Kun menet yövieraaksi pääsiäisen aikana sukulaisille tai ystäville niin
vie edes kukkia emännälle. Emäntä kuitenkin juoksee kaupassa, miettii tarjottavia, laittaa ruokaa, leipoo ja siivoa.
Kommentit (31)
Menemme äitini luokse ja rahaa on käytössä 20e ennen tiistaita. Emme kyllä mene yöksi. Tämä ei tarkoita, ettemmekö ikinä vie mitään. Jonkun piirakan voisin tehdä, muttei taida kannattaa, kun äiti tykkää aina tehdä paljon kaikkea, kun käymme, emme kuitenkaan kovin usein käy, vaan enemmän hän meillä (koska on töissä samalla paikkakunnalla, jossa asumme).
T: Opiskelija
Toki nyt johonkin mökille mennessä kannattaa ottaa omat petivaatteet, tai ainakin kysäistä. Onhan se tietty hyvä kysyä, että onko tarpeeksi peittoja ja tyynyjä, jos isolla porukalla johonkin menee. Mutten ole oikeesti ikinä kuullut, että joku veisi omat lakanansa! Mökeilläkin yleensä niitä on vieraitakin varten, ainakin meidän tuttavapiireissä. Tosin niille ollaan oikeestaan vain päivävierailuita tehty, mutta joskus on pyydetty yöksikin jäämään. Mun mielestä silloin ilman eri mainintaa ei tarvii roudata koko omaisuutta mukana! Toki on kohteliasta olla jotain viemisiä ja vaikka jotain grillattavaa koko porukalle.
Meillä taitais tulla tyynyistä eniten pulaa, jos tulis useampi ihminen kylään. Pitääkin muuten hommata! Peittoja olis ja lakanoita tietty. Ei meillä yleensä olekaan ollut kuin korkeintaan kaksi ihmistä yökylässä yhtä aikaa.
Missä ihmisten vieraanvaraisuus on? Mä ainakin jos kutsun ihmisiä meille, niin todellakin on kunnia-asia, että ollaan sitten vieraanvaraisia, eikä vieraiden tarvii alkaa petaileen sun muuta! Ja ruuat tarjotaan totta kai! Samahan se on, jos pyytää vaikka kahville, niin ei sen toisen tarvii omaa kahvipakettia tuoda! :D Ja olen kyllä mielelläni tarjonnut siinäkin tilanteessa, että joku on oikein kysynyt, että saako tulla kylään!
Ja ollaan pienituloisia, olis eri asia, jos joku haluis viikoks tulla. Tosin olen ensi kesäksi pyytänyt meille kylään ystäväpariskunnan ulkomailta ja jos he pääsevät, niin ei heidän todellakaan tarvitse mitään ruokia itse ostaa! Toki varmaan käyvät ravintolassa välillä.
Rahat on vähän vähissä ja multa puuttuu kahvikuppeja ja tarjoiluastioita yms. pientä. Tuolejakaan ei taida olla tarpeeksi.
Jos kerta lakanat ja peitot ja muut pitää tuoda niin voisinko laittaa kutsuun, että tuokaa omat kahvimotit kun meiltä ei löydy niitä tarpeeksi. Oman tuolin vois myös tuoda jos haluaa saada istumapaikan.
Toki nyt johonkin mökille mennessä kannattaa ottaa omat petivaatteet, tai ainakin kysäistä. Onhan se tietty hyvä kysyä, että onko tarpeeksi peittoja ja tyynyjä, jos isolla porukalla johonkin menee. Mutten ole oikeesti ikinä kuullut, että joku veisi omat lakanansa! Mökeilläkin yleensä niitä on vieraitakin varten, ainakin meidän tuttavapiireissä. Tosin niille ollaan oikeestaan vain päivävierailuita tehty, mutta joskus on pyydetty yöksikin jäämään. Mun mielestä silloin ilman eri mainintaa ei tarvii roudata koko omaisuutta mukana! Toki on kohteliasta olla jotain viemisiä ja vaikka jotain grillattavaa koko porukalle.
Meillä taitais tulla tyynyistä eniten pulaa, jos tulis useampi ihminen kylään. Pitääkin muuten hommata! Peittoja olis ja lakanoita tietty. Ei meillä yleensä olekaan ollut kuin korkeintaan kaksi ihmistä yökylässä yhtä aikaa.
Missä ihmisten vieraanvaraisuus on? Mä ainakin jos kutsun ihmisiä meille, niin todellakin on kunnia-asia, että ollaan sitten vieraanvaraisia, eikä vieraiden tarvii alkaa petaileen sun muuta! Ja ruuat tarjotaan totta kai! Samahan se on, jos pyytää vaikka kahville, niin ei sen toisen tarvii omaa kahvipakettia tuoda! :D Ja olen kyllä mielelläni tarjonnut siinäkin tilanteessa, että joku on oikein kysynyt, että saako tulla kylään!
Ja ollaan pienituloisia, olis eri asia, jos joku haluis viikoks tulla. Tosin olen ensi kesäksi pyytänyt meille kylään ystäväpariskunnan ulkomailta ja jos he pääsevät, niin ei heidän todellakaan tarvitse mitään ruokia itse ostaa! Toki varmaan käyvät ravintolassa välillä.
mutta vuokramökeille kyllä. Meiltä löytyy lakanoita ja perivaatteita isollekin porukalle, mutta en yhtään pahastu, jos vierailla on omansa mukanaan. En petaa valmiiksi ja asettele pyyherusetteja ja saippuoita valmiiksi sängyille.
-loistoajatus. vaihtoehtoisesti pyytäisin käymään kahvilla ABC:lla koska kuitenkin ajavat siitä ohi :)
Meille on tulossa yökylään tästä päivästä maanantaihin 8 ihmistä, eikä tod. tulisi mieleenkään pyytää tuomaan omia lakanoita tai perunapussia tai mitään muutakaan- yhdessä laitetaan ruokaa mutta muuten ovat KYLÄSSÄ ja meidän vuoro tulee kyllä...
Ainoa paikka mihin mahtuu. Ei ole vierashuonetta.
peitoista puhumattakaan..
Meille on tulossa yökylään tästä päivästä maanantaihin 8 ihmistä, eikä tod. tulisi mieleenkään pyytää tuomaan omia lakanoita tai perunapussia tai mitään muutakaan- yhdessä laitetaan ruokaa mutta muuten ovat KYLÄSSÄ ja meidän vuoro tulee kyllä...
Meidän ystäväpiirissä ja suvussa se olisi jopa loukkaus, jos joku toisi mukanaan omat lakanansa ja pyyheliinansa.
on kunnia-asia huolehtia vieraista =) ja se tehdään aidosti mielellään.
jos olisi joku ystävä joka kutsuisi kylään ja vielä yöksi!!
jos näin olisi,veisin ilman muuta tuliaisia ja omat petivaattet,ettei emännälle tulisi pyykättävää.tekisin jotakin syötävää.ja auttaisin emäntää muutenkin.
noh kun ei ole ystäviä niin ei ole.
Minä vain ajattelin miten ihanaa olisi saada vaikka kukkia tuliaisiksi! :)
Meillä ei ole vierashuonetta. Illalla kun lasten leikit loppuvat levitellään patjat lasten huoneen lattialle.
Ap
älkää roudatko omia lakanoita tai pyyhkeitä. Ja saatamme sopia etukäteen, että vieras tuo jälkkärin tai jotain kahvin kanssa, tai esim. ruokajuomat. Olen hyvä laittamaan ruokaa mutta laiska leipomaan. Tämä toimii myös toisinpäin: kyläpaikan emäntä "kieltää" omien lakanoiden tuonnin ja sovimme, mitä tarjottavaa minä mahdollisesti teen etukäteen. Ja tuliasia viedään myös puolin ja toisin.