Mitä ja miten syötte naurista? Mitä siitä tehdään?
Asun Turun saaristossa ja kävin syyslomalla Oulussa. Torilla oli joka kojussa myytävänä nauriita, ja ihmiset tutki ja käänteli niitä ja näyttivät ostavan niitä isoja säkkejä.
Niin kysynpä vaan että mitä te niistä valmistatte ja miten? Jotain raastetta, mutta ei kait sitäkään joka päivä jaksa syödä?
Täälläpäin ei ole oikein myynnissäkään nauriita siinä määrin kuin näytti pohjoisessa olevan.
Pidän kyllä sen mausta, ja voisin ottaa mukaan ruokalistalle.
Vinkkejä saa antaa, kiitos.
Kommentit (10)
Sellaisenaan on hyvää syötävää! Ihan raakana siis.
Joskus vuosia sitten meillä tehtiin naurisleipää ja tykkäsin siitä. Osaako joku sanoa, miten sitä tehtiin?
Pataruokiin, keittoihin, uuninauriina joihin sopii kaikki mahdollinen lisukkeeksi, nauris muusina, valkosipulinauriit eli valkosiouperunoitten tapaan
Ennen vanhaan laitettiin nuotion hiillokseen kypsymään. Oli ihanaaa
Ennen vanhaan oli tapana tehdä naurishauvikkaita leivinuunissa. Itse tykkään syödä nauriita sellaisenaan ja voi jältätäkin jos viitsii.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vajaa 70-vuotias isäni on kertonut kuinka lapsuudessaan isoisäni valmisti noita, ja olivat kuulemma suurinta herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, vajaa 70-vuotias isäni on kertonut kuinka lapsuudessaan isoisäni valmisti noita, ja olivat kuulemma suurinta herkkua.
Meillä niitä laitettiin lauantaisin saunan pesään hiillokselle ja syötiin suolan kanssa itse vuolluilla puulusikoilla. Sitten pestiin noet pois sormista ja naamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä niitä laitettiin lauantaisin saunan pesään hiillokselle ja syötiin suolan kanssa itse vuolluilla puulusikoilla. Sitten pestiin noet pois sormista ja naamasta.
Mä luulen, että isoisäni teki noita nauriita vähän rosvopaistityylillä, mutta en oo ihan varma muistanko oikein.
Ruokamuistoissa on useimmiten jotain todella mieltä lämmittävää
googleta somtam-salaatti, siinä voi papayan tilalle pistää naurista.
Käyvät hyvin sosekeittoihin ja uunivihanneksiksi.