G: Työssäkäyvät äidit, miten hjelvetissä pidätte kodin siistinä?
Mä olen nyt vuoden ollut täyspäiväisissä töissä äidiksi tulon jälkeen ja olen _hieman_ hajalla tähän kodin kaaokseen. :( Työpäivä työmatkoineen vie suurimman osan enrgiastani sillä seurauksella, etten arkisin saa juurikaan siivottua/pidettyä yleistä järjestystä yllä. Lopputulos on aivan kaamea sekamelska. Harmittaa ja hävettää. Miten teillä muilla työssäkäyvillä äideillä? Pysyykö koti kunnossa?
Kommentit (34)
Vaikka olis takana 15h työpäivä, niin kotiin tultua siivoan ensin ja sitten vasta mietinkään mitään muuta.
Kun tänään aamulla lähdin,oli meillä aika siistiä.Kun tulin takaisin,mies oli levitellyt kaikki paperinsa pitkin pöytiä,tiskit oli kaikki pöydällä,koira oli oksentanut matolle ja siinä se matto oli edelleen ja oli myös kävellyt kengät jalassa sisällä.Että sellasta..kyllä joskus vituttaa
eikä ole sitä harrastusrallia joka yleensä vie viikon illoistakin suurimman osan työpäivien päälle.
Ihan tavallisella ylläpitosiivouksella, astiat koneeseen ruuan jälkeen, vaatteet heti pesuun tai pyykkikoriin, imuroin yleensä päivällisen jälkeen, pedit tietysti pedataan aamulla...
Toki on päiviä jolloin tulen töistä ja täällä on useita karvapääjätkiä tuijottamassa telkkaria, reput on eteisessä, kengät missä sattuu, astioita löytyy olkkarista ja silloin on mamman hermo kireä kuin, tiedätte:D
Mina ei saa mun asunto pysya siistina. Mut ma teen ni, et ma kasken mu lapsi siivooma. Ku laps tuleb koulusta, se autta mua. Ja voi hjelvetti, kotu on siisti. Mu mees tuleb kans koti ja sit me kaik yhes laitamme söötävä. Ja kyl meil on yhes ni mugava!
Mä olen nyt vuoden ollut täyspäiväisissä töissä äidiksi tulon jälkeen ja olen _hieman_ hajalla tähän kodin kaaokseen. :( Työpäivä työmatkoineen vie suurimman osan enrgiastani sillä seurauksella, etten arkisin saa juurikaan siivottua/pidettyä yleistä järjestystä yllä. Lopputulos on aivan kaamea sekamelska. Harmittaa ja hävettää. Miten teillä muilla työssäkäyvillä äideillä? Pysyykö koti kunnossa?
Siivoojan palkkaaminen oli järkevin tekoni ikinä.
Kun ongelma on ihan muu kuin se imurointi ja moppaus
roskat roskiin, tiskit tiskiin, pyykit pyykkiin ja imuroin ja siivoan vessan.5-v tytön homma on joskus laittaa pyykit kuivuun ja 10 v. pojan homma on tyhjentää tiskikone. Jos tulee kavereita niin jää kesken eikä haittaa. 5 v. tytön homma on laittaa eteinen järjestykseen. Mies pesee pyykkiä (ei laita kuivuun koska siitä ei tule mitään) ja laittaa ruuat. Poika vie roskat kun käsketää
n. Poika siivoaa huoneensa, tyttö auttaen. Ei kannata stressata, koska huushollia on siivouksenki jälkeen karmeessa kunnossa 24 h jälkeen. Pääset itse vähemmällä kun vain voivotrtelet sukulaisille sotkusesta huushollista ja siivoat vain kerran viikossa, kuin että pitäisit tiptop kunnossa. Delegoi, kyllä lapsetkin osaa!!!!!
Se on pahin ongelma ja järjestäminen vie aikaa. Imurointi ym. on se helpoin homma.
Mitä tekee siivoojalla, joka luuttuaa vaan keskilattian mutta ei siirtele tavaroita...
Ei pysy. Työpäivän jälkeen on harrastusralli enkä ehdi tehdä kuin välttämättömimmän. Pienten lasten nukutukset ja leikitykset vievät myös aikaa. Vapaat ei riitä kaikkeen mitä pitäisi tehdä, joten parhaimmillaankin meillä on jotenkin... suttuista. Tasot täynnä tavaraa, samoin lattiat. Huoh. Eteisen vaatekaappi on taas siinä kunnossa, ettei siitä löydä mitään.
aikaa ja järjestä ylimääräinen tavara pois. Kun jokaiselle tavaralle on oma paikka, ne löytävät paikoilleen. Ajattele lapsen silmin: joo, eteisessä omn kaikille lapsille oma lokeroitu laatikko lapasille, pipoille, aluslakeille, kengille, villasukille jne. Opeta lapsille: tavarat pois lattialta että pystyy imuroimaan, helpottaa huomattavasti. Tulee sekin aika että olette kahdestaan ja lasten kavereiden vaatteet ja kengät eivät vuorita eteisen lattiaa.
olen ammatiltani siivooja ja siivousfriikki: kun lapset ovat pieniä kannattaa (oikeasti) katsoa läpi sormien ja ajatella: Väliaikiasta kaikki on vain...
näin: teen vuorotyötä, kolme lasta.
Viikkosiivous kerran viikossa, muuten imuroin tarvittaessa. Tavarat ovat omilla paikoillaan, liiat rojut kierrätykseen.
Keittiö on oltava aina siisti.
Työpäivän jälkeen tai ennen töihin menoa huolehdin, että koti on kunnossa.Jos kerrankin lähtee löysäilemään siisteyden suhteen, on kaaos valmis.
meillä on kerran viikossa kunnon siivouspäivä.
Laitan miehen tekemään oman osansa ja olen karsinnut turhaa tavaraa pois.
en vaan jaksa. Vuorotyö ja yh-elämä vaatii veronsa siinä määrin että tyyliin vaan lomalla siivoon. Pyykit ja astiat saan pestyä ja ruuan tehtyä, mutta siihen se. Meillä on koko kämppä kerrallaan siisti ehkä kerran vuodessa. Yksittäisiä huoneita/kohtia siivoan välillä, ehkä kerran viikossa jotain pientä.
Mutta lapset ovat jo isompia (eskarilainen, viidesluokkalainen, kasiluokkalainen).
Tiskikoneen tyhjennys on lasten homma, samoin roskien vienti. Omat huoneensa pitävät teoriassa siistinä (= muistuttelen ja muistuttelen vähän lisää). Kuopuksen huoneen isommassa siivouksessa (= imurointi jne, ei siis pelkkä iltainen tavarat paikoilleen) auttavat kaksi isompaa.
Omat jäljet pitää korjata ruokapöydästä + keittiöstä. Oli sitten kyse aamupalasta, välipalasta tms, on pöytä pyyhittävä itse + laitettava kaikki tavarat takaisin paikoilleen. Ruokapöydän kattamiseen + tyhjäämiseen osallistuvat paikki läsnäolevat. Myös ruuanlaitossa lapset auttavat.
Mutta silloin kun olivat pienempiä ja kävin myös kokopäiväisesti töissä, niin kaaos oli kyllä välillä sen mukaista, että :-(.
Se helpottaa siis ajan kanssa kyllä, kunhan lapsetkin ryhtyvät osallistumaan kunnolla.
Mulla siis työpäivä 8 h + työmatka tunti suuntaansa.
taloyhtiöstä löytyy pesula niin siellä saa kerralla pestyä pari koneellista, jos pesuaika sallii niin vielä toiset pari koneellista perään. minua laiskaa pyykkäjää helpottaa huomattavasti kun ei tarvitse kuin kerran kaks viikossa pestä ne pyykit. Helpottaa myös kun saa nopeasti kuivaksi(kuivaushuone/rumpu) ja kaappiin.
Keittiö oli meillä yleensä kaaos aina ennen tiskikonetta.
Ja teen pientä ylläpito siivousta päivittäin, tavaroita pois lattiolta ja tasoilta yms.
Vinkki - ota pieni lapsi mukaan siivoukseen. Meillä tykätään kun osataan auttaa äitiä:)
pientä kaaosta koko ajan, mutta mieluummin sylittelen pientä työpäivän jälkeen niin kauan kuin kaipaa kuin siivoan.
Mutta ihan yhtä huonosti tai hyvin koti pysyy siistinä kuin vielä vähän aikaa sitten kotiäitinä ollessani. Kukaan ei ole sotkemassa päivällä, joten ei koti ole sen pahemmin sotkussa.
vaatteet paikalleen ja muuta kevyttä lähinnä järjestyksenpitoa. Meillä käy siivooja kerran viikossa tekemässä isomman siivouksen ja silittää myös.