minkä ikäinen osaa/ei osaa matkustaa kaukobussilla?
VIikonloppuna piti mennä mökille. Poikani halusi mukaan kaverin. Koska meillä on pakettiauto, johon mahtuu kolme henkeä, poikani ja hänen kaverinsa suunnittelivat että minä ja mieheni menemme edeltä autolla, viemmme ruoat ja muut tavarat ja he tulevat bussilla perässä. Minä olisin hakenut autolla bussipysäkiltä. Seuraavana päivänä olisin voinut tuoda heidät autolla kotiin kun mieheni olisi joka tapauksessa jäänyt mökille vielä pariksi päiväksi.
Kaverin vanhemmat eivät päästäneet tätä, koska hän on kuulemma liian nuori matkustaman bussilla. Minä ikäisiä te arvioisitte etttä nämä nuoret ovat? Minkä ikäinen on vielä liian nuori tulemaan kaukobussilla, jos hänet haetaan bussipysäkiltä?
Kommentit (31)
mutta sen lisäksi koko matka bussipysäkiltä eteenpäin on 30km päälle ja se kestää toiset 30 min koska on pienempää tietä. Koko automatka omalla autolla kestää tunnin yhteen suuntaan, eli jos olisin hakenut pojat kotoa, olisin mä olisin saanut ajaa kolme tuntia ja 260km. Bussimatka olisi säästänyt minulta tunnin ja reilut sata kilometriä ajoa. Pojat ovat seiskaluokkalaisia.
ettei seitsemäsluokkalainen muka voi matkustaa bussilla. Vanhemmilla viiraa päässä. Tuon ikäisellä on oikeus hengittää hiukan ilman vanhempiakin.
itse junassa Pieksämäen asemalta Turkuun... En kuitenkaan omaa lastani laittaisi saman pituiselle matkalle vuoden päästä.
Tyttäreni taasen saattaa joutua matkustamaan n. 25 minuuttia bussilla joka aamu kouluun syksystä lähtien (riippuen kuljetuspäätöksestä bussi/koulutaksi)...
Että todellakin seiskaluokkalaisen uskaltaisi laittaa...
vanhemmat eivät ehkä oleet ihan varmoja, kutsuiko poikanne kaveria vain omin päin vai oliko teidän vanhempien kanssa sovittu asiasta.
Tai sitten epäröivät, kun eivä tkunnolla tunne teitä.
Ehkä se matka ei ollut ihan todellinen syy...
Jos vanhemmat eivät tunne teitä, voivat ehkä pelätä, että lapsia ei vahdita mökillä riittävästi, tai vanhemmat käyttävät alkoholia tms...?
Minä kuljin bussilla noin 10-vuotiaana mummolaan tunnin matkan niin, että saatettiin ja haettiin ja toki kuskillekin oli sanottu, että ei saa päästää liian aikaisella pysäkillä pois.
Yläasteikäisethän voivat joutua koulumatkoillaankin kulkemaan puoli tuntia bussilla, vaihtamaan bussia yms. Syrjäkyliltä ei kai yläasteelaisia enää taksilla kuljetella kouluun.
vanhemmat eivät ehkä oleet ihan varmoja, kutsuiko poikanne kaveria vain omin päin vai oliko teidän vanhempien kanssa sovittu asiasta. Tai sitten epäröivät, kun eivä tkunnolla tunne teitä. Ehkä se matka ei ollut ihan todellinen syy...
miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? Siks kun vanhemmilla on itsellään joku ongelma. Ei lapset mene rikki, hyvää tekee vaan kun tulaan ja mennään, vaikka olis vähän erilaisiakin ihmisiä. Kaikkea ei tarvitse vääntää rautalangasta, tää on just tätä neuroottista nykyaikaa. Olisivat onnellisia että pojallaan on kavereita ja kavereilla vanhemmat jotka viitsivät heiudänkin jälkikasvunsa ottaa mukaan. Ei epäilystäkään mistä kasvavat uusavuttomat vellihousut jotka syrjäytyvät omaa avuttomuuttaan jo ennen työelämän alkua jos ei äiti ole kädestä kiinni pitämässä.
Matkustin usein. Mut vietiin bussille ja oltiin vastassa. Hyvin pärjäsin. Junalla matkustin kouluiässä yksin.
Jos ei vaihtoja ole, niin uskaltaisin oman lapseni laittaa kouluikäisenä yksin bussiin, jos on joku vastassa.
ja omaan kokemukseen nojautuen, niin ekaluokkalainen pystyy kulkemaan kaukobussilla jos hänet saatetaan bussiin, ei ole vaihtoja ja häntä ollaan perillä vastassa.
Mitä kauheaa siinä linjurissa voi tapahtua?
niin, epäilen hieman itsekin, että ovat jotenkin epäilleet meitä vanhempia. Toisaalta ihmettelen kyllä, että mitä "kunnolla vahtimista" kaksi seiskaluokkalaista ylipäänsä tarvitsee mökillä toisen vanhempien kanssa? Mistä heitä pitäisi vahtia? Eivät tuonikäiset enää ole mitään pikkulapsia, joita on vahdittava, etteivät satuta itseään tai eksy. Ja kun ne vanhemmat OVAT siellä, niin mitään hulvattomia kännibileitäkään eivät voi suunnitella.
Ja vanhemmat olisivat VOINEET puhua kanssani aiheesta, sillä poikani osaa kyllä näppäillä omasta puhelimestaan minun numeroni ja ojentaa luurin sitten kaverin äidille - näin on ennenkin menetelty.
olin tosi ujo kotityttö. Pelkäsin, etten osaa jäädä oikeassa paikassa pois ja eksyn.
Jostain se itsenäistyminen ja vanhemmista irtaantuminen pitää aloittaa.
Ja vanhemmat olisivat VOINEET puhua kanssani aiheesta, sillä poikani osaa kyllä näppäillä omasta puhelimestaan minun numeroni ja ojentaa luurin sitten kaverin äidille - näin on ennenkin menetelty.
Tietysti noin isot pojat voinevat jo itsekin sopia asioista, eri asia vähän nuorempien kanssa.
Mutta turha tuota on jäädä hautomaan, heillä saattoi olla mikä vaan syy siihen, että nyt ei sopinut.
yksin bussilla n. 3h matkan. Saatettiin bussiin ja pysäkillä oli vastaanottaja. Mukana matkahuollon lappu, jossa huoltajan ja vastaanottajan yhteystiedot. Kuski saa "luovuttaa" lapsen vain nimetylle vastaanottajalle. Helppoa ja turvallista!
Nyt 11-vuotias tyttö tulee muutaman kerran vuodessa yhdellä vaihdolla työpaikkakaupunkiini bussilla. Matka on n. 30km.
Ap:n lapsen ja kaverin veikkaan olevan n. 12-13-vuotiaita.