Jos soitatte kaveriperheelle, että tulisitte 4 h päästä käymään ja mennessänne sinne
havaitsisitte, että siellä ei olisi mitenkään valmistuttu tuloonne (ts. lapset siellä juoksisivat kalsarit jalassa/likainen paita päällä, tiskipöytä olisi täynnä tiskiä ja perheen äitikin kotiverkkareissaan tukka kampaamatta, eikä olisi mitään tarjottavaa)
niin mitä ajatuksia se herättäisi?
Kommentit (26)
siitä olisiko kaveriperhe siis aiemmin kutsunut teidät kylään vai vain ilmoittaisit että tulossa ollaan (=kutsut itse itsenne kylään).
Jos ei oltaisi itse kutsuttu ja vaan joku ilmoittaisi tulevansa niin ei sitä varten tarvitse valmistautuakaan.
jos siis olen itse itseni sinne kutsunut.
Jos taas kaveri on minut sinne pyytänyt, niin sit ehkä vähän kummastelen
ei kuulu tapoihini että kutsun itse itseni kylään. Jos tungettelee toisten kotiin, niin voi viedä vaikka pullat mukana ja olla välittämättä siitä miltä siellä näyttää! Tällä perheellä oli voinut olla esim. tarkoitus viettää rento kotipäivä juuri tuolloin.
Kuinka kaipaan niitä aikoja kun oltiin sinkkuja. Mentiin kaverin luo ja kömmittiin vaikka saman peiton alle katsomaan leffoja jos kaverilla oli krapula. Sekaisesta keittiöstä huuhtelin kupin ja keitin itselleni kahvin.
sitten kun alettiin leikkimään kotia ja aikuista, alkoi nämä kahvikekkerit. Nyt jos joku kutsuu kylään, on puunattu ja siivottu ja sen seitsemän sortin tarjottavat. Arghh, kuinka tylsää.
Vieläkin olisi kiva jos voisi piipahtaa kylässä tyyliin, talo elää tavallaan ja emäntä kulkisi kotiverkkarit jalassa, eikä tukka tupeerattuna ja rajat silmissä suorassa ja sävysävyyn mekko ja sandaalit jalassa.
En ainakaan odottaisi, että on puettu minua varten vähän parempaa päälle, tai aloitettu paniikin vallassa suursiivous. Perheen aikuisilla voisi kyllä olla kohteliaisuuden nimissä muutakin kuin kalsarit jalassa.
on parhaita.
Meidän tuttavapiirissä saatetaan kysästä esim: ootteko tänään kotona jos tultais käymään. sovitaan sitten joku aika. siis viikonloppuisin näin.
Arki-iltoina ei selvitä minnekkään kylään.
Mä en ymmärrä miksi pitää viikkoja etukäteen sopia kyläilyjä..
Tietenkin sit sanotaan jos ei sovi tulla kylään.
sovitaan toinen aika. Hyvin yksinkertaista.
Kyllä mä ehkä hiukan ihmettelisin jos tuo olisi "vastaanotto"
Kait sitä voi sanoa jos on huono hetki tulla kylään?
kyselisin miten menee, onko ollut rankkaa lasten kanssa tms. jos siis on semmonen perhe että aiemmin on lyhyelläkin varoitusajalla ollut lapset puettuina ja kämppä siivoottuna.
että olipa noloa, että änkesin kylään.
Eri juttu olisi, jos toinen pyytäisi. Silloin voisi ajatella, että ollaan vain hyviä kavereita.
Mutta tuossa tilanteessa pitäisin vihjeenä, että en ole tervetullut.
Jos kutsun "itseni" kylään, niin en odottele tarjoiluja. Haluan vain nähdä ystävääni perheineen ja jutella kuulumisia.
Joskus saattaisin kyllä viedä mukanani vaikka marjapitkon kaupasta, jos mieleni tekee jotain hyvää.
Viikonloppuisin monesti vietetään tosi lokopäiviä ja saatetaan lojua yöpuvuissa aika myöhään. Rasittavaa jos joku soittaa ja ilmoittaa tulevansa kylään. Ala siinä sitten siivoamaan ja vaihtamaan vessan pyyhkeitä ja juokse kauppaan hakemaan tarjottavaa ja luutua keittiön lattiaa ja pue lapsia ja yritä ehtiä meikkaamaan jne...
Voiskin tehdä tuon saman ensi kerralla, että lojuttais vain yöpuku päällä ja tarjottais kaljupääkahvit. Tajuais olla tulematta seuraavalla kerralla.
Kuinka kaipaan niitä aikoja kun oltiin sinkkuja. Mentiin kaverin luo ja kömmittiin vaikka saman peiton alle katsomaan leffoja jos kaverilla oli krapula. Sekaisesta keittiöstä huuhtelin kupin ja keitin itselleni kahvin.
sitten kun alettiin leikkimään kotia ja aikuista, alkoi nämä kahvikekkerit. Nyt jos joku kutsuu kylään, on puunattu ja siivottu ja sen seitsemän sortin tarjottavat. Arghh, kuinka tylsää.
Vieläkin olisi kiva jos voisi piipahtaa kylässä tyyliin, talo elää tavallaan ja emäntä kulkisi kotiverkkarit jalassa, eikä tukka tupeerattuna ja rajat silmissä suorassa ja sävysävyyn mekko ja sandaalit jalassa.
Onneks meillä on vielä kavereita, joilla ei oo niin nöpösen nuukaa :)
Järjestelmällisesti vain. Ensin toinen siivoamaan keittiö ja itse siivoamaan muut huoneet. Kun keittiö siivottu, tekaisee piirakkataikinan ja panee piirakan uuniin. Siinä välissä ehtii pukea lapset sievästi. Sen jälkeen vain itse ja mies suihkuun ja vaatteet päälle.
Aika saamatonta jos ei pysty neljässä tunnissa saamaan taloa vieraskuntoon ja tarjottavia pöytään.
Kirjoitin tilanteen toisinpäin, saadakseni mahdollisimman rehellisiä vastauksia.
Eli siis tilanne on sellainen, että kaveriperhe soitti kolme tuntia sitten, että tulisivat poikkeen. Sanoin että tervetuloa vaan. Olis oikeasti ihan kiva nähdä.
Normaalista poiketen en kuitenkaan jaksa/saanut aikaiseksi ruveta tekemään apinanraivosiivousta, vaan ajattelin olla täällä niinkuin meillä tänään ollaan. No, kampasin mä hiukseni ja ne sattuvat onneksi olemaan puhtaat :D
Ja vaihdoin farkut.
Lapsikin laittoi housut jalkaan.
Mutta siis keittiössä lojuu tiskejä tiskialtaassa, mitään keksejä kummempaa meillä ei ole tarjota enkä jaksa lähteä kauppaan...
Toivotaan, ettei kaveriperhe ajattele pahasti :)
ap
ole se pääasia mutta äkkiäkös sitä jonkun kääretortun/piirakan leipasis.
Kyllä mä ainakin haluan ajatella että tarjoan vieraille jotakin hyvää.
Meillä tunnetaan tuollainen sanonta, ja se pätee erityisesti lapsiperheisiin.
Huonomminkin voisi olla. Olisit soittanut vaikka eilen, että tullaan teille huomenna ja kun päivän ajon jälkeen soitat kaverillesi saadaksesi tarkemmat ajo-ohjeet saat kuulla "ei meille voi nyt tulla kun meillä ei ole siivottu".
Tietääkseni se vieras ei ole enää toista kertaa sen kaverinsa luo kylään pyrkinyt.
kyllähän sitä PYSTYY mutta kun ei varsinkaan vapaapäivänä VIITSISI sen takia, että joku tunkee kylään.
Järjestelmällisesti vain. Ensin toinen siivoamaan keittiö ja itse siivoamaan muut huoneet. Kun keittiö siivottu, tekaisee piirakkataikinan ja panee piirakan uuniin. Siinä välissä ehtii pukea lapset sievästi. Sen jälkeen vain itse ja mies suihkuun ja vaatteet päälle.
Aika saamatonta jos ei pysty neljässä tunnissa saamaan taloa vieraskuntoon ja tarjottavia pöytään.
ja innoissasi vieraistasi, ja kuitenkin niitä keksejä tarjoat, niin ei siinä sitten mitään.
Mutta hyvin helposti tosiaan tulee sellainen mielikuva, että jos ei yhtään mitään tarjota jne, niin isäntäväki vain odottaa, että vieraat älyää häipyä.
kavereita, ei tarvitse esittää muuta kuin on ;)