Annanko teinillemme liikaa rahaa?
Mies alkoi tässä yksi päivä mesoamaan, että syydän kauheastija koko ajan rahaa meidän teini-ikäiselle pojallemme. Poika saa viikkorahaa kaksi euroa, koululla tarjottavaan maksulliseen välipalaan rahaa kaksi kertaa viikossa yht. kolme euroa ja sen lisäksi vitosen viikonloppuisin, jolla saa ostaa itselleen herkkuja,esim. cocista ja sipsipussin tai karkkia. Mistä mielestäsi pitäisi vähentää? Teinin hommiin kuuluu automaattisesti huoneen siivous, tiskikone-ja pyykinpesuvuorot.
Kommentit (53)
teini saa 30 euroa kuukaudessa siihen, että voi käydä kavereitten kanssa mäkkärillä ja sitten ostaa itselleen just noita kokiksia, sipsejä ja karkkeja.
Kaiken muun maksan minä sitten erikseen.
Ja olen todella pienipalkkainen yh.
Eikä tarvii teinin tehdä noin paljon kotitöitä.
on sidottu tuohon, eli huoneen siivous ja jotakin muuta, mitä milloinkin
Samanikäinen ja kympistä saa rahaa ja hieman täytyy kotitöitä tehdä niin vitonen tulee. Joskus jos pyytää niin olen antanut jokusen euron tai elokuviin maksanut. Ei kovasti pyytele ja harvoin hommiakaan tekee rahaa saadakseen. Lahjat ja kymppirahatkin usein kestää pitempään. Joten ainakin vielä mennään näin. Mopoaika tuo varmaan asiaan muutoksen.
Sehän on vanhempien valinta, että antaako rahaa välipalaan vai pakkaako esim banaanin ja leivän mukaan. lapsen ruokkiminen kun kuuluu vanhemman velvollisuuksiin.
Olen vasta pienen lapsen äiti, mutta 7 euroa viikossa ei tunnu niin paljolta. Joskaan ei hirveän vähäiseltäkään.
Itse sain tuon ikäisenä sen verran rahaa, että pääsin sillä 2 kertaa kuussa elokuviin, jos mitään muuta en olisi hankkinut/tehnyt.Jos tätä vertaa poikasi rahamäärään, niin saahan hän hieman enemmän.
vaan aivan sopivasti! Mun mielestä täysin perusteltuja kaikki ja summat eivät ole suuria!
Itse taisin saada teininä (kymmenisen vuotta sitten) 20e kuukausirahaa ja joskus sai ostaa kaupassa käydessään jotain herkkua äidin piikkiin. Meillä oli tili lähikauppaan, eli ei tarvinnut rahaa olla mukana, kun kävi kaupassa. Usein tuli käytyä, kun (yh-)äiti kävi töissä eri paikkakunnalla ja oli lisäksi isänsä omaishoitajana, ei siis juurikaan ollut kotona.
josta itse sitten maksaa puhelinlaskunsa n20e, elokuvat, meikit, vaatteet ja ulkona syömiset sekä kuukaisikortin matkoihin jne
Usein laittaa vielä säästötilille 20-40e kuukaudessa jonka saa käyttöönsä heti kun täyttää 18v
Ennen kuukausirahaa koko lisä meni lapsen säästötilille.
meidän teinin kuukausikortti maksaa 43e
josta itse sitten maksaa puhelinlaskunsa n20e, elokuvat, meikit, vaatteet ja ulkona syömiset sekä kuukaisikortin matkoihin jne Usein laittaa vielä säästötilille 20-40e kuukaudessa jonka saa käyttöönsä heti kun täyttää 18v Ennen kuukausirahaa koko lisä meni lapsen säästötilille.
kuulostaa tosi pieneltä summalta. omat ei ole vielä teinejä, mutta jos kotihommat sujuu niin kyllä rahaakin tulee.
saavat viikkorahaa 2e ja 9-10 kokeista 1e (eipä ole tänä vuonna tainnut tulla kuin yksi 8½, joten rahaa ropisee pari kertaa kuussa). Viikkorahaan kuuluu oman huoneen raivaus, toisinaan myös imurointi jne. ja pieniä kotihommia tekevät pitkin viikkoa. Karkit ym. herkut ostan yleensä heille kaupassa käydessäni, joskus ostavat karkkikaupasta omilla rahoillaan.
ja siihen päälle maksan tietysti välipalaliput aina tarvittaessa ja joskus jotain pientä muutakin. Tuosta 50e:stä jää säästöön ehkä pari kymppiä kuukaudesta riippuen ja niillä sitten ostaa ne usemman kympin hankinnat, pelit tms. Ei siis kuulosta kohtuuttomalta tuo antamasi.
yh minäkin, jos sillä nyt on väliä muuten kuin siinä, että summasta en ole tarvinnut neuvotella muiden kuin pojan itsensä kanssa
ja lisäksi asunnon, ruuan ja vaatteet eli tuosta summasta ei tarvitse kustantaa kuin huvit. Säästää siiitä noin 200 e/kk.
Sun lapsi saa todella vähän rahaa käyttöönsä! Minusta noin 20 e/vko olisi sopiva summa.
mopoikäisestä lähtien.
ei todellakaan oo paljoa, toi on mun mielestä tosi vähän. 14v.nä käytin ihan varmasti enemmän rahaa humpanpuohon kuin teidän poika.
...saa ostettua mitään.Ja samaa sanon minä ettei tohon rahaan kuuluisi laskea mukaan mitään välipalan ostamisia.Erikseen sitten ne.Eli ei ainakaan saa liikaa viikkorahoi.
Minä sain yläasteikäisenä 20 € / kk ja lukiossa aloin maksamaan omat puhelinlaskuni, jolloin kuukausiraha nousi 30 € / kk. Rahaa oli juuri sopivasti hommiin nähden (huoneen siivous, omien jälkien korjaaminen) ja lisää sai jos kävi tekemässä vaikka puita tai auttoi veroilmoituksen teossa. Meillä syötiin todella vähän mitään herkkuja, yleensä riitti, kun äitini osti sipsipussin kerran kuussa leffailtaa varten.
Vaatehankintoihin vanhemmat antoivat rahaa kahdesti vuodessa ja jos kävimme heidän kanssaan ostoksilla saimme yleensä jotain ylimääräistäkin. Ylimääräiset hankinnat tuli maksaa kuukausirahasta tai kesätyöansiolla.
Nykyään olen 22v. säästäväinen ja ymmärrän, ettei raha kasva puussa vaan uusia farkkuja varten on pakko säästää muutama kuukausi.
kun lisää puhelinlaskun on summa yht 60-70 joten kk käteen jää 70-80e omaan käyttöön.
Josta sitten laittaa säästötilille jos haluaa tai tuhlaa meikkeihin jne..
Mielestäni on melkein vähän liikaakin tämä 15 vuotiaalle, mutta toisaalta teini on oppinut säästämään eikä tuhlaa heti kaikkia rahoja vaan harkitsee ensin ja tosiaan pärjää koko kuukauden.
Tietenkin suurimmissa vaatehankinnoissa tulen vielä osittain vastaan
Jos olisin saanut teininä noin vähän, olisin varmaan myynyt itseäni vanhoille sedille.
pitää ostaa omat bensat ja herkut ja levyt yms