Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TAYSsissa synnyttäneitä??

Vierailija
13.04.2011 |

Oon kuullu todella paljon huonoja kokemuksia ja ne harvat hyvätkin on sellaisten äitien kertomia, jotka on olleet hyvävointisia ja on ollu ongelmattomat synnytykset. Ite tamperelaisena mua pelottaa ihan hirveesti mennä sinne synnyttään esikoista kohtapuoleen :( siis se ite synnytys ei niinkään pelota, vaan se tayssin toiminta. Oon miettiny ihan tosissaan, että sit kun huomaa synnytyksen alkaneen, nii äkkiä vaikka helsinkiin kätilöopistolle tai jotai... Tuskin ne sieltä takas tampereelle käskee ajaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omalle kohdalle sattui mukava nuori kätilö. Ja täytyy sanoo että on se paljon itsestäkin kiinni mitä kipulääkkeitä yms. saa. Itse olin sain ponnistusvaiheeseenkin pudendaalipuudutuksen koska aika topakasti sanoin etten uskalla ilman sitä läheteä ponnistamaan, ja hyvin meni. Ja kätilö ihan itse huomasi että olen niin kipeä että tarviin epiduraalin ennekuin itse sitä edes tajusin pyytää. Osastolla nyt oli vähän karua mutta kannataa lähteä sillä asenteella että ei se ole mikään viiden tähden lepohotelli. Itse pääsin ensisynnyttäjänä alle 48h synnytyksestä pois kun pyysin.

Vierailija
2/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia ko. sairaalasta. Mulla synnytys ei mennyt aivan ongelmitta, mutta hyvin tilanne hoidettiin ja olen tyytyväinen taysin toimintaan. Mä en ole keneltäkään kuullut mitään huonoa taysista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ero oli siinä että Hesassa annettiin luonnon hoitaa hommat. TAysissä piti itte ponnistaa kun ei annettu olla pystyasennossa ja sitten kätilöt repivät vauvan tosi kovakouraisesti ja kivuliaasti ulos kun pää oli esilla. En tykkää!

Sen sijaan tiedän kyllä että osa kätilöistä on siellä periaatteessa ihan empaattisia ja mukavia, käytännöt ja hoitoasenteet vaan on syvältä.

Vierailija
4/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYS:sta.

Lääkärit kaikki olleet tosi töykeitä ja vailla ihmissuhdetaitoja. Osa kätilöistä ja hoitsuista samoin. Yhteen synnytykseen sattui kiva ja empaattinen kätilö.

Puudutuksia kyllä annettiin niin paljon kuin halusi.

Kun pääsi salista osastolle piti itse selvittää mistä saa vaihtovaatetta ja ruokaa.

Eli asiakaspalvelu on mun mielestäni ala-arvoista.

Vierailija
5/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoiseni TAYSissa 2009, eikä mitään valittamista siitä paikasta. Synnytyksessä ei ollut ongelmia ja kokemus oli kaikin puolin ihan positiivinen. Jos ja kun tulee toisen lapsen aika, menen ihan hyvillä mielillä TAYSiin uudestaan :)

Vierailija
6/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kaikki kolme synnyttänyt alateitse tays:ssa.

Ensimmäiseen synnytykseen osui tosi kurja kätilö. Kaikki oli huonosti sen naisen kanssa. En jaksa tähän erityisesti alkaa kertomaan, jos nyt joku ei halua tarkalleen kuulla mitä tapahtui.

Neljä vuotta myöhemmin sain keskimmäisen ja tähän synnytykseen osui upea ja ammattitaitoinen ja ystävällinen kätilö.

Kaksi vuotta sitten osui kyllä mukavat kätilöt, mutta kohtelu osastolla oli ihan ala-arvoista.

Varmaan riippuu mistä roikkuu että minkälainen omasta kokemuksestasi tulee. En silti lähtisi Hesaan synnyttämään, koska olen tamperelainen.

Vierailija
7/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muuten on kokemus se, että synnyttämään pääsee vasta siinä vaiheessa, kun ei mitään kipulääkkeitä voi oikein enää antaa. Minulla kaksi kertaa ja monen monta kaveria päälle. Tokalla kertaa ihan vaatimalla vaadin päästä ajoissa, mutta mulle vaan naurettiin. Muuten kyllä olis kuulemma saanut ihan ite valita, mitkä kipulääkkeet annetaan...

Mutta ikävimmät muistot mulla on osastolta synnytyksen jälkeen - varsinkin toisella kerralla, kun oli nämä "ihanat uudet osastot".

Oon joskus miettinyt, että olis ihan kiva kokeilla jotain muuta paikkaa, vaikka en alkujaan osannut noitakaan pitää pahoina, kun olin ajatellut, että synnytyksen ja sairaalassaolon kuuluukin olla kärsimystä.

Vierailija
8/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sellaista sängyssä pötköttelyä alusta loppuun, mutta pyydä epiduraalit, niin voit torkkua siinä välillä. Eipä tuosta petistä noustu muualle kuin vessaan.

Ekalla kerralla osastolla olin lähinnä syömässä ja nukkumassa, kun lapsi joutui lastenosastolle. Ravasin osastojen väliä vauvan ja omien ruokavuorojen mukaan. Eipä tarvinnut paljoa osaston henkilökunnan kanssa rupatella.

Toisella kertaa oli homma hallussa, enkä kutsunappia painanut, muuta kuin silloin, kun halusivat tulla vauvan painoa mittamaan tms. Olin oikein omatoiminen potilas ja odotin vain, että laskevat kotiin.

Ekalla kertaa havainnoi ja tarvittaessa vaadit kipulääkettä yms. Sanot miehelle, että hän on siellä se kovis, joka vaatii sinulle kunnon hoitoa, jos itse olet liian kivuissa toimiaksesi. Toisella kertaa tiedätkin sitten mitä haluat ja osaat vaatia mieleistäsi hoitoa.

Vierailija
9/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et menisi Vammalaan? Olen itse synnyttänyt siellä ja eikä ole, kuin positiivista kommentoitavaa paikasta!

Vierailija
10/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vain hyviä kokemuksia koko reissusta! Jouduin olemaan synnytyksen jälkeen useamman yön vauvan keltaisuuden vuoksi, ja edelleen viihdyin "hyvin". Siis olosuhteiden puolesta.

Jo synnytys-vo:lla olivat ystävällisiä ja mukavia, avuliaita - en käsitä miten jollain voi olla niin erilainen kuva koko sairaalasta? Opastivat mua, ensisynnyttäjää, huolehtivat, kyselivät. Kivuista huudettuani katsoivat avautumisen (ei tarvinnut pyytää tai odotella) ja kärräsivät saliin. Kätilö oli ihan jees, ei meistä mitään ylimpiä ystäviä tullut mutta hän hoiti hommansa asiallisesti ja poistui sitten paikalta. Minä osastolle, jossa sain poikkeuksetta hyvää ja inhimillistä kohtelua, jopa empaattista ja huumorintajuista! Alussa ihmisistä ehkä saattoi saada vähän tympeän kuvan, olisko se siitä sitten kiinni, mutta kun siellä pidemmän ajan vietti, niin oppi vähän tuntemaan persoonia. Ne ovat vain ihmisiä, joku hiljaisempi, joku huumorintajuisempi - mutta ammattitaitoisia ihan jokainen, mä väitän.

Vierailija
11/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla takana yksi erittäin hyvä synnytyskokemus TAYS:sta. Kätilö oli aivan ihana ihminen, toiveitani kuunneltiin ja koin olevani hyvissä käsissä. Sain kuunnella rauhassa tuntemuksiani ja olla ns. aktiivinen synnyttäjä. Pyytöni mukaisesti sain ponnistaa synnytysjakkaralla. Myös osastolla saimme oikein hyvää kohtelua. Synnytyksessä avustanut kätilö kävi vielä ennen kotiinlähtöä osastolla tapaamassa meidän perhettä ja juttelemassa synnytyskokemuksesta. Myös ystävilläni on ollut voittopuolisesti hyviä kokemuksia TAYS:sta. Itsekin olin kuullut mutinaa siitä, ettei TAYS:ssa olla ns. vauvamyönteisiä. Ainakaan omalla kohdallani tuo ennakkoluulo ei todellakaan pitänyt paikkaansa. Olen aivan satapros. varma siitä, ettei pk-seudun isoissa sairaaloissa ole tarjolla yhtään sen ihmeellisempää kohtelua kuin TAYS:ssakaan. Henkilökuntaa on varmasti joka sairaalassa joka lähtöön.

Vierailija
12/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYS:issa ja tosi hyvin meni molemmilla kerroilla. Sain kaikki toivomani kivunlievitykset ja vuodeosastolla kaikki olivat ystävällisiä. Ei todellakaan mitään valittamista, joten ei kannata turhaan etukäteen pelätä.

Vierailija
13/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin on mennyt.. riippuu ihan kätilöstä jne.

olen saanut epiduraalin ja spinaalipuudutukset (valitettavasti ne ei auttanut koska en saanut selkää tarpeeksi kaarelle kovien supistusten takia).

antaisin taysista arvosanan 8/10

Vierailija
14/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettynyt sitä Vammalaakin vaihtoehtona, muttakun siellä ei kai saa anestesialääkäriä vaativia puudutuksia. Enkä tosiaan näin ensisynnyttäjänä tiedä, kuinka paljon kipua kestän. Myös se mietityttää, että kuinka hyvät valmiudet pienessä sairaalassa on auttaa vauvaa, jos jotain menee pahasti pieleen. Tayssis ja muissa isoissa sairaaloissa kuitenkin kai hyvät vastasyntyneitten teho-osastot.

Kiitos kaikista kannustavista viesteistä! Hyvä kuulla, että niitä positiivisiakin kokemuksia on. Ei mun pelko viä hävinnyt, mutta sainpa vähän muutakin ajateltavaa.

-ap

Vierailija
15/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaksi ihanaa omaa synnytyskokemusta Taysissa ja olen toiminut myös doulana Taysissa. Ei kannata murehtia, useinhan kaikki paasaa nimenomaan noista huonoista kokemuksista ja hyvät kokemukset jäävät kertomatta. :)

Vierailija
16/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei, mutta voin olla väärässäkin.

Minulla 2 synnytystä TAYS:ssa ja ei nyt mitenkään erityisen luksusta ollut, mutta ei huonojakaan mielikuvia itse synnytyksestä jäänyt. Osastolla en saanut levättyä, joten pyysin päästä kotiin mahdollisimman pian molemmilla kerroilla.

Ensimmäisellä kerralla kotiuduin alle 48h synnytyksestä ja toisellla kerralla meni muistaakseni 10h.

TAYS:n hyvä puoli on ammattitaito. Jos jotain meneekin pieleen, on apu aina lähellä ja tarvittaviin toimenpiteisiin pääsee heti. Toisin kuin pikkusairaaloissa.

Vierailija
17/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sulla ap on laskettu aika?

Vammalassa muuttuu 1.9. systeemit niin, että siellä parannetaan lääkärivalmiutta. Arkipäivisin siellä on jatkossa tarjolla anestesialääkäri ja leikkaussalivalmius. Tämä siis siihen asti, kun Taysiin valmistuu uusi synnytysosasto 2016.

Vierailija
18/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttänyt, tokan jälkeen pätin et en enä siel synnytä, mutta musta riippumattomista syistä mun oli pakko sinne mennä neljännelläkin kertaa.

Kolmas syntyi muualla ja niin erilaisella kokemuksella.

Eka kerralla meni alku ihan mukavasti, mutta sitten kun alkoi saatanalliset kivut, ootettiin 5h nukutuslääkäriä. Mä olin niinkipee, et en muista tuosta ajasta mitään, mies kertonut et huusin suoraa huuotoa koko tuon 5h

Lopulta synnytys päättyi hätäsektioon. Synnyttäneiden osastolla oli mukavat hoitajat.

Tokalla kertaa siihen asti kaikki ok, kunnes tarvittiin lääkäri laittamaan imukuppia. Naislääkäri oli itse paholainen, huusi mulle kurkku suorana, et oo hiljaa, ei tää satu kun imukuppia ilman puudutuksia laittoi, olis voitu listä ebid. jos olis halunnut, ei välittänyt.

Olisin potkassu, jos jalat ei olis ollu kii. Lääkärin mukana saliin tuli tosi kamala kätilö.

Osastolla taas oli mukavat hoitoajat.

Kolmas kerta TAYS:issa ei niin kummoista kuvaa myöskään antanut. Suunniteltu sektio vaihtui paria viikkoa aikaisemmaksi kiireelliseksi sektioksi. Anestesiahoitaja oli mukava, mutta leikkaava ja avustava lääkäri ei edes tervehtinyt mua, samoin ei tervehtinyt anestesialääkärikään.

Ei onnitteluja lääkäreiltä kun lapsi syntyi tai muuta. No ihastelivat sentään lasta urakalla leikkurit.

Osastolla joka tälläki kertaa sattui olemaan sama, oli tosi mukavat hoitusut.

99% todnäköisyydellä viidettä ei tule, mutta varmaa on, että TASY:iin en mene. Yksityispotilaana voin mennä mihin vaan.

Vierailija
19/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ehdi toi vammalan parannus mulle, kun la on jo kesäkuussa. Onks tays sit nyt jonkun remontin alla, että siä on viä ahtaampaa ja kurjempaa? :( En siis todellakaan odota mitään hotellipalveluu, vaan oon vähän ujo ja helposti sanon vieraalle, et kaikki on hyvin vaikkei oiskaan jos tunnen olevani vaivaks ja muilla on kiire. Asiaa helpottais jos ois ymmärtäväisiä ihmisii siä ympärillä... Tiän, että pitäs vaan vaatii, mitä itelle kuuluu, mut ei se oo niin helppoo käytännös...

-ap

Vierailija
20/33 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkottaa käytännös "yksityispotilaana voin mennä minne vaan" ? siis miten pääsee yksityispotilaaks, maksaako enemmän, onko jotain yksityssairaalaa mis voi synnyttää ym?

-ap