Synnytystoivelista. Onko hyötyä?
Törmäsin äsken Bebesin sivuilla olevaan laajaan synnytystoivelistaan, jonka voi itse täyttää ja tulostaa. http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=110
"Valmis toivelista tulostuu PDF-tiedostona, jonka voit myös tallentaa itsellesi. Jos haluat toivelistastasi persoonallisemman, voit käyttää tätä lomaketta vain esimerkkinä ja kirjoittaa oman suunnitelmasi paperille. Pääasia, että siitä ilmenee, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä onnistuneen synnytyskokemuksen toteutumiseksi. Vie valmis suunnitelma synnytyssairaalan kätilöille mieluiten jo etukäteen."
Onkohan tuollaisella oikeasti merkitystä, jos sellaisen sairaalaan veisi? Voidaanko jokainen synnyttäjä ottaa huomioon noin henkilökohtaisesti? En siis ole aiemmin synnyttänyt, joten ei ole kokemusta.
Kommentit (26)
mutta itse en tuollaisia tehnyt saman asian se ajaa kun osaa avata suunsa ja kertoa mitä haluaa... en minä ainakaan olisi etukäteen osannut mitään kirjoittaa kun ei todellakaan ollut tietoa et mitä tulee tapahtumaan
tuo kaikki on ollut jo itsestään selvää ainakin kättärillä, eli tuossa listassa on aivan päiväselviä asioita.
jörkevämpää on kertoa synnyttämään mennessä mahdolliset erityistoiveet ja jos tilanne muuttuu ja muutat päätöstäsi, niin kerrot senkin. ohjaa tukihenkilösikin kertomaan mitä ole t toivonut, sitä kun ei synnyttäjä kivuissaan aina saa suutaan auki
pointti siis se että ammattitaitoinen kätilö ei tee mitää selvittämättä asiaa enis asiakkaan kanssa, yhdessä sitä sitten pohditaan..
toki jos jommankumman henki vaarassa, niin sit toimtaan sen mukaan
Neuvolasta olen saanut kyllä lapun, jossa kysytään pari synnytykseen liittyvää toivetta, mutta tuo Bebesin lista on todella laaja, niin sillä sitä mietin.
AP
Kyllä siihen synnytykseen voi valmistautua miettimällä etukäteen eri vaihtoehtoja. Kannattaa kuitenkin tosiaan varautua, että omat tuntemukset saattavat muuttua kun on tosi kyseessä tai synnytys ei muuten etene ihan kuin oppikirjassa.
Samaa mieltä, nuo ovat ihan peruskaura-asioita synnärillä. Jos sinulla on vahva mielipide jostain asiasta, toki se kannattaa mainita.
Mutta ei kannata lukkiutua mielipiteeseen, koska tosiaan tositilanteessa voi tuntua erilaiselta tai vauvan henki/terveys voi vaatia jotain muuta.
Ei siinä rytäkässä paljon toiveita kuunnella eikä esitetä.
multa esim kysyttiin heti saliin mentyä että onko erityistoiveita esim kivun lievityksen suhteen. Sanoin että haluaisin olla avautumisvaiheessa suihkussa ja tämä järjestyi. Myös kipulääkityksen suhteen kaikki tuimi toivotulla tavalla ja kätilö osasi tuoda sellaisia näkökulmia joita en itse ollut osannut ajatella. Ehkä tuollainen lista on hyvä lista itselle, käy ajatuksella läpi mitä kaikkea asioita synnytykseen liittyy- Auttaa siis valmistautumaan henkisesti. Ja lopultahan et voi tietää kuinka synnytys menee, ehkä mikään ennalta suunniteltu ei toteudukaan. Siihenkin kannattaa varautua. Itselläni näin kävikin toisessa synnytyksessä.
voi olla aika iso kolaus jos joutuukin yllättäen hätäsektioon, eikä sitä ole yhtään itse miettinyt tai siihen varautunut. Tai jos joutuukin käynnistykseen tai synnytys meneekin niin hurjaa vauhtia, ettei se "toivesynnytys" tai ideaalisynnytys onnistukaan jonka on ruusuisessa mielessään kuvitellut.
Niinhän se varmasti on, että voi käydä, että kaikki meneekin juuri toisin kuin on suunnitellut. Ymmärrän kyllä, että sitä ei voi niin tarkkaan suunnitella.
Suuri osa toiveista on pystytty toteuttamaan, kaikkia ei, mutta en ole kuvitellutkaan että kaikki toteutuisivat koska tiedän varsin hyvin synnytysten olevan erilaisia ja etenevän eri tavalla.
Mulla oli ensimmäisestä kahdeksan vuotta sitten joitain toiveita, mm. jakkarala ponnistaminen. No sattu sellinen viikon päästä eläkkeelle jäävä kätilö, joka piutpaut välitti mun toiveista.
Kolmannen kohdalla ei ollut muuta toivetta kirjattu, kuin: EI LÄÄKETIETEELLISTÄ KIVUNLIEVITYSTÄ. No, siellä oltiin kaksissa muorin spinaalia tyrkyttämässä koko päivän. Tämä siis L-pks:ssä.
Tuossa on monia itsestäänselviä asioita, esim. ei sektiota tehdä huvikseen, vaan se tehdään hyvin perustellusta syystä. Äiti myös ottaa kantaa moniin asioihin, joista hän ei välttämättä oikeasti ymmärrä, mitä hänen päätös merkitsee. Esim. kalvojen puhkaisusta kieltäytyminen ei välttämättä ole kaikissa tilanteissa kovin järkevää.
Itse en tekisi tuollaista listaa, mutta oman vapaamuotoisen listan, jossa voisi olla joitain hyvin tärkeitä periaatteita, voisi olla mahdollista.
Olen synnyttänyt yhden lapsen ja synnytys hoidettiin ilman sen kummempia listoja. Keskustelimme esim. kivunlievityksen ajankohdasta moneen kertaan kätilöiden kanssa.
Noin tarkassa listassa on sellainen riski, että kun synnytys kuitenkin yleensä menee ainakin joiltakin osin toisin kuin on suunnitellut, voi jäädä aivan turhaa pettymystä.
Itse menisin synnyttämään avoimin ja keskustelevin mielin.
Jorvissa synnytin ja mun toiveita kunnioitettiin hyvin.
Kiitos vastauksista! :)
Taidan tulostaa tuon listan ainakin itselleni pohdinnan avuksi.
Eli voit itse miettiä omia odotuksiasi ennen synnytystä ja voit valmitella itseäsi tulevaa varten. Mitä enemmän itse tiedät esim. kivunlievitysmahdollisuuksista (ja muustakin synnytykseen liittyvästä) auttaa sinua sitten tosi tilanteessa toimimaan siten, mikä sinulle sopii parhaiten.
Kiitos vastauksista! :) Taidan tulostaa tuon listan ainakin itselleni pohdinnan avuksi.
Ei siinä rytäkässä paljon toiveita kuunnella eikä esitetä.
Mä olin puoli tuntia sairaalassa ennen kuin vauva tuli ulos, ja hyvin ehdin selvittää muun muassa sen, että jos täytyy tehdä episiotomia, niin tehkööt mutta mulle siitä ei saa sanoa varsinkaan tekohetkellä, ja että kivunlievitystä en ollut joka tapauksessa halunnut joten siitä ei kannattanut enää siinä vaiheessa keskustella tai muutenkaan sen puuttumista päivitellä.
Siis jos on ihan ummikko, niin kannattaa kuitenkin selvittää, että mikä esim. juuri tuo episiotomia on ja mitä mahdollisia puudutuspiikkejä synnytyksen yhteydessä on mahdollista saada, vaikkei sitä paperille tulostettua suunnitelmaa koskaan tekisikään.
ja häntä odottaessani törmäsin tuohon Bebesin synnytystoivelistaan.
Ensimmäisenä sen lukiessa mulle tuli itselleni mieleen, että saatan itseni todella naurunalaiseksi synnärillä, jos lätkäisen tuollaisen toivelistan kätilön kouraan.
Osasin kyllä viestittä toiveeni muutenkin. Ja se mun toiveeni oli: "kaikki kipulääkitys, mitä kulloinkin vaan tilanteeseen sopii ja mielellään myös epiduraali".
Ne myös sain. Ja uskoskaa pois, mulla oli KIVUTON synnytys. En olisi voinut koskaan kuvitella.
Edelleenkään, kolmen erilaisen synnytyksen jälkeen, en tietäisi mitä listaan laittaisin tai mitä olisi järkevää laittaa. Luottaisin ammattilaiseen siinä mikä on järkevää ja pohtisin sitten kun näkee miten homma lähtee käyntiin.
Ekassa synnytyksessä en tajunut mitä voisi tai ei voisi toivoa. Meni vähän poskelleen koko homma kun en tajunut mitä on oikeasti odotettavissa.
Toisessa synnytyksessä sitten tiesin että synnytys menee niin kun menee ja mulla oli oikeastaan vaan yksi toive, eli että saan liikkua ja liikkumisella lievittää kipuja. Olin tämän myös kirjannut synnytystoivelistaan jonka olin jättänyt synnytyssairaalaan.
Mutta kaikki menikin sitten ihan eri tavalla. Synnytys eteni niin nopeaa vauhtia että en ehtinyt kauheasti alkaa kinaamaan kätilön kanssa että voisinko nyt nousta ylös ja onko kaikki anturit nyt oikeasti tarpeellisia tässä vaiheessa. Kun tuli supistus toisensa jälkeen, en moiseen väittelyyn oikeen kyennyt, eikä kätiölllä ollut siinä aikaa lukea mitään mun toivelistoja kun juoksi yhdestä synnytyssalista toiseen sinä yönä.
Eli se siitä listasta....
Toisaalta, ensikertalaisena on ihan hyvä lukea lista ja selvittää mikä on mikin ja mikä voisi tuntua hyvältä ja mikä olisi ehkä toiveena.
ja ovat vielä pyrkineet niitä noudattamaankin mahdollisimman tarkasti. Jouduin melkein kinaan kätilön kanssa kun olin kirjannut toiveeksi spinaalin ja kun synnytys käynnistyikin älyttömän nopeasti ja aloin pyytää puudutusta niin kätilö pitkitti ja pitkitti sen antamista että voisivat antaa sen toivomani spinaalin... epiduraaliin päädyttiin sitten kuitenkin eli muutin mieleni :)