Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan putsannut lapsesi korvia? Miten?

Vierailija
14.04.2011 |

Mä en ole vielä putsannut lapsen korvia, ikää jo 4v. En ole putsannut millään pumpulipuikoilla sisältä enkä ulkoa korvalehdestä, enkä suihkussa/kylvyssäkään mitenkään erityisesti ikinä pese korvia.

Tänään just katselin, että puhtaat ovat. Ei siellä mitään töhnää ole missään.

Kuitenkin putsaan omat korvani parin päivän välein pumpulipuikolla. Jätänkö suosiolla lapsen korvat edelleenkin rauhaan? Missä vaiheessa niihin alkaa kertymään vaikkua?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden taaperoajan korvatulehduksen jälkeen ovat puskeneet mustaa tököttiä. Lääkäri sanoi, että hyvä vain kun tulee ulos, mutta usein saa putsata.

Vierailija
2/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olen pojan korvat puhdistanut kylvyn yhteydessä ulkopuolelta. Sillä pärjää. Korvahan on sellainen, että se puhdistaa itse itsensä, siihen ei mitään pumpulipuikkoja tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumpulipuikolla (ei syvältä), ja kylvyssä tai suihkussa pesemällä ulkokorvaa. Vaikkua tullut meillä kyllä kaikilta niin paljon, ettei voi jättää putsaamatta.

Vierailija
4/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluikäisen korva on varsinainen vaikkukone. korvakäytävään en työnnä mitään, mutta kostutetulla pumpulipuikolla puhdistan korvalehden.

Vierailija
5/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvanlehdestä ja vähän sisältäkin. korvanlehdessä on jonki verran töhnää ja vaikkua kertyy kans. eikös niillä lapsillä kerry ihan samalla lailla kuin aikuisilla? tuntuu että jos en putsaa niin isommalla pojalla (2,5v) ainakin kutisee se vaikku korvassa.

Vierailija
6/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olen pojan korvat puhdistanut kylvyn yhteydessä ulkopuolelta. Sillä pärjää. Korvahan on sellainen, että se puhdistaa itse itsensä, siihen ei mitään pumpulipuikkoja tarvita.

Meillä kahdella lapsella korvat eivät juurikaan eritä vaikkua, ydellä aina tumman ruskeaa vaikkua. Se on todella paksua ja valuu näkyviin, sitä on pakko putsta viikoittain. On käyty korvalääkärillä, korvissa ei mitään vikaa, lapsen kuulo onb testeissä ollut heikomnpi, silloin kun vaikkua, eli sitä poistetaan kuulon, ja "ulkonäön" vuoksi. Lääkärin ohjeen mukaan. Suihkutetaan korvatippoja illalla, ja aamulla pyyhitään ulkopuolelta ja hieman sisältä, ei syvältä tietenkään.

Vierailija
7/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaan ei saa työntää kyynärpäätä pienempää sisään. Näin ohjeistetaan ;)

Toisille kertyy vaikkua, toisille ei.

Periaatteessa korvakäytävää ei tarvitse putsailla mitenkään. Ainoastaan korvalehden sisäpuolelle ulottuvan vaikun voi suihkussa vaikka pestä pois tai pyyhkiä pumpulilla.

Kyllä sen sitten tietää jos vaikkua on liikaa korvissa. mm. lääkäri kyllä mainitsee vaikusta jos sattuu korvatarkastuksessa sitä liikaa olevan.

Oman tyttäreni toiseen korvaan kertyy vaikkua runsaasti. Sitä olen silloin tällöin isolla ruiskulla ja lämpimällä vedellä huuhdellut korvakäytävästä pois. Olen sairaanhoitaja ja olen työssäni tehnyt paljon korvahuuhteluita, joten osaan tehdä sen.

Vierailija
8/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö korvia puhdistaa?

Korvakäytävän suuaukossa näkyy usein rusehtavaa eritettä, vaikkua. Vaikku on korvakäytävän solujen erittämää vahaa, jonka tehtävä on suojella korvakäytävää. Vaikkua voi varovasti puhdistaa pumpulitikulla korvakäytävän suulta, mutta itse korvakäytävään ei tule kajota. Tärykalvo sijaitsee pienellä lapsella lähellä korvakäytävän aukkoa ja pumpulitikku voi sen helposti rikkoa. Vaikku on myös korvakäytävän suojaamisessa olennainen, ja liika puhdistaminen voi johtaa korvakäytävän tulehtumiseen. Korvien innokkaasta pudistamisesta voi siis olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Korvia ei siis ennen lääkärissäkäyntiäkään pidä puhdistaa "liasta".

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00…

Vierailija
9/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-uinnissa putsaantuu itsestään kun sukellellaan. Kun oli kesätauko(1kk) uinnista niin huomasin, että vaikkua kertyi.

Vierailija
10/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö korvia puhdistaa?

Korvakäytävän suuaukossa näkyy usein rusehtavaa eritettä, vaikkua. Vaikku on korvakäytävän solujen erittämää vahaa, jonka tehtävä on suojella korvakäytävää. Vaikkua voi varovasti puhdistaa pumpulitikulla korvakäytävän suulta, mutta itse korvakäytävään ei tule kajota. Tärykalvo sijaitsee pienellä lapsella lähellä korvakäytävän aukkoa ja pumpulitikku voi sen helposti rikkoa. Vaikku on myös korvakäytävän suojaamisessa olennainen, ja liika puhdistaminen voi johtaa korvakäytävän tulehtumiseen. Korvien innokkaasta pudistamisesta voi siis olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Korvia ei siis ennen lääkärissäkäyntiäkään pidä puhdistaa "liasta".

<a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00…;

Vierailija
11/11 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkettä mikäli vaikku ei normaalisti tule ulos. Mutta sinähän toimitkin lääkärin ohjeiden mukaan, etkä työnnä mitään korvakäytävään vaan vaikku poistuu noiden tippojen avulla. Itse vastasin normaaliin tilanteeseen, jolloin ei apuvälineitä tarvita. Tuttavani lapsi käy terveyskeskuksessa puhdistamassa korvat säännöllisesti. Hänelle laitetaan muutaman päivän ajan ennen toimenpidettä vaikkua pehmittävää ainetta korviin ja lääkärillä vaikku poistetaan huuhtelemalla.

Meillä kahdella lapsella korvat eivät juurikaan eritä vaikkua, ydellä aina tumman ruskeaa vaikkua. Se on todella paksua ja valuu näkyviin, sitä on pakko putsta viikoittain. On käyty korvalääkärillä, korvissa ei mitään vikaa, lapsen kuulo onb testeissä ollut heikomnpi, silloin kun vaikkua, eli sitä poistetaan kuulon, ja "ulkonäön" vuoksi. Lääkärin ohjeen mukaan. Suihkutetaan korvatippoja illalla, ja aamulla pyyhitään ulkopuolelta ja hieman sisältä, ei syvältä tietenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä