laitan lapun oveen: EI VIRPOJIA!
ja piirrän vielä noidan kuvan, ja punaisen rastin sen yli.
opettakaa niille kakaroillenne,että jos sellaisen näkee,ei tarvitse pimputella. TAI SUUUUUUUTUN!
Kommentit (53)
Kyllä minun sydän särkyy, jos toiset on tohkeissaan töhrineet naamansa ja koristelleen risunsa ja lähteneet into piukkana toteuttamaan suomalaista kansanperinnettä. Sitten joku tyhmä aikuinen pilaa kaiken käytöksellään.
Sellaisesta tulee paha mieli lapselle ja aikuisena se alkaa kirjoitella vihaviestejä AVlle.
On tainnut Ap:lla jäädä muna saamatta.
Kyllä minun sydän särkyy, jos toiset on tohkeissaan töhrineet naamansa ja koristelleen risunsa ja lähteneet into piukkana toteuttamaan suomalaista kansanperinnettä. Sitten joku tyhmä aikuinen pilaa kaiken käytöksellään. Sellaisesta tulee paha mieli lapselle ja aikuisena se alkaa kirjoitella vihaviestejä AVlle. On tainnut Ap:lla jäädä muna saamatta.
ymmärtää, ettei se idea ole todellkaan saada kilotolkulla karkkia?
Meidän lapset menevät vain muutaman tutun luokse, joiden kanssa on etukäteen sovittu asiasta. Ymmärrän hemmetin hyvin, etteivät kaikki halua virpojia. Se on jokaisen oma asia eikä sen pitäisi pilata mitään. Niin moni kyllä avaa ovensa virpojile. Muta tottakai, jos just se oma Nico-Jessica ei olekaan kaikkien muitten maailman napa, niin onhan se toki kamalaa!
Olen sanonut, että kaikki aikuiset ei osaa käyttäytyä ja jotkut ovat jopa ilkeitä.
Olen sanonut, että jos ovessa on virpomiskielto, silloin ei soita ovikelloa.
Olen myös sanonut, että vitsa annetaan vaikkei saisi mitään palkkaa. Olen myös sanonut, että kaikesta palkasta kiitetään ja kaikki otetaan yhtä nätisti vastaan.
Mä en ole aikaisempina vuosina päästänyt lapsia ap:n kaltaisten ihmisten pelossa virpomaan, mutta nyt päästän, kun niin kovasti haluavat mennä. Toivottavasti heidän ei tarvitse tulla pahoilla mielin takaisin kotiin.
toiseenkin ketjuun ni mä en kyllä avaa ovea virpojille. Syy ei ole se ettenkö pitäisi. Meillä on koira sen verran villi kun ovikello soi niin sitä ei pahemmin paikoillaan saa pidettyä, nyt lapsen tultua se on tullut vähän turhan ylisuojelevaksi ja haukkuu kaikki sisääntulijat. Yritä siinä sitte antaa karkkia lapsille ku koira haukkuu minkä kerkee. Ei se kaduilla noteeraa edes lapsia, mutta jos meille joku pyrkii ni sen yks ja se sama ketä tulee niin aina haukutaan. Lapset kuitenkin säikähtävät varmasti. Taidanpa itekkin laittaa lapun oveen että ei virpojia.
ja tenttaa virpojilta, tietävätkö he, miksi ovat liikkeellä. Äärimmäisen harva tietää, joten äitini pitää noin 10 min esitelmän aiheesta Jeesus ja palmunlehvät. Arvatkaapa vaan, mitä mieltä niiden lasten vanhemmat ovat siitä, että joku höyrähtänyt mummo julistaa uskontoa heidän ateistilapsilleen. Kerrankin tuli jonkun isä ovelle asti huutamaan, että anna nyt ne munat niin lapset pääsee seuraavaan taloon, ei tässä ole koko päivää aikaa kuunnella jonkun hurahtaneen mummon juttuja.
on alunperin pakanallinen. Oksilla virvottiin pois pahoja henkiä.
Palmunlehvä-juttu keksittiin kristittyjen toimesta.
suurin osa pakanallisista perinteistä on oikeastaan kristillistä alkuperää. Hän on kirkkohistoriansa ja kansanperinteensä lukenut :-).
Niitä oli tuona vuonna jonoksi asti. Ja tosiaan kello soi joka viides minuutti. Mutta eihän sellasta voi tapahtua, eihän. Ei sun pikkupikku maailmassasi. Ällöttää mokoma kerjäily. Menisi sukulaisia virpomaan. Helvettiäkö tarvii tulla vieraiden ovien taaksi. Mut on se niin sööttiä joo.
Ovikello soi useammin kuin kymmenen kertaa tunnissa, noin joka viides minuutti? Johan niitä virpojia silloin on jonoksi asti rapussa tai pihalla!
Jos on niin paljon energiaa, että sunnuntai-aamuna lähtee virpojia pakoon, niin varmaan olisi senkin verran, että aamupalan yms lomassa suostuu lasten virvottavaksi ja voi laittaa niiden pannuihin tai koreihin vähän karkkia ja sanoa kiitos.
En usko että olet oikeasti ilkeä tai karsas ihminen. Olet tänään vain pahalla tuulella ja siksi ilmaiset itseäsi noin karkeasti.
Olisi tosi surkeaa, jos muutenkin elämässä ilmaisist itseäsi vieraille ihmisille noin ja joku aika viaton juhlaperinne olisi sulle noin vaikea asia.
Anna piut paut virpojille. Hyvää hiljaista viikkoa ja pääsiäistä.
21
Pakanauskonnothan olivat täällä ENNEN kristinuskoa. Ja niitä siis kristityt ovat omineet. Joulut, pääsiäiset ym.
Helluntai taitaa olla ainut kristittyjen alunperinkin oma juhla.
Koko karkinkerjuuperinne on vastenmielinen kun sitä toteutetaan vieraiden ihmisten ovien takana. Ei kaikkien ole pakko siitä pitää. Itse en omiani päästä virpomaan vaan ostan pääsiäsherkkuja kotiin sen verran ettei kyliltä tarvii kysellä.
Mun mielestä on noloa että noin isot jätkät tulee jonkun katkenneen risun kanssa karkin kiilto silmissä muka virpomaan. Ei ne tossa iässä pukeudu eikä koristele oksia, mutta karkkia pummataan onnen huumassa. Painukoot sinne missä pippuri kasvaa. Hyvää PiinaPäivää kaikille!
Käykö ihan täysin tuntemattomia vai jotain naapureita jotka olette kuitenkin edes nähneet aiemmin? Meillä ei ole koskaan käynyt ja musta olis kiva jos joskus kävisi. Itse olen saanut kaikki suklaamunat syödä joka pääsiäinen kun ei ole virpojia tullut.
ihanko näin ahdasmielistä tämä on nykyään?
Lapsena asuin pienellä paikkakunnalla ja kyllä me aikaa, tarmoa ja intoa käytettiin kavereiden kanssa, kun haettiin itse omat oksat ja koristeltiin ne. Viimeisen päälle pukeuduttiin noidiksi ja kierrettiin koko kylän talot.
Kotona oltiin opetettu, kuinka käyttäydytään, mutta ei meillä ollut tapana kysyä että saako virpoa.Virvoimme aina kun ovi aukesi annoimme oksan ja lähdimme pois, jos ei palkkaa tullut, hyvää pääsiäistä toivotellen.
Kerätyt palkat olivat aarre ja niitä laskeskeltiin ja vaalittiin pitkään, säästeltiin viikonpäivät.
Pitääpä sitten tarkastaa vuosien päästä mikä tämän nyrpeän kansan tilanne on, kun oma lapseni kasvaa virpomis ikään.
kuin harrastaa tuollaista viattomien lasten tenttaamista ja ilon pilaamista!
Ja ei, en ole ateisti, mutta jotain rajaa sentään tuputtamisellakin! Onko mutsis joku hemmetin hellari?
En ole koskaan ymmärtänyt, mitä hauskaa on siinä, että lapset kulkevat ovelta ovelle hakemassa herkkuja. Etenkin, kun täällä isoon ääneen paasataan lasten lihavuudesta, karkkipäivistä, herkuttelusta jne. niin luulisi, että lapsia ei päästettäisi kerjäämään juuri niitä asioita, joita paheksutaan.
Virpomispalkkana ei ole pakko olla pääsiäismunaa, rahaa tai karkkia, eli meiltä annetaan jokaiselle terveellinen porkkana. Se sopii jokaisen hampaille ja on parempi palkka kuin rasvainen suklaamuna.
mistäpäin ovat nämä, jotka eivät itse käyneet lapsina virpomassa.
Itse ole itä-Helsingistä (vanhemmatkin stadilaisia) ja kävimme monta vuotta Palmusunnuntaisin virpomassa kavereiden kanssa; ensin omassa pihapiirissä, sitten uskaltauduimme kauemmaksikin. Vanhemmat sisarukseni olivat tehneet samoin.
Olisi myös kiva tietää millaisia perinteitä näissä virpomiskielteisten perheissä muuten noudatetaan, miten vietetään esim pääsiäistä tai joulua. Onko ne pelkää mättöä ja tavaraa?
Pääsiäinen on pääsiäinen ilman kiertelyä kerjäämässä. Aikoinaan palkaksi riitti kiitos ja tavoitteena oli siunata talo. Nyt tuntuu siltä, että kyseessä on enemmänkin kirous.
Pääsiäisenä voi mennä vaikka kirkkoon, jos haluaa jotain perinteitä noudattaa. Toinen vaihtoehto on mennä hautausmaalle siivoamaan sukuhauta kevätkuntoon.
Ai niin, Varsinais-Suomesta olen, siellä ei lapsuudessani virponeet kuin siirtokarjalaisten lapset.
Pakanauskonnothan olivat täällä ENNEN kristinuskoa. Ja niitä siis kristityt ovat omineet. Joulut, pääsiäiset ym. Helluntai taitaa olla ainut kristittyjen alunperinkin oma juhla.
ja pakanatkin ottivat kristityiltä itselleen erilaisia tapoja. Suosittelen perehtymistä asiaan, voit yllättyä.
Enkä päästä lapsiani virpomaan. Muutama vuosi sitten täällä oli joku (koskaan ei saatu tietää että kuka), joka oli laittanut pääsiäismuniin jotain vatsatautia aiheuttavaa. Puolet naapuruston lapsista oli vatsataudissa samana iltana.
siinä mielessä pidän tiukkana, että omat saa käydä vaan sellaisissa taloissa, joissa heidät tunnetaan. Eli lähimmät naapurit, mummut ja parin kaverin vanhemmat. Ei saa mennä rimputtelemaan vieraiden ovia, koska musta se menee jo ahneuden puolelle. Tai ahneutta se on muutenkin, mutta jotenkin sitä tuntuisi typerältä, jos oma lapsi kiertäisi tuolla talosta toiseen keräämässä suklaamunia ventovierailta ihmisiltä.