12 kk euribor päättyy pian - Mitä seuraavaksi?
Euribor noussut 10 kuukaudessa 1,27 => 2.1 tähän mennessä. Nyt jännittää seuraavat kaksi kuukautta? Jos se tässä pysyisi kuukausittain maksettavan maksun määrä nousisi 150 e, mikä ei kovin paha olisi. Meillä on tasalyhenteinen laina ja siinä aiotaan pysyä, jotta laina lyhenee.
Mitä te muut teette?
Kommentit (14)
Mulle luvattiin perjantaina määräaikaistalletuksesta 2,7%, joka oli tuon mittainen, joten kyllä ne pankit nyt korkojen nousuun ilmeisesti tosi hyvin luottaa.
Nytkin mun kannattais oikeastaan ottaa asuntolainaa ja pistää se tuommoiseen talletukseen! Käsittämätöntä. Ei tälläinen tilanne voi olla pitkäaikainen.
Itse jatketaan vuokralla asumista ja toivotaan, että korot nousee ja asuntojen hinnat laskee... sori.
sidottu 1kk euriboriin, joka on ollut matalan koron aikana todella halpa. Edelleenkin se on noin puolet 12 kk euriborista. Ekonomiystäväni suosittelivat minulle mahdollisimman lyhyttä korkoa. Aiomme pysyä entisessä suunnitelmassa. Tosin mulla on asuntolainaa enää parikymmentä tuhatta, luulen, että maksan sen kohta kokonaan pois.
Mutta ei koko ajan kytätä sitä, silloin tällöin muistan katsoa, että mikäs se nyt on.
Edullisempi se on kuitenkin ollut kuin 12 kk, sitäkin joskus harkittiin.
Saako kysyä mille summalle sait tuon koron?
Ja jos viitsit kertoa blogisi osoitteen, kun en sitä löydä:)
Useammalle kymmenelle tuhannelle. En kylläkään ottanut sitä vaan otin lyhyemmän. En tiedä, että teinkö tyhmästi kyllä taloudellisessa mielessä. Sais nousta aika hirveästi korot, että ylittäis tuon 2,7 tuo lyhyempi talletus. Mut jotenkin en nyt vain halua noin suurta summaa pistää niin pitkäksi aikaa. Eihän tuota tiedä, jos vaikka vuodessa pankit alkaa kaatua tai inflaatio alkaa juosta niin, että haluankin taas kiinteää omaisuutta. Nyt kun sitä ei meillä oikeastaan ole.
http://akamelba.blogspot.com/
Melkoisesti ovat talletuskorot nousseet, vielä alkuvuodesta pienemmälle summalle alle 2% oli ihan kohtuullisen hyvä korko.
t. 6
Joo, olin lentää selälleni, kun kuulin tuon 2,7%. Jotain mätää siinä täytyy olla... pitääkö pankin saada itselleen rahaa vai mistä on kyse? Pitkäaikaisesti ei voi olla kannattavaa, että ulos lainataan 2,1 ja määräaikaistalletukselle maksetaan 2,7%.
Tuo alkaa kuulostaa jo tosi huolestuttavalta. Ihana melba kun olet täällä kertomassa missä mennään :)
pidempään kiinnittänyt huomiota, että määräaikaistalletuksille saa vähintään Euriborin tai päälle olevaa korkoa, mutta tuo 2,7 on jo aika kova. Haluatko kertoa mikä pankki? Vaikka ei sinänsä, että mulla just nyt olisi mitään rahaa säästöön laitettavaksi. Mutta jos vaikka jostain ilmestyisi:D
t. 6
Nordeasta mulle lupasivat. Mut kannattaa muistaa, ettei tuokaan ole mikään kultakaivos, kun oikeasti tullaisellakin korolla rahan arvo vaan häviää, kun tuosta pitää maksaa verot ja lisäksi inflaatio juoksee 3,3% ja tuosta saa käteen jotain 2% luokkaa, niin takkiinhan siinä tulee ja kovasti.
Kyllä sitä varmaan on tuonne osakepuolelle laitettava lisää rahoja. Asuntojen hinnat on minusta ihan poskettomat nyt ja koroilla ei tienaa, niin yllättäen osakkeet suht isoine osinkoineen ei enää kuulostakaan niin pahalta vaihtoehdolta.
Meillä on vaan tilanne sen verran epävarma kokonaisuutena, että säästöjä on pakko pitää mahdollisimman riskittömässä paikassa. Tai pakko ja pakko, mutta itse olen siis tehnyt päätöksen, että otamme mieluummin pikkaisen takkiin ja minimoimme riskejä juuri nyt.
t. 6
Riskiä voi myös säätää. Jos sietää vaikka ajatuksen, että 5% arvo tipahtaa, niin aika ihmeitä saa tapahtua, että osakkeet alle puolittuisi nykytasosta. On siis varsin todennäköistä, että esim. vuoden päästä sinulla olisi ainakin 95% omaisuudestasi, vaikka pistäisit nyt 90% korkoihin ja 10% osakkeisiin. Lisäksi osakkeet luultavasti tuottaisivat paremmin tuona aikana. Nytkin monesta firmasta saa yli 4% osingot, joita ainakin toistaiseksi verotetaankin vielä armeliaammin kuin muuta pääomatuloa, jolloin esim. 4% osinko vastaa oikeasti vaikka 4,4% korkoa.
Meillä alkaa vasta nyt olla 20% osakkeissa, joten hyvin maltillisella linjalla mekin mennään. Tällä voisi olla miinuksella vaikka sen 10% siis, jos osakkeet puolittuu.
osakkeissakin vähän rahaa, mutta noi säästöt ovat "erillistä" rahaa ja joka pidetään riskittömässä paikoissa.
Osakepainoa kasvatetaan sitä myötä, kun on mahdollisuus säästää lisää, mutta viime aikoina ei oikein ole onnistuttu, oikeastaan päinvastoin.
t. 6
liikaa joutuu seuraamaan ja jännittämään.
ap