tiedän.
huomenna ostan koirille punkkilääkettä..voi kun ihmisillekin olisi tämmöistä ainetta.
ap joka kirjoitti myös tuon äskeisen jossa ihmetteli että pitääkö nyt panikoida vai ei.
Lymen taudin luvatussa maassa eli Jenkeissä sain 10-vuotta sitten punkin pureman. Siellä paikallinen sairaanhoitaja totesi, että oireet alkavat 48h sisällä punkin poistosta. Mitään ei tullut!
Lymen taudin luvatussa maassa eli Jenkeissä sain 10-vuotta sitten punkin pureman. Siellä paikallinen sairaanhoitaja totesi, että oireet alkavat 48h sisällä punkin poistosta. Mitään ei tullut!
eli se näkyisi siis neuvolassa joka ylihuomenna jos jotain on. ajattelin kyllä pyytää varmuuden vuoksi ne vasta-aine testit. varmasti eivät suostu pienen paikkakunnan tk:ssa niitä tekemään mutta menen sitten yksityiselle.
missä ajassa vasta-aineet näkyvät jos näkyvät?
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1027200/6_vuotiaalla…
aika hurja tuo viimeinen kommentti :0
hurjaa jos niitä vasta-aineita ei näy vaikka tartunta olisi tullutkin!?
:(
eli nyt pitäisi sitten panikoida ja ei panikoida?
mennään kyllä keskiviikkona neuvolaan että mainitsen asiasta toki sielläkin.