Mitä lehtikaalista?
Naapuri lykkäsi mulle - luoja ties miksi - isohkon pussin lehtikaalia.
En ole lehtikaalia koskaan syönyt. Mitä siitä voi tehdä vai syödäänkö se silleen, raakana?
Mulla on kyllä parsakaalia ja perunaa. Vois näistä yhdessä tehdä jotain?
Kommentit (14)
Anna eteenpäin jollekin onnettomalle. Nopeasti.
Viimeksi viimevkolla tein lehtikaalipastaa, hyvä ohje esim.Arlan sivuilla.
Wok-ruokiin laitan aina.
Lehtikaali on todella terveellistä.
Pitääkin ostaa lehtikaalia. En ole vielä wokkiin kokeillut, mutta nyt aion kokeilla 👍
Pakasta ja lisää smoothieen. Helppo käyttää kun pakastettuna murenee käsiin. Suolisto tykkää.
Surauta osana kasvismoothieta. Tai keittoa. Tai höyrytä riisin kera lisukkeeksi.
Raasta se, sekoita joukkoon munia, jauhoja, juustoraastetta ja mausteita.
Paista pannulla pihveinä.
Baked Kale Chips
Lehtikaalisipsit on oikeasti hyviä, ei niitä tässä ole turhaan kehuttu.
Lehtikaalia voi käyttää leivänpäällisenä, salaateissa, silputtuna keitoissa. Itse teen siitä pestoa (lehtikaalia, otan suuret ruodit pois, öljyä, valkosipulin naatteja, kourallinen jotain pähkinöitä, suolaa, mausteita maun mukaan, sitruunamehua tai vaikka etikkasäilykkeiden lientä, nää blenderissä sekaisin pestoksi, niin hienoksi kuin haluaa). Sopii pastan sekaan, tai leivänpäälliseksi. Tuohon voi lisätä myös parmesaania, itse en ole käyttänyt, kun meillä ei yleensä ole parmesaania saatavilla.
Keskiruoto pois, silpuksi ja pakkaseen. Sieltä voi lisätä jauhelihakeittoon, kinkkukiusaukseen yms. Kokeile myös sitruunaista valkopapukeittoa tai Valion ohjeella aura-jauhelihabataatti vuokaa, siihen tulee lehtikaalia.
Keskiruoto pois ja silppua pannulle, jossa on vähän oliiviöljyä. Lisää saksanpähkinöitä ja murustele mukaan feta-juustoa. Kuumenna.
Kannattaa jättää suosiolla kaalimadoille. Lihotat niitä koko kesän sillä lehtikaalilla ja syksyllä nautit ihanaa kaalimatopiirakkaa
Mä oon syöny raakana salaattiin silputtuna,vokkeihin laittanut ja saapa niistä ihan kelvollisia sipsejäkin.