10 tunnin hoitopäivät
Onko liian pitkät? Miten jaksaa enää ruuanlaitot ja siivoukset jos on lasten kanssa vasta 17-17.30 kotona?
Onko kellään kokemuksia?
Kommentit (16)
Heillä lapsella 9-10 tunnin hoitopäivät. Kotona käy siivooja kerran viikossa ja lapsi leikkeineen ja leluineen pysyy tiukasti omassa huoneessaan.
Ihan normisti syövät, tosin myöhempään kuin se suomalainen puoli viiden päivällinen. Ja lapsi on mukava, tottelevainen ja kaikin puolin sosiaalinen ja normaali tapaus.
Olishan se mukavaa jos oltaisi vielä vanhoissa hyvissä ajoissa, kun mies teki työtä ja vaimo oli kotona lasten kanssa. Ei pitkiä hoitopäiviä ja kotihommat ja ruuat kerkisi tekemään päivällä.
Ajakaa vaan lisää tasa-arvoa niin palatte todellakin loppuun arvon naiset!
kaikilla on lapsilla max. 8 tunnin hoitopäivät. Pystyvät sumplimaan ne haut ja viennit niin. Me emme pysty :(
Siivoojaan ei taida olla varaa, siivous jää siten omille harteille.
ap
Omani on yleensä 1-2 kertaa viikossa kymmenen tuntia päiväkodissa. Niiden päivien jälkeen on kyllä ihan kuitti.
Mä siivoan tosi harvoin viikolla. Mun siivousaika on joko perjantai-ilta tai lauantaiaamu. Kun itse on töissä ja lapset päiväkodissa, kotikaan ei ole niin sotkuinen.
Meillä ruoan tekee mies, ja usein syödään jotain puolivalmista: Esim. perunoita, eineslihapullia kera pussikastikkeen.
Olishan se mukavaa jos oltaisi vielä vanhoissa hyvissä ajoissa, kun mies teki työtä ja vaimo oli kotona lasten kanssa. Ei pitkiä hoitopäiviä ja kotihommat ja ruuat kerkisi tekemään päivällä. Ajakaa vaan lisää tasa-arvoa niin palatte todellakin loppuun arvon naiset!
Vaan nuorimmaisen hoitovapaa loppuu toukokuussa ja elokuussa on palattava töihin. Sain sentään olla vuosia kotona, mutta yhden ihmisen palkalla emme elä.
ap
koska työpaikka on kaukana eikä vanhempien työ jousta. Vaihtoehtona on työttömyys - kiitos ei! Perhepäivähoidossa on hyvä olla, siellä on hoitajan omat lapset ja meidän lapsemme, eli aidosti kodinomaista.
Meillä on lapsella (alle 2v) n. 10h hoitopäivät ja onhan ne kieltämättä pitkät. Mutta kun töissä on käytävä ja työmatkaakin on + aamu/iltapäiväruuhkat, niin ei siihen oikein vaikuttaakaan voi.
Arjen kyllä jaksaa, kun on kaksi vanhempaa, mutta mitään ylimääräistä on arki-illoille turha suunnitella. Kyläilyreissut tehdään sitten viikonloppuina. Äkkiä kotiin, jotain nopeaa ruokaa pöytään, vähän piirrettyjä, hetki leikkiä, suihkuun ja nukkumaan. Kotitöitä tehdään lapsen kanssa sen verran kuin pystyy (lapsen mielestä esim. pyykkikoneen lastaaminen on hauskaa, eli käy leikistä) ja loput sitten viikonloppuisin.
hoitopäivä on yli 8 tuntia. Muuten kaikki alle kouluikäiset ja suurin osa alakoululaisistakin on hoidossa vain muutaman tunnin päivässä.
Isovanhemmat ja sukulaiset kuuluvat monissa perheissä luonnollisena osana lasten hoitoon.
Meistä toinen tekee osittaista hoitovapaata (ei tiputa tuloja juuri ollenkaan, kun verotus tippuu samalla kun tulotkin!), suunnittelemma viikon hyvin etuktäeen (toinen menee aiemmin töihin, toinen myöhemmin) ja teemme ruokaosotokset pe iltana ja viikon ruuat su iltana. maito-leipä ostoksilla käydään tiistaina :) organisoitua, vaikkei hoitopäivät veny noin pitkäksi. Meille on tärkeä olla lasten kanssa ja nauttia muutenkin elämästä.
10 tuntia on tosi pitkä aika. Päiväkodissa sanoivat, että yleensä sitä jaksaa vain yhden lapsen kanssa. Toisen lapsen tullessa lyhennetään hoitopäivää. Ja kannattaa asiaa miettiä, sillä ekaluokkalaisen kanssa et enää pysty 10 tuntia tekemään. Meillä työpäiviä lyhensi ensimmäisen lapsen kouluun siirtyminen. Nyt olemme tyytyväisiä.
Me ollaan aina yritetty pitää päivät max. 8h. Mä siis menen töihin aikaisin ja mies myöhemmin ja vie lapset mennessään. Mä sitten myös pääsen aikaisemmin ja haen lapset samalla. Tosin mulla on tosi lyhyt työmatkakin eli siihen ei mene aikaa.
Mun mielestä lapset on aika väsyneitä jo tuosta 8h:sta, varsinkin kun eivät nuku päiväunia päiväkodissa millään.
meidän tällä hetkellä 4-vuotias poika on hoidossa 8,5 tuntia päivässä ja sekin on mielestäni jo pitkä hoitopäivä. 10 tunnin hoitopäivässä tulee tunne, että lapsi ei kyllä ehdi olla vanhempiensa kanssa käytännössä ollenkaan.
Meilläkin on pitkät työmatkat: asutaan yhdessä kaupungissa, mies käy töissä toisessa ja minä kolmannessa. Vuorotellaan miehen kanssa siten, että toinen vie ja toinen hakee. Vanhempien päivät siis ovat kyllä 10-tuntisia, mutta lapselle olisivat meidän mielestä jo liian pitkiä.
Lapsen hoidossa on muuten eräs lapsi, jonka päivät ovat yli 9 tuntisia (vanhemmilla ei joustavia työaikoja), mutta heillä ratkaisu on 4-päiväinen hoitoviikko, joka mielestäni myös selvästi helpottaa asiaa.
Meistä toinen tekee osittaista hoitovapaata (ei tiputa tuloja juuri ollenkaan, kun verotus tippuu samalla kun tulotkin!), suunnittelemma viikon hyvin etuktäeen (toinen menee aiemmin töihin, toinen myöhemmin) ja teemme ruokaosotokset pe iltana ja viikon ruuat su iltana. maito-leipä ostoksilla käydään tiistaina :) organisoitua, vaikkei hoitopäivät veny noin pitkäksi. Meille on tärkeä olla lasten kanssa ja nauttia muutenkin elämästä. 10 tuntia on tosi pitkä aika. Päiväkodissa sanoivat, että yleensä sitä jaksaa vain yhden lapsen kanssa. Toisen lapsen tullessa lyhennetään hoitopäivää. Ja kannattaa asiaa miettiä, sillä ekaluokkalaisen kanssa et enää pysty 10 tuntia tekemään. Meillä työpäiviä lyhensi ensimmäisen lapsen kouluun siirtyminen. Nyt olemme tyytyväisiä.
Meillä on aamu- ja iltapäiväkerhot.
Molemmilla 8-16 ja tunti menee työmatkoihin per suunta kun laskee mukaan lasten haut ja viennit. Työpaikan vaihtokaan ei auta. Osittaista hoitovapaata ei pysty kumpikaan anomaan. Eli vaihtoehdot aika vähissä. Lasten koulunaloitukset on aiottu hoitaa vuorotteluvapailla, siihen on molemmilla meistä mahdollisuus, muutkin ovat työpaikalla saaneet sitä.
ap
oman lapsen ryhmässä ei taida kukaan tehdä niin pitkää päivää ainakaan säännöllisesti. Mutta tässä tietysti on eroja, jos omalla paikkakunnalla ei ole töitä, niin kaikilla on pitkät hoitopäivät.
Meillä on päivät 8.30-15.30 ja heti jos menee lähemmäksi neljää tai sen yli, niin kyllä huomaa lapsista.
Me ollaan tietoisesti valittu asuinpaikka niin, että arjen logistiikka on helppoa.
olla lyhyemmät työpäivät?
mun työaika on 8 h + tunnin ruokatauko. Matkat kestäis yhteensä tunnin mut koska ajat osuu ruuhka-aikaan niin matkoihin menee usein 2-3 h päivässä. Jos menisin bussilla niin päiväkodin hoitoajat ei riittäis ollenkaan. Usein myös on ylitöitä. Itse en siis koskaan saa päivää lyhyemmäksi kuin 11 h. Se on minimi ja vain jos on vähän ruuhkaa eikä yhtään ylitöitä.
työpäivää tekevällä on aika liki tuo 10 tuntia -ellei satu olemaan työ ihan vieressä.
Miten sen nyt sit jaksaa. Tekee sen mikä on pakko. Itsellä on siitä onnellinen tilanne että lapset saa vielä päivällisen hoidossa koska ehdin hoitopaikalle töistä vasta klo18 jälkeen.