Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti kotona vauvan kanssa, muut lapset päivähoitoon

Vierailija
12.04.2011 |

Millainen äiti tekee noin? Tuttavapiiriin ei kuulu yhtäkään tuollaista perhettä. Onko sellaisia paljonkin?

Tuntuu ihan käsittämättömältä, että hankitaan useampi lapsi, ellei heidän kanssa pärjätä kotona.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainvapaata ja hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista. Kuinka moni isä haluaa jäädä kotiin yhden saatikka useamman lapsen kanssa nykyään, käytännössä täysin sidottuna eri-ikäisten lasten tarpeisiin? Ei toistaiseksi kovin moni, joten lopetetaanpa tämä äitien syyllistäminen siitä, että haluavat hoitaa rauhassa vauvavaiheessa olevaa lasta ja levätä itsekin välillä.

Vierailija
22/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minä olen virikemamma. Esikoinen kokopäivähoidossa ja minä hoitovapaalla 1-vuotiaan kanssa. Ja sinä et voi asialle mitään. Eikä hävetä pätkääkään. Esikoinen menee hoitoon miehen mukaan (tai oikeastaan eskariin) puoli yhdeksän jälkeen ja haen sitten vasta kolmelta, vaikka eskari loppuu jo yhdeltä.:)

Meillä tosin on 5kk vauva. Ja esikoinen lähtee aamulla miehen mukana jo aamupalalle päiväkotiin. Ja miksi? No kun se päiväkodin puuro on jotain ihan ihmeellistä ja sitä syödään ainakin 2 lautasellista. Se on vaan ihan ylivertaista äidin tekemään (joka ei sekään pahaa ole). Kyllä tämä on ihan järkyttävää yhteiskunnan rahojen hassausta, eikö vain.

On siellä päiväkodissa siis eskarin ja vielä iltapäivänkin ja n klo 15 haen kotiin. Välillä jopa vasta neljän jälkeen, kun lapsi haluaa jäädä vielä iltapäiväulkoiluun (suuttuu siis päivittäin kun haen ennen kolmea).

Onhan se kai niin väärin kuunnella lastaan ja hänen toiveitaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttavapiirissä useita perheitä, joissa hyvin pieni esikoinen on laitettu päiväkotiin ja äiti tai isä on vauvan kanssa kotona. Tyypillisesti näiden perheiden vanhemmat ovat hyvin koulutettuja ja vaativissa ammateissa. Olen sitä mieltä, että kyseessä on jokaisen perheen oma valinta. Turha tällaisesta on tuohtua tai esiintyä itse muita parempana vanhempana. Jos itsetunto ei ole kunnossa, niin silloin tällainen muita arvosteleva ja omaa itseä nostava kirjoittelu voi auttaa hetkeksi.

vaan kysymys julkisen puolen rahan väärinkäytöstä. Luulisi etenkin hyvin koulutettujen ja vaativissa ammateissa olevien ihmisten ymmärtävän, millaista haaskaamista se on. Se on väärin niitä kohtaan, joilla on oikeasti tarve hoitopaikkaan, ja se on väärin myös sitä hoitoon vietävää lasta kohtaan, jolla olisi mahdollisuus pitää hoidosta vapaata, olla kotona ja tutustua sisarukseen.

Puheet siitä, miten lapsi tylsistyy kun pitää istua 24/7 telkkarin ääressä äidin imettäessä ja nukuttaessa kaiken aikaa vauvaa ovat hölynpölyä. Pienikin vauva tottuu nopeasti perheen rytmiin, kun hänet totutetaan siihen. Tuntikausien tissinlipominen on sekä hyödytöntä että turhaa. Imetysten välillä ehtii vallan mainiosti tunniksi pariksi reippaalle lenkille ulkoilmaan, leikkipuistoon, kirjastoon, äiti-lapsikerhoon, kaveriperheelle kylään, kahvilaan, kauppaan... Liikkuminen tekee äidinkin kunnolle hyvää - sekä fyysiselle että henkiselle - ja edistää maidoneritystä.

Jos lapsen kehitys tai lapsen/äidin terveys vaatii, toki hoitopaikka on silloin mahdollinen. Ajoittaisesta väsymyksestä on kuitenkin pitkä matka oikeaan masennukseen ja näihin tilapäisiin probleemoihinsa perheiden pitäisi olla kannustettu järjestelemään itse apua. Työssäkäyvä vanhempi voi antaa äidin nukkua väsymystään pois viikonloppuisin, esimerkiksi.

Vierailija
24/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut uskokaa vaan, toi paska lentää vielä teidän naamaan joku päivä..ei se onni loputtomiin kestä.

Meillä 3v tarhassa kokopäiväsesti, minulla 5kk vauva kotona..HUI av-mammat, haukkukaa!

Meidän vauva ei syö itse koska ei osaa eikä tajua lukuisten hengityskoneessa olojen, suurien leikkausten ja kipujen vuoksi. Hän saa kaiken ravinnon peg:iin, tiedätkö ap edes mikä se on?

Se miten paljon huolta, murhetta, henkistä väsymystä sairas lapsi vaatii, en voisi kuvitellekkaan että esikoinen nauttisi kotona olemisesta.

Emme pääse pihalle sillä vauvaa syötetään 3h välein, yhteen syöttöön menee 1-1,5h, nukkuu 15min pätkiä jne. Kun en edes itse kerkeä syömään päivällä kun ekan kerran 11-13, eli nyt, kun vauva nukkuu sen 30-60min...

Mitähän luulet, OLISKO ESIKOINEN KOHTA SAIRAS ITSEKKIN, MIELETÄÄN jos kotona vaan joutuis yksin leikkimään, katsomaan siskon syömisvaikeuksia, itkua, oksentamista, katsomaan elokuvia. EI , se ei ole 3v. sopivaa. Hän saa paremmat opit tarhassa sekä saa aktiviteettia, RUOKAA, nukkua päikkärit ja KAVEREITA. Hän pääsee askartelemaan, piirtämään, muovailemaan. Juuri eilen saatiin ihania teoksia, mitä ovat tarhassa talvella tehneet.

Ja kaiken huipuksi, esikoinen herää innokkaana tarhapäivään, kyselee kavereita ja kertoo, mitä he aikovat tänään leikkiä.

Hui helvetti, olen TODELLA PASKA ÄITI!!!!

Joten ap, älä nuolaise ennenkuin tipahtaa!!!

Vierailija
25/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa 1 vuotiaat lykätään päiväkotiin kun syntyy seuraava.

Mä en oikeesti pysty käsittämään sitä ollenkaan. Kyllä sai pinnistellä, ettei tällaisille vanhemmille mitään sanonut kun päiväkodissa töissä olin.

Mun mielipide on, että jos ei pysyt itse yhtä lasta enenpää hoitamaan, pitää jättää tekemättä.

Itsellä 4 lasta eikä ole käynyt mielessäkään, että päiväkotiin heidät olisin hylännyt seuraavan lapsen synnyttyä.

3 ekaa lasta 5 vuoden sisällä ja ei mitään ongelmia ollut heistä huolehtia, askarrella, leikkiä, lukea, ulkoilla, kyläillä. Tuoreen ruoan saivat lounaaksi eivätkä mitään lisäainemoskaa aivoja tuohoamaan.

Sinne vaan leikkihuoneen lattialle istumaan ja imettävään ja osallistumaan leikkeihin. Edellisiltana kun esivalmistelee ruoan, niin sen saa näppärästi valmiiksi ja vieläottaa lapset mukaan hommaan. 1v jo pystyy kummasti ottamaan osaa "ruoan laittoon" joko lattialla tai syöttötuolissa istuen. Kauha ja kattila vaan käteen niin kas kummaa viihdyke on taattu pitkäksi aikaa. Samoin kun antaa koluta sen muoviastialaatikon niin kummasti viihtyy.

Ja mun mies tekee vielä reissuhommia, eli usein viikon tai 2 poissa ja ks kummaa pärjäsin ongelmitta jopa kaupassa käynnit ja siivoamiset sujui lasten kanssa touhutessa.

Mutta moni äiti on laiska ja ei viitsi nähdä yhtään vaivaa minkään eteen. Aika vietetään mieluummin tietokoneella istuen.

Mun silmissä kaikki jotka laittaa lapsen/lapset päiväkotiin vauvan tieltä ovat sosiaalisia tapauksia kun ei itse pystytä mistään huolehtimaan.

Vierailija
26/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäänlaista kykyä ajatella asioita muiden kannalta..niin naurettavaa että lapsia ei sais laittaa päiväkotiin jos on kotonakin hoidettavia. Mul on vajaa 2 vuotias tyttö kotona ja vauva syntyy syksyllä. Ja aivan varmasti aion laittaa tytön pariksi pväksi viikossa päiväkotiin kun täyttää 3-vuotta, on älyttömän seuranhaluinenja sosiaalinen lapsi ja tylsistyy erittäin helposti ja kaipaa nyt jo hirveesti kavereita ympärille.

Eikä täällä meillä oo edes mitään kerhojuttuja ja vaikka oliskin niin enemmin pistän sinne päiväkotiin niin tottuu pikkuhiljaa siellä olemaan, sinne kuitenkin menee pikkusisaruksensa kanssa sitten kun palaan takaisin töihin..

Ja kyse ei todellakaan ole siitä etten jaksaisi hoitaa lasta kotona. Kyse on oman lapsen hyvinvoinnista koska hänen persoonalleen on parasta että saa päiväkodissa ikäistään seuraa ym.

Ja haukkumisille haistatan pitkät, en vois vähempää kiinnostaa :D

Vierailija
27/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3 lasta ja 2 päivähoidossa, nuorin kotona. kun toinen lapsi syntyi jäi esikoinenkin kotiin. Tämän seurauksena , kun lapset menivät hoitoon alkoi koko perheen kattava vuoden kestävä tautikierre.

Itseasiassa meillä eskarilainen HALUAA mennä eskariin ja keskimmäinen taas haluaa mennä hoitoon.

tämä järjestely sopii meille, jollekin toiselle ehkä joku muu.

Vierailija
28/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheet oli suuria, lapsia oli paljon, maatilan työt tehtävänä eikä yhtään päiväkotia keksittykään??

Kuin ne vaan sit suoriutui?? Ihmeäitejä?

Vierailija
29/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen äiti tekee noin? Tuttavapiiriin ei kuulu yhtäkään tuollaista perhettä. Onko sellaisia paljonkin? Tuntuu ihan käsittämättömältä, että hankitaan useampi lapsi, ellei heidän kanssa pärjätä kotona.

Kaverini on kotiäitinä Englannissa, ollut jo varmaan 10 vuotta. Nuorin lapsi on 3v ja äiti on YKSIN kotona, koska lapsi käy puolipäiväkerhossa, pre-schoolissa... Siellä olisi todella välinpitämätön, jos ei veisi lasta hoitoon.

Suomessa nyt vaan on vielä vallalla tämä 1800-luvun kulttuuri naisille, eli jos olet kotona, teet koko ajan jotain hyödyllistä! Televisiota katsoessasikin muista kutoa vaikka sukkaa!

Se johtuu siskot siitä, että Suomessa lähes 99% väestöstä on työväenluokkataustaisia, maalaisia vielä 100 vuotta sitten, niin meillä ei ole sukupolvilta tullutta kokemusta siitä, että nainen kyllä pärjää kotona, vaikka lapsi olisikin muualla.

Vierailija
30/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheet oli suuria, lapsia oli paljon, maatilan työt tehtävänä eikä yhtään päiväkotia keksittykään?? Kuin ne vaan sit suoriutui?? Ihmeäitejä?

Mummot hoiti niitä lapsia. Vielä 30-luvulla oli ihan tyypillistä, että oli lastenhoitajia. Mulla äidin äiti on ollut kotiäiti ja silti hänellä oli palvelija kotona. Ukki oli Osuuskaupan myymälänhoitajana. En usko että tänä päivänä jollain S-marketin vastaavalla osastonhoitajalla olisi varaa palkata kotiin lastenhoitaja, mutta vielä noin 75v sitten se oli täysin mahdollista.

Vierailija
31/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu sekin käsittämättömältä, että äiti repii lapsensa pois kaikista tutuista ja turvallisista kuvioista kaveripiireistä ja aktiviteeteista, kotiin istumaan ja katsomaan, kun äiti imettää vauvaa univajeessaan vaan sen takia, että äiti ei osaa ehkäistä.

Meillä ainakin joka kerran se on ollut parempi vaihtoehto, että lapsilla on säilynyt hoitopaikka: tuttu talo, tutut aikuiset ja lapset,kuin että olisivat olleet vuoden puolitoista kotona ja sitten olisi taas eteen tulleet uudet kuviot. Ja se joka täällä älähtää, että "HOITOTAKUU", niin voin kertoa, että sitä ei ollut olemassakaan Espoossa 2000-luvun alkupuolella. Onneksi nyt on.Nyt varmaan tekisin toisenlaisia ratkaisuja kuin silloin. tosin en vauva-aikana, vaan sitten kun vauva olisi sellainen puolivuotias, että itsekin olisi taas toennut elävien kirjoihin.

Vierailija
32/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheet oli suuria, lapsia oli paljon, maatilan työt tehtävänä eikä yhtään päiväkotia keksittykään?? Kuin ne vaan sit suoriutui?? Ihmeäitejä?

Mummot hoiti niitä lapsia. Vielä 30-luvulla oli ihan tyypillistä, että oli lastenhoitajia. Mulla äidin äiti on ollut kotiäiti ja silti hänellä oli palvelija kotona. Ukki oli Osuuskaupan myymälänhoitajana. En usko että tänä päivänä jollain S-marketin vastaavalla osastonhoitajalla olisi varaa palkata kotiin lastenhoitaja, mutta vielä noin 75v sitten se oli täysin mahdollista.

Mun mummolla on (tai oli) 8 sisarusta. Maalla asuivat eikä ollut mistään lastenhoitajista tietoakaan. Mummon äidinäiti asui kyllä samalla tilalla, mutta joutui hänkin osallistumaan tilan töihin niin pitkään kuin kykseni eikä ehtinyt sen enempää lapsia kaitsea. Niin että lapset roikkui mukana lypysyllä ja peltotöissä vauvasta asti. Olis varmaan lastenhoitaja tai päiväkoti ollut tervetullut vaan kun ei ollut.

Vierailija
33/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: Äiti kotona vauvan kanssa, muut lapset päivähoitoon-perheitä on valitettavan paljon! Älytön subjektiivinen päivähoitolaki antaa tähän valtuudet. Ihmettelen, miksi isommat sisarukset "eristetään" äidistä ja vauvasta??!

Tiedän jo omien lasten koulusta ja naapurustosta useita perheitä, joissa isommat sisarukset ovat jopa KOKOPÄIVÄHOIDOSSA, kun äiti on vauvan kanssa kotona! Samaan aikaan työssäkäyvät vanhemmat kuskaavat lapsiaan ympäri paikkakuntaamme päivähoitoon. Hoitopaikkoja ei vapaudu. Vanhempainlomalaisten, hoitovapaalaisten, työttömien ja lomautettujen lapset vievät monta päivähoitopaikkaa.

Paljon on myös perheitä, joissa lapset ovat hoidossa vanhemman vapaapäivänä ja jopa lomilla! Tuttu lastentarhanopettaja kertoi, että hän neuvottelee joka kevät vanhempien kanssa kesästä. Siis että SAAKO lapsi olla äidin ja isän kesälomalla OMASSA KOTONA?!!

Vierailija
34/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hän kun oli jo koulussa kakkosen syntyessä.

Vierailija
35/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan päästä helpommalla ja koska kaikki muutkin tekevät niin, ei kerhoja joko ole lainkaan tarjolla (HKI) tai lapselle ei ole niissä ikäistään seuraa (kun kaikki on päiväkodissa). Meidän asuinalueella on aika vähän lapsia ja kun heidätkin hoidatetaan päiväkodissa ei 4-5-vuotiaalle esikoiselle olisi lainkaan leikkitovereita. Joten sen vuoksi käytetään päiväkodin osapäivähoitoa "kerhontyyppisesti" eli muutaman tunnin kerrallaan muutaman päivän viikossa.

Sellaista äitiä en tunne, joka kotihoidossa ollessaan pitäisi lapselle täydet 5 päivää n. 8 tuntia päiväkodissa. Sellaista minäkin jo ihmettelisin!

Vierailija
36/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kuuluu sinulle ap? 4-vuotiaan, erittäin vilkkaan pojan äitinä voin kertoa että jos tähän tilanteeseen vauva tulisi, aivan varmasti pitäisin esikoiseni hoidossa jatkossakin! 4-vuotias ei saa mitään irti siitä, että mankuu tylsistymistä päivästä toiseen kun äiti on kiinni vauvassa. Ei voi leikkiä mitään rajumpaa kun vauva nukkuu, pitää katsella videoita tai kirjoja iso osa päivästä koska vauvaa joko imetetään tai nukutetaan. Pienelläkin lapsella on jo kaverinsa ja hän oppii itsenäistymistä pois äidin helmoista.

Vilkkaalle lapselle päiväkoti omaa kotia parempi ratkaisu? Päiväkoti ei ole hyvästä vilkkaalle lapselle, vaan rauhoittuminen. Taitaapa äidin intressit mennä edelle. Ja että 4v pitää itsenäistyä, huhhuijaa. Varmaankin joku provo.

Vierailija
37/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuttu lastentarhanopettaja kertoi, että hän neuvottelee joka kevät vanhempien kanssa kesästä. Siis että SAAKO lapsi olla äidin ja isän kesälomalla OMASSA KOTONA?!!"

No jos ei vanhemmilla ole kesälomia tai ne on lyhyet, niin eihän lapsi voi olla koko kesää hoidosta poissa. Mulla on uusi työ ja ei lomapäiviä, mieskin on mahdollisesti nyt vaihtamassa työpaikkaa, jolloin hänen kuukauden kesälomansa sulaisi. Me yritetään neuvotella joku parin viikon palkaton vapaa kesälle, jolloin lapsi on kotona. Mutta ei se varmaa ole. Joten mikä siinä neuvottelemisessa kummaa on!

Vierailija
38/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö ymmärrä, mikä ero on turhanpäiväisen hoidattamisen ja tarpeesta syntyvän hoidattamisen välillä? Teillä on sairas lapsi, totta kai tarvitsette erityisapua. Väsymys ja huoli ovat saaneet sinut sekaisin. Ainakin toivoisin, ettet ole tuollainen haistatteleva paskanlennättäjä oikeasti. Rauhoitu.

Vierailija
39/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lopetettava päivähoito-oikeus lapsilta, joitten vanhempi on kotona tekemättä ansiotyötä.

Millaiset päättäjät tekivät aikoinaan päätöksen lasten subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta?

Varmaankin lastenvihaajat.

Vierailija
40/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei vanhemmilla ole kesälomia tai ne on lyhyet, niin eihän lapsi voi olla koko kesää hoidosta poissa. Mulla on uusi työ ja ei lomapäiviä, mieskin on mahdollisesti nyt vaihtamassa työpaikkaa, jolloin hänen kuukauden kesälomansa sulaisi. Me yritetään neuvotella joku parin viikon palkaton vapaa kesälle, jolloin lapsi on kotona. Mutta ei se varmaa ole. Joten mikä siinä neuvottelemisessa kummaa on!

Hyvin harvassa on perheet joissa molemmat vanhemmat juuri vaihtaneet työpaikkaa ilman lomaoikeuksia ja eivät voi pitää täysiä kesälomia. Siltikin JOKAINEN työssäkäyvä pystyy pitämään väh. 2 viikkoa putkeen, johan sen lakikin määrää.

Pari viikkoa palkatonta molemmille tai isovanhemmat apuun!