Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Työssäkäyvät äidit, miten hjelvetissä pidätte kodin siistinä?

Vierailija
19.04.2011 |

Mä olen nyt vuoden ollut täyspäiväisissä töissä äidiksi tulon jälkeen ja olen _hieman_ hajalla tähän kodin kaaokseen. :( Työpäivä työmatkoineen vie suurimman osan enrgiastani sillä seurauksella, etten arkisin saa juurikaan siivottua/pidettyä yleistä järjestystä yllä. Lopputulos on aivan kaamea sekamelska. Harmittaa ja hävettää. Miten teillä muilla työssäkäyvillä äideillä? Pysyykö koti kunnossa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tänään aamulla lähdin,oli meillä aika siistiä.Kun tulin takaisin,mies oli levitellyt kaikki paperinsa pitkin pöytiä,tiskit oli kaikki pöydällä,koira oli oksentanut matolle ja siinä se matto oli edelleen ja oli myös kävellyt kengät jalassa sisällä.Että sellasta..kyllä joskus vituttaa

Paitsi että meillä osallistun itsekin sotkemiseen ja kyllä mieskin joskus siivoaa jotain, laittaa tiskejä koneeseen tms... Ja isompi lapsi siivoaa välillä itse huoneensa ja aika hyvään kuntoon silloin sen saakin.

Kaksi isoa koiraa, paljon ylimääräistä roinaa ja kun kaikille tavaroille ei ole paikkaa, kierre on valmis.

Pakkohan tuota sotkua on vaan yrittää olla huomioimatta. Kunhan kulkuväylät on vapaina, ruokapöydän se pää siisti missä syödään, keittiön tasoista edes osa tyhjänä ja murut ym pyyhitty ja lattiaan jää sukat kiinni, niin kykenen sietämään.

Vierailija
22/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kukaan ei ole kotona, kun ollaan töissä. Mihinkäs se koti itsekseen sotkeentuis. Kauhulla odotan, kun koululaiset kasvaa ja kulkee itsekseen iltapävän ulos-sisään, tuo kaveritkin´, tekee evästä ja elelee vapaata elämää, kunnes äiti palaa töistä ja jyrähtää.

Totta kai lapset siivoaa ja imuroi huoneitaan jo nyt, mutta ei keittiön ja vessan tai olohuoneenkaan siisteys ole todellinen, ellei itse kääri hihoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa on ja paljon joka paikassa jatkuvasti.

Vierailija
24/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti on kertynyt turhia posteja ja papereita. Kun lapsi oli pieni, käytin koko illan hänen kanssaan olemiseen ja leikkimiseen, koska olimme olleet koko päivän erossa. Mies yleensä siivosi ja tiskasi noina vuosina.

Nyt olen pitkällä vapaalla ja olen juuri jaksanut alkaa siivota laatikoita ja komeroita ja tyhjentää niitä tiliotteista ja laskuista ynnä muusta sälästä, joita on kertynyt nurkkiin lapsen syntymän jälkeen. Ja siitä siis on jo monta vuotta aikaa...Jospa viimein saisi jotakin järjestystä kotiin.

Vierailija
25/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa kun kokopäivä työ matkoineen +harrastuksetkin+ kaksi koulua vievät osan ajasta. Väillä tulee tosin siivousinnostuskin. Onneksi kohta on pääsiäinen ja on neljä päivä aikaa laitella paikkoja järjestykseen.

Vierailija
26/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on sekaista ja pölyistä ja hiekkaista. Kun se tarpeeksi ärsyttää, siivotaan. Imuroidaan yms. vähintään 1krt/vk, tavaroita koitetaan järjestellä joka pv. Miehellä ja minulla on onneksi samanlaiset käsitykset tarpeellisesta siisteyden tasosta, joten siitä ei tule riitoja, ja molemmat siivoaa sopivan aktiivisesti.

Ap taitaa olla yh(?). Silloin voi olla raskasta siivota kun ei ole toista aikuista auttamassa...

Meillä lapset on opetettu liian laiskoiksi, mutta olen alkanut ottamaan heitäkin nyt mukaan siivoamiseen, että oppisivat.

Vierailija
27/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olis takana 15h työpäivä, niin kotiin tultua siivoan ensin ja sitten vasta mietinkään mitään muuta.

Vierailija
28/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn ohessa ei ole aikaa harrastuksiin. Ruuan laitto ja siivous menevät omien juttujen edelle. Ehtii sitä myöhemminkin toteuttaa itseään. Työpäivän jälkeen haluan muutenkin olla kotona lasten kanssa, vaikka aika meneekin kodinhoitohommiin. Lasten kannalta tärkeintä, että olen paikalla, enkä pakene enää illaksi harrastamaan.

Vierailija
29/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teen itsekin joka päivä jotain.

Aina on pientä sekamelskaa, mutta olkoon. Elämästä ja läheisistä on kuitenkin tarkoitus nauttia, joten en anna tiskivuorten liiemmin häiritä.

Vierailija
30/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa, mikä meilä toimii, on se, että joka ilta siivotaan kämppä järjestyksen ennenkuin käydään nukkumaan. Siis lapset käy nukkumaan, eli penskat siivoaa omat leikkinsä kasaan ja samaan aikaan itse laitan kuntoon muun kämpän. Ja sitten viikonloppuna riemuna on perussiivoaminen, pyykit yms. Mutta kyllä tuon pölynkin kana näköjään oppi elämään, kun aikansa opettelee:)

Vierailija
31/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kolme pientä lasta, joten siivota pitäisi päivittäin. Pyykkikasoja meillä ei ole ja keittiön siivoan päivittäin. Eteinen on aika sottainen, lastenhuoneet samaten, mutta olkkari ja keittiö ovat kutakuinkin kunnossa.

Lapset järjestävät huoneensa kun jaksan painokkaasti kehottaa, sänkyjä ei pedata juuri koskaan. Pyykit he laittavat itse paikoilleen ja auttavat tiskikoneen tyhjentämisessä ja roskien viemisessä. Joskus olen onnistunut saamaan lapset imuroimaankin, pitäisi skarpata sen suhteen.

Imuroin kerran viikossa ja pesen lattiat yhteisistätiloista. Oma huoneeni saattaa olla pitkäänkin siivoamatta. Koko asunto on ollut kerralla siisti silloin kun muutimme.

Ei voi mitään, en selviä arjesta jos nipotan. Viikkorytmi hakee muotoaan, toivottavasti tulevaisuudessa meillä olisi siivouspäivä jolloin kaikki osallistuvat. Selväksi kävi varmaan se, että elän lasten kanssa keskenään.

Vierailija
32/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en jätä astioita tiskialtaaseen ruokailun jälkeen, vaan tiskaan kattilat yms kaappiin, täytän astianpesukoneen ja laitan päälle. Pöydät yms tasot pyyhin myös aina ruokailujen jälkeen. Jos lattialle on tippunut ruokaa tms, siivoan ne pois.

Päivittäin otan imurilla (menee max 10min) eteisestä kaikki hiekat, jota ulkoa kulkeutuu, keittiön lattialta leivänmurut yms.

Tavaroilla on omat paikat ja laitan tavarat aina takaisin omille paikoilleen. 2,5v on jo oppinut itse siivoamaan leikin jäljet. Eli edellset leikit siivotaan, ennen kuin aloitetaan uudet. Ja iltaisin siivotaan huone yhdessä ennen nukkumaan menoa. Eli lapsen huone pysyy näin myös siistinä.

Nyt lisäksi kurakeleillä otan kostealla eteisen lattian lähes päivittäin. Siihenkin menee max 5min.

Tavaroilla kun on paikkansa ja ylimääräistä roinaa missään, niin kyllä koti pysyy siistinä.

Pyykkiä pesen päivittäin ja lapsi auttaa. Lapsi purkaa puhtaat pyykit pois pyykkitelineestä koriin ja minä sitten laitan uuden pyykit kuivumaan. Lisäksi lapsi tunnistaa omat vaatteensa ja vie niitä huoneeseensa jo valmiiksi, jossa ne yhdessä viikataan kaappiin.

Ja työpäivä minulla on klo 8-16, kotoa lähden 7 ja takaisin olen 17. Mies tulee kotiin vielä myöhemmin. Ensin yleensä siivoan enimmät sotkut keittiöstä yms, sitten laitan ruuan ja sen jälkeen siivoan loput, jos tarvitsee. Ja ilta (2-3h)sitten leikitään ja ulkoillaan lapsen kanssa. Eli hyvin ehdin.

Vierailija
33/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa että tässä ketjussa vaikuttaa siltä että kaikki ovat yksinhuoltajia. Lähes kukaan ei mainitse miehen osuutta kodinhoitoon. Meillä asuu kaksi aikuista ja kaksi lasta, ja kaikki osallistuvat kodinhoitoon. Joka päivä ei tarvitse siivota, lapset on jo isompia ja osaavat korjata jälkensä. Mies tekee kotitöitä aivan samalla tavalla kuin minäkin

Vierailija
34/34 |
20.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pölyä nyt on ehkä vähän hyllyjen päällä ja nurkkalistat ei hohda puhtautta, mutta semmoinen perus arki-siisti on kotimme aina, siis niin siisti kuin usean lemmikin talous nyt voi olla.. karvaton kotimme ei ole siis ikinä..mutta imuroidaan päivittäin, keittiö ja wc on on siistit, pyykit pesty ja tavarat ei loju järjettömästi.

Ei tuo vaadi kuin 10-15min imurointiin päivittäin vaikka ruuan kypsyessä. Sitten jäljet raivataan heti, kaikkea puuhataan ohimennen, "vie mennessäs, tuo tullessas", kone pesee pyykit, illalla lasten nukahdettua pyykin ripustus (2-3min) ja wc:n siivous (2-3min). Keittiö ja kuivat pyykit paikoilleen järjestyy kotonaollessa ohimennen pikkuhiljaa.

Nyt olen taas kotiäitinä kun uusi vauva syntyi, mutta mitä välillä olin töissä niin ihan samalla tavoin nuo hoituu. Työpäivinä on vähemmän aikaa järjestellä kotia, mutta myös vähemmän järjesteltävää, koska perheenjäsenet ovat suuren osan päivästä poissa kotoa, töissä tai hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi