Neutropenia
Minulla todettiin reilu viikko sitten otetuissa reumalääkityksen turvakokeissa neutropenia. Lääkäri otatti uudet verikokeet ja samalla kehotti jättämään reumalääkkeen tauolle, kunnes tilanne selviää.
Nyt sitten googlettelin neutropeniaa (virhe) ja löysin useasta luotettavasta lähteestä tietoja, miten vaaralliseksi tavallinen bakteeri-infektio voi muodostua. Mitään ohjeita en kuitenkaan lääkäriltä saanut esimerkiksi hoitoon hakeutumisesta tai esim. yleisötilaisuuksien välttämisestä.
Eli onko minun tässä tilanteessa syytä olla lähtemättä pojan jääkiekkopeliin vai voinko unohtaa sen, mitä olen netistä lukenut ja toimia lääkärin ohjeen mukaan (eli tauottaa sen lääkkeen)...
Kommentit (19)
Lievästi alentunut solutaso ei ole käytännössä yhteydessä infektioriskiin. Vasta kun neutrofiilit alkavat lähennellä nollaa, on syytä pysytellä neljän seinän sisällä. Reumalääkkeet eivät juurikaan sellaista neutropeniaa aiheuta.
Mä hain juuri edellisen verikokeen tulokset ja mulla puolestaan näyttäisi olevan lymfopenia, eli lymfosyyttien määrä alle viiterajojen.
Lääkärin kanssa en ole vielä puhunut.
Aika myrkkyä taitaa olla tuo lääke...
jos kyseessa on lieva neutropenia, niin mitaan erityista ei tarvitse tehda (meilla oli pikkulapsella noin); toki jos sulla nousee kova kuume niin menet laakariin ja mainitset neutropeniasta. Jos neutropenia taas on vaikea, niin voi joutua vaikka eristykseen sairaalaan (tastakin kokemusta tuttavapiirista), mutta veikkaan ettei sun tapauksessa ole kyse tasta koska varmasti laakari olisi tehnyt asialle jotain.
Neutrofiilit olivat luokkaa 0,4 (yksiköistä ei mitään havaintoa).
Kovin huolestuneelta lääkäri vaikutti, muttei tosiaan muita ohjeita antanut. Otatti vaan uudet verikokeet ja lupasi soitella niiden tuloksista. Eipä soittanut viime viikolla. Toivottavasti soittaa alkuviikosta.
Ap
jättää lääkkeet tauolle, jos kyse olisi hengenvaarallisen alhaisista arvoista.
Neutrofiilit olivat luokkaa 0,4 (yksiköistä ei mitään havaintoa).
Kovin huolestuneelta lääkäri vaikutti, muttei tosiaan muita ohjeita antanut. Otatti vaan uudet verikokeet ja lupasi soitella niiden tuloksista. Eipä soittanut viime viikolla. Toivottavasti soittaa alkuviikosta.
Ap
Ensimmäinen puoli vuotta meni tuon lääkityksen kanssa ihan ok, mut nyt on tänä vuonna ollut ongelmia ongelmien perään. Kovin haluaisin lääkityksen vaihtaa, mutta reumalääkäri on sitä mieltä, että kyseessä on hyvä lääke...
Ap
Ei erityisen miellyttävä tuollainen lääke, joka vaurioittaa luuydintä.
Aika monella tulee sen kanssa ongelmia.
Ensimmäinen puoli vuotta meni tuon lääkityksen kanssa ihan ok, mut nyt on tänä vuonna ollut ongelmia ongelmien perään. Kovin haluaisin lääkityksen vaihtaa, mutta reumalääkäri on sitä mieltä, että kyseessä on hyvä lääke...
Ap
Jos tällä viikolla on otettu kontrollilabrat etkä ole niistä kuullut, todennäköisesti tilanne on jo ollut korjaantumaan päin. Tokihan voit soittaa esim. sairaalan osastolle (jos labrat ohjelmoitiin sairaalan pkl:lta) vaikka tänäänkin ja kysyä neutrofiiliarvosi. Sanot vain että lääkäri unohti soittaa, kyllä tuommoiset puolikiireelliset asiat sieltä kerrotaan.
Eli en niitä tuloksia missään nimessä saa ennen kuin huomenna, koska pulju on kiinni.
Mutta tosiaan hyvä, jos uskallan lähteä sitä peliä katsomaan. Olisi ollut pojalle kova pettymys, jos olisin joutunut jäämään kotiin.
Ap
kirjallisuuden mukaan, toisaaltya arvo ei varmaan pidä tällä hetkellä paikkaansa enää.
Mun pojalla oli verisairaus ja aina kun nuo arvot olivat alle 0.5 ei ollut asiaa yleisille paikoille infektioriskin vuoksi.
En menisi minnekään yleisötilaisuuksiin, enkä söisi mitään kypsentämätöntä. Tuo on jo vaikeaa neutropeniaa ja infektioriski on suuri.
En menisi minnekään yleisötilaisuuksiin, enkä söisi mitään kypsentämätöntä. Tuo on jo vaikeaa neutropeniaa ja infektioriski on suuri.
Että ihan sukulaisella vastaavaa.
Ehkä hänellä oli enemmän tietoja, kuin ap tässä antaa.
Miä suosittelen AP:tä noudattamaan lääkärin neuvoa ja jättämään lääkkeet tauolle. Jos muita neuvoja et lääkäriltä ole saanut, turha sitä on nettineuvojakaan ruveta kovin tarkasti noudattamaan. Kuumeen noustessa hakeudu sitten tosi herkästi lääkäriin, mutta tuskin tuossa muita varotoimenpiteitä on tarpeen tehdä.
No kai sitä pitää sitten vaan toivoa, etten mitään pöpöä löytänyt reissulta.
Nyt rupeaa kovin pelottamaan tämä keissi. Ei vissiin pitäis googletella näitä oireita.
Ap
Vanha ketju, mutta laitanpa tähän viestiä kun tämä googlella löytyy. Eli meidän pojalla on nyt vuoden ajan ollut diagnosoituna neutropenia. Olisi kiva löytää muita samaa sairastavia, joten perustin facebookkiin Suomen neutropenia -ryhmän https://www.facebook.com/groups/neutropeniaSuomi/. Sinne keskustelemaan jos neutropenia on osana elämääsi. Kiitos!
Tosiaan vanha ketju, mutta kerronpa oman kokemukseni.
Minulla ei ole reumaa eikä mitään lääkitystä, mutta neutropenia huomattiin loppukesästä. Kun veriarvoja selailtiin, löytyi matalia arvoja vuosien ajalta. Nyt ne ovat vähän yli kaksi, eikä koskaan ole menty sen alle. Siksi tuntuu hassulta, että ap:n lääkäri ei huolestu edes alle yhden arvoista.
Minä olen perusterve aikuinen, mutta tuo valkosoluarvon mataluus pisti käyntiin käsittämättömän rumban. Verestä on tutkittu kaikki mahdolliset ja mahdottomat, ulkomailla teetettyä DNA-testiä myöten. Minuun on pumpattu jättiannoksia kortisonia, otettu verikokeet ennen ja jälkeen nähdäkseen, nostaako kortisoni valkosoluarvoja.
Kaiken huipuksi tehtiin epäonnistunut luuydinpunktio. Se oli helvetillisen kivulias, kesti toista tuntia ja lopputulos oli kuitenkin "riittämätön näyte". Olin lähes liikuntakyvytön viikkokausia. Nyt käyn jo töissä, mutta kipu lantion luissa näytteenottopaikassa on lähes päivittäinen.
Lääkäri haluaa ottaa näytteen uudelleen, mutta kieltäydyin ehdottomasti. Painostus on kuitenkin kova. Seuraavaksi menen taas verikokeisiin.
Ja korostan vielä, että olen ollut harvinaisen terve kaikki nämä vuodet, kun solut ovat alhaalla olleet, joten vastustuskyvyn kanssa sillä ei ole ollut mitään tekemistä. Ensimmäiset sairauslomapäivät vuosiin olivat tuon punktion seurausta.
seuraa kymmentuhatpäinen katsojajoukko, vai? Tuskinpa yleisötilaisuudella tarkoitetaan lasten peliä, jota seuraa pari mammaa ja pappaa. Huoletta voit mennä.