Kahdesti leluja vuodessa: miten käytännössä onnistuu?
Hei, täällä on monta äitiä, jotka sanovat hommaavansa lapsille leluja kahdesti vuodessa, synttärinä ja jouluna vain. Mä jäin miettimään miten se käytännössä onnistuu.
Meillä on se tilanne, että meillä on aika vähän leluja. Lapset sen verran pieniä, että vielä eivät kovasti hoksaa, että kaupasta niitä saa, sen kun vanhemmat ostaa. Meillä on ollut se periaate, että ostetaan tarpeeseen eli ikäkauden mukaan tai jos hajoaa tms. Lahjoiksi leluja ei tule meillä valtavia määriä, monet ostavat vaatetta ja kirjaa.
Miten onnistuu lelujen ostaminen vain 2 kertaa vuodessa? Miten esim. sesonkilelut (hiekkalelut ja rantalelut) toimii? Ostatteko niitä edellisenä kesänä varastoon ja annatte sitten seuraavana synttärinä/jouluna lahjaksi?
Entä mitä teette jos vaikka hiekkaämpäri hajoaa kesäkuussa ja synttärit vasta edessä. Loppukesä mennään ilman ämpäriä?
Entä mitä luette leluiksi? Ovatko esim. palapelit, pöytäpelit, askartelutarvikkeet jne. leluja? Entä sitten monet pihaleikkien välineet kuten futismaalit, pallot, kroketti, renkaan heitto jne. Ovatko ne leluja vai urheiluvälineitä?
Mä en ikinä kykenisi tuollaiseen suunnitelmallisuuteen. Mutta hyvä niin jos onnistuu.
Kommentit (32)
kun satunnaisesti lapsi saa leluja muulloinkin. Mutta varmaan 90 % leluista tulee jouluna ja synttärinä. Meidän lapsi on kummankin suvun ainoa lapsenlapsi, joten voitte varmaan kuvitella mien paljon kamaa iloiset isovanhemmat kantavat... Eli leluja tulee ihan tarpeeksi vaikka niitä saakin lähinnä pari kertaa vuodessa. Ja samalla tulevat yleensä tyydytettyä myös kynien, maalien, pelien, dvd:n, kirjojen yms tarpeet.
Synttärin ja joulun lisäksi leluja tulee käytännössä vaan pääsiäisenä (pääsiäismunista) ja eri kesinä on tullut esim. rantapallo ja hulavanne, joskus on ostettu joku "muistolelu" esim. matkoilta. Piirustuspaperia ja liimaa saa kyllä ostaa useammin, niitä kuluu paljon :)
jouluna ostan 1 paketin, heidän isä uuden vaimonsa kanssa ostaa omat lahjat, yleensä aika paljon enemmän kuin 1.
Lisäksi annan yhden syntymäpäivälahjan, mieluisen ja sen mitä haluavat.
Kävimme ennen kerran vuodessa kirpparilla, tyttö oli silloin vauva mutta poika muistaa nämä ja hän sai vauva-leluista ja vaatteista rahat itselleen ja sai ostaa niillä mitä haluaa. Nyt kaikki ylimääräinen menee itsepalvelukirpparille.
Ex.n vanhemmat käyvät n joka toinen kk ja tuovat aina jotain pientä kummallekin, samoin lapsien kummit, no käyvät harvemmin.
Tiedän että ex.n nykyinen ostaa tyttärelleni aivan liikaa vaatteita, tytölle nukkeja jne, mutta olen päättänyt etten puutu siihen asiaan. Ex.ni on fiksu ihminen ja jos hän kaiken sallii, ei se voi olla silloin paha.
Syksyllä oli poikani synttärit. Hän pelaa jalkapalloa, eli oli yhdet synttärit, joissa oli kutsuttuina koko joukkue, yhdet synttärit, joissa oli kerhokaverit ja naapurit ja sitten synttärit, joissa oli isovanhemmat, kummit jne. Hän sai yli 30 pakettia !!! Onneksi tuli jonkin verran tuplia, voidaan osa laittaa kiertoon.
Eli tälläisten lahjakasojen jälkeen ei tarvikaan pitkään, pitkään aikaan mitään lahjoja.
Mä en osannut ajatella, että itse asiassa aika monet saa sukulaisilta paljon paketteja jouluna ja synttäreinä sekä ihan milloin vain. Meilä siis on ollut se tapa kummassakin suvussa, että kerralla vähän lahjoja.
Ja tosiaan osa paketeista silti kirjoja, urheiluvälineitä tms., joten kaikki paketit eivät todellakaan ole leluja.
Meillä isovanhemmat ja kummit ostavat lahjoja, mutta pääosin tosiaan kirjoja ja vaatteita.
Valtaosa leluista on siis meidän vanhempien hommaamia. Ja jos meillä kumpikin mukula saisi vain kaksi lelua vuodessa, niin vähän olisi. On kyllä siis pitänyt ihan ostaa enemmän ja vähän tarkoituksella.
Mä en tosiaan usko kulutushysteriaan, mutta meillä on vielä kaverisynttäreidenkin kutsuvieraslistat olleet sen verran lyhyitä, että lahjoinakaan ei ole tullut paljoa.
Mutta nyt esim. esikoinen synttärilahjaksi nuken ja sille vähän tarvikkeita. Vaatteita teki tosiaan mieli enkä osannut pitää pahana kulutushysteriana, että nukelle hommattiin pyjama alkuperäisten vaatteiden lisäksi.
ap
"Hei, täällä on monta äitiä, jotka sanovat hommaavansa lapsille leluja kahdesti vuodessa, synttärinä ja jouluna vain. Mä jäin miettimään miten se käytännössä onnistuu."
Onnistuu se, jos lapsen syntymäpäivä sattuu olemaan toukokuussa: silloin saadaan kesälelut ja jouluna talvilelut.
Jonkun verran tehdään sitten tulkintoja: Urheilu- ja askarteluvälineet eivät ole lekuja.
Useimmilla kai menee niin, että rikkoutuneen tilalle ostetaan uusi, kalliimpien hankintaa suunnitellaan pitempään ja todelliseen tarpeeseen esim. matkalle ostetaan jotain.
Käytännössä se kai merkitsee sitä, että ihan joka kauppa- ja kioskireissulla ei jotain krääsää osteta, eikä aiheesta tarvitse edes keskustella.
Sen kyllä huomaa kaupan leluhyllyn ääressä, millä periaatteella ostetaan lelut, kun yksi lapsi sanoo: "osta mulle tää", ja toinen "minä haluaisin tämän" - jälkimmäinen vihjeenä jotain tulevaa lelunostopäivää varten.
"Hei, täällä on monta äitiä, jotka sanovat hommaavansa lapsille leluja kahdesti vuodessa, synttärinä ja jouluna vain. Mä jäin miettimään miten se käytännössä onnistuu."
Onnistuu se, jos lapsen syntymäpäivä sattuu olemaan toukokuussa: silloin saadaan kesälelut ja jouluna talvilelut.
Jonkun verran tehdään sitten tulkintoja: Urheilu- ja askarteluvälineet eivät ole lekuja.
Useimmilla kai menee niin, että rikkoutuneen tilalle ostetaan uusi, kalliimpien hankintaa suunnitellaan pitempään ja todelliseen tarpeeseen esim. matkalle ostetaan jotain.
Käytännössä se kai merkitsee sitä, että ihan joka kauppa- ja kioskireissulla ei jotain krääsää osteta, eikä aiheesta tarvitse edes keskustella.
Sen kyllä huomaa kaupan leluhyllyn ääressä, millä periaatteella ostetaan lelut, kun yksi lapsi sanoo: "osta mulle tää", ja toinen "minä haluaisin tämän" - jälkimmäinen vihjeenä jotain tulevaa lelunostopäivää varten.
leluja aivan liikaa. Pääsääntöisesti ostan itse lapsille vain pari joululahjaa ja yhden synttärilahjan, muuten ei leluja juuri ostella. Joskus saatan ostaa jonkun pikkujutun, mutta mitään isompia ja kalliimpia en osta muulloin kun lahjaksi.
Meillä paljon lähisukua, joten lapset saavat heiltä paljon lahjoja aina synttäreinä ja jouluna ja tämä siis kertaa 3.
Leluja tulee nykyiselläänkin jo liikaa!
Ne laskee leluiksi vain jotain kalliita erikoissysteemejä. Yksikin tuttu väittää, etteivät osta leluja jsut kun jouluna ja synttärinä. Silti lapset saavat jostain jemmakaapista aina jonkun uuden pienehkön lelun pitkille automatkoille (eskarilainen ja ekaluokkalainen, ei edes mitään pikkulapsia enää). Sen lisäksi leluja ostetaan kirpparilta kun kerran halvalla saa. Eli loppujen lopuksi lapset saavat minusta leluja jopa useammin kuin meidän lapset, joiden myönnän saavan leluja paljon useammin kuin kahdesti vuodessa.
Eli toiset meistä ovat sanomisissaan pilkuntarkkoja, toiset taas eivät.
Mutta väännetään sulle sitten, kun sitä kerran kerjäät. Eli meillä leluja ostetaan vain noina juhlina. Mutta perus-pihavehkeet kuuluu sitten tuohon liikuntaväline- ym.-kategoriaan. Eli isommilla ne on fillareita, suksia sun muuta. Pienemmillä pulkkaa ja liukuria ja tällaisia perusvälineitä.
Jos lapsi kuitenkin saa pihaleluksi vaikka polkutraktorin, niin se tulee synttärilahjaksi, eli ei kuulu perusvarusteisiin.
Askartelutarvikkeet on askartelutarvikkeita, ei leluja. Niitä on aina varastossa. Pelit ja palapelit ostetaan joululahjoiksi.
Mutta hiekkalaatikkotarpeita, arkeateluatvaroita ja urheiluvälineitä en laske leluiksi; niitä ostetaan tarpeeseen. Samoin on monesti ostettu uusi lelu esim. loman alkaessa tai matkan päättyessä tai jos kirpparilla on tullut jotain kivaa ja sopivan hintaista vastaan. Joskus on myös ostettu kotona sairastavalle joku lehti/Aku Ankan taskukirja yms.
Nyt kun lapset ovat alakoululaisia, on mukaan tullut myös se, että (viikko)rahaa voi säästää ja sitten ostaa itselleen jotain haluamaansa esim. sormiskeitin.
mutta pääasiassa kyllä leluja annetaan lapsille vain kaksi kertaa vuodessa. Kirjoja se ei koske, niitä ostan milloin sattuu. Eikä mulle ole mikään suuri henkinen este ostaa lapsille hiekkaleluja silloin kun nyt satutaan talvilomalla olemaan, lähinnä pyrin vain siihen etteivät lapset tottuisi ajatukseen että leluja voi ruinata ja saada milloin hyvänsä.
Saatan kyllä ostaa lahjaksi sopivia juttuja mihin aikaan vuodesta hyvänsä ja jemmata niitä komeroon odottamaan sopivaa tilaisuutta - siinä on sekin hyvä puoli että jos tulee kutsuja muiden ihmisten lasten synttäreille niin sieltä komerosta on kätevää kaivaa jotain ja kääräistä pakettiin.
Tässä oli muutama päivä joku ketju näistä leluhankinnoista ja siellä oli joku kirkasotsaisena kertomassa tuota kasvatusperiaatteenaan.
Itse vaan aloin epäillä, että tuskin tuo oikeasti onnistuu ihan käytännössä paitsi sitten jos joku muu ostaa niitä sesonkileluja.
Meillä on niin, että tosiaan ostetaan tarpeen mukaan. Isot hankinnat pyrin keskittämään jouluun ja synttäreihin. Mutta kyllä nyt taatusti kesän korvalla pitää käydä taas ulkolelut läpi ja kyllä joudutaan tekemään hankintoja.
Mutta jos lapset nyt mankuisivat vaikka nukeille vaatteita, niin kyllä mä niitä harkinnan mukaan voisin ostaa. Tai jos esim. junaradan rakentamisessa olisi taidot ja innostus kovaa, niin voisin mä ostaa jonkun erikoisosan kannustaakseni leikkiä.
Ainakin tuttavaperhevertailussa meillä on aika vähänlaisesti leluja.
Piti jatkaa vielä sen verran, että meillä on myöskin sen verran huonostikasvatetut lapset, että he eivät kyllä ehkä riemastuisi jos saisivat vaikka joululahjaksi tosiaan hiekkalaatikkoastiat. No toki voi niillä lumihangessakin leikkiä, mutta talvella on kiva laskea mäkeä, hiihtää jne.
Ostatteko se sitten kerralla useamman lelun esim. synttärinä tai jouluna?
Meillä on pidetty tärkeänä sitä, että tarpeeseen saa, mutta kohtuudella. Emme siis osta kuin synttärilahjaksi yhden lahjan, mutta tosiaan saatan hommata sitten joskus muulloin lisävarusteita tms. Jouluna lapset saa useamman lelun, mutta aika rajallisesti silti.
En siis halua sitä tilannetta, että lapsi saa kerralla niin monta lelua että häkeltyy.
Toki on tietty merkitystä sillä koska synttäritkin on. Meillä nyt sattuu synttärit syksyyn ja alkutalveen. Musta tuntuisi tosiaan hassultakin se, että kaikki lelut hommattaisiin joulu-tammikuussa ja sitten seuraavan kerran saisi vasta seuraavana jouluna.
ap
leluja lapsille.
Mutta toki hiekkaleluja ja uimaleluja ostetaan tarpeeseen. Myös askartelutarvikkeita ja kirjoja, niitä en kyllä laske leluiksi.
Synttärinä saavat yhden lelun (paitsi jos haluavat synttärilahjaksi esim hoplop-reissun) ja jouluna useamman. Kohtuudella kuitenkin joulunakin. Etteit arvitse häkeltyä :)
Hei
Ole tyytyväinen, niin kauan kuin teillä on vain vähän leluja:) Niitä kun on sitten joka paikassa ja lapset eivät suostu luopumaan vanhoista leluistaan, vaikka eivät niillä enää leikkisi.
Meillä kanssa on tuo periaate, mutta siitä myös joustetaan. Eli urheiluvälineet, hiekkalelut ovat välilä lahjoja ja välillä muuten vaan ostetaan tarpeeseen.
Minusta tuohon periaatteeseen ei kannata hirttäytyä, silti löytyy keinoja olla ostamatta kun lapset pyytää. Eli ei siinä niinkään käy, että jos joskus ostaa juhlien ulkopuolella, niin sitten lapset aina vaatisi joka kauppareissulla.
Meillä kun lapset kaupassa jotain pyytää, niin ihastelen sitä haluttua lelua, mutta saatan sanoa, että pyydä sitä vaikka sitten synttärilahjaksi. Ja se yleensä riittää.
Meillä yhdellä lapsella on synttärit jouluna, joten hänellä tuo "lahjaväli" olisi aika pitkä, ja tarpeitakin siinä välillä tulee.
Sitä paitsi on kiva välillä ilahduttaa lasta noden "virallisten" lahjapäivien ulkonakin.
OSTETAAN SILLOIN KUN NIITÄ TARVITAAN !!
mitä tekee hiekkaleluilla joulukuussa?entäpä suksilla kesäkuussa??
halooo
ostan esim alesta kun löytyy kivaa ja lapsi saa sen heti, tai varstoon laitan ja sit joskus yllätän ihan muuten vaan lapsen ottamalla leun esille, tai lautapelin
jos nähdään jotain kivaa kaupassa voi sen ostaa,
lapsi 6v ja tulee kyllä pian loppumaan lelujen hankinta kun leikkiminen loppuu, joten mä suorastaan nautin, kun saan ostella silloin tällöin leluja, ja lapsi ei koskaan ole kinunut tai vaaatinut kauppareissuilla leluja!
miksi lapsen tulisi saada kerran vuodessa jouluna läjä leluja, kun niitä voi ostella tarpeen mukaan pikku hiljaa ympärivuopden??
tai lapsi joputtuu odotteleen jotian kivaa lelua liki vuoden ennen kun on ne synttärit??
ja entä kun meidän lapsella on jouluna synttärit ja sit se joulukin, saa siis kerralla kaiken??????
jotka vouhaa joka paikassa etteivät osta leluja.
Tod.näk. heillä kummit ja isovanhemmat lahjoittaa aika lailla leluja, että ei itsellä tarvetta ostaa.
Ja sitten just ostavat silti hiekkaleluja, kirppislöytöjä, kirjoja, askartelutavaraa (kynää värityskirjaa vihkoa jne.) ...
Mitä pahaa sitten on ostaa lapselle vaikka kehittävä lego-rasia vs. huonolaatuinen askartelusetti??
Eli ihan turhaa ja tekopyhää tuollainen julistaminen.
Sillä nyt on ehkä vähän välilä, että saako lapsi joka viikko jotain huonolaatuista markettikrääsää.
Vai saako vaikka 1-2 kk välein jotain laadukasta esim. kerätään puujunarataa tai legoja, tai just saa jonkun lisätarvikkeen nukke/kotileikkiin tms.
että vain synttärinä ja jouluna leluja,
niin mitäs kun kahden lapsen synttärit on just muutama pv ennen joulua?!
Että tulisi joulukuussa parin päivän välein koko vuoden lelut.... joo ehkä ei.
12
yhtään perhettä jossa oikeasti ostettais leluja vain kahdesti vuodessa. :) Mut tiedän perheitä, joissa periaatteesta ei osteta juurikaan leluja, KOSKA lapsilla on isovanhemmat elossa, aktiiviset kummit jne. jotka tuovat leluja senkin edestä. Mä en jaksaisi kuunnella tuollaista aikuisten ihmisten kiukuttelua - silloin tulee mieleen että onkohan asiat vähän liiankin hyvin, jos pitää omaa perhettään, lähisukuaan ja ystäviään niin itsestään selvyytenä että on varaa valittaa siitä että he tuovat lahjoja ja leluja.
kysyin seuraavaa, jos joku haluaa vastata.
Onko teillä lapset syntymäpäivät kaukana joulusta?
Tekisittekö näin, jos lapsenne olisivat syntyneet joulukuussa ja helmikuussa, kuten meillä?
Johtuuko käytäntö vähävaraisuudesta?
Mihin rahanne mieluummin tuhlaatte, käytätte, säästätte tmv. kuin lasten leluihin?
Itse tuhlaan just lasten leluihin. Kirjoja ostan nykyisin vähemmän, kun niitä on jo niin paljon. Olen ostanut leluja myös kirpparilta. Musta on kivaa, kun lapsilla on paljon leluja. En kuitenkaan kaikkea mahdollista osta ja anna. Minusta mieluummin leluja pitkin vuotta. Jouluun kohdistuu aivan liian suuret odotukset jo muutenkin.
Kaikkien lasten synttärit sattuu kesään, joten noin puolivuosittain tulee siis leluja lahjaksi.
En tiedä, ei tästä ole tullut meille mitään ongelmaa. Lapsia on kolme ja leluja on kertynyt.
Lapsemme leikkivät enimmäkseen ilman leluja (roolileikkejä tai aikuisten tavaroilla).
Asumme rivitalossa, hiekkalaatikon vieressä on valtava laatikko täynnä hiekkaleluja, joita siihen on kertynyt vuosien varrella. Eipä niitä ole tarvinnut ostella.
Pulkat on uusittu jouluna, samoin lumilapiot.
Polkupyörät, sukset, luistimet ym. on ostettu tarpeen mukaan, eivätkä ole mielestäni leluja.
Askartelutarvikkeita ei osteta erikseen lapsille -hyödynnetään askartelussa tavaraa, jota muutenkin löytyy talosta.
Rantaleluja ei käytetä, lapset uivat kun ollaan rannalla.