Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä pakko osaamattomien hoitsujen on kanyylia potilaalle laittaa.

Vierailija
15.04.2011 |

Eikö voi suosiolla pyytää anestesialääkäriä tai osaavanpaa hoitsua paikalle eikä itse ensin yrittää 4-5krt ja pilata jokainen näkyvä verisuoni.

Harjoitelkaa siellä hoitsuopistossa tarpeeksenne, älkää potilaan verisuoniin.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää,se kanyylin laitto ei aina onnistu kokeneeltakaan ja hoitajat sen laittaa. Koulussa ei laitella kanyyleja vaan harjoittelujaksolla oikeisiin ihmisiin ja ne kokeneetki on olleet joskus harjottelijoita,ei ne ole oppineet sitä ihan tekemättä mitään.Lääkärit ei kanyyleita laita. Koitappa aikuistua.

Vierailija
22/65 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä ruikuttajia täällä taas on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Sh-opiskelija, ja tosiaan koulussa emme saa toisillamme enää harjoitella :( Tosi kurjaa mennä sitten kokeilemaan oikealla ihmisellä ekaa kertaa! Itse olen aina esitellyt iseni opiskelijana, ja pyytänyt potilaalta lupaa kanyylin laittamiseen. Jos lupaa ei heru, ymmärrän täysin. Moni on antanut luvan "yrittää kerran", ja jos en ole onnistunut, olen kiitellyt potilasta ja luovuttanut paikkani ohjaajalleni. En todellakaan halua satuttaa potilasta, mutta jostain se oppi vain on saatava. Kirurgisella osastolla kanyylin tulee kyllä tarvittaessa laittamaan anestesialääkäri, ainakin meidän sairaanhoitopiirissä.

Vierailija
24/65 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiskin harjoitella tarpeeksi koulussa! Yhden kerran harjoiteltiin (pistettiin kaksi kertaa). Olisimme kovasti halunneet harjoitella lisää, mutta ne määrärahat... "Työharjoittelussa ja työelämässä sitten ehtii harjoitella lisää". Joka kerran kyllä kysyin ensin potilaalta, että olen opiskelija, saanko pistää ja kokeneempi hoitaja katsoo vieressä, että kaikki menee oikein. Yleensä ihmiset antavat pistää, mutta jotkut eivät halua. Ymmärrän tämän kyllä, enkä loukkaannu.

Vierailija
25/65 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulet uusien hoitajien koskaan oppivan kanyloimista jos eivät harjoittele potilailla? Ei kouluissa riitä rahkeet treenata asiaa useiden tuntien ajan. Pari kertaa sai kokeilla kollegalla ja sitten kentälle opettelemaan potilaiden kanssa. Kanyloimisen oppii vain treenaamalla useita kymmeniä kertoja. Hoitotyön oppii vain kentällä harjoittelemalla potilaiden kanssa, ei kirjaa lukemalla tai nukeilla leikkien. Toki kannattaa kokeilla esim. kanyloimista 2-3 kertaa saman potilaan kanssa ja antaa sitten suosiolla kokeneemmalle jos ei onnistu. Itse kokeilen 2 kertaa. Meillä tehollakin perehdytysaika on muutamia viikoja. Ei siinä ajassa uusi hoitaja opi kaikkea vaan sen jälkeen jatkuu harjoittelu potilaiden kanssa, kokeneempi hoitaja viereisellä potilaalla jotta on apua tarvittaessa.

Vierailija
26/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne anestesialääkäritkään kanyyleita aina saisi, elleivät olisi harjoitelleet monia tuhansia kertoja.

Vierailija
27/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 22:11"]

Käytäntö opettaa. Ja siitä pistelystä muuta haittaa ole kuin, että prinsessaa sattuu... Kasva aikuiseksi!

[/quote] Harjoittele sitten omaan kateesi laittoa. Samalla voisit myos harjoitella empatiaa senkin prinsessahoitsu. Kokeile kerran milta tuntuu kun osaamaton yrittaa laittaa kanyylia janteeseen. Mulle riitti suomalainen kidutus-sairaanhoito kaikkien sadistien kynsissa.

Vierailija
28/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2011 klo 22:11"]

Käytäntö opettaa. Ja siitä pistelystä muuta haittaa ole kuin, että prinsessaa sattuu... Kasva aikuiseksi!

[/quote] Harjoittele sitten omaan kateesi laittoa. Samalla voisit myos harjoitella empatiaa senkin prinsessahoitsu. Kokeile kerran milta tuntuu kun osaamaton yrittaa laittaa kanyylia janteeseen. Mulle riitti suomalainen kidutus-sairaanhoito kaikkien sadistien kynsissa.

[/quote]

Voi jessus näitä kirjoituksiasi. Vai sadisteja on hoitajat kun yrittävät sinua auttaa työssään eivätkä saa heti kanyylia sinulle. Oikeesti. Hae apua tuohon ongelmaasi. SINÄ sentään saat hoitoa.

Vierailija
29/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisinkin jättää hoitamatta tuollaiset....

Vierailija
30/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ennätys on noin 30 pistokertaa, ennen kuin anestesialääkäri sai lopulta kanyylin paikoilleen, eikä hänkään ensimmäisellä kerralla. Ja olen nähnyt muitakin vastaavia ns. vaikeita tapauksia samoilla osastoilla. Ehkä vähän vähemmällä olisi tuolloin voinut uskoa, että se lääkäri on pakko soittaa paikalle. :-) Koska ei niitä suonia riitä sitten hänellekään, kun kaikki osaston hoitsut on käyneet jo kokeilemassa...

Vierailija
31/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän potilastyypin. Koskaan mikään ei ole tarpeeksi nopeaa/hyvää/riittävää. Kaikki minulle nyt heti vaikka huomaa hyvin hoitajalla olevan toinen tehtävä kesken. Yritetään saada muutkin potilaat hoitajia vastaan ja haukutaan seuraavalle hoitajalle edellinen hoitaja. On väärän väristä mehua, huoneessa ei saakkaan käyttää omaa puhelinta, ruoka on pahaa, hoitaja ei osaa mitään, lääkärikään ei tajua eikä ehdi paikalle heti, ei saakkaan ikkunapaikkaa potilashuoneessa, vierustoveri kuorsaa (ei, meillä ei ole toista vapaata huonetta)... Näitähän riittää. Ja kyllä, sadisteja olemme me kaikki hoitajat. Sen vuoksi olemme alalle lähteneet: jotta saamme kiusata ihmisiä ja siitä maksetaan vielä palkkaa! (Huonoa mutta maksetaan kuitenkin).

Vierailija
32/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu mitä jengiä täällä kirjoittelee! Ei ne anestasialääkäritkään sitä tippaa saa aina ekalla! Joskua anelääkäri on jo luovuttanut ja olen kokeillut vielä kerran ja saanut tipan! Joskus ne voi mennä kudokseen niin kuin sillä 8v lapsella mutta yleensä ne on kuitenkin aluksi ihan siinä suonessa ja esim jos lapsi liikkui paljon niin se kanyyli voi luisua suonesta (ihan peruskauraa sairaalassa sori nyt vaan) joten ei aleta syyttelemään hoitohenkilökuntaa!!! T: kokenut sairaanhoitaja ja tuhansia tippoja laittanut mutta ei ne siltikään aina ekalla tai tokalla onnistu

Vierailija
33/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kertaa pistän, jos ei onnaa niin sit seuraava hoitsu tai lääkäri paikalle, joskus anelääkäri jos on "toivoton tilanne". Anelääkäreillä on vaan yleensä vähän parempaakin tekemistä...

Vierailija
34/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:20"]

[/quote] Just tuo asenne! Mita valia jos koskee (no eihan se sinua koske vaan sita jota jo valmiiksi koskee). Jata hoitamatta ja vaihda alaa. Kiireessakin voisi olla vahan empaattisempi ja kohteliaampi vaikka siita ei makseta ylimaaraista.

Vierailija
35/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin umpparileikkaukseen ja olin niin kuiva, ettei minulle meinattu saada tippaa olenkaan. Ensin yritti 2 sairaanhoitajaa, sitten anesteasialääkäri ja vasta lopulta kirugi sai minulle tipan vasta leikkaussalissa. Olin silloin alle 30v hyväsuoninen nainen joka sattui olemaan vaan kuiva sairauden takia.

Nyt olen itse sairaanhoitaja ja usein lääkäri pyytää MINUA laittaamaan kanyylin suoneen koska saan sen yleensä helpommin kuin hän. Ei se lääkäri ole mikään seuraava Jumalasta joka kaiken osaa  tittelinsä ansiosta. Jos aletaan lääkäriä vaatimaan paikalle jokaisen potilaan kohdalla, ei lääkärit ehtisi muuta enää tekemäänkään kuin kanyloimaan.

Vierailija
36/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:32"]

[/quote] Just tuo asenne! Mita valia jos koskee (no eihan se sinua koske vaan sita jota jo valmiiksi koskee). Jata hoitamatta ja vaihda alaa. Kiireessakin voisi olla vahan empaattisempi ja kohteliaampi vaikka siita ei makseta ylimaaraista.

[/quote]

Ja potilas saa valittaa, haukkua sadistiksi ja hoitajan pitää vain kiltisti hymyillä ja olla empaattinen sisarhentovalkoinen? Eikö myös potilaalta saa odottaa käytöstapoja, ymmärtämistä ja empaattisuutta? Olemme me hoitajatkin varmaan ihmisiä ja parhaamme teemme? Vaikka meilläkin on omat huolemme ja vaikeat elämäntilanteemme.

Vierailija
37/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En ole kirjoittanut aiemmin, mutta luuletko tosissasi että sairaanhoitajat ovat jotain pyhimyksiä jotka jaksavat kuunnella suu hymyssä tuota nalkuttamista ja ruikutusta? Kyllä me ihmiset hoidamme, mutta se vaatii potilailtakin alkeellisia sosiaalisia käytöstapoja. Hoitotyö on vastavuoroista, kuten kaikki ihmisten välinen kanssakäyminen. Hoitaja ei ole mikään henk.koht. palvelija, jonka tarvitsee kuunnella pään aukomista. 

Vierailija
38/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:37"]

[/quote]

Ja potilas saa valittaa, haukkua sadistiksi ja hoitajan pitää vain kiltisti hymyillä ja olla empaattinen sisarhentovalkoinen? Eikö myös potilaalta saa odottaa käytöstapoja, ymmärtämistä ja empaattisuutta? Olemme me hoitajatkin varmaan ihmisiä ja parhaamme teemme? Vaikka meilläkin on omat huolemme ja vaikeat elämäntilanteemme.

[/quote] Kylla ne huolet ja vaikeat elamantilanteet pitaisi pystya jattamaan kotiin kun tulee sairaita hoitamaan. Kylla terveen hoitajan olettaisi olevan ystavallisemman ja empaattisemman ja paremmin kayttaytyvan kuin tuskien kourissa olevan potilaan jonka kipuja viela lisataan toimenpiteilla.

Vierailija
39/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:59"]

[/quote]

[/quote] Kylla ne huolet ja vaikeat elamantilanteet pitaisi pystya jattamaan kotiin kun tulee sairaita hoitamaan. Kylla terveen hoitajan olettaisi olevan ystavallisemman ja empaattisemman ja paremmin kayttaytyvan kuin tuskien kourissa olevan potilaan jonka kipuja viela lisataan toimenpiteilla.

[/quote]

Mielestäni potilas saa siis käyttäytyä miten haluaa hoitajaa kohtaan ja hoitaja senkun silittää päätä ja hymyilee? En minäkään tule sinun työpaikallesi sinua sadistiksi haukkumaan. KÄYTÖSTAVAT luulisi aikuisen ihmisen säilyttävän myös sairaana.

Vierailija
40/65 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 01:17"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:59"]

[/quote]

[/quote]

Mielestäni potilas saa siis käyttäytyä miten haluaa hoitajaa kohtaan ja hoitaja senkun silittää päätä ja hymyilee? En minäkään tule sinun työpaikallesi sinua sadistiksi haukkumaan. KÄYTÖSTAVAT luulisi aikuisen ihmisen säilyttävän myös sairaana.

[/quote] Eikos sen hoiturin tehtava ole silittaa paata ja hymyilla ja rauhoittaa potilasta eika painvastoin? Toivottavasti et ole sairaanhoitaja vaan muuten vaan taalla suutasi soitat.

Ja sitten viela ilkeatte kehuskella etta Suomessa on maailma paras terveydenhoito! En tulisi sinne edes sisaankasvanutta varpaankyntta hoidattamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan