Hautajaisista;voiko 15 v poika kantaa arkkua?
Jos hän itse haluaa,kantajia olisi 6 yhteensä.Minusta on liian nuori siihen hommaan...onkohan jotain ikärajaa olemassa?Kyseessä lähisukulainen(aikuinen iso mies).
Kommentit (11)
Anna hänen itse päättää,älä sekaannu siihen asiaan
niin voi. Keskipaikalle niin ei voi niin pahasti tökeltää
Mun veli oli kantamassa isän arkkua, ikää 13v.
kun oli kantanut isänsä hautaan... Liian nuori (isättömäksi), kyllä. Mutta jos ei nyt ihan hirveen ruipelo teini ole, niin minusta voi ihan hyvin olla kantajana, jos haluaa.
Itse hätäilin,miten tämä asia menee,mutta hyvä,että on mahdollista.Pojalle kyllä tärkeää,uskon sen.
Keskipaikka on tosiaan helpoin ja suositan sitä aina ensikertalaisille.
Me naiset voimme valita kukkasia tai leipoa lähiomaiselle. Myös miehinen tapa ilmaista surua on minusta tärkeä.
Ja niin nainenkin voi kantaa arkkua.
pappi
että poikasi haluaa. Itsekin voisin kuvitella, että oma 15-vuotiaani tekisi noin.
ja pari vuotta myöhemmin isoäitiäni.
Ja nainen siis olen.
Itse olen 157cm nainen ja olen ollut kantamassa kaksi kertaa.
Kunhan vain muistaa pitää haudan äärellä selän/niskan suorassa, eikä kurkottele/kumartele.
Hihna pitää laskea liu'uttamalla hartioiden kautta.
Zemiä!
niin minusta on silloin 15-vuotiaasta itsestään kiinni haluaako olla kantamassa.
Ehkä se olisi teinille sellainen tärkeä miehinen tehtävä hautajaisissa, jossa kokisi olevansa osa suvun miehiä.
Anna mennä jos haluaa.Jos ei halua niin sitten tietenkin ei.
jos ei laki kiellä niin miks ei.. mikäli siis jaksaa kun painaahan se arkku aikaslailla jos pitkästi kannetaan. Eikö joskus kuljeteta sellaisilla kärryillä ja kannetaan vain pätkä sisältä sinne kärrylle ja sit lasketaan tietty hautaan. Mut ajatus on jotenkin lämmin jos poika ite haluaa. Onhan se kunnia-asia kantaa arkkua.