Annanko teinillemme liikaa rahaa?
Mies alkoi tässä yksi päivä mesoamaan, että syydän kauheastija koko ajan rahaa meidän teini-ikäiselle pojallemme. Poika saa viikkorahaa kaksi euroa, koululla tarjottavaan maksulliseen välipalaan rahaa kaksi kertaa viikossa yht. kolme euroa ja sen lisäksi vitosen viikonloppuisin, jolla saa ostaa itselleen herkkuja,esim. cocista ja sipsipussin tai karkkia. Mistä mielestäsi pitäisi vähentää? Teinin hommiin kuuluu automaattisesti huoneen siivous, tiskikone-ja pyykinpesuvuorot.
Kommentit (53)
Meidän teini saa rahaa 100 euroa kuussa. Eikä sekään mun mielestä mikään kohtuuttoman iso summa ole. Kyseessä on 16-vuotias tyttö.
Taisin itse tuossa iässä saada n. 7 euroa/viikko ja ostin sillä lähinnä karkkia tai säästin jotain isompaa hankintaa varten. Äiti osti vaatteita pari kertaa vuodessa (syksyllä ja keväällä uusi paita/takki ja housut ja tarpeen mukaan kenkiä), antoi rahaa leffalippuun ja välillä tein peruskotitöiden lisäksi hanttihommia ja sain siitä muutaman euron. Muut kaverit saivat viitisenkymppiä kuussa kerralla ja ostivat sitten uudet farkut koko rahalla ja mäkisivät loppukuun siitä miten ei ole edes karkkipussiin varaa ja vanhemmat eivät anna lisää. Itse opin tuolla tipottain maksamisella hallitsemaan rahankäyttöä niin, etten tuhlannut isoihin ostoksiin vaan joko säästin tai jätin ostamatta.
Meidän juniori on 11-vuotias ja annamme hänelle keskimäärin 200-300€/kk riippuen siitä, että paljonko viitsii tehdä kotitöitä. Esimerkiksi näin talvisin lumityöt 8€/h, siivous 8€/h jne. Eipä tarvitse itse juuri kotihommia tehdä ja pojalla on rahaa hankkia mitä huvittaa.
Meillä tyttö saa kerhorahaa pari kertaa viikossa. Ostaa siis kerhosta eväät, voileivän ja mehun. Näihin menee abouts 4e. Viikonloppuna saa 2e viikkorahaa huoneen siivouksen jälkeen. SAa käyttää mihin haluaa. Sit uimahalliin saa rahaa yleensä mukaan 2e, jos on pitkät treenit niin niiden jälkeen ostaa kanttiinista jotain. Treenit on 3 kertaa viikossa. Tän lisäksi jos on jotain muuta mihin tarvii niin saa rahaa.
Huh nyt kun sen tähän kirjoittaa niin tyttö saa kyllä aika paljon rahaa. Mutta on kyllä reipas ja tunnollinen, iloinen, sosiaalinen ja auttavainen. Että kyllä hänelle mielelläni annan jos jotain tarvitsee. Ja vaikkei aina ihan justiinsa tarvitsisikaan :)
Bussilippu vie 55e/kk Loput jää omaan käyttöön. Yläasteelaisesta odotan että hankkii omat dödöt yms itse.jonkun vaatteen jota oikein himoitsee ylimääräisenä ostakoon itse. Harrastustarvikkeita (musiikki) ostaa itse jonkin verran.
teini saa 30 euroa kuukaudessa siihen, että voi käydä kavereitten kanssa mäkkärillä ja sitten ostaa itselleen just noita kokiksia, sipsejä ja karkkeja.Kaiken muun maksan minä sitten erikseen.
Ja olen todella pienipalkkainen yh.
Eikä tarvii teinin tehdä noin paljon kotitöitä.
APn teini ei tee mielestäni yhtään liikaa kotitöitä - pikemminkin päinvastoin. Miksi et anna lapsesi tehdä kotitöitä? Tai vaadi niitä?
En oikeastaan koskaan edes käynyt mäkkärissä. Irtokarkkia saatoin ostaa 5-10 markalla viikossa.
20 euroa kuussa, hyvistä koenumeroista ei makseta eikä todistuksen yseistä ja kympeistä (ka 9,5). Sekä minä että mieheni olemme kaupungin kovatuloisimpien joukossa, joka vuosi verotietolistojen kärjessä.
Eipä ole poika pyytänyt enempää rahaa eikä ole tullut mieleen antaakaan. Harrastukset, elokuvat, vaatteet yms. toki maksamme, mutta ne kaikki ovat aika edullisia. Teini ei tosiaan pyydä merkkivaatteita tms.
Annan kun tarvii.
Yksi summa on vakio ja se on elatustuesta 20e kummankin teinin tilille.
Lisäksi mummo ja pappa laittavat lasten tilille rahaa tai antavat hiluja kun näkevät.
Lisäksi saatan maksaa pikkuveljen ulkoiluttamisesta ja hoitamisesta sekä puutöistä ja nurmikonleikkuusta.
Tyttö tykkää kierrellä kirppareita eikä koskaan ole kinunnut mitään merkkikamaa, annan mielelläni shoppailurahaa kun tiedän että osaa löytää järkevää vaatetta halvalla.
Riparirahat meni mopoon aika suoraan ja ovat säästäneet myös aina omiin kännyköihin, ipodeihin ym.
Molemmat käyvät kaukana koulua joten olen käskenyt käydä kaupassa tai mäkissä syömässä välillä. Maksavat niitäkin omalla rahallaan ja välillä laitan heille ylimääräistä tilille jos multa jää laskujen maksun jälkeen.
Mutta minusta tuo 7e tuntuu aika nöyryyttävälle, anna sitten vaikka mielummin se 30e kerralla.
ja isä maksoi viulut :))) ja siihen päälle vaatteet, meikit, cd:t, leffaliput yms. Meillä meni varmaan sellainen 600 euroa kuukaudessa pelkästään mun menoihin, kun valmennuskin ja kilpailut maksoivat. Ihanaa aikaa, jotan kaipaan!!!!!!
että MITÄ teini muutamalla eurolla saa: ei yhtään mitään.
Oleellista on opettaa teiniä säätämään ja käyttämään rahaa. Kuukausiraha on siksi hyvä, että oppii käyttämään rahaa viisaasti pitkällä aika välillä. Nuorelle kannattaa sälyttää myös vaikkapa oman puhelinlaskun maksaminen, eli antaa X euroa kuukausirahaa ja lisää siihen esim. 10€ "puhelinlaskurahaa".
Toki on eroja siinä mitä nuoren pitää omilla rahoilla maksaa, minun näkemykseni on se, että vanhemmat maksavat kaiken pakollisen (eli ruuat, vaatteet, hygieniatuotteet jne. ja satunnaisesti esim. leffakäynnin, uimahallin jne. jos kavereiden kanssa menee).
Omilla rahoillaan maksaa jos vaikka tavalliset farkut eivät kelpaa vaan haluaat kalliit merkkifarkut (eli saa rahaa vaikka 40€ farkkuihin, jos haluaa 70€ farkut maksaa 30€ itse omista rahoistaan, ja sama juttu jos peruskännykkä ei kelpaa). Lisäksi kavereiden kanssa kahvittelut, ja ns. "turhat" ostokset eli nk. ajanviete "shoppailut".
Ja jos jotain isompaa haluaa niin saa itse säästää, eli oppii miettimään ateria mäkissä vai raha säästöön ja uusi mb3 soitin jonkin ajan kuluttua. Toki synttäri-/joululahjoiksi voi myös jotain saada, kohtuuden rajoissa.
Ja lomamatkalle myös saa säästää osan käyttörahoista, eli ruuat, sisäänpääsyt ym. vanhemmat maksavat, ja ostetaan myös jotain "tulaisia" reissussa, mutta jos haluaa kunnolla shoppailla niin pitää olla omaa rahaa mukana myös.
Ja aika hyvin säästävät, sillä ovat huomanneet että kaikkeen "turhaan" menee äkkiä paljon rahaa. Ovat myös oppineet, että kannattaa ostella alennuksista vaatteet niin saa enemmän. Ja monissa kaupoissa (vaikkapa Only/VeroModa) on myös aletankoja joissa myydään viimeisiä kappaleita edullisesti. Teineillä vielä se hyvä puoli, että ovat pieniä ja hoikkia, kun ale/viimeiset kappaleet vaatteet usein ovat aika pientä kokoa.
Siis mitä ihmettä? :D kysytkö sä tossisas että onko 7e viikossa liikaa herkkuihin??? sen ehkä joteki ymmärtäs et kysyisit et 7e päivää kohden.. Ite saan 90e kuukaudes ja seki just just riittää.. kyl herkkuihi viikossa nyt vähintään se 20e menee.. Mut saan muillakin tavoin rahaa et lol
Sä oot 12. Meidän taloudessa 12-vuotiaat nukkuu tähän aikaan. Eikö sinua kukaan vahdi?