Minua (34-v. lapsetonta sinkkua) sanottiin tänään rouvaksi :(
Kommentit (25)
Sehän on vain hyvä, että ajatellaan sinun olevan jo naimisissa. Entisaikaan ajateltiin, että ihminen oli vanhapiika, jos hän ei kelvannut kellekään.
kun odotin esikoistani ja olin viimeisilläni raskaana. Kaupan kassa kysyi onko tämä rouvan kortti. Katsoin ensin sivuilleni nähdäkseni rouvan jota puhuteltiin, kunnes tajusin että kassa tarkoitti minua :-) Ikää oli tasan 30v.
Rouvittelu jatkui synnärillä ja jäi taas pois palatakseen uuden raskauden myötä. Kyllä tassä vaan nyt pikkuhiljaa rouvaksi ollaan muuttumassa. Eipä mahda mitaan....
että suomalaisnaiset alkaa rupsahtaa jo kolmevitosina.
Neiti on jotenkin ... tytöttelevä ja teennäinen.
Rouvittelu on kohtelias puhuttelumuoto kuten teitittely, eikä viittaa vanhuuteen.
yleensä iässäsi on jo perhettä. Mutta kyllä se varmaan tuntuu siltä, että joku kiertää puukkoa haavassa ;) Onneksi elämä saattaa muuttua yhtäkkiä paremmaksi.
Miten sijoittaisit siihen tuon asiakas-sanan?
korjaisin: "Asiakas haluaa nämä --"
Miten sijoittaisit siihen tuon asiakas-sanan?
jokunen vuosi lisää, niin sinua aletaan jo teititellä :(
T:Kohtalotoveri
Jotkut tosiaan tuntuvat pitävän sitä kohteliaana muotona. Itse en viiti ottaa asiasta hernettä nenään, vaan korjaan kohteliaasti "neidiksi". Mielestäni koko tuo "neiti"-"rouva" -systeemi, joka useimmissa kielissä on, on aikansa elänyt ja patriarkaalinen. Miehillehän tuota eroa ei tehdä...
Minusta neiti-rouva-herroittelu ei ole mitenkään kategorisoivaa tai eriarvoistavaa. Pelkkä kohtelias puhuttelutapa vain. Teitittely kuulostaa myös kauniilta, kun se tehdään oikein. Väärä teitittelymuoto on karmeata: Miten Te olette voineet, rouva presidentti? AAAARGH!
(Miten Te olette voinut, rouva presidentti)
Minusta neiti-rouva-herroittelu ei ole mitenkään kategorisoivaa tai eriarvoistavaa. Pelkkä kohtelias puhuttelutapa vain. Teitittely kuulostaa myös kauniilta, kun se tehdään oikein. Väärä teitittelymuoto on karmeata: Miten Te olette voineet, rouva presidentti? AAAARGH!
(Miten Te olette voinut, rouva presidentti)
Ei miehille tuollaista kategorisointia tehdä. Tasa-arvoista se olisi, jos molemmille sukupuolille olisi vain yksi nimitys. Mutta olen samaa mieltä kanssasi tuosta "huonosta teitittelystä".
Jotkut sanovat rouvaksi kaikkia murrosiän ohittaneita tissiotuksia:)
Ei kai sitä mistään sormuksista tarkisteta onko nainen neiditeltävä ja rouviteltava? 2-kymppinen on neiti, 4-kymppinen rouva
..ja olen kohta 36 v kolmen lapsen äiti. Mua luullaaan yleensä vähintään 10v nuoremmaksi, ei haittaa;)
Siskoani luultiin taannoin minun äidikseni=) Ja ikäeroa meillä on 1,5 vuotta.
Kuvitteleeko hän olevansa jokin neiti vielä tuossa iässä. Olisiko aika katsoa realiteetit syntymätodistuksesta, ettei enää luulisi itseään joksikin tytönheitukaksi. Aikuinen nainen on rouva, hullua on loukkaantua normaalista kohteliaasta puhuttelusta.
minulta, kolmen lapsen naimisissa olevalta 26-vuotiaalta äidiltä kysyttiin alkossa åaåerit, kun ostin yhden lonkeron.
Jos mua joku sanoisi neidiksi, niin se kyllä särähtäisi korvaan.