Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

asuntolainaisen arki alkaa, onko se kamalaa?

Vierailija
22.04.2011 |

meillä tulot nettona n. 3500 € ja asumismenot tulee olemaan lainan lyhennyksineen ja vastikkeineen n. 1200€ seuraavat 25 vuotta. Miltä kuulostaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten monta teitä on tai tulee seuraavan 25 v aikana olemaan? Entä onko monta autoa?

Pikalaskemisella sanoisin, että teidän tulot ja nuo asumismenot sietäisi olla 2 aikuista, 2 lasta ja 1 auto.

Aika tiukille kyllä vetää elämän, jos asuntoon tulee yhtään remontteja tai työpaikat on epävarmalla alalla tai jos ja kun korot nousevat. 25 v lainasta ei ole paljon enää venytettävää.

Vierailija
2/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos olette valmiit venyttämään muussa elämässä, niin kyllä siitä voi selvitä!

Onko teillä lapsia? Muita kuluja? Kaikki nämä vaikuttaa. 25v on aika pitkä aika, mutta esim. omien enojen ja tätien aikana kai aika normaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jää tuo 2200 e kuussa käteen. Mies kotihoidontuella ja minä töissä.

Emme pärjäisi, jos emme koskisi pääomaan...

Mutta riippu paljon, missä asutte, matkustatteko ja oletteko valmiita laskemaan elintasoa. Me emme olleet sinä aikana kun minä olin kotona ja mies nyt. Meillä ei tosin ole asuntovelkaa ollut pariin vuoteen.

Vierailija
4/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan otettu iso talolaina tuota kovemmilla lähtökohdilla 5 vuotta sitten.

Tulot on nousseet reilusti joten mitään ongelmia ei ole ollut. Laina lyhenee ja tulot toivottavasti kasvaa. Näin ne lainat hoituu.

Onnea vaan teillekin.

Vierailija
5/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääkaupunkiseudulla joutuu pulittamaan lähes saman verran tai jopa enemmänkin asuessaan vuokralla perheasunnoista. Eli ei ne asumismenot nyt vähäiset ole asuessaan vuokrallakaan. Itse ainakin mielummin lyhennän samalla rahalla omaa kuin maksan vieraalle vuokraa. Ja joo korot nousee toisinaan, mutta niin nousee vuokratkin!

Vierailija
6/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko maksaisi vastaava asunto vuokralla?

Lainasta maksatte kuitenkin aina osan itsellenne, ja vuokrarahat menee kankkulan kaivoon.

Kyllä musta tosta selviää, ei siinä kyllä paljon pröystäilyn varaa ole. Mutta jos elämä menee liian nihkeäksi niin eikö tuota laina-aikaa voi pidentää. Katsokaa miten käy, ja muistakaa että turha sitä rahan takia itseään ihan liian pinkeäksi vetää. Elämästä pitää kuitenkin nauttia se 25 -30 vuottakin, se on pitkä aika ihmiselossa.

Vierailija
7/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lainaa jäljellä 155000€, rivari pk seudulta. Netto tulot vaihtelee, nyt on seurattu rahan käyttöä ja keskimäärin firmalta yksityisnostot noin 6000 molemmin puolin. Joskus vähemmän, joskus enemmän.

Meidän tuloihin nähden meillä on pieni laina, mutta halutaan säilyttää se turva, että jos jokin menee pieleen niin kämpän voi myydä ja tappiolle ei voi jäädä mitenkään : ) Ikinä kun ei huomisesta tiedä. Kämpän arvo on huomattavasti enemmän kuin velan määrä, joten aika turvalliseslta tuntuu. Ja onhan meillä

Me tehtiin myös selkeä päätös, että elämiseen on jäätävä rahaa ilman kituuttelua. Olisi se kurjaa parhaat vuotensa elää vain asuntolainaansa varten. Me matkustelemme ja teemme asioita mistä nautimme emmekä halua erityisesti säästää lomiamme varten tai muita asioita varten. Toki meillä on jonkin verran sijoituksia ja itselläni on varatili, jonka olen mitoittanut kestämään 6 kk elämisen mikäli jokin ylättävä kriisi iskisi

Vierailija
8/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te selviätte. Me ollaan kohta maksettu asuntolainaa 12 vuotta ja alkuasetelmat olivat kuta kuinkin samat.Vuosien varrella tulot ovat vielä nousseet ja pystyimme lyhentämään laina-aikaa.

Asuntolaina ei orjuuta sen enempää kuin vuokralla asuminenkaan, jossain on kuitenkin asuttava ja siitä maksettava. Täällä pk-seudulla missä me asumme, perheasunnosta saa pulittaa vuokrallakin ton 1000 - 1200e/kk. Miksi ei siis maksaisi omaa.

Vuokralla asuminen on järkevää vain silloin jos a) haaveilee lähiaikoina muuttaa toiseen kaupunkiin/ulkomaille/rakentaa taloa b) pääsee asumaan vuokralle ylihalpaan vuokra-asuntoon vaikka sukulaisilta.

Muissa tapauksissa vuokralla asuminen on sulaa hulluutta.

Vierailija
9/9 |
22.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta asiasta olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, mutta olen kyllä joistain asioista erikin mieltä.

Ensinnäkin väitän, että oli se nyt aika eri tilanne ostaa asunto 12 vuotta sitten kuin nyt.

http://www.stat.fi/til/ashi/2010/04/ashi_2010_04_2011-01-28_kuv_005_fi…

Tuosta voi katsoa, että miten paljon alempana asuntojen hinnat olivat 12 vuotta sitten.

Omistusasumisen kannattavuus tulee kuitenkin pitkässä juoksussa kannattavaksi usein vasta 20-30 vuoden päästä omistamisesta, mutta tähän vaikuttaa hirveän paljon ostoajankohta. Jos on ostanut tästä hetkestä vaikka 15 v sitten, niin onhan tilanne ollut aivan huikean hyvä verrattuna vaikka siihen, että miten paljon enemmän töitä on saanut tehtyä v. 1989 ostetun asunnon voitolliseksi saamiseen.

Lisäksi esim. 12 vuotta sitten korot olivat paljon korkeammalla, joten jos otti silloin 25 v lainan esim. 5% korolla (marginaalit oli silloin luokkaa 1,2, korko 3,8), niin se vastaisi oikeastaan nykykoroilla otettuna 16 vuoden lainaa.

Lisäksi 12 vuotta sitten vaadittiin, että on 15% omaa rahaa. Nytkin pitäisi vaatia 10% jotain vakuutta/omaa rahaa, mutta käytäntö ei ole ihan samaa ollut.

En siis menisi vertaamaan 12 vuotta sitten otettua lainaa seuraavista nykytilanteeseen välttämättä:

* asuntojen hinnat olivat silloin selkeässä nousussa (on aika huikeaa kuvitella, että asuntojen hinnat jatkaisivat tätä nousua enää)

* korot olivat silloin normaalimmalla tasolla, jolloin 25v lainaan ei ollut niin suuria korotuspaineita tiedossa, silloinen 25 v laina ei ollut ollenkaan niin vaarallinen kuin nykykoroilla tiukille vedetty laina

* omaa rahaa vaadittiin myös, ei voinut ostaa 100% lainaksi

Itsehän olen ottanut nyt vahvaa näkemystä asuntojen hinnoista ja myynyt itse asuntoni ja mennyt vuokralle. Tämä on toki vain oma näkemykseni ja monet pitävät minua ihan hulluna. Katsotaan sitten 5 v päästä, että oliko järkevä vai tyhmä veto realisoida kiinteä omaisuus ja siirtää ne rahat muualle. En kuitenkaan suosittele tätä muille.