4v vei kaverisynttäreille "vain" Littlest Pet Shop hahmon. Mitä olisi kuulunut viedä?
Tarhakaverin synttäreillä oli. Eivät ole kovinkaan läheisiä ystäviä, en edes tiennyt koko kaverin olemassaoloa ennen kuin synttärikutsu tuli.
4v silmät loistaen paketoi valitsemansa aarteen ja onnellisena lahjan antoi. Kaveri oli sanounut "Ai jaa, vaan Petsi." Äiti oli sanonut, että XX toi sulle varmaan useamman paketin. Lapsi kotona ihmetteli, että oliko hänellä monta pakettia, pitikö antaa monta?
Kommentit (143)
Meillä ei myöskään ole kyse pelkästään rahasta.Kaksi työssäkäyvää ihmistä ja yksi lapsi.Periaatteen vuoksi en vain halua ostaa lapsen kavereille kalliita lahjoja.Minä en osta omallekaan niin kalliita mitä jotkut ostaa jollekin samassa eskariryhmässä olevalle jota lapsi ei omienkaan sanojen mukaan edes tunne.Kyllä ongelma taitaa olla aikuisten korvien välissä.Mä en jaksa uskoa et joku 4 vuotias edes ymmärtäis rahan arvon niin hyvin et arvostelis ääneen.On tainnut ap;eenkin tapauksessa se äiti olla ekana päsmäröimässä kun lapsi lahjoja avas.25€ on melkein 150 suomenmarkkaa vieraalle lapselle joka ei ole oman lapsen kaveri edes.Tällä palstalla on jatkuvasti aloituksia siitä et kaikki pitää ryhmästä kutsua synttäreille.Siitä seuraa sit tälläiset keskustelut.Jos ryhmässä on 25 lasta ja kaikille pitäis viedä kallis lahja.....Ei sanon minä ja otan riskin et mun lasta aletaan kiusata minun päätöksen vuoksi.
tule ikinä menemään lahjana läpi. Synttärit on kerran vuodessa ja vain se krääsä tuntuu ilahduttavan näitä ipanoita, joilla on jo kaikkea. Kivantuoksuinen rasva on allergikon äitinä pelottava ajatus.
... mutta, mutta... kivoja sukkia, kirjoja, urheiluvälineitä, askartelujuttuja, värikyniä, paperia, lahjakortteja vaikka hoploppiin/elokuviin/ulkoilupäivään/ uimahalliin/korkeasaareen yms. meidän kanssa, voisi oikeasti ruveta antamaan. Toki mä en ole ihan varma, haluanko mä järjestää kaikille 15 tarhakaverille jotain kivaa, mutta osalle voisi hyvinkin.
kävin läheisessä marketissa katsastamassa, että minkä hintaisia lahjoja lapseni saikaan. 4-45 euron arvoisia lahjoja sai. Joskin, että ne kalleimmat lahjat olivat -70%.
Silti tuntuu siltä, että ihan liian paljon olivat noihin lahjoihin panostaneet rahaa. Lapsi olisi ollut tyytyväinen (ja minäkin) vaikka olisi saanut _yhteislahjana_ yhden leluauton (ne cars -autothan ovat hintavia 10 euroa kappale) kaikilta kavereilta.
Ihanko oikeasti jotkut äidit ajattelee, että lahjoen hinnan pitäisi kattaa se mukaan annettava krääsäpussi ja synttäreistä aiheutuneet kulut?
Edessä on varmaan aika, jolloin lasten kaverisynttäreille on käytössä lahjalistat, jonka mukaan lahjat tuodaan samaan tapaan kuin häissäkin.
En ole ikinä ymmärtänyt niitä krääsäpusseja, mitä lapsille annetaan synttäreiltä mukaan. Tyhjänpäivästä, tarpeetonta roinaa, ja nurkat on ennestään täynnä kaikenlaista.
Taannoin veimme yhden lapsen 3 v synttäreille muovailuvahapaketin, jossa oli muovailuvahan lisäksi erilaisia kaulimia ym. Maksoi noin 8 e. Lahja oli ainakin synttäripäivänä menestys.
8 v pojan synttäreille vein 2 karkkipussia ja aku ankan taskukirjan, kun en tiennyt ollenkaan mistä poika tykkää, mitä on ennestään ja osaako vielä edes tarpeeksi hyvin lukea (ekaluokkalainen, alkuvuosi).
Olen aina tosi nolona, kun lapseni saavat kalliita hienoja lahjoja.
Parhaan ystävän pojalle ostin noin 10 euron arvoisen lahjan, joku kivääri josta lähti ääntä. Kovin oli mieleinen.
Ja ensi vuonna vien sellaisen pehmomiekan, tai sitten valomiekan. Tai sitten otsalampun, ledivalolla.
Tietokirjat, kirjat, lasten levyt ja dvd:t voisi olla paikallaan. Niihin saa niin halutessaan kyllä rahaa uppoamaan jos siis kallista haluaa ja toivoo !!
Joskin, että meillä maksoi 9 euroa enemmän lasta kohden. Eli 27 euroa.
Mepä olimme ihan iloisia noista korteista, vaikka oli "vain" yksi pussi. Pääasia oli, että lapsen kaverit tulivat juhlistamaan hänen juhlapäiväänsä.
7v pojalla synttärit ja ainakin kolme vieraista toi pelkän Pokemon-kortti pussin, sellasen parin euron siis... Kyllä mua hieman ihmetytti noin pieni lahja, kun itse viemme aina 12-20e lahjan kavereille. Ja varsinkin sen vuoksi ihmetytti, että tuo seikkailupuisto jo maksoi 18e per lapsi..
kun poika sai 15 euron lahjan kun synttärit pidettiinkin seikkailupuistossa eikä kotona niin kuin ennen. Lahja meni kyllä ihan nappiin ja oli pojalle mieleinen, mutta mietin että ei kai äiti ajatellut että pitää olla kallis lahja kun on teemasynttärit.
Ajattelin nimittäin niiden järjestämisessä vain itseäni ja sitä miten helpolla pääsen. Muut lahjat oli ihan normaalia pikkulego-bakugan -linjaa.
Käsittämätöntä menoa, jos 4-vuotissynttäreille pitää vielä yli kympin lahja!
millaiset tulot on ihmisellä, joka itkee sitä, että pitää viedä synttäreille yli 10 euron lahja? Mulla kymppi on puolen tunnin palkka, enkä ole edes mikään hyvätuloinen.
Vanhemmat on vastuussa siitä millainen arvomaailma lapselle kehittyy. Päiväkoti-ikäisten kohdalla synttärien painopisteen luulis olevan ihan muualla kuin lahjojen arvoissa. Mulla on ihan hyvin rahaa ostaa yli kympin lahjoja, mut ajattelen aina ensisijassa lahjan saajaa, kysyn lapselta millaisista asioista hän pitää- sitten yritän löytää mahdollisimman kivan, mutta myös sellaisen et siinä on joku idea. En ikinä osta mitään turhakekrääsää- paisti myönnän, noita petshoppeja on tullut ostettua- mutta ovatkin hyviä leluja, varsinkin jos niitä on paljon. JOskus lahja maksaa 5e, joskus 15. Ja äityli saa ihan rauhassa vetää herneen nenään jos ei miellytä. Parhaamme ollaan yritetty ja tarkoitettu hyvää. MInusta on häpeällistä ajatella että juhlakustannukset jotenkin hyvittyis lahjoilla. Ahnetta, laskelmoitua. OIkeat juhlat järjestetään sydämestä, ja niiden tarkoitus on tuottaa iloa. Ei muuta.
7v pojalla synttärit ja ainakin kolme vieraista toi pelkän Pokemon-kortti pussin, sellasen parin euron siis... Kyllä mua hieman ihmetytti noin pieni lahja, kun itse viemme aina 12-20e lahjan kavereille. Ja varsinkin sen vuoksi ihmetytti, että tuo seikkailupuisto jo maksoi 18e per lapsi..
Kun ensi kerralla järkkäät huvipuistosynttärit, järjestä ne lounaskortti-systeemillä, eli sinne pääsee juhlimaan vain jos on ensin maksanut.
Ne perheet, ja lapset, joihin panostatte 12-20 e:n verran; tuoko just nämä lapset teille niitä 5 euron lahjoja? Vai onko kyseessä eri lapset? Ehkä ei ensi kerralla kannata kutsua synttäreilleen köyhiä. Kutsukaa vain varakkaita JA materialisteja, JA niitä, jotka haluaa päteä lapsen lahjan kautta?!
Meinasitko, että synttärilahjonen arvo jotenkin kattaisi ne synttärikulut? Miten ?
Kyseessä ei siis olleetkaan lastenkutsut, joihin pyydetään lapsen kaveteita pitämään yhdessä hauskaa, vaan vastavuoroisuus-periaatteella toimiva kuvio. " Niko ostaa meidän Keijolle 20 euron lahjan ja Niko kutsuu Keijon omiin 5 v hoplop-synttäreilleen, jonne kiitokseksi kutsusta ja siitä että Niko osti sen 20 e:n lahjan me ostamme Nikolle myös VÄHINTÄÄN saman hintaisen lahjan.." Ja sama kaikkien kavereiden kanssa?
Niitä ei toiste kutsuta, jotka ei tuo kallista lahjaa.
Niitä ei kutsuta omille synttäreille, jotka järjestää pelkkiä tylsiä kotisynttäreitä ja varsinkin jos eivät anna läksiäislahjaa.
Itseäni myös harmittaa kalliit lahjat, koska yleensä ne ovat olleet myös sellaisia, mistä lapsi ei tykkää. Sotajuttuja ja sellaisia.
joita lapseni ovat saaneet siksi, että tavaraa kerääntyy ihan kamalasti.
Minusta pienet lahjat on parhaita, vaikka aku ankan taskukirja tai elokuvalippu tms.
Vanhemmat on vastuussa siitä millainen arvomaailma lapselle kehittyy. Päiväkoti-ikäisten kohdalla synttärien painopisteen luulis olevan ihan muualla kuin lahjojen arvoissa. Mulla on ihan hyvin rahaa ostaa yli kympin lahjoja, mut ajattelen aina ensisijassa lahjan saajaa, kysyn lapselta millaisista asioista hän pitää- sitten yritän löytää mahdollisimman kivan, mutta myös sellaisen et siinä on joku idea. En ikinä osta mitään turhakekrääsää- paisti myönnän, noita petshoppeja on tullut ostettua- mutta ovatkin hyviä leluja, varsinkin jos niitä on paljon. JOskus lahja maksaa 5e, joskus 15. Ja äityli saa ihan rauhassa vetää herneen nenään jos ei miellytä. Parhaamme ollaan yritetty ja tarkoitettu hyvää. MInusta on häpeällistä ajatella että juhlakustannukset jotenkin hyvittyis lahjoilla. Ahnetta, laskelmoitua. OIkeat juhlat järjestetään sydämestä, ja niiden tarkoitus on tuottaa iloa. Ei muuta.Kiitos. Tässä se on, olen ehdottomasti samaa mieltä !!
Onko tämä siis todellista, että synttäriVIERAILLE annetaan lahjaksi jotain krääsäpusseja? Ja sitten arvioidaan, että tuliko voittoa vai tappiota?
Mistä tällainen tapa on tullut?
Ajatelkaa nyt vähän niitä kuluja, mitä tulee vaikka kolmelapsisessa perheessä, jossa jokaisella lapsella on omat kaverit synttereineen, ehkä noin 10 kaveria = 30 synttärit + lahjat joka vuosi.
Onko tämä siis todellista, että synttäriVIERAILLE annetaan lahjaksi jotain krääsäpusseja? Ja sitten arvioidaan, että tuliko voittoa vai tappiota? Mistä tällainen tapa on tullut? Ajatelkaa nyt vähän niitä kuluja, mitä tulee vaikka kolmelapsisessa perheessä, jossa jokaisella lapsella on omat kaverit synttereineen, ehkä noin 10 kaveria = 30 synttärit + lahjat joka vuosi.
en tajua tuota läksiäsipussia.Ei aikuisten juhlissakaan mitään tuollaista ole. Hirveet paineet miettiä mitä sinne pussukkaan laittaa- ei saa olla kallista- eli sitten jotain jonninjoutavaa krääsää josta ei ole kenellekään lopulta mitään iloa- järjestäjiltä menee rahat hukkaan ja muille tulee taas ylimääräistä roinaa. Ja 2000-luvun vanhempina pitäis jo osata ottaa sekin huomioon että turha kulutus on tosi huono juttu- ja sen turhempaa ei ole kuin nuo läksiäispussukat. Sen vielä ymmärtää et siellä on hiukan karkkia/keksiä, mut muuta en. Ja minustalapsille olis tosi hyvä opetus ihan sellainen et on juhlan aika, sit se juhla LOPPUU ja palataan taas arkeen.
on kyllä niin kummallista. itse olin 10 vuotiaana ( 10 vuotta sitten) ikionnellinen jos kaverilta sai lahjaksi pienen pehmolelun. yleensä kun tuli pelkästään karkkia tai jotain krääsää. sukulaisilta sitten saatiin ne isommat ja kalliimmat lahjat.
miksi opetatte lapsenne tähän? pitää olla kalliit lajat ja vaatteet. vanhemmiltahan se tulee, ei ne tenavat itsessään mitään osaa odottaa. vai onko tämä jotain nykyajan evoluutiota, että ihmisistä kehittyy, hupsista, aina vain materia keskeisempiä?
että lahjojen arvon tulisi kattaa juhlien järjestämisestä aiheutuvat kulut? Oli nyt sitten synttärit tai häät tai mitkä tahansa!
Mä olen pienituloinen opiskelija ja järjestän kyllä juhlat ihan vain sen takia, että saan läheiseni paikalle juhlimaan! Meidän suvussa on tapana keittää kakkukahvit aikuistenkin synttäreinä, mutta ei sinne lahjoja odoteta. Pääasia, että tulee kylään! Toki nyt yleensä aina jotain saa, ainakin kukkia. Mutta ei oo ketään katsottu pahalla, jos ei tuo lahjaa, vaan ollaan iloisia, että tuli!
Lapsellani ei ole vielä ollut kuin yhdet synttärit, ei siis luonnollisesti vielä kaverisynttäreitä. Toki itse veisin lapsen synttäreille lahjan aina (ja vien kyllä aikuistenkin, vähintään osallistun yhteislahjaan). Sitten joskus, kun kaverisynttäreitä järjestetään, niin mulle on kyllä ihan sama, että mitä vieras haluaa antaa! Omassa lapsuudessa ainakin karkkipussi oli ihan hyvä ja riittävä lahja!
Mutta se mua ihmetyttää, että jotkut oikeasti kuvittelee että euro on edelleen kuusi markkaa. Ei ole. Ei sillä todellakaan saa samaa kuin silloin muinoin. Ihan turha verrata johonkin 20 vuoden taakse. Ja vaikka meillä vielä markka olisikin, niin se arvo olisi silti muuttunut. Munkin äidin lapsuudessa sai pennin irtokarkkeja, omassa lapsuudessani se hinta oli jo moninkertainen. Rahan arvo muuttuu vuosikymmenten saatossa! Eurokin on ollut kymmenisen vuotta käytössä, ei mikään uusi juttu enää...
Itse vien tuttujen lasten synttäreille noin 10 euron arvoisen lahjan, joskus vähemmänkin, jos onnistun löytämään hyvällä hinta-laatu-suhteella. Kummilapsille ostan vähän kalliimpia lahjoja, 20-50e riippuen vähän mitä sattuu löytämään/onko jotain hyvää ideaa. Oikeastaan ennen omaa lasta tuli käytettyä helpostikin 50e/kummilapsi (heitä on vain kaksi), mutta nyt ei siihen oikein ole varaa joka kerta. En todellakaan itse mieti, minkä arvoisia lahjoja kukaan tuo ja jos joku lapseni kummeista kysyy, että mitä tarvitsee, niin en sano mitään kallista. Ei oikeastaan vain ole tullut mietittyä sitä rahana, mitä on antanut kummilapselle, vaan että se olisi kivaa ja hyödyllistä tai ainakin sopivassa suhteessa molempia! ;D
joskus ala-asteella kun olin itse kaverini synttäreillä ja en muista menikö juttu niin että mulla ei ollut rahaa ostaa lahjaa tai että en muistanut pyytää rahaa vanhemmilta, niin vein sitten kaverille lahjaksi omia pekka töpöhäntä-kirjoja, jotka olivat ihan uudenveroisia..
niin kaverin äiti oli sanonut että ens kerralla ei mua tarvitse kutsua synttäreille kun tuon niin surkeita lahjoja :(
sitten kun on omia lapsia ja tulee synttäreitä järjesteltyä, niin mulle on ihan sama mitä lahjoja lapselle tuodaan, kunhan lapsilla on vaan hauskaa yhdessä!
eikö ihmisillä ole enää aivoja?
älytöntä haaskausta!
samlla ihmisten vaivaaista tuon rojun hankinnalla ja maksamisella!
KIELLETTÄVÄ YMPÄRISTÖN KANNALTA HAITALLISENA LUKSUSPELLEILYNÄ!
Alle tai yli on joko liian vähän tai liian paljon.
Eikä tässä mielestäni ole kyse kuin hyvistä tavoista. Jos ei halua krääsää, niin sitten voi myös ilmoittaa että ei lahjoja tänä vuonna, kiitos. Nyt vain pidetään stressittömästi kaikki hauskaa.
että joutuisin laskelmiesi mukaan käyttämään 4h nettopalkan lapsesi synttärilahjaan?
Alle tai yli on joko liian vähän tai liian paljon.
Eikä tässä mielestäni ole kyse kuin hyvistä tavoista. Jos ei halua krääsää, niin sitten voi myös ilmoittaa että ei lahjoja tänä vuonna, kiitos. Nyt vain pidetään stressittömästi kaikki hauskaa.
kun olin muksu ostettu koskaan kalliita lahjoja, muistan että olen monta kertaa sekä saanut että antanut mukin jossa karkkeja tai karkkipussi. Enkä osta nykyäänkään kalliita lahjoja sukulaislapsille, ainoastaan kummipoikaa muistan kalliimmilla lahjoilla (n. 20-35e). Ostetaankin usein kimppalahjoja äidin tai sukulaisten kanssa niin lapsille kun aikuisillekkin. Ei oo vielä kukaan valittanut. On sen verran iso suku ettei viiti joka viikko mitään kalliita lahjuksia ostella näin opiskelijaihmisenä tai muutenkaan. En myöskään ymmärrä tätä että lapsille ostetaan kaupasta aina jotain. Avokkini 11-vuotias pikkusisko saa suunnilleen hermoromahduksen jos ei saa kaupasta jotain haluamaansa, tällaista käytöstä voi odottaa viisivuotiaalta, mutta että tuonkin ikäinen tyttö niin huh huh. Myös ihmetyttää vanhemmat jotka ostaa kaiken raivareiden pelossa ja lahjoo olemaan hiljaa ihmetyttää. Sieltä näitä mamman kultapojuja- ja tyttöjä tulee. Kun TIEDETÄÄN että itkemällä kaikki saa periksi. Siinä sitten pitäisi tietää kaikkien muidenkin että meidän pikku Villekallelle tai Marjaliisalle pitää ostaa joku hypersuperufotekniikan omaava robo tai nukke jottei sille tule paha mieli ja ala itkemään. Voivoi.