Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa vaitiolovelvollisuus hoitotyössä? Tuttava rikkoo - puistattaa.

Vierailija
08.05.2008 |

Tuttava on töissä hoitoalalla pienellä maalaispaikkakunnalla. Hän on vuosien mittaan usean kerran ottanut esille hoitotyössä tapahtuneita asioita, esim. moittinut rankasti asiakasta kuvaillen häntä niin, että on hyvin tunnistettavissa näin pienessä paikassa - se ja se harvinainen sairaus, niin ja niin monta lasta, asuu sivukylällä...

Myös minulta hän on kysellyt sairaudestani, jonka on saanut tietää hoitotyönsä kautta. Emme ole ystäviä, enkä olisi kertonut sairaudesta hänelle, en halua puhua siitä hänen kanssaan.

Hän myös lipsauttelee asioita "sekin saa kolmannen lapsen, kiva, kävi tässä lääkärissä niin huomasin".

Saako näin tehdä? Saako naapuri hihkua orapihlaja-aidan yli, että kuinkas voit, kas, olet päässyt sairaalasta? Mielestäni minun pitäisi saada päättää, kenen kanssa haluan sairauksistani puhua. Jos hoitaja tietää asiasta vain hoitotyön kautta, olisi korrektia odottaa, että vapaa-ajalla minä otan asian puheeksi itse, jos otan.

Ehkä näin saa toimia, en tiedä, siksi kysyn. Mitä vaitilolovelvollisuus tarkoittaa? Onkos olemassa käsitteet "ehdoton vaitiolovelvollisuus" ja "vaitiolovelvollisuus", ja onko niillä jotain eroa? Miten tarkkaan hoitotyöhön meneville korostetaan näitä asioita?

Mitä pitää tehdä, jos kuulee vaitiolovelvollisuutta rikottavan?

Tässä avauksessani ei ole siitä, onko niuhoa pitää puolitutun voinnin tiedustelua kiusallisena, vaan siitä, onko sääntöjen mukaan oikein ottaa terveydentilaa koskevia asioita puheeksi.

Kuinkahan paljon vaitiolovelvollisuutta rikotaan. Ainakin tällä paikkakunnalla on selvää rikkomista tullut esille joskus aiemmin. (Siis paljon selvempää kuin mainitsemani esimerkit.)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa yhteyttä hänen esimieheensä tai sairaalan/terveysaseman johtohenkilöön ja kerro kaikki. Näin ei missään nimessä saa toimia. mitään ei saa kertoa. ei mitään. Jos hän on saanut jostain selville esim. että olet ollut sairaalassa hoidossa, sitäkään hän ei saa ottaa kanssasi puheeksi, kuin vain sairaalassa, jos hän sattuu hoitamaan sinua. Ei siis vapaa-ajalla. Eikä varsinkaan, jos hän ei ole edes hoitanut sinua. Täysin törkeää käytöstä.

tarv. sh

Vierailija
2/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan selkeästi vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta on kyse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ilmoitus esimiehelleen tai muulle vastaavalle taholle.

Vierailija
4/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisin asiasta suoraan poliisille rikosilmoituksen. Terveyskeskuksissa johtajat vaan vähättelis tollasta. Mua kaduttaa ettan aikoinani tehny ilmotusta mihinkään ku neuvolantäti kysy multa että "jokos se miehesi on aloittanut lääkityksen ja lopettanut juomisen?" Olin kertonu juomisesta mutten mitään antabus-reseptistä. Sen tapauksen jälkeen en kertonu sille ämmälle mitään muuta kuin tärkeimmät vauvani kehitys vaiheet.

Vierailija
5/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sh suht pienellä paikkakunnalla ja en sano edes kotona, jos olen nähnyt jotain yhteistä tuttua sairaalan kanttiinissa... Jos tuttu ei erikseen esim. lähetä miehelleni terveisiä. Vaitiolovelvollisuushan tarkoittaa sitä että pitää suunsa kiinni kaikesta joka työssä tapahtuu/näet/koet. Koulutuksen aikana sitä vaitiolovelvollisuutta painotettan, mutta ei enää työelämässä. Siellä se pitäisi jo osata.

Minusta sinun kannattaisi ottaa yhteyttä sairaalan/terveyskeskuksen ylimpään johtoon. Tuollainen lörpöttely on ehdottomasti saatava kuriin!!

Vierailija
6/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen avoppini oli juuri tuommoinen, kertoi kuka oli käynyt ja miksi sairaalassa, ihan nimien kera. Naureskeli kovasti joillekkin tapahtumille, mielestäni erittäin pöyristyttävää, ei mitään häpyä.

Kyseessä myös pieni paikkakunta, kaupassakin avoppi kuiskutteli korvaan ihmisistä ja heidän sairauksistaan.

Minunkin papereita oli käynyt tonkimassa ja otti asioita puheeksi kännipäissään, suututti todella paljon ja kerroinkin hänelle mielipiteeni tästä.

Ihana ihminen muuten, mutta suutansa ei osaa pitää kiinni sellaisista asioista kuin pitäisi.

Vierailija
7/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kyselee sinulta sairaudestasi, sanopa hänelle napakasti, että eikö sinua sido vaitiolovelvollisuus? Kysy, msitä hän tietää sairaudestasi? Onko käynyt luvatta lukemassa tietojasi. Nimittäin toisen tietoja ei saa lukea, ellei itse jotenkin osallistu potilaan hoitoon. Huvikseen niitä ei saa käydä lukemassa. Se on rikos.

Ja tee ihmeessä ilmoitus välittömästi johtoportaalle.

Vierailija
8/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä ainakin käyn opiskelijana lukemassa kaikkien mahdollisten paperit mitä käsiini saan ja ehdin lukea. Myös työpaikalla hoitajat saavat keskustella potilaista keskenään, muistakin kuin omista. Mutta ne asiat on pidettävä omana tietonaan, myös ko. ihmiselle!

Vierailija
9/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan yhteyttä esimiehiin. Olenkin ajatellut, että seuraavalla kerralla muistutan ko. henkilöä siitä, että hänellähän on vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
10/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan pari hoitajaa sai tuomion siitä kun olivat urkkineet tuttujensa papereita!

Vierailija
11/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuttiin juuri vaitiolovelvollisuudesta pienellä paikkakunnalla. Asiakkaan kanssa on kaupassa yhtä aikaa ja me ainakin todettiin, ettei edes tervehditä asiakasta, jota ei tunneta muuten kuin työnkautta.

Välillä voin kertoa hassuja sattumuksia töistä, mutta niin ettei kukaan varmasti tiedä onko kyseessä edes nainen tai mies.

Vierailija
12/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei mekään omassa työssäni tervehditä "sillain tuttavallisesti" tuttuja asiakkaita, jos he eivät tervehdi eli ovat kuin eivät tuntisikaan..olen apteekissa siis..

En minä ala, että hei sä olet se ja se..jos se asiakas ei minua ensin tunnista ja ala juttelemaan, silloinkin olen hyvin lyhyt sanainen jne.. tämä kuulu meidän työhön.

Samoin jos joku käy apteekissa, vanha tuttu esim ja käskee sanoa terveisiä jollekin yhteiselle tuttavallemme, en valitettavasti voi viedä terveisiä perille.. Nämä on niitä vaitiolovelvollisuuksia myös. Voisin toki sanoa ja joskus sanonkin että näin "kaupungilla ohi mennen" .-koska menen töihin keskustaan niin myös usein näen ohi mennen vanhoja tuttuja. Mutta sekin tuntuu ikävältä kuin valehdella.. Vaikeeta.. SItten jos tulee eteen että joku on käynyt ja itse sanoo niin sanon sitten että en voinut kertoa koska on tämä vaitiolovelvollisuus, se koskee aivan kaikkia asiakkaita.

Jokainen tämmöiselle alalle alkanut joutuu tiedostamaan tämän jo aivan alku metreiltä saakka ja tämä on ihan alusta asti työnkuvassa mukana jos sitä ei sisäistä niin ei mielestäni ole alalle soveltuva! On monia aloja joissa tätä vaaditaan..nykyinen kanta-asiakas järjestelmäkin tekee tämän jo moniin kauppoihin ja ketjuihin!

Vierailija
13/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan pari hoitajaa sai tuomion siitä kun olivat urkkineet tuttujensa papereita!

Urkkia tuttujen papereita ja lukea muiden kuin omien asiakkaidensa papereita on kyllä mun mielestä kaks ihan eri asiaa. Siis joo, jos urkkimismielessä luen, saati sitten jos niistä kylillä juttelen, niin toki olen rikkonut vaitiolovelvollisuutta. Mutta kyllä hoitajat keskenään saa keskustella asioista työpaikalla ja esim. minä opiskelijana saan lukea papereita. Mitenköhän tää oppiminen tapahtuisi jos ei mitään esimerkkejä saisi katsoa..?!!

Vierailija
14/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt on säännöt!

Vierailija
15/31 |
08.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

määritelty, kenen tietoja saa avata. Esim minulla olisi mahdollisuus avata kaikkien kotikaupungissa asuvien ihmisten tiedot. Niin laajat käyttöoikeudet. mutta en tietenkää saa enkä avaa muita kuin asiakkaitteni sivuja. Jokaisesta avauksesta jää onneksi "jälki" ja siksi tehdään myös pistokokeita, että onko käyty luvattomasti muiden tiedoissa.

Vierailija
16/31 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuttusi on katsonut tietokoneelta sinun tietosi (ja ehkä muidenkin tuttujen tietoja), niin se saadaan selville! Koska sinne tosiaan jää "sormenjäljet".

On rikos katsoa muiden kuin omien potilaiden tietoja. Tuttavasi on varmaan katosnut kaikkien mahdollisten sukulaisten, ystävien, naapureiden yms tietoja...

Vierailija
17/31 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä päivää.Mieheni sairastui vakavasti viime  syksynä. Viikon päästä oven takana oli kaksi jehovantodistajaa jotka halusivat tulla keskustelemaan kanssani surusta.Sanoin ettei asia ole ajankohtainen ja löin oven kiinni. Sama siskoni kanssa,haluttiin keskustella kun kylällä oli tapahtunut kuolemantapaus.Eikö vaitiolovelvollisuus koske jehovantodistajia vai mistä nämä tiedot vuotaa?

Vierailija
18/31 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/31 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi tietää kaikki tuttujen asiat, kun sairaalassa töissä olevat tyttäret kertovat ne ja anoppi välittää eteepäin kaikille. Itse olen verotoimistossa ja kyseli tuttujen asioista; kun sanoin, että mulla on vaitiolovelvollisuus ja koskee myös tuttavien asioita, suuttui. Tosiasiassa olin toimistosihteeri enkä pahemmin veroasioita edes käsitellyt, mutta pääsinpähän sanomaan. 

Vierailija
20/31 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2008 klo 14:46"]

Tuttava on töissä hoitoalalla pienellä maalaispaikkakunnalla. Hän on vuosien mittaan usean kerran ottanut esille hoitotyössä tapahtuneita asioita, esim. moittinut rankasti asiakasta kuvaillen häntä niin, että on hyvin tunnistettavissa näin pienessä paikassa - se ja se harvinainen sairaus, niin ja niin monta lasta, asuu sivukylällä...

Myös minulta hän on kysellyt sairaudestani, jonka on saanut tietää hoitotyönsä kautta. Emme ole ystäviä, enkä olisi kertonut sairaudesta hänelle, en halua puhua siitä hänen kanssaan.

Hän myös lipsauttelee asioita "sekin saa kolmannen lapsen, kiva, kävi tässä lääkärissä niin huomasin".

Saako näin tehdä? Saako naapuri hihkua orapihlaja-aidan yli, että kuinkas voit, kas, olet päässyt sairaalasta? Mielestäni minun pitäisi saada päättää, kenen kanssa haluan sairauksistani puhua. Jos hoitaja tietää asiasta vain hoitotyön kautta, olisi korrektia odottaa, että vapaa-ajalla minä otan asian puheeksi itse, jos otan.
Ehkä näin saa toimia, en tiedä, siksi kysyn. Mitä vaitilolovelvollisuus tarkoittaa? Onkos olemassa käsitteet "ehdoton vaitiolovelvollisuus" ja "vaitiolovelvollisuus", ja onko niillä jotain eroa? Miten tarkkaan hoitotyöhön meneville korostetaan näitä asioita?

Mitä pitää tehdä, jos kuulee vaitiolovelvollisuutta rikottavan?
Tässä avauksessani ei ole siitä, onko niuhoa pitää puolitutun voinnin tiedustelua kiusallisena, vaan siitä, onko sääntöjen mukaan oikein ottaa terveydentilaa koskevia asioita puheeksi.

Kuinkahan paljon vaitiolovelvollisuutta rikotaan. Ainakin tällä paikkakunnalla on selvää rikkomista tullut esille joskus aiemmin. (Siis paljon selvempää kuin mainitsemani esimerkit.)

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi