Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti kotona vauvan kanssa, muut lapset päivähoitoon

Vierailija
12.04.2011 |

Millainen äiti tekee noin? Tuttavapiiriin ei kuulu yhtäkään tuollaista perhettä. Onko sellaisia paljonkin?

Tuntuu ihan käsittämättömältä, että hankitaan useampi lapsi, ellei heidän kanssa pärjätä kotona.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä sellaisia perheitä varmaan on aika paljon. Meillä on vauva jonka kanssa olen kotona, ja meidän 4v käy kolmena päivänä viikossa päiväkodissa. Pitäisin mielelläni enemmänkin kotona, mutta tuopa haluaa mennä ehdottomasti pvk:iin leikkimään kavereittensa kanssa. Niinpä niin. Saatan tosin olla melko tylsää seuraa imettäessäni vauvaa tuntikausia, joten sinänsä ymmärrän oikeen hyvin nelivuotiastani, ja mielummin laitan hänet hoitoon kun lätkäisen videon päälle.

Vierailija
2/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kuuluu sinulle ap? 4-vuotiaan, erittäin vilkkaan pojan äitinä voin kertoa että jos tähän tilanteeseen vauva tulisi, aivan varmasti pitäisin esikoiseni hoidossa jatkossakin! 4-vuotias ei saa mitään irti siitä, että mankuu tylsistymistä päivästä toiseen kun äiti on kiinni vauvassa. Ei voi leikkiä mitään rajumpaa kun vauva nukkuu, pitää katsella videoita tai kirjoja iso osa päivästä koska vauvaa joko imetetään tai nukutetaan. Pienelläkin lapsella on jo kaverinsa ja hän oppii itsenäistymistä pois äidin helmoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näille pitäisi mielestäni olla oma, kaikille sama maksu. Eli jos on mahdollista pitää se lapsi kotonakin (jos äiti on kotona), niin minimimaksua roimasti ylöspäin.

On kuitenkin kaikkia perhekahviloita ja kerhoja, niin ei tarvisi pitää niitä lapsia päiväkotipaikkoja viemässä...

Mutta tällaiseen porsaanreikään on nyky-yhteiskunnassamme valitettavasti mahdollisuus. Kaikki äidit eivät enää pärjää monen lapsen kanssa, mikä on aika surullista :(

Vierailija
4/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kuuluu sinulle ap? 4-vuotiaan, erittäin vilkkaan pojan äitinä voin kertoa että jos tähän tilanteeseen vauva tulisi, aivan varmasti pitäisin esikoiseni hoidossa jatkossakin! 4-vuotias ei saa mitään irti siitä, että mankuu tylsistymistä päivästä toiseen kun äiti on kiinni vauvassa. Ei voi leikkiä mitään rajumpaa kun vauva nukkuu, pitää katsella videoita tai kirjoja iso osa päivästä koska vauvaa joko imetetään tai nukutetaan. Pienelläkin lapsella on jo kaverinsa ja hän oppii itsenäistymistä pois äidin helmoista.

''vilkas poika'' -> hoitoon toisten huollettavaksi ettei itse tarvi tehdä mitään muuta kun kanniskella sitä mahdollista vauvaa.. :( poika parka

Vierailija
5/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut pienestä asti sellainen touhottaja. Ja minähän sanoin että JOS saisimme vauvan...juuri nyt sellaista ei ole tulossa.

Mutta mitäs luulet vilkkaan pojan tykkäävän siitä, että päivät istutaan sisällä katsomassa videoita eikä uloskaan välttämättä pääse esim. pakkasrajan takia? :)

Vierailija
6/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan heistä ei tee sitä laiskuuttaan. Useimmilla taustalla jaksamisongelmia (masennusta, unettomuutta jne). Pari tapausta on sellaisia, jossa lapsi on hypervilkas adhd-tapaus ja yksinkertaisesti tarvitsee hoitopaikan itsensäkin kannalta (saatika sitten väsyneen äidin). Yksi tuttu lapsi on dysfaattinen, eli hänen päivähoitopaikkansa on osa hänen kuntoutustaan.

Vierailija
7/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja molemmilla on kolme lasta. Helppohan se on niitä lapsia vääntää ja sitten tyrkätä ne yhteiskunnan hoidettavaksi ja olla vauvan kanssa kotona. Käytännössä on "yhden lapsen äiti". Noloa.

Vierailija
8/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika väsynyt aihe sinänsä, mutta tosiasiassa niitä päivähoitopaikkoja vähennettäisiin saman verran jos kaikki "virikelapset" otettaisiin pois päiväkodeista. Eli tuskinpa paikan saaminen siitä helpottuisi.

Vierailija
9/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut pienestä asti sellainen touhottaja. Ja minähän sanoin että JOS saisimme vauvan...juuri nyt sellaista ei ole tulossa.

Mutta mitäs luulet vilkkaan pojan tykkäävän siitä, että päivät istutaan sisällä katsomassa videoita eikä uloskaan välttämättä pääse esim. pakkasrajan takia? :)

ja minähän kirjoitin mahdollista vauvaa! Mutta oikeesti tuon ikäinenhän leikkii jo paljon myös omissa oloissaan leluillaan ja miksi vauvan päiväunien aikana tarvisi olla hiljaista?? Meillä ei ainakaan ole ja hyvin vauva nukkuu 2h unet aina kerrallaan. Riippuu ihan siitä mihin opettaa. Ja sisällä on paljon muutakin tekemistä kuin katsoa videoita... ja vielä mikä pakkasraja?? Oikeasti vaatteita päälle ja järki käteen.. ja niitä kovia pakkaskuukausia on vain muutama vuodessa.

Vierailija
10/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse hyväksyn siinätapauksessa jos lapset vaativat jo omanikäistä leikkiseuraa. Ja jos vaikka äiti on synnytyksenjälkeen hieman masentunut. Miksipä ei..Miksihän meidän täytyy aina puhua pahaa toisista :P

Vierailija
11/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika väsynyt aihe sinänsä, mutta tosiasiassa niitä päivähoitopaikkoja vähennettäisiin saman verran jos kaikki "virikelapset" otettaisiin pois päiväkodeista. Eli tuskinpa paikan saaminen siitä helpottuisi.

Meillä ainakin on jonoja päiväkoteihin ja tarjotaan yksityisiä paikkoja. Mihin ne paikat häviäisivät, kun niille on tulijoita tulossa?

Vierailija
12/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin pieni esikoinen on laitettu päiväkotiin ja äiti tai isä on vauvan kanssa kotona. Tyypillisesti näiden perheiden vanhemmat ovat hyvin koulutettuja ja vaativissa ammateissa. Olen sitä mieltä, että kyseessä on jokaisen perheen oma valinta. Turha tällaisesta on tuohtua tai esiintyä itse muita parempana vanhempana. Jos itsetunto ei ole kunnossa, niin silloin tällainen muita arvosteleva ja omaa itseä nostava kirjoittelu voi auttaa hetkeksi.

Vierailija
13/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon verran tyttö jaksoi äitä ja vauvaa, toinen viikko meni valittaessa kuinka tylsää on olla pois eskarista. sinne vein tyttöä 3-5 kertaa viikossa. molemmat lapset ovat 3v asti ollut kotihoidossa. ei kaikki äidit vie sinne muuten vaan lastansa.

Vierailija
14/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä millainen äiti laittaa sen vauvankin hoitoon?

Sellasiankin on, esim. minä. Lyhkatkaa vaan!

Onko sillä väliä viekö sitä vanhempaa lasta kerhoon muutamaksi tunniksi päivässä ja sen päälle vielä leikkipaikalle jatkamaan leikkejä vai laittaako samaksi aikaa päiväkotiin? Isommat lapset kuitenkin kaipaavat aktiviteettia, kavereita jne. Eikä ihan kaikki äidit halua viettää aikaansa hiekkalaatikon reunalla kisaamassa kuka on se puiston pullantuoksuisin äiti ja kuka tekee suurimpia uhrauksia pikku-pilttiensä eteen.

Joo ja ihan oikeesti vauvakin on ollut ihan syntymästään asti parina päivänä viikossa muutaman tunnin kerrallaan lastenhoitajalla, aluksi toki itsekin olin kotona, mutta nyt kun ikää on 2-v, niin satan olla kuusikin tuntia poissa kotoa :O. Syksyllä menee tarhaan kolmena päivänä viikossa puoleksi päiväksi ja minä jatkan hotitovapaalla vielä puoli vuotta ainakin.

Voi jee. Mun täytyy kyllä olla maailman huonoin äiti!!!

Ai niin, mut mun ei tartte raahata laspia ruokakauppaan, eikä omille lääkärikäynneille tai pankkiin tai muille asioille mukana. Minulla on omia omia harrastuksia ja ehdin huolehtia sekä psyykisestä, että fyysisestä hyvinvoinnistani. Ja kun lapset ovat kotona jaksan olla heidän kanssaan eikä minun tarvitse laittaa videoita pyörimään ja paeta itse av:lle hakeman aikuista keskusteluseuraa. Nämä hommat voi huoletta odottaa sitä aikaa kun lapset nikkuuu.

Vierailija
15/62 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä palstaillessani olen jo tottunut näkemään jyrkkiä kommentteja. Lapset pitäisi hoitaa kotona, imettää pitäisi 2-vuotiaaksi, nakkeja ei saa syöttää, valokuvallisia joulukortteja ei pitäisi lähettää.. Välillä pyörittelen silmiä, että ovatko ihmiset oikeasti noin mustavalkoisia.

Olen kotona vauvan ja 2,5v:n kanssa. Yritän keksiä mukavaa tekemistä, mutta jo tuon ikäinen kaipaa kavereita. Kerho on kerran viikossa ja siellä kaikki ovat paljon vanhempia eivätkä ota leikkeihin mukaan. En ole ottanut vielä edes selvää, onko meidän mahdollista laittaa lapsi osa-aikaisesti päiväkotiin. Ajatus houkuttaa välillä.. mutta en toisaalta raaski. Tyttö on kuitenkin niin pieni vielä. Ehkä mielummin pidän hänet kotona, vaikka välillä olisikin turhautuneita hetkiä.

Vierailija
16/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa ja 1kk ikäinen vauva kotona. Erittäin hyvä järjestely meille ja koko perhe on paljon onnellisempi näin. Myös se 2,5-vuotias, jos pitää päätellä hänen suhtautumisestaan päiväkotiin menoon. Siellä hän saa leikkiä kavereiden kanssa ja ulkoilla jne. Täälläpäin ei ole kerhoja paitsi seurakunnan, enkä kuulu kirkkoon. Eikä ole mitään mummoja auttelemassa, joten esikoinen joutuisi olemaan aika paljon vaan sisällä omissa oloissaan. On vauhdikas tyyppi ja aina kaivannut paljon rymyämistä ja toimintaa.

Vierailija
17/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoveli 6v eskarissa ja keskimmäinen tulee juuri 5v. Vauva syntyi 09/10 ja kakkonen jatkoi päiväkodissa samassa ryhmässä, missä oli koko viime kauden. Lapset ovat samassa ryhmässä, sillä tuossa PK:ssa on ryhmät 3-6v ja yksi ryhmä 1-3v.

Miksi olisin ottanut lapseni pois sieltä ja tapellut asiasta, ettei voi mennä leikkimään sinne jääneiden kavereiden kanssa, mutta isoveli voi!

Vanhin on vain eskariajan eli 4h ja keskimmäinen 3 kertaa viikossa tuon 4h, maksamme kuitenkin 5 tunnista.

Kyse ei ole pärjäämisestä vain siitä, että ainakin meillä tämä oli paras ratkaisu lapsen kannalta

Vierailija
18/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan ensin itse hankkiutua siihen tilanteeseen, että on vanhempi. Ja sitten kun lapsi on nelivuotias niin miettiä miltä tuntuu repäistä lapsi pois tutusta rutiinista ja kavereista, sen takia että sai pikkusisaruksen.

Vierailija
19/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole muka huomannut, että ainahan kaikkea tälläistä vähennetään, jos kysyntä vähenee? Niin se vaan menee.

Ap, minä olen virikemamma. Esikoinen kokopäivähoidossa ja minä hoitovapaalla 1-vuotiaan kanssa. Ja sinä et voi asialle mitään. Eikä hävetä pätkääkään. Esikoinen menee hoitoon miehen mukaan (tai oikeastaan eskariin) puoli yhdeksän jälkeen ja haen sitten vasta kolmelta, vaikka eskari loppuu jo yhdeltä.:)

Meillä ainakin on jonoja päiväkoteihin ja tarjotaan yksityisiä paikkoja. Mihin ne paikat häviäisivät, kun niille on tulijoita tulossa?

Vierailija
20/62 |
13.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia syitä viedä se esikoinen/isommat sisarukset hoitoon. Monesti jopa ihan lapsilähtökohtaisia syitä.

1) Isompi lapsi/isommat lapset ovat tottuneet päiväkotiin ja siellä oleviin kavereihin. Vauvan tulo mullistaa muutenkin rutiineita rakastavia lapsia, joten jotkut vanhemmat ajattelevat, että ei kannata riepottaa lasta vuodeksi kerhoon, jossa kaikki ovat vieraita ja sen jälkeen päiväkotiin, joka luultavasti on eri kuin se, missä viihtyivät. Näin sitten pidetään se päivähoitopaikka ja viedään lapsi/lapset sinne pari kertaa viikossa kavereita tapaamaan.

2) Kuntoutukselliset syyt. Osa lapsista tarvitsee päivähoitoa lääkäreiden suosituksesta. Meillä taas oli neuvolan suositus mutta ei diagnoosi. Lapsellamme on vaikeuksia hienomotoriikassa ja myös kielellisiä vaikeuksia. Jäi jälkeen kotihoidossa, joten neuvola suositteli takaisin päivähoitoon laittamista. Samoin suositteli puheterapeutti ja toimintaterapeutti. Oli 6 kk hoidossa 3 päivää viikossa max 6 tuntia (9-15). Nyt otettiin taas pois, kun alkoi pitkä kesäloma.

3) Lapsi viihtyy hoidossa ja on jo aika iso ilmaisemaan sen muutenkin kuin vain menemällä sinne mielellään. Meidän 5-vuotias oli aluksi kotona, mutta ei mennyt päivääkään, ettei olisi muistellut päiväkotia, kavereita ja hoitajia ja kysellyt, milloin pääsee takaisin. Jos lapsellamme ei olisi ollut näitä kielellisiä ja motoriikkavaikeuksia, olisin varmasti silti laittanut lapseni päivähoitoon.

4) Koliikkivauva tai muuten sairas vauva. Meidän vauvamme syntymä oli dramaattinen ja vauvamme joutui käymään sairaalassa pari kertaa viikossa ekat kuukaudet. Osastollakin vietettiin muutamia öitä. Onneksi isommalla oli hoitajia isovanhemmista, mutta kyllä monta kertaa mietittiin, miksi ei pidetty sitä päivähoitopaikkaa varalla.

5) Äiti tekee töitä hoitovapaansa ohella. Meillä on yritys, joka kyllä toimii pääasiassa ilman minun panostani, mutta noin kerran viikossa hoidan myös niitä asioita esim. puhelimitse (ja joskus paikan päälläkin). Kaksi ystävääni ovat tehneet töitä kotoa käsin koko äitiysloman ja hoitovapaan, kun vauva on nukkunut päiväunia. Kummallakin oli isommat lapset tuolloin hoidossa. Naapurit eivät sitä tienneet, ja toinen sai jopa ihanan kirjeen av-mammalta, joka tuomitsi tämän äidin yhteiskunnan elätiksi ja huonoksi äidiksi, kun piti 4- ja 5-vuotiaita lapsiaan kolme päivää viikossa hoidossa. Tämä yhteiskunnan elätti ansaitsi huomattavan summan rahaa nuorimman vauva-aikana ja maksoi niistä myös huomattavan summan veroa, kun taas tämä naapurin valittajaäiti eleli kotihoidontuella ja katsoi asiakseen arvostella naapureitaan.

6) Äiti sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen tai muuhun sairauteen, jossa lasten kotihoito voi olla liian raskasta tai jopa mahdotonta. Näin tapahtui myös eräälle ystävälleni.

Lähtökohtaisesti en itsekään pidä kovin järkevänä sellaisia tapauksia, joissa lapsi aloittaa päivähoidon, kun vauva syntyy (eikä vauva siis ole vaativa tai äiti masentunut) tai jos päivähoidon aloittava lapsi on vielä kovin nuori (alle 3-vuotias on kai se virallinen raja, itse näkisin nuoreksi sellaisen, joka ei osaa ilmaista itseään kovin hyvin, käyttää vielä vaippoja ja leikkii ns. erillisleikkejä eli ei varsinaisesti hyödy kaveriseurasta, tietysti tämä sillä ehdolla, että lapsi ei tarvitse erityistukea).

Silti tämä on perheiden oma päätös eikä mieleenikään tulisi arvostella ketään näistä asioista. Jokainen tietää oman perheensä jaksamisen rajat ja lastensa tarpeet paremmin kuin yksikään ulkopuolinen.

Toiseksi tämä on täysin laillista, päättäjien myöntämä oikeus kaikille perheille. Niin kauan kun se on laillinen, en näe mitään syytä vinkua ja valittaa asiasta täällä palstalla aivan päivittäin. Jos haluaa muuttaa asioita, pitää äänestää oikeita henkilöitä. Mitään hyötyä ei tule siitä, että valitetaan naapureista ja ystävistä ja kiukutellaan, kun jotkut tekevät näin ja me ei sitä hyväksytä... Jos ei osaa äänestää tai ei kiinnosta äänestää, oma moka. Muutoksia saadaan vain äänestämällä.

Kolmanneksi, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan, jää päivähoitoon selkeästi näkyvä ja rajattu ryhmä lapsia, joiden vanhemmat siis pitävät lapsia hoidossa ongelmien takia. Nämä "ongelmaperheet" on helppo havaita, ja esim. naapuritkin sitten tietävät, että "joko vikaa on lapsessa tai sitten äidissä". Juuri tämän takia esim. peruskoulusta ei ole voinut tehdä maksullista varakkaille, koska tasa-arvo vaaraantuu. Kaikki voivat nähdä, ketkä ovat niitä köyhiä, joilla ei ole varaa maksaa lastensa koulumaksuja. Samaan tapaan siis päivähoidossa nähtäisiin, kenen perheessä ollaan sairaita. Se ei ole tasa-arvon mukaista eikä mielestäni näiden tukea tarvitsevien perheiden edun mukaista. Jos vain sairaat saisivat laittaa lapsensa päivähoitoon, kun itse ovat kotona, on mielestäni täysin kohtuullista muuttaa myös muilta osin tämä yhteiskunta epätasa-arvoisemmaksi. Silloin myös rikkailta pois lapsilisät ja äitiyspäivärahat (pärjäävät ilmankin), koulumaksut varakkaille, kouluruoka maksulliseksi, köyhät tuokoon eväät jne. Miksi turhaan salata, kuka on köyhä ja kuka rikas? Kuka sairas ja kuka terve? Saavatpa koulukiusaajat ja naapurikyttääjät ihan todellisia syitä haukkua ja valittaa...