Eikö lapsia voisi vahtia tarkemmin
ettei tulisi enempää hukkumistapauksia! Liian rankka pääsiäisenaika tänä vuonna - jo neljä hukkunutta lasta.
Kommentit (61)
mieleen ihan ilman, että sitä tarvii erikseen korostaa:/
kouluikäisten vahtiminen 24/7 on mahdoton juttu. Ei kukaan vanhempi siihen kykene ellei sido lapsia narulla sängynjalkaan...
Lapsille pitää antaa tuossa iässä jo vapausiakin.
Aina ei myöskään löydy syyllistä. Vahinko voi käydä kelle meistä vaan.
mutta kyllä minustakin tuntuu, että eikö tämä olisi jo riittävästi.
Tulvajokien lähellä ainakin voisi lapset pitää ihan kunnolla kontrollissa, jopa ne kouluikäiset.
EI pidä päästää veden äärelle, oli kyseessä vaikka koululainen.
on aina sen henkilön syytä, jonka pitäisi valvoa. Vahinkoja voi ehkäistä, siksi autoissa on turvavyöt, pyöräillessä pitäisi käyttää kypärää jne.
Joo, mutta uimataidotonta lasta EI pidä päästää veden äärelle, oli kyseessä vaikka koululainen.
että joki on lähellä, niin varmaan vanhemmat onkin sanoneet, että sinne ei mennä. Mutta ei kouluikäistä lasta voi vaan omassa pihassa velvoittaa olemaan.
EI pidä päästää veden äärelle, oli kyseessä vaikka koululainen.
Muta vaikka kuinka jankutat sille kouluikäiselle ettei veden äärelle mennä, niin voi se silti mennä vaikka se vesi olis vähän kauempanakin kotoa. Menee esim. kaverin luo ja sieltä veden äärelle ja sitten putoavat molemmat. Et kuitenkaan voi lähteä siitä, että pidät sen lapsen sisällä omien silmien alla vuosikaudet vain siksi, että on olemassa mahdollisuus että lapsi menee veden äärelle, putoaa veteen ja hukkuu....
Olen kieltänyt lapsiani varmaan jo liikaakin menemästä joen reunalle leikkimään. Silti en olisi satavarma, että uskaltaisivatko sanoa vastaan, jos kaverit haluaisivat mennä leikkimään joelle... (lähistön suosituin leikkipaikka n. 6-9 vuotiaille pojille!).
asun ison järven rannalla ja kyllä meidän 10-vuotias on pysynyt pois rannalta, sama juttu kavereiden kanssa, silti ei ole koko aikaa silmieni alla, vaikka tiedänkin missä menee. Meillä on sovittu, että rannalle mennään yhdessä, eikä se ole mikään ongelma.
eli pihasta joelle matkaa alle 200m. Kun lapset olivat pieniä, heillä oli ehdoton kielto mennä pihasta porttia kauemmas ilman isää tai äitiä, vaikka kuka olisi ollut seurana (siis vaikka isoisä, jonka vahtimiskykyyn en luottanut). Lapsia myös valvottiin. Yksikään neljästä ei joelle lähtenyt luvatta.
Nyt olen monena keväänä katsonut, miten lähiseudun alakoululaiset "leikkivät" joen yli vievällä sillalla. Sen kaiteella pitää istua tai jopa kävellä, kaiteen yli pitää kurottaa jne. Yksikään vanhempi ei ole ollut valvomassa, kun pienet lapset (fillarissa vielä apupyörät) ovat tulleet joelle ja sillalle, jonne meiltä on pihasta näköyhteys.
Pari kertaa olen käynyt kieltämässä vieraita lapsia, mutta olen saanut vain haistattelua vastaani. Yhden pojan isä soitto kotiin ja sanoi, että hän kyllä vastaa, jos lapselleen tapahtuu jotain, ei ole minun huoleni.
Eli vanhemmat hyväksyvät sen, että lapsissa on muutama liikaa ja hävikkiä syntyy.
No, sitten on vanhemmuus hukassa asun ison järven rannalla ja kyllä meidän 10-vuotias on pysynyt pois rannalta, sama juttu kavereiden kanssa, silti ei ole koko aikaa silmieni alla, vaikka tiedänkin missä menee. Meillä on sovittu, että rannalle mennään yhdessä, eikä se ole mikään ongelma.
Tässä se syy nyt on! Vanhemmuus on hukassa! Hyvä että tulit kertomaan!
Nyt selitä vielä meille tyhmille, mitä se vanhemmuuden hukassa oleminen käytännössä tarkoittaa.
eikä se, että lapsen pitää pois tietyistä paikoista tarkoita mitään ääripään vahtimista, täällä on hukkunut yksi 5-vuotias ja siitä on noin 50 vuotta aikaa...Ja edelleen, uimataidotonta lasta ei saa jättää hetkeksikään ilman valvontaa, veden äärelle, oli kyseessä minkäikäinen lapsi vaan.
jos sinä et saa uimataidotonta kersaasi pysymään pois vesistön ääreltä, kera kavereiden tai yksin, niin et ole kykenevä vanhemmaksi, sitä se tarkoittaa.
jos sinä et saa uimataidotonta kersaasi pysymään pois vesistön ääreltä, kera kavereiden tai yksin, niin et ole kykenevä vanhemmaksi, sitä se tarkoittaa.
Siis jos lapsi ei tottele, vika on aina vanhemmassa?
Toisaalta kadehdin tuommoisia ihmisiä, joille maailma on noin itsestään selvä. Olisi varmaan helpompaa, jos ymmärtäisi vähemmän.
Ei mun vanhemmilla ollut vanhemmuus hukassa, vaikka mä teinkin aina just sitä, mitä ei olisi saanut tehdä. Ehkä säkin opit tämän, kun elämänkokemusta karttuu.
jos vanhemmat ovat tuota mieltä, niin silloinhan ei kukaan voi auttaa...
Jos oikein muistan lukeneeni uutisia, maaliskuussa ei ollut yhtään hukkumistapausta. Nyt niitä on huhtikuussa senkin edestä!
Surunvalittelut kaikille lapsensa menettäneille!
Heillähän on ongelmia, sulla ei... Karseeta luettavaa!
kouluikäisten vahtiminen 24/7 on mahdoton juttu. Ei kukaan vanhempi siihen kykene ellei sido lapsia narulla sängynjalkaan...