Annanko teinillemme liikaa rahaa?
Mies alkoi tässä yksi päivä mesoamaan, että syydän kauheastija koko ajan rahaa meidän teini-ikäiselle pojallemme. Poika saa viikkorahaa kaksi euroa, koululla tarjottavaan maksulliseen välipalaan rahaa kaksi kertaa viikossa yht. kolme euroa ja sen lisäksi vitosen viikonloppuisin, jolla saa ostaa itselleen herkkuja,esim. cocista ja sipsipussin tai karkkia. Mistä mielestäsi pitäisi vähentää? Teinin hommiin kuuluu automaattisesti huoneen siivous, tiskikone-ja pyykinpesuvuorot.
Kommentit (53)
Kun mä olin ton ikänen niin sain muistaakseni 5 tai 10 mk/vko.
Se 10 mk/vko olis sama kuin 2 €/vko nykyään. (kun otetaan huomioon mk - eur kurssi ja rahan arvon aleneminen)
Siis jos tuosta summasta (7€) ei tarvitse itselleen hankkia kuin herkkuja niin onhan se jo liikaa. Eri asia on sitten se, että jos lapsi tekee sillä muutakin kuin ostaa herkkuja esim. säästää johonkin harrastukseen.
Taidan olla tiukkapipo, mutta minusta 7 euroa viikossa herkkuihin on aika paljon. Meillä kuluu saman verran koko 5 henkisen perheen herkkuihin/viikko. Oletin siis, että myös tuo viikkoraha kuluu samaan tarkoitukseen. Ilmankos tuolla kaupoissa aina näkyy noita teinejä ostamassa energiajuomia ym.
Koulun välipala on minusta vähän kaksipiippuinen juttu. Itse en mielelläni anna rahaa välipalaan omalle teinille, koska nyrpistelee kotona sitten usein päivällisellä ja sanoo, että ei ole nälkä. Sama juttu taitaa olla kouluruuan kanssa. Eri asia sitten, jos syö hyvin ja paljon.
Vaaterahat y. taitaa tulla vielä tähän päälle.
50 euroon. Matkat ja välipalat tulevat kyllä siihen päälle.
ja siihen päälle maksan tietysti välipalaliput aina tarvittaessa ja joskus jotain pientä muutakin. Tuosta 50e:stä jää säästöön ehkä pari kymppiä kuukaudesta riippuen ja niillä sitten ostaa ne usemman kympin hankinnat, pelit tms. Ei siis kuulosta kohtuuttomalta tuo antamasi.
yh minäkin, jos sillä nyt on väliä muuten kuin siinä, että summasta en ole tarvinnut neuvotella muiden kuin pojan itsensä kanssa
Minä sain tuossa iässä lähes 300e/kk! Ja lisäksi aina kun pyysin. No tosin minulla oli hevonen, johon kaikki tuo raha upposi helposti...
Viikkoraha 2e riittää ehkä 8-vuotiaalle. Välipalat kuuluu vanhempien maksettavaksi, joten sitä ei voi laskea mukaan. Poikasi saa siis 2e+5e=7e/viikko, kuukaudessa vajaa 30e. Miksi annatte muuten tuolla tavalla tipoittain eikä kerran kuussa? Kuukausiraha (antaisin 50e) olisi hyvä tapa opetella budjetointia.
kuin ensimmäisen lapsen 100e/kk
Ihmettelinkin miten voi säästää nuon ison summan=)
kun lisää puhelinlaskun on summa yht 60-70 joten kk käteen jää 70-80e omaan käyttöön. Josta sitten laittaa säästötilille jos haluaa tai tuhlaa meikkeihin jne.. Mielestäni on melkein vähän liikaakin tämä 15 vuotiaalle, mutta toisaalta teini on oppinut säästämään eikä tuhlaa heti kaikkia rahoja vaan harkitsee ensin ja tosiaan pärjää koko kuukauden. Tietenkin suurimmissa vaatehankinnoissa tulen vielä osittain vastaan
Meillä saa perjantaisin 20 e ja sitten jos jotain spesiaalimenoa niin saa lisää
meillä ei ole käytössä viikkorahasysteemiä,mutta rahaa teini saa keskimäärin varmaan kuukaudessa 50-100e.
Viikkoraha on 3,50 euroa. Sen lisäksi hän voi saada bonusta hyvästä koenumerosta 1-2 euroa.
ja lisäksi asunnon, ruuan ja vaatteet eli tuosta summasta ei tarvitse kustantaa kuin huvit. Säästää siiitä noin 200 e/kk. Sun lapsi saa todella vähän rahaa käyttöönsä! Minusta noin 20 e/vko olisi sopiva summa.
Eli onhan tuo teidän antama raha aika pieni. Mutta jos teini on tyytyväinen niin miksi antaa enempää? Minusta on hienoa, että löytyy noitakin jotka ovat tyytyväisiä siihen mitä annetaan.
19v on jo töis koulun lisäksi ja tienaa noin 500e kk:ssa ja kaikki menee (no, bensaan menee paljon mut silti), eli en ymmärrä kuinka tulee pärjäämään. 17v asuu jo omillaan ja on myös töissä koulun lisäksi ja saa noin 500e kk:ssa, pärjää loistavasti vaikka shoppailee paljon vaatteita (on tyttö). 15v poika saa 50e kk:ssa + 20e isoveliltä (totta) ja tämä on kahdessa viikossa loppu. En ymmärrä en. Mielestäni annat todella vähän rahaa hänelle koska kaikki kuitenkin maksaa paljon tänä päivänä. Mopobensaan menee helposti 25e kk:ssa. Hänen kaverinsa saa jopa 150-200e kk:ssa.
(äidiltä) 50 euroa kuussa. Itse ei tarvitse maksaa mitään, sillä hän saa lisäksi rahat vaatteisiin, karkkeihin, ulkona syömiseen, leffaan, lehtiin yms. Tuo raha on siis ylimääräistä. Yleensä hän ostelee sillä pelejä tms.
pitää säästää kaikki viikkorahat puolentoista kuukauden ajalta, jos haluaa kerran elokuviin.
Meillä saavat alakoululaisetkin 5 euroa ja siihen päälle kotitöistä saatavat rahat ja kokeista.
Mitään välipaloja tai vaatteita ei kuulu mun mielestä laskea.
Mutta maksaa siitä kaikki meikit, menot, suurimman osan vaatteista jne.
toi ei kuule oo edes vielä paljon. mä oon 12 ja hoidan viikottain oman huoneen siivoamisen, vessanpöntön ja peilin puhdistamisen, imuroin puolet asunnosta, tyhjennän n. 3 krt viikossa astianpesukoneen ja sillee. saan kuukausirahaa 15€ plus viikonloppuna 2€ mässyyn.
Ei ihme että teinit dokaa ja röökaa!! Tehän syydätte teineille rahaa aivan turhanpäiväisesti.
Miksi teinin pitäisi saada rahaa? Meidän taloudessa ostetaan kaikki tarpeellinen teinille ihan suoraan, ja jos menee jonnekin itsenäisesti niin tilanteen mukaan katotaan budjetti, kuinka paljon rahaa mukana tarvitsee.
Tällä on teinejä jotka kierii kympeissään ja satasissaan. Niillä olis tosi helppo hankkia päihteitä.
50 markkaa..