Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, joiden mielestä tt-tuki on liian suuri.

Vierailija
08.04.2011 |

Paljonko olisi mielestänne kohtuullinen toimeentulotuki/kk? Toimeentulotuki koostuu perusosasta + kohtuullisista asumismenoista (todelliset asumiskulut kohtuulliseen summaan asti). Perusosasta pitää maksaa lähes kaikki (esim. opintovelkojen lyhennys ja korot).

Toimeentulotuki tällä hetkellä euroa/kk:

Yksin asuva ja yksinhuoltaja 419,11

Avio- ja avopuolisot, kumpikin 356,24

10–17-vuotias lapsi 1. lapsi 293,38

2. lapsi 272,42

3. jne. lapsi 251,47

Alle 10-vuotias lapsi 1. lapsi 264,04

2. lapsi 243,08

3. jne. lapsi 222,13

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuulostaa varsin kohtuulliselta! Kyllä mekin lyhennämme opintolainoja mutta ei noin paljoa eli niissä voisi hyvinkin tinkiä. Kyllä reilu 500 euroa riittää hyvinkin kun järkeä käyttää ja ehkäpä pyrkisitte sitten töihin ahkerammin."

Meillä on kaksi opintolainaa. Kumpaakin lyhennetään 100 euroa/kk (laina lyhenee 50 euroa/kk ja korkoa maksetaan 50 euroa/kk). Miten siitä voisi tinkiä? Maksaa pelkkiä korkoja vuosi toisensa jälkeen? Ei taida pankki suostua.

Tällä hetkellä olemme molemmat työkyvyttömiä. Toinen meistä on kuntoutuksessa. Ehkä mahdollista päästä vielä työkuntoon. Toisen työkuntoon kuntoutuminen on paljon epävarmempaa. Kela ei ole myöntänyt hänelle kuntoutusta, kun ei ole varmaa näyttöä kuntoutumisesta.

Katsos, kaikki ei mene aina niin kuin elämässä suunnittelee. Kannattaa olla onnellinen, että on terve, eikä ole vammautunut esim auto-onnettomuudessa, tai sairastunut vakavasti. Moneen asiaan elämässä voi vaikuttaa ja moneen ei.

Osa ihmisistä elää koko elämänsä toimeentulotuella esim. vamman vuoksi. Silloin tuollainen "tuki pienemmäksi, jotta menet töihin" ei kuulosta kovin kivalta.

eihän sitä kaikki aina mene niin mutta jos kerran jaksat kirjuutella netin turhiin ketjuihin niin jotain duunia vois samalla vaivalla tehdä esim vastata puhelimeen tai klikkailla hiirellä tai tulostaa käyriä, mut on ehkä liian vaikeeta?

mua naurattaa nää asumisneliösäädökset ja jos ei pk-seudulla niin huu muutuin muumioksi

terv kolmiossa viis henkee porskuttaa helposti ja töissä käydään kyl

Vierailija
62/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun raha kelpaa, mutta itse ei haluta nähdä mitään vaivaa. Muutto maalle kuntakeskukseen ratkaisisi monta ongelmaa: kauppa ja koulu olisivat vieressä ja sen ruuan saisi noutaa koululta, ei sitä siellä tarvitse syödä. Jos on valmiiksi työtön, on ihan sama, missä päin Suomea asuu.

Ei kai nyt kukaan oikeasti ajattele, että toimeentulotuen sijaan pitäisi noutaa joku ruoka-annos jostain koululta?!

Siltä varalta, että olet tosissasi, niin MIKSI sinusta tuollainen järjestelmä olisi hyvä?

Tällä hetkellä lähtökohta on se, että myös köyhällä ihmisellä on oikeus valita itse, mitä ostaa ja syö. Esim. köyhällä äidillä on oikeus valita, millaista ruokaa haluaa tarjota lapsilleen. On mahdollista huomioida henkilökohtaiset mieltymykset (joku tykkää selleristä, joku porkkanasta) ja erikoisruokavaliot (kasvisruoka, allergiat, yms).

Suurin osa toimeentulotuen saajista on tavallisia ihmisiä (opiskelijoita, työssäkäyviä, työnhakijoita, sairaslomalla/sairaseläkkeellä olevia, eläkeläisiä, äitiyslomalla olevia). MUTTA joukossa on myös oikeasti syrjäytymisvaarassa olevia, ja heidänkin kohdallaan on ensiarvoisen tärkeää, että he hoitavat ITSE normaalielämän asiat, kuten kaupassakäynnin ja ruuan laiton. Sehän nimenomaan pitää heitä kiinni normaalielämässä! Haluaisitko sinä syrjäyttää nämä ihmiset?

Ja sitten taas kenen tahansa kohdalla tuollainen löisi vain turhia leimoja ihmisiin ja kuormittaisi elämää. MIKSI kukaan ehdottaisi tuollaista käytäntöä?

Eikä se edes säästäisi rahaa. Tuollaisia yhteiskeittiöitä pitäisi olla mielettömän paljon, niihin tarvittaisiin hirveästi henkilökuntaa (senhän täytyisi olla hygieniapassin omaavia, oikeita ammattilaisia, koska ei kunta voisi palkata keittiötyöhön ketä tahansa, tietenkään), keittiön olisi käytännössä oltava auki lähes kellon ympäri, koska asiakkailla on niin erilaiset työvuorot, ja jos kaikki tulisivat samaan aikaan, menisi jonottamiseen jo pari tuntia aikaa. Ja mitäenkäs sitten tapauksissa, joissa asiakas on sairaana - jäisikö hän ilman ruokaa? Eipä voisi juurikaan elämässä enää tehdä mitään muuta kuin jonotella soppalautasta - ei voisi koskaan käydä mummolassa, kavereiden luona kaupungin toisella puolella, jopa lääkärissä käynnit, työhaastattelut, kaikki pitäisi sopia aina sen mukaan, miten pääsee koululle soppajonoon. Miten jollekin voi tulla mieleen jotain noin älytöntä?

Tämä kaikki maksaisi IHAN MIELETTÖMÄN paljon ja olisi ihmisille silkkaa kiusantekoa.

Ja mitä tulee tuohon maallemuuttoon - ihmisillä on toki oikeus valita itse asuinpaikkansa. Ja työttömälle työllistyminen on kyllä todennäköisempää isossa kaupungissa kuin jossain pikkukylässä, josta palvelut ja työpaikat karkaavat muualle. Ja jos kaikki pikkukylät täyttyisivät työttömistä toimeentulotuen saajista, menisivät nämä maaseutukunnat kyllä todennäköisesti konkurssiin tai ainakin ajautuisivat pahoihin talousvaikeuksiin.

Mutta ethän sä tosissasi ollutkaan ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja millaista lyhennystä maksetaan? Te omistatte asunnon jossain vaiheessa, sossut eivät ikinä.

Tämä on tällainen 80 neliöinen linna ja kaikkiin asumiskustannuksiin menee 700 euroa. Tuo onkin ainoita syitä miksi en jää itsekin makaamaan ja sossun elätiksi.

Sossut ei saa mitään omaksi ja onpa sulla aika vähäiset syyt olla jäämättä sossun elätiksi makaamaan.

Vierailija
64/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki on maksimissaan 298+201,60. Eli sanoisin että toimeentulotuki voisi olla 500 euroa, josta pitäisi maksaa kaikki menot (mukaanlukien vuokra) paitsi ehkä terveydenhuoltomenoja. Kahdelle ihmiselle summa olisi 1000€. Lapsikorotukset voisi olla vaikka entisellään. Tärkeää kuitenkin olisi, että toimeentulotuesta pitää maksaa itse vuokta, koska se edesauttaa hakeutumista halvempaan asuntoon, jota nykyinen systeemi ei tee. Eli jos muutat jonnekin halvempien asumiskustannusten paikkakunnalle, sinulle jää enemmän rahaa käteen kuin jos asuisit kalliissa Helsingissä.

kuvitteletteko, että kaikki Suomessa asuvat Helsingissä tai sen ympäristössä? Ja on sitä muissakin kaupungeissa ja kunnissa kalliita vuokra-asuntoja, ei vain Helsingissä. Täällä Vaasassa 500€ saa hätinä vuokrattua kaksiota, jos muutat lähikuntiin sillä saa ehkä jo kolmion. (Oikein hyvässä lykyssä löytää vielä isomman, mutta niitä ei ole varmastikkaan kysyntää vastaavaa määrää.) Miten sitten kun perheessä on vaikka kuusi perheenjäsentä? Meinaatteko, että kaikki nukkuvat samassa huoneessa?

Minähän sanoin, että lapsikorotuksen voisi jättää vaikka ennalleen. Eli 2 aikuista ja 4 lasta tarkoittaisi 1000 € + 1073 €. Yhteensä siis yli 2000 €. Sillä maksaa jo oikein hyvänkin vuokran.

Ideahan on siinä, että mitä halvemmassa asut, sitä enemmän sinulla jää rahaa muuhun. Se kannustaa hankkimaan halvemman asunnon. Nykyinen systeemi kannustaa hankkimaan niin kalliin asunnon kuin sossu lupaa maksimissaan maksaa.

tosta kahdesta tonnista vielä verot vai onko tuo suoraan käteen?

omg eihä mu kande töihin mennäkään!

uskomatonta! ja nyt voi sit alottaa sen napinan et lapset syrjäytyy ku ei o varaa hankkia niille sitä kommondoore kuusnelosta!

hitto mä keksin suorilta aika monta duunia joita vois vaan alkaa tekee jos työt todella kiinnostais ja aika monta parempaa paikkaa mihin noi rahat vois syytää...tosin täähän on oikein hyvää oikeistopropagandaa: pannaan köyhät tappelemaan keskenään vähistä rahoista niin kukaan ei ärähdä niistä sadoistatonneista jotka vaivihkaa optioidaan taskuihimme,.

Vierailija
65/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi siinä pieni virhe.KAivoin ihan paperit.190€ on energiamaksu,siihen päälle tulee tietty sähkönsiirto joten onhan mullatuplasti kalliimpi mut ihan helsingin energian asiakas olen.

Vierailija
66/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten ihan täysin OMA MOKA jos ei säästä. Minä olen säästänyt jopa opintotuesta pieniä summia mutta eihän nämä onnettomat osaa.

Vierailija
67/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki on maksimissaan 298+201,60. Eli sanoisin että toimeentulotuki voisi olla 500 euroa, josta pitäisi maksaa kaikki menot (mukaanlukien vuokra) paitsi ehkä terveydenhuoltomenoja. Kahdelle ihmiselle summa olisi 1000€. Lapsikorotukset voisi olla vaikka entisellään. Tärkeää kuitenkin olisi, että toimeentulotuesta pitää maksaa itse vuokta, koska se edesauttaa hakeutumista halvempaan asuntoon, jota nykyinen systeemi ei tee. Eli jos muutat jonnekin halvempien asumiskustannusten paikkakunnalle, sinulle jää enemmän rahaa käteen kuin jos asuisit kalliissa Helsingissä.

opiskelijatkin voivat saada toimeentulotukea. Ja palkka ei pienennä opintotukea.

Vierailija
68/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvitteletteko, että kaikki Suomessa asuvat Helsingissä tai sen ympäristössä? Ja on sitä muissakin kaupungeissa ja kunnissa kalliita vuokra-asuntoja, ei vain Helsingissä. Täällä Vaasassa 500€ saa hätinä vuokrattua kaksiota, jos muutat lähikuntiin sillä saa ehkä jo kolmion. (Oikein hyvässä lykyssä löytää vielä isomman, mutta niitä ei ole varmastikkaan kysyntää vastaavaa määrää.) Miten sitten kun perheessä on vaikka kuusi perheenjäsentä? Meinaatteko, että kaikki nukkuvat samassa huoneessa?

Minähän sanoin, että lapsikorotuksen voisi jättää vaikka ennalleen. Eli 2 aikuista ja 4 lasta tarkoittaisi 1000 € + 1073 €. Yhteensä siis yli 2000 €. Sillä maksaa jo oikein hyvänkin vuokran.

Ideahan on siinä, että mitä halvemmassa asut, sitä enemmän sinulla jää rahaa muuhun. Se kannustaa hankkimaan halvemman asunnon. Nykyinen systeemi kannustaa hankkimaan niin kalliin asunnon kuin sossu lupaa maksimissaan maksaa.

Ei se perustoimeentulotuen summa muutu mihinkään vaikka olisikin se edullisempi asunto, se on aina sama nykyisellä systeemillä, asut sitten halvemmassa tai siinä mihin saakka sossu myöntää sen rahan ja isommat perheet asuvat kalliimissa asunnoissa ja maksavat tuosta perustoimeentulotuen summasta jäljelle jäävän osan vielä itse, eli sitä rahaa jää vielä vähemmän käteen kuin sillä perheellä joka asuu halvemmassa, rajojen sisäpuolella pysyvässä vuokra-asunnossa. Ja tuon kokoisella perheellä mikä on esimerkissäsi se asunnon vuokra huitelee jo lähempänä sitä 1000€, eli jäljelle jäävällä 1000€ pitäisi sitten saada maksuun sen kuusihenkisen perheen kaikki menot.

Vierailija
69/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun raha kelpaa, mutta itse ei haluta nähdä mitään vaivaa. Muutto maalle kuntakeskukseen ratkaisisi monta ongelmaa: kauppa ja koulu olisivat vieressä ja sen ruuan saisi noutaa koululta, ei sitä siellä tarvitse syödä. Jos on valmiiksi työtön, on ihan sama, missä päin Suomea asuu.

Ei kai nyt kukaan oikeasti ajattele, että toimeentulotuen sijaan pitäisi noutaa joku ruoka-annos jostain koululta?!

HMM. MUTTA ROMANIAN ROMANEILLE EI SAA ANTAA RAHAA...KOSKA? HE EIVÄT ITSE OSAISI PÄÄTTÄÄ MIHIN SEN KÄYTTÄVÄT, SIIS JÄRKEVÄSTI? MUTTA...SUOMESSA...ANNETAAN MIELUMMIN RAHAA KUIN RUOKAA IHMISELLE JOLLA EI SITÄ OLE? JOTTA...SÄILYY YKSILÖNVAPAUS PÄÄTTÄÄ ASIOISTA?

Siltä varalta, että olet tosissasi, niin MIKSI sinusta tuollainen järjestelmä olisi hyvä?

Tällä hetkellä lähtökohta on se, että myös köyhällä ihmisellä on oikeus valita itse, mitä ostaa ja syö. Esim. köyhällä äidillä on oikeus valita, millaista ruokaa haluaa tarjota lapsilleen. On mahdollista huomioida henkilökohtaiset mieltymykset (joku tykkää selleristä, joku porkkanasta) ja erikoisruokavaliot (kasvisruoka, allergiat, yms).

Suurin osa toimeentulotuen saajista on tavallisia ihmisiä (opiskelijoita, työssäkäyviä, työnhakijoita, sairaslomalla/sairaseläkkeellä olevia, eläkeläisiä, äitiyslomalla olevia).

EIKÖS OPISKELIJAN KUULUISI ELÄÄ OPINTOTUELLA, TYÖSSÄKÄYVÄN PALKALLAAN, ELÄKELÄISEN ELÄKKEELLÄ JA ÄITIYSVAPAALLA OLEVAN JOKO TUOLLA TAI KODINHOIDONTUELLA. SE EI RIITÄ? NOISTA MUISTA EN OSAA SANOA, SAIRASELÄKKEELLÄ? TYÖNHAKIJA, MIKÄ SE ON? SIIS ETTÄ MÄ HAEN KUNNES LÖYDÄN "MIELEKÄSTÄ" DUUNIA, NIINKÖS? JA SIINÄ VÄLISSÄ SE RAHA VAIN TULEE...TAIKASEINÄSTÄ?

MUTTA joukossa on myös oikeasti syrjäytymisvaarassa olevia, ja heidänkin kohdallaan on ensiarvoisen tärkeää, että he hoitavat ITSE normaalielämän asiat, kuten kaupassakäynnin ja ruuan laiton. Sehän nimenomaan pitää heitä kiinni normaalielämässä! Haluaisitko sinä syrjäyttää nämä ihmiset?

SILTÄ VARALTA ETTÄ OLET TOSISSASI, SILLÄ EI OLE PALJONKAAN VÄLIÄ MITÄ MINÄ HALUAN, IHMISET TEKEVÄT ITSE VALINTANSA. SEN SIJAAN MINÄ KUMMASTELEN SITÄ ETTÄ AIHEESTA RIIPPUEN YKSILÖN PITÄÄ SAADA VALITA MITÄ TEKEE (TTT-HAKU, TYÖPAIKKA, OPISKELUPAIKKA) TAI YHTEISKUNNAN TULEE SE JÄRJESTÄÄ (ELATUS, TAKUU TOIMESTA).

Ja sitten taas kenen tahansa kohdalla tuollainen löisi vain turhia leimoja ihmisiin ja kuormittaisi elämää. MIKSI kukaan ehdottaisi tuollaista käytäntöä?

Eikä se edes säästäisi rahaa. Tuollaisia yhteiskeittiöitä pitäisi olla mielettömän paljon, niihin tarvittaisiin hirveästi henkilökuntaa (senhän täytyisi olla hygieniapassin omaavia, oikeita ammattilaisia, koska ei kunta voisi palkata keittiötyöhön ketä tahansa, tietenkään), keittiön olisi käytännössä oltava auki lähes kellon ympäri, koska asiakkailla on niin erilaiset työvuorot, ja jos kaikki tulisivat samaan aikaan, menisi jonottamiseen jo pari tuntia aikaa. Ja mitäenkäs sitten tapauksissa, joissa asiakas on sairaana - jäisikö hän ilman ruokaa? Eipä voisi juurikaan elämässä enää tehdä mitään muuta kuin jonotella soppalautasta - ei voisi koskaan käydä mummolassa, kavereiden luona kaupungin toisella puolella, jopa lääkärissä käynnit, työhaastattelut, kaikki pitäisi sopia aina sen mukaan, miten pääsee koululle soppajonoon. Miten jollekin voi tulla mieleen jotain noin älytöntä?

MITENKÄS ON MAHDOLLISTA ETTÄ MONET IHMISET HAKEVAT TOISIA TÖITÄ OLLESSAAN TOISAALLA TÖISSÄ? ÄITIYSVAPAALLA OLEVAT HAKEVAT TÖITÄ JA SOPIVAT TYÖHAASTATTELUIDEN AJAKSI LAPSILLEEN HOITAJAN? ETTÄ KAVEREITA VOIVAT NÄHDÄ MYÖS TÖISSÄKÄYVÄT, SIIS NE JOTKA EIVÄT LORVI KOKO PÄIVÄÄ? TAI ETTÄ JOPA OPISKELIJAT VOIVAT KÄYDÄ PÄIVÄN AIKANA TYÖHAASTATTELUSSA TAI TÄYTTÄÄ TYÖHAKEMUKSIA. USKOMATONTA, EIKÖ TOTTA!

Tämä kaikki maksaisi IHAN MIELETTÖMÄN paljon ja olisi ihmisille silkkaa kiusantekoa.

Ja mitä tulee tuohon maallemuuttoon - ihmisillä on toki oikeus valita itse asuinpaikkansa. Ja työttömälle työllistyminen on kyllä todennäköisempää isossa kaupungissa kuin jossain pikkukylässä, josta palvelut ja työpaikat karkaavat muualle. Ja jos kaikki pikkukylät täyttyisivät työttömistä toimeentulotuen saajista, menisivät nämä maaseutukunnat kyllä todennäköisesti konkurssiin tai ainakin ajautuisivat pahoihin talousvaikeuksiin.

KUN NE TYÖTTÖMÄT ON NIIN ONNETTOMIA EIKÄ VOI TYÖLLISTÄÄ ITSE ITSEÄÄN TAI OTTAA VASTAAN ESIM MITÄ VAAN TYÖTÄ JOTA OLISI NYTKIN TARJOLLA TAI KOULUTTAUTUA OPPISOPIMUKSELLA? EI, KOSKA ELÄMÄN PITÄÄ OLLA KIVAA! MUN PITÄÄ SAADA VALITA! SINÄ ET TIEDÄ MISTÄÄN MITÄÄN/KAIKKI EIVÄT HALUA TEHDÄ KUTEN SINÄ!

Mutta ethän sä tosissasi ollutkaan ;)

IHAN ÄLYTÖNTÄ MITEN TULIKIN TÄLLAISTA MIELEEN.

MUTTA ENHÄN MINÄ OLLUTKAAN TOSISSANI, ENHÄN ;)

Vierailija
70/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se perustoimeentulotuen summa muutu mihinkään vaikka olisikin se edullisempi asunto, se on aina sama nykyisellä systeemillä, asut sitten halvemmassa tai siinä mihin saakka sossu myöntää sen rahan ja isommat perheet asuvat kalliimissa asunnoissa ja maksavat tuosta perustoimeentulotuen summasta jäljelle jäävän osan vielä itse, eli sitä rahaa jää vielä vähemmän käteen kuin sillä perheellä joka asuu halvemmassa, rajojen sisäpuolella pysyvässä vuokra-asunnossa. Ja tuon kokoisella perheellä mikä on esimerkissäsi se asunnon vuokra huitelee jo lähempänä sitä 1000€, eli jäljelle jäävällä 1000€ pitäisi sitten saada maksuun sen kuusihenkisen perheen kaikki menot.

Niin kyllä minä tiedän, että nykysysteemissä se käteen jäävä perusosa on sen vuokran jälkeen kaikille sama. Mielestäni sen ei pitöisi olla, koska tuollainen systeemi vinouttaa markkinoita koska ihmiset eivät hakeudu halvimpaan mahdolliseen asuntoon vaan kalleimpaan jonka sossu vielä maksaa. Ja 1000 euroa kuussa käyttörahaa on mielestäni kyllä paljon. Eihän sen perustoimeentulotuen kuulukaan kattaa kuin perustoimeentulo; ei lomia tai muutakaan kulutusjuhlaa.

Sen tosin haluan huomauttaa, että mielestäni työkyvyttömille henkilöille pitäisi taata jokin aivan muu toimeentulon lähde kuin toimeentulotuki. Kelalta se pitäisi saada kokonaisuudessaan ilman, että tarvitsisi enää sossun luukulle mennä.

Vierailija
71/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käypäs lukemassa sieltä kelan sivuilta uudestaan

Vierailija
72/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijatkin voivat saada toimeentulotukea. Ja palkka ei pienennä opintotukea. [/iEivät voi jos eivät ole ensin nostaneet lainaa. Minkään muun ihmisryhmän ei odoteta rahoittavan perustoimeentuloaan lainalla. Vai pitäisikö tuo laaajentaa muihinkin toimeentulotuen asiakkaisiin. Toimeentulotuki ei olisikaan johonkin pisteeseen asti tukea, vaan sen joutuisi ottamaan pankista lainana?

Vierailija
73/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja fortumilta sitten itse sähkö noin 60e

t. se 100e sähköläinen:)

Vierailija
74/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HMM. MUTTA ROMANIAN ROMANEILLE EI SAA ANTAA RAHAA...KOSKA? HE EIVÄT ITSE OSAISI PÄÄTTÄÄ MIHIN SEN KÄYTTÄVÄT, SIIS JÄRKEVÄSTI? MUTTA...SUOMESSA...ANNETAAN MIELUMMIN RAHAA KUIN RUOKAA IHMISELLE JOLLA EI SITÄ OLE? JOTTA...SÄILYY YKSILÖNVAPAUS PÄÄTTÄÄ ASIOISTA?

Miten Romanian romanit liittyvät tähän keskusteluun?

Mutta kyllä, yksilönvapaus on yksi ihan tärkeä syy, luettelinkin jo, minkä takia. Mutta toinen syy on se, että halutaan ihmisten pysyvän itse toimintakykyisinä niin, että ihmiset hoitavat ITSE oman arkensa ja arkiset asiansa. Jos on vaihtoehtona, että työtön koulupudokas saa ruuan valmiina eteensä, tai että hän joutuu itse suunnittelemaan ostoksensa, hankkimaan ne ja valmistamaan ateriansa, niin kyllä tämä jälkimmäinen on parempi systeemi.

Sitten taas, jos joku ei osaa käyttää rahaansa järkevästi, niin silloin voi toki olla tarjolla jotain henkilökohtaista neuvontaa, esim. nuoriso-ohjaaja, sosiaaliohjaaja, tms. Lähtökohta on kuitenkin se, että ihmisiä ei saisi syrjäyttää.

EIKÖS OPISKELIJAN KUULUISI ELÄÄ OPINTOTUELLA, TYÖSSÄKÄYVÄN PALKALLAAN, ELÄKELÄISEN ELÄKKEELLÄ JA ÄITIYSVAPAALLA OLEVAN JOKO TUOLLA TAI KODINHOIDONTUELLA. SE EI RIITÄ?

Mikäli henkilö saa toimeentulotukea, voidaan katsoa, etteivät hänen rahansa (palkka tai Kelan tuet/etuudet) riitä. Esimerkiksi vaikka minimiäitiyspäiväraha+asumistuki harvoin riittävät asumismenoihin ja elinkustannuksiin. Mainitut ryhmäthän hakevat ENSIN muut tuet, ja vasta sen jälkeen saavat toimeentulotukea, mikäli laskelmien mukaan tuloissa on alijäämää.

TYÖNHAKIJA, MIKÄ SE ON? SIIS ETTÄ MÄ HAEN KUNNES LÖYDÄN "MIELEKÄSTÄ" DUUNIA, NIINKÖS? JA SIINÄ VÄLISSÄ SE RAHA VAIN TULEE...TAIKASEINÄSTÄ?

No, vaikka niin, jos haluat ilmaista asian noin. Työnhakijalla tarkoitetaan työvoimatoimistoon ilmoittautunutta työtöntä TAI osa-aikatyötä tekevää, joka hakee - työtä.

SILTÄ VARALTA ETTÄ OLET TOSISSASI, SILLÄ EI OLE PALJONKAAN VÄLIÄ MITÄ MINÄ HALUAN, IHMISET TEKEVÄT ITSE VALINTANSA. SEN SIJAAN MINÄ KUMMASTELEN SITÄ ETTÄ AIHEESTA RIIPPUEN YKSILÖN PITÄÄ SAADA VALITA MITÄ TEKEE (TTT-HAKU, TYÖPAIKKA, OPISKELUPAIKKA) TAI YHTEISKUNNAN TULEE SE JÄRJESTÄÄ (ELATUS, TAKUU TOIMESTA).

Mietin tässä, että mikä olisi vaihtoehto? Orjatyö? Kadulle joutuminen? Vai se, että jokaiselle arvotaan elämänkohtalo (opiskeluala ja työ) välittämättä henkilön kyvyistä ja kiinnostuksen kohteista. Me elämme vapaassa yhteiskunnassa, joka on parempi vaihtoehto kuin joku diktatuuri - ja jos se tuo mukanaan muutaman elämäntapapummin, niin se on pieni hinta meidän kaikkien vapaudesta ja oikeudesta elämään.

MITENKÄS ON MAHDOLLISTA ETTÄ MONET IHMISET HAKEVAT TOISIA TÖITÄ OLLESSAAN TOISAALLA TÖISSÄ? ÄITIYSVAPAALLA OLEVAT HAKEVAT TÖITÄ JA SOPIVAT TYÖHAASTATTELUIDEN AJAKSI LAPSILLEEN HOITAJAN? ETTÄ KAVEREITA VOIVAT NÄHDÄ MYÖS TÖISSÄKÄYVÄT, SIIS NE JOTKA EIVÄT LORVI KOKO PÄIVÄÄ? TAI ETTÄ JOPA OPISKELIJAT VOIVAT KÄYDÄ PÄIVÄN AIKANA TYÖHAASTATTELUSSA TAI TÄYTTÄÄ TYÖHAKEMUKSIA. USKOMATONTA, EIKÖ TOTTA!

Tässähän oli puhetta siitä sinun (?) yhetiskeittiöideastasi. Mainitsemasi asiat eivät enää olisi mahdollisia, jos ainoa tapa saada ruokaa olisi joku yhteiskeittiö koululla. Kun et tunnu ottavan huomioon sitä, että toimeentulotuen saajissa itse asiassa iso osa on jotain muita kuin työttömiä.

KUN NE TYÖTTÖMÄT ON NIIN ONNETTOMIA EIKÄ VOI TYÖLLISTÄÄ ITSE ITSEÄÄN TAI OTTAA VASTAAN ESIM MITÄ VAAN TYÖTÄ JOTA OLISI NYTKIN TARJOLLA TAI KOULUTTAUTUA OPPISOPIMUKSELLA? EI, KOSKA ELÄMÄN PITÄÄ OLLA KIVAA! MUN PITÄÄ SAADA VALITA! SINÄ ET TIEDÄ MISTÄÄN MITÄÄN/KAIKKI EIVÄT HALUA TEHDÄ KUTEN SINÄ!

No mutta tämä ongelma sinun on vaan kyettävä nielemään. Toisaalta, eihän se edes auta mitään, jos ottaa jonkun huonopalkkaisen "minkä tahansa työn", jos kuitenkin pitää hakea toimeentulotukea - eli jos tämä yhteiskeittiö toteutettaisiin, heidän olisi entistä vaikeampi saada ruokaa.

En ole itse työtön, mutta jos nyt jäisin työttömäksi, niin enpä usko, että kykenisin työllistämään itse itseäni - ainakaan niin, että eläisin sillä. Sehän vaatisi aika hyvän liikeidean, rahaa toteuttaa se, ja lisäksi vielä asiakkaiden pitäisi haluta maksaa siitä. Tuskin mikä tahansa "voisin myydä ihmisille vaikka pitsiliinoja" tai "voisin alkaa performanssitaiteilijaksi" -idea kantaisi kovin pitkälle.

Tällä hetkellä muuten noita oppisopimuspaikkoja ei ole kaikille. Ja edelleenkään kuka vaan ei voi tehdä mitä tahansa työtä. Aika moni työ edellyttää osaamista ja soveltuvuutta alalle. Ja vaikka ihminen itse suostuisi menemäänkin, ei työnantaja välttämättä halua työhön ketä tahansa. Aina ei ole kyse siitäkään, että henkilö olisi jotenkin "onneton tapaus", vaan ihmisillä on erilaisia taipumuksia.

Vierailija
75/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äkkiseltään ajateltuna sitä voisi pienentää vaikka 30%. Meidän nelihenkiselle perheelle pitää jäädä asumiskustannusten jälkeen yli 1100 euroa ja suunnilleen se meillä jää nyt kun käydään töissä."

Eli meidän 4 henkiselle perheelle saisi sinun mielestäsi jäädä käteen reilut 770 euroa/kk, josta maksaisimme opintovelkojen lyhennystä 200 euroa/kk ja lääkekuluja 50 euroa/kk (joita ei huomioida tt-tuessa, koska ovat yksityislääkärin kirjoitamia). Eli meille jäisi siis käytännössä 520 euroa/kk elämiseen. Siitä pitäisi maksaa sitten kaikki: vaatteet, ruoka, kodinkoneet, huonekalut, linja-autoliput, jne.

yksityisellä lääkärillä käy?

Vierailija
76/76 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ainoastaan ns. sosiaalipummit. t. opiskelijaperheen vanhemmat jotka ovat pian työelämässä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi