Tukiopetuksesta
Kirjoittelin syksyllä ja ihmettelin, kun lapseni oli passitettu erityisopettajalle matikan tukiopetukseen.
Nyt on kohta kouluvuosi ohi. Lapsi on vetänyt kokeista täysiä pisteitä koko vuoden. Paitsi kerran, jolloin sai kaksi vaille täydet. Kokeen on palauttanut ekana tai tokana joka kerta.
Muutenkin on ihan luokkansa parhaimmistoa. Kaikissa muissa aineissa saa pelkkiä täysiä pisteitä.
Miten voi joku opettaja olla noin pihalla arviossaan??
Kommentit (91)
eli mahdollisuuksia laittaa oppilaita erityisopetukseen ilman todellista tarvetta, niin jotkut käyttävät erityisopetuksta myös lahjakkaiden eriyttämiseen, että voivat edetä tavallista opetusta nopeammin.
Kai keskustelit lapsesi opettajan kanssa, miksi oli lastasi erityisopetukseen lähettämässä?
Hänen mielestään lapsi ei pärjännyt matikassa lainkaan.
Eikä tässä koulussa tukiopetuksessa käy lahjakkaita.
Ap
ja hänet olisi siirretty tunneilta työrauhan vuoksi? Silloinhan siirrosta olisi hyötyä kaikille, etenkin sinun lapsellesi.
En vaan tiedä mikä. Yleensä koulujen tukiopetusrahat ovat TODELLA tiukalla, joten vaikea kuvitella, että lapsi olisi passitettu turhaan tukiopetukseen. Usiemmiten sinne jonottaa lapsia ja vain eniten tukea tarvitsevat sitä saavat.
t. ope
on poikkeuksellisen tarkka sääntöjen noudattamisessa ja erittäin hyvä keskittymään. Tästä meillä on ihan mustaa valkoisella.
Siellä on paljon säheltäjiä (valkoisia), joita ei koskaan panna sen takia erityisopetukseen - vaikka koko muu luokka rukoilisi.
ap
ja koulun rasistiset ennakkoluulot.
ap
erityisopettajan antamasta erityisopetuksesta?
erityisopettajalle tukiopetukseen.
ap
Alkaa kuulostaa siltä, että näet mörköjä siellä missä niitä ei ole...
Oma ope passitti erityisopettajalle tukiopetukseen.
ap
ja koulun rasistiset ennakkoluulot.
ap
Kaikenlaista väkeä opettajissakin on, vaikka suurin osa onkin hyviä tyyppejä. Luulisi kuitenkin, että olisi päässyt pian pois tukiopetuksesta, kun se olisi huomattu tarpeettomaksi.
mitään sanonut koska kielsimme käynnit yhden kerran jälkeen.
Onko minulla fiksaatio? Keksikää sitten selitys ilmiölle.
ap
noita asennelaseja ensin pois.
Opettajan olisi muuten tosi raskasta olla rasisti. Itse en edes tiedä, montako tummaihoista oppilasta minulla on. Oppilaat ovat minulle persoonia, yksilöitä.
Ehdotan, että kysyt siltä erityisopettajalta, minkä tyyppisistä ongelmista on kysymys, jotta osaatte tukea lasta kotona. Jos siis tahdot saada selvyyden asiasta.
Miksi ihmeessä olet noin loukkaantunut lapsesi puolesta? Mitä vahinkoa yhden kerran tukiopetus on perheellenne aiheuttanut? Kyllä ainakin minulla on käynyt hyviäkin oppilaita tukiopetuksessa, joskus vahvistus on paikallaan. Eikö ole paljon parempi että lapsi PÄÄSI tukiopetukseen ja se todettiin jälkikäteen turhaksi kuin toisin päin. Ei tukiopetukseen jouduta, sinne päästään. Kyse on nyt sinun ongelmastasi, jos asia vaivaa niin ota opettajaan yhteyttä ja sano että olet asiasta loukkaantunut.
- toinen ope
on äärimmäisen huono lukutaito.
Lapsella EI OLE minkäänlaisia ongelmia matikasta, on luokkansa parhaita matikassa. On luokkansa parhaita kaikissa aineissa.
Ja se erityisope ei voi ottaa kantaa, koska en päästänyt lasta sinne.
Ja opelle tiedoksi, että sinun koulusi ei ole sama kuin kaikki koulut. Tämä asia ei ole eka, jossa huomaan rasismia lasteni koulussa.
että ihminen arvioidaan idiootiksi ihonvärinsä perusteella??
Justiinsa. Ja opettajat ei sitten olisi rasisteja... Mitä nyt vaan leimaavat ihonvärin perusteella ja hyväksyvät ihonvärin perusteella leimaamisen...
tietoja, joiden perusteella voisit väittää näin.
hyvin yleisesti näkemystä, että vääränväriset lapset eivät voi olla lahjakkaita. Että heidän osaamisensa arvioidaan ja arvostellaan alakanttiin. Mitään muuta syytä tukiopetukseen passittamiseen en keksi kuin ihonväri. Ap
Itse opettajana tarjoan ajan tarjoutuessa tukiopetusmahdollisuutta jos vaikuttaa siltä, että lapsen oppimisessa on tapahtunut muutoksia. Eli tukiopetukseen ei pääse vain heikkojen oppimistulosten perusteella. Erityisopettajan luona voi olla välillä myös oppilaita, jotka osaavat muita helpommin ja siksi saavat siellä tehdä hiukan haastavampia tehtäviä.
Itse en kieltäisi lapseltani tukiopetusmahdollisuutta, sillä opettajalla on pedagoginen syy tuen antamiselle. Tukiopetukseen on määrätty rahat, joiden puitteissa tukiopetus on annettava tai olla annettava. Erityisopettajalle kouluajalla pääsevät eivät sen sijaan vaikuta tukiopetuksen rahoituksiin.
Sinne ei jouduta vaan päästään esimerkiksi siksi, että on jokin asia jäänyt epäselväksi. Tukiopetuksessa oleminen ei välttämättä kerro lahjakkuudesta mitään.
hyvin yleisesti näkemystä, että vääränväriset lapset eivät voi olla lahjakkaita. Että heidän osaamisensa arvioidaan ja arvostellaan alakanttiin.
Mitään muuta syytä tukiopetukseen passittamiseen en keksi kuin ihonväri.
Ap