Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On se hölmöä olla haluamatta opiskella ruotsia, tekee tahallaan itsensä tyhmäksi sillä tavalla

Vierailija
20.04.2011 |

Kyllä minä ainakin haluan ja halusin koulussa opiskella niin montaa kieltä kuin oli mahdollista. Ei kielitaidosta ole koskaan haittaa. Sen sijaan minulle on ollut haittaa siitä, etten osaa venäjää enkä saksaa kuin hiukan.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin haluan ja halusin koulussa opiskella niin montaa kieltä kuin oli mahdollista. Ei kielitaidosta ole koskaan haittaa. Sen sijaan minulle on ollut haittaa siitä, etten osaa venäjää enkä saksaa kuin hiukan.

Ruotsin opiskelu koulussa vie ajallisesti aina yhden kielen paikan.

Vierailija
2/11 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... en ole käytännössä tarvinnut ruotsia. vaikka minulle kielten opiskelu on helppoa, tiedän, että monille se on oikeasti vaikeaa ja kaikilta vaatii kyllä työtä. On turha vaatia kaikkia opiskelemaan ruotsia edes Suomessa. Koulussa saavutettava kielitaito on keskimäärin aika heikko sitä paitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsia ala-asteelta lähtien, enkä ikinä ole kyseistä kieltä tarvinnut missään, en edes ruotsissa.

Mun mielestä on hyvä osata ainakin englantia, koska sillä pärjää lähestulkoon missä tahansa.

Muut kielet tulisi olla vapaaehtoisia.

Itse en saanut opiskella saksaa, koska lapsena en oikein tuntenut oikeuksiani ja opettaja päätti etten sitä saa opiskella.

Saksaa olisin tosin tarvinnut monesti ja sitä olisin halunnut oppia.

Myöhemmin tosin tuli käytyä muutamilla kursseilla.

Vierailija
4/11 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se nyt vaan mene perille, etta pakko on eri asia kuin valinta. Siis kysymys ei ole halusta, vaan siita, saako valita vapaasti vai onko pakko.

Mutta minapa kerrron sinulle mika se todellinen ongelma on, jollet sita jo ole oivaltanutkin: suomenruotsalaisten edut ovat vaakalaudalla, jos pakkoruotsi kyseenalaistetaan.

Nyt heidan vahemmistodiktatuurinsa vie suomalaisia kuin passia narussa, samalla suomalaisia pilkaten, kuka missakin ja varsinkin omissa medioissaan.

Kun tuo asema puretaan... Tottakai tulee parku. Ovat katevasti varvannee osan mamuistakin puolelleen (jotka nt ajattelevat olevansa parempaa vakea, hassua kylla), mutta sekin on purkautumassa omaan mahdottomuuteensa.

Miksi suomalaiset enaa suostuisivat moiseen? Maailmassa on paljon tarkeampia kielia. Ruotsia saa harrastaa halutessaan vaikkapa kuriositeettina, jos kiinnostaa.

Itse pidin ruotsin opiskelusta, mutta enpa sita paljon maailmalla tarvitse. Muita kielia senkin edesta... En itse nahnyt asian poliittisuutta, mutta kyllahan se aikuistuessa on valjennut pikkuhiljaa.

Vierailija
5/11 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se nyt vaan mene perille, etta pakko on eri asia kuin valinta. Siis kysymys ei ole halusta, vaan siita, saako valita vapaasti vai onko pakko.

Mutta minapa kerrron sinulle mika se todellinen ongelma on, jollet sita jo ole oivaltanutkin: suomenruotsalaisten edut ovat vaakalaudalla, jos pakkoruotsi kyseenalaistetaan.

Nyt heidan vahemmistodiktatuurinsa vie suomalaisia kuin passia narussa, samalla suomalaisia pilkaten, kuka missakin ja varsinkin omissa medioissaan.

Kun tuo asema puretaan... Tottakai tulee parku. Ovat katevasti varvannee osan mamuistakin puolelleen (jotka nt ajattelevat olevansa parempaa vakea, hassua kylla), mutta sekin on purkautumassa omaan mahdottomuuteensa.

Miksi suomalaiset enaa suostuisivat moiseen? Maailmassa on paljon tarkeampia kielia. Ruotsia saa harrastaa halutessaan vaikkapa kuriositeettina, jos kiinnostaa.

Itse pidin ruotsin opiskelusta, mutta enpa sita paljon maailmalla tarvitse. Muita kielia senkin edesta... En itse nahnyt asian poliittisuutta, mutta kyllahan se aikuistuessa on valjennut pikkuhiljaa.

Eli tosiaan, suomenkieliset ovat alisteisessa asemassa suomenruotsalaisiin nahden, maassa joka on kuitenkin Suomi.

Huhhuh. Toivottavasti tuollainen bullitus loppuu. Ja pian. Vahemmistodiktatuurit ovat hmm, paremman ilmaisun puuttuessa, "sielta syvalta". ;)

Vierailija
6/11 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin olisin opiskellut esimerkiksi espanjaa, koska monet espanjan kieliset eivät osaa englantia toisin kuin ruotsin kieliset. Pakko on persuksista. Ihmisellä kuuluu olla valinnan vapaus.

Vierailija
7/11 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäjää tai saksaa ruotsin sijaan, jos ruotsi ei olisi ollut pakollista?

Ameriikoissakin joissain valtioissa valtaosa ihmisistä on espanjan kielisiä, mutta eipä siellä taideta espanjaa opettaa koulussa, ainakaan pakollisena aineena?

Vierailija
8/11 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäjää tai saksaa ruotsin sijaan, jos ruotsi ei olisi ollut pakollista?

Ameriikoissakin joissain valtioissa valtaosa ihmisistä on espanjan kielisiä, mutta eipä siellä taideta espanjaa opettaa koulussa, ainakaan pakollisena aineena?

Ruotsia en ois ottanu ellei pakollista vaan mieluiten espanjan tai sitten vaikka venäjän, italian tai ranskan. Ruotsi on mulle kyllä ollu aivan turha.

Vierailija
9/11 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti olen sitä mieltä että ruotsin pakollinen opiskelu koulussa on aivan turhaa rahan- ja ajan hukkaa suurimmalle osalle ihmisistä.

Miten Suomella voi olla varaa tuhlata noin paljon resursseja johonkin noin turhaan ja hyödyttömään? Senkin ajan ja rahan voisi käyttää paljon paremmin.

Vierailija
10/11 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja englanti taas vaikeaa. Ruotsia en ole tarvinnut juuri koskaan ja englantia tarvitsee kokoajan.

Vierailija
11/11 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti olen sitä mieltä että ruotsin pakollinen opiskelu koulussa on aivan turhaa rahan- ja ajan hukkaa suurimmalle osalle ihmisistä.

Miten Suomella voi olla varaa tuhlata noin paljon resursseja johonkin noin turhaan ja hyödyttömään? Senkin ajan ja rahan voisi käyttää paljon paremmin.

tai en varsinaisesti puhu seitsemää kieltä, mutta ainakin olen opiskellut yhtä montaa. Ruotsia en ole tarvinnut, mutta venäjälle voisi olla käyttöä eikä se kuulu noihin seitsemään. Jos ruotsia ei olisi tarvinnut opiskella, olisin todennäköisesti ehtinyt venäjän opiskelemaan tai ainakin paremmin jonkun tai useamman noista muista opiskelemistani.