laitan lapun oveen: EI VIRPOJIA!
ja piirrän vielä noidan kuvan, ja punaisen rastin sen yli.
opettakaa niille kakaroillenne,että jos sellaisen näkee,ei tarvitse pimputella. TAI SUUUUUUUTUN!
Kommentit (53)
perehtynyt asiaan ;)
Pakanat toki saattoivat ottaakin kristityiltä tapoja, mutta virpominen ei kuulu niihin.
Suosittelepa äidillesi vaikkapa Martti Haavion tai Juha Pentikäisen kirjoja.
Viime vuonnakin kävi joku pentuporukka, ala-asteikäisiä olivat. Ikkunasta näin virpomavitsatkin. Olivat pelkkiä risuja joihin oli sutaistu suurinpiirtein pari höyhentä kiinni. Suoraan sanottuna pelkkää rahankeruuta. Ei viitsitä edes nähdä vaivaa vitsojen eteen.
Enkä päästä lapsiani virpomaan. Muutama vuosi sitten täällä oli joku (koskaan ei saatu tietää että kuka), joka oli laittanut pääsiäismuniin jotain vatsatautia aiheuttavaa. Puolet naapuruston lapsista oli vatsataudissa samana iltana.
no, vatsataudin tarttumiseen riittänee pahimmillaan se, että joku sairas on koskenut niihin muniin ojentaessaan ne..
Mä en ymmärrä, miten vanhemmat voivat olla niin sinisilmäisiä. Pedofiileja on joka puolella, tai ties mitä muita hulluja. Että lapsi sitten ovelle vielä vapaaehtoisesti.. Munkin naapurissa asuu eräs, josta sattumalta kuulin vähän sellaista juttua, että tosiaan pitäisin lapseni kaukana.
piirsitkö noidan käyttäen omaa peilikuvaasi mallina? Jos nyt astut ovesta ulos, niin eikö toi sun lappu sitten kiellä suakin menemästä takaisin sisään?
Täällä on ihan oikea koomikko linjoilla :D Mä en halua meille virpojia, koska sunnuntai on viikon ainoa päivä, jolloin saan nukkua pidempään. Mä en tule soittemaan teidän ovikelloa kun lapset on menossa nukkuman. Reilu peli siis, ja Hyvää Pääsiäistä kuitenkin kaikille :)
Miksi ihmeessä et ota ovikellosta pattereita pois?? Tai muuten vaimenna sitä. Silloin saavat virpojat pimpotella ihan rauhassa ja sinä saat jatkaa uniasi. Ei kukaan häiritse. Tarkoitan vaan, että kun saat niin helpolla toimenpiteellä taattua itsellesi unet, niin miksi alat suotta asiasta mesomaan...
siis se, että pukeidutaan noidiksi ja käydään virpomasssa munapalkalla. Virpominen on karjalainen kansanperinne, siitäkin palkka on kai yleensä saatu vasta pääsiäisenä ei heti. Ja siihen ei todellakaan kuulu noidiksi pukeutuminen. Noidat taas kuuluvat länsisuomalaiseen (pakana)perinteeseen. Ilmeisesti kaupunkin lähiöissä on sitten muodostunut tämä sekasikiöperinne, jossa käydän ventovieraita virpomassa. Lisäksi kun sotketaan vähän Halloween-meininkiä naamiaisasuijen muodossa, niin johan on "perinne" valmis...
Itse en omia lapsiani päästä vieraita ovikelloja soittelemaan, munia on jonkin verran varattu kaappiin, jos joku tulee ovikelloa soittamaan. Itse asui lapsuuteni Helsingissä, eikä me ikinä käyty virpomassa kuten nykyään. En muista koskaan pukeutuneeni noidaksi tai vastaavaksi ja ainakaan ei kierrelty ihmisten ovikelloja rinkuttelemassa.
Kyllä minun sydän särkyy, jos toiset on tohkeissaan töhrineet naamansa ja koristelleen risunsa ja lähteneet into piukkana toteuttamaan suomalaista kansanperinnettä. Sitten joku tyhmä aikuinen pilaa kaiken käytöksellään. Sellaisesta tulee paha mieli lapselle ja aikuisena se alkaa kirjoitella vihaviestejä AVlle. On tainnut Ap:lla jäädä muna saamatta.
perehtynyt asiaan ;) Pakanat toki saattoivat ottaakin kristityiltä tapoja, mutta virpominen ei kuulu niihin. Suosittelepa äidillesi vaikkapa Martti Haavion tai Juha Pentikäisen kirjoja.
Eli ehkä kannattaisi miettiä, miten suppeasti ko. kirjat on kirjoitettu. Ehkä hieman laajentamalla kielivalikoimaa voisi saada tarkemman kuvan asiasta. :-) Kannattaa lukea muutakin kuin yhtä ja ainoaa "totuutta".
Tämän olen sanonut virpojille, harva on tullut viikon kuluttua uudestaan. Perinteen mukaan ei todellakaan samantien anneta yhtään mitään.
Virpominen on ortodoksiperinne, tuli Karjalasta Pääsiäinen on pääsiäinen ilman kiertelyä kerjäämässä. Aikoinaan palkaksi riitti kiitos ja tavoitteena oli siunata talo. Nyt tuntuu siltä, että kyseessä on enemmänkin kirous.
Pääsiäisenä voi mennä vaikka kirkkoon, jos haluaa jotain perinteitä noudattaa. Toinen vaihtoehto on mennä hautausmaalle siivoamaan sukuhauta kevätkuntoon.
Ai niin, Varsinais-Suomesta olen, siellä ei lapsuudessani virponeet kuin siirtokarjalaisten lapset.
meillä tuo virpominen oli ainakin jo ihan yleistä.
T: 1966 syntynyt varsinais-suomesta
Itsekään en haluaisi/uskaltaisi päästää lastani virpomaan, mutta hän toivoo sitä niin kovasti ettei minulla ole sydäntä kieltää. Miten selittäisin, että sinä et saa virpoa, mutta meille kyllä saa tulla virpomaan... Minulla ei olisi kyllä sydäntä loukata yhtään ovikelloa soittavaa pikkuista virpojaa, joten iloisesti annan kaikille jotain pientä. Pieni teko minulta, mutta jollekin suuri ilo.
Lappu ovessa on kyllä ihan hyvä idea, jos ei halua kenenkään tulevan soittelemaan ovikelloa.
ihmiset voivat olla. Hävetkää. Kyllä Ryytimaa on hyvä äiti teihin verrattuna.
http://ryytimaa.blogspot.com/2011/04/virvon-varvon.html
Koko karkinkerjuuperinne on vastenmielinen kun sitä toteutetaan vieraiden ihmisten ovien takana. Ei kaikkien ole pakko siitä pitää. Itse en omiani päästä virpomaan vaan ostan pääsiäsherkkuja kotiin sen verran ettei kyliltä tarvii kysellä.
Virpominenhan EI ole kerjuuperinne - verrattuna Halloweeniin, jolloin mukulat oikeasti vain käyvät keräämässä karkki.
Virpominen on vanha suomalainen perinne, jolla toivotetaan terveyttä ja onnea tulevalle vuodelle. Mielelläni moisesta annan muutaman karkin vastikkeeksi.
Ehkä APn ja muutaman muun selvästi ylistressatun kirjoittajan kannattaisi myös antaa virpoa itsensä, jos se vaikka auttaisi tuohon epämääräiseen pahaan oloon, joka purkautuu raivona kaikkea ja kaikkia vastaan.
...nehän toivottavat virpoen terveyttä ja siunausta... ;P