Kysymys teille, joiden mielestä tt-tuki on liian suuri.
Paljonko olisi mielestänne kohtuullinen toimeentulotuki/kk? Toimeentulotuki koostuu perusosasta + kohtuullisista asumismenoista (todelliset asumiskulut kohtuulliseen summaan asti). Perusosasta pitää maksaa lähes kaikki (esim. opintovelkojen lyhennys ja korot).
Toimeentulotuki tällä hetkellä euroa/kk:
Yksin asuva ja yksinhuoltaja 419,11
Avio- ja avopuolisot, kumpikin 356,24
10–17-vuotias lapsi 1. lapsi 293,38
2. lapsi 272,42
3. jne. lapsi 251,47
Alle 10-vuotias lapsi 1. lapsi 264,04
2. lapsi 243,08
3. jne. lapsi 222,13
Kommentit (76)
joita on muuten paljon enempi suomalaissa kuin ulkomaalaisissa.Toi ikivanha "muuta halvempaan asuntoon" ei oikeasti ole kovin realistinen.Mistä saa asuntoja joiden vuokra olisi niin alhainen ettei tarvitsisi apua.? Mä esim.asun helsingissä.Tietääkseni ei edes kaupungin kämpät ole enää niin halpoja.Alle 60 neliötä itä-helsingissä voi olla 600-700€.En tiedä mitä muualla suomessa vuokrat on mut ei matalapalkka alalla oleva löydä mistään 300€ perheasuntoa.Jos siivoojan palkka on noin 1100€ netto,paljonko siitä voi mennä vuokraan.?
Ihme vänkäämistä.
Et taida oikein ymmärtää miten tt-tuki toimii? :D Ei, sossu ei maksa yksinelävälle niin paljoa kuin perheelle. Ei, sossu ei ota huomioon sun pikavippejä sun muita osamaksuja.
"MInusta ajattelumalli on väärä, pitäisi lähteä menojen karsimisesta eli asumiskulut pienemmiksi siten, että muutetaan halvempaan/pienempään/ kaukana keskustasta sijaitsevaan asuntoon."
Toimeentulotuki ei suurene eikä pienene vuokran mukana. Tukea saa saman verran asui edullisesti tai hieman kalliimmin (kunhan ei ylitä kohtuullisia asumismenoja). Monelle toimeentulotukiasiakkaalle kauempana keskustasta asuminen olisi huono vaihtoehto. Ikävä kyllä, toimeentulotukiasiakkaissa on paljon pitkäaikaissairaita ja vammaisia, jotka tarvitsevat palveluita. Kauemmas muuttaessa matkakulut kasvaisivat ja mitään säästöä ei todellisuudessa syntyisi. Esim. nyt viemme vammaisen lapsemme rattailla kuntoutukseen arkipäivisin. Jos asuisimme kauempana keskustasta, lapsemme kulkisi matkat taksilla kunnan laskuun. Mitä säästöä se olisi?
"Ruokakulut pienemmiksi yhteiskeittiöllä eli tarjolla olisi halpa ateria esim koululla sen sijaan, että saisi rahaa."
Erityisruokavalio ei ole välttämättä yhtään sen edullisempi, vaikka sen söisi kunnan järjestämänä. Pikemminkin ehkä kalliimpi. Sossu ei maksa normaalia enempää toimeentulotukea, vaikka ruokavalio olisi niukka ja kallis. Kun perheessä on pari erityisruokavaliota kävisin toki mielummin kunnnan järjestämässä ruokailussa, kun valmistaisin itse pienillä rahoilla erikoisruokaa. Mutta epäilen, että tämä olisi kunnalle kalliimpi vaihtoehto.
Eli yksinhuoltaja jolla yksi lapsi saisi käteen vähintään sen 712,49€ josta on maksettava kaikki menot kuukaudessa.Kaikki tarkoittaa siis ruoat kahdelle,mahdolliset matkaliput,lääkkeet,vaatteet,harrastukset,puhelinlaskut,netti,telkkarilupa,kotivakuutus,sähkö jne.Ei se sit hirveen pitkälle riitä mikä tuskin on tarkoituskaan.Harmi vaan ettei tolla summalla yksinhuoltajan poika voi jääkiekkoa harrastaa ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Älkää hei oikeesti uskoko näitä jotka pokkana väittää, että saavat jotain 770 euroa kuussa. Tai jos saavat, eivät osaa hakea kaikkea mitä heille kuuluu...
eli asumiskulut pienemmiksi siten, että muutetaan halvempaan/pienempään/ kaukana keskustasta sijaitsevaan asuntoon. Ruokakulut pienemmiksi yhteiskeittiöllä eli tarjolla olisi halpa ateria esim koululla sen sijaan, että saisi rahaa.
Ai että sen pätkätyöläis-yksinhuoltajan pitäisi lopettaa työt, muuttaa hevonkuuseen ja ruveta täyspäiväiseksi syrjäytyneeksi?
jo pitää muuttaa hevonkuuseen ja ruokaa ei saa ostaa vaan se pitää käydä leipäjonotyyliin jonottamassa.
Toimeentulotukea saa myös TYÖSSÄKÄYVÄT.
Eli meidän 4 henkiselle perheelle saisi sinun mielestäsi jäädä käteen reilut 770 euroa/kk, josta maksaisimme opintovelkojen lyhennystä 200 euroa/kk ja lääkekuluja 50 euroa/kk (joita ei huomioida tt-tuessa, koska ovat yksityislääkärin kirjoitamia). Eli meille jäisi siis käytännössä 520 euroa/kk elämiseen. Siitä pitäisi maksaa sitten kaikki: vaatteet, ruoka, kodinkoneet, huonekalut, linja-autoliput, jne.
Kuulostaa varsin kohtuulliselta! Kyllä mekin lyhennämme opintolainoja mutta ei noin paljoa eli niissä voisi hyvinkin tinkiä. Kyllä reilu 500 euroa riittää hyvinkin kun järkeä käyttää ja ehkäpä pyrkisitte sitten töihin ahkerammin.
Eli yksinhuoltaja jolla yksi lapsi saisi käteen vähintään sen 712,49€ josta on maksettava kaikki menot kuukaudessa.Kaikki tarkoittaa siis ruoat kahdelle,mahdolliset matkaliput,lääkkeet,vaatteet,harrastukset,puhelinlaskut,netti,telkkarilupa,kotivakuutus,sähkö jne.Ei se sit hirveen pitkälle riitä mikä tuskin on tarkoituskaan.Harmi vaan ettei tolla summalla yksinhuoltajan poika voi jääkiekkoa harrastaa ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Saattaa saadakin työttömyyskorvausta jos on siihen oikeutettu.Mä laskeskelenkin tässä paljonko se minimi/maksimi oikeesti on kun aina liikkuu mustavalkoisia huhuja tt-summista.
Älkää hei oikeesti uskoko näitä jotka pokkana väittää, että saavat jotain 770 euroa kuussa. Tai jos saavat, eivät osaa hakea kaikkea mitä heille kuuluu...
Ihme vänkäämistä.
Et taida oikein ymmärtää miten tt-tuki toimii? :D Ei, sossu ei maksa yksinelävälle niin paljoa kuin perheelle. Ei, sossu ei ota huomioon sun pikavippejä sun muita osamaksuja.
Sä täällä väittelet asiasta, jonka mä tiedän ihan satavarmasti paremmin kun sinä. Luitko, mitä kirjotin? Et. Tai sitten et tajunnut. Sanoin, että mä mulle EI KOSKAAN maksettu sossusta vuokraa. Niin kerro nyt sitten suuressa viisaudessasi, että jos perustoimeentulosta vähennetään Helsingissä olevan asunnon kulut, miten siinä voi jäädä yli 1100 euroa vielä senkin jälkeen?
Mä kerron sulle: EI JÄÄ.
Mä en siis osaa lainata viestiä enkä vastata siihen.Sen verran sekavaks meni.Pointti oli siis se et yritän selvittää asiasta mitään tietämättä paljonko on se tarkka summa jonka esimerkki tapaukseni saa.Aina liikkuu villejä mustavalkoisia huhuja paljonko kukakin saa.En ottanut huomioon mitään muita tuloja yritelmässäni.Vielä.
"Kuulostaa varsin kohtuulliselta! Kyllä mekin lyhennämme opintolainoja mutta ei noin paljoa eli niissä voisi hyvinkin tinkiä. Kyllä reilu 500 euroa riittää hyvinkin kun järkeä käyttää ja ehkäpä pyrkisitte sitten töihin ahkerammin."
Meillä on kaksi opintolainaa. Kumpaakin lyhennetään 100 euroa/kk (laina lyhenee 50 euroa/kk ja korkoa maksetaan 50 euroa/kk). Miten siitä voisi tinkiä? Maksaa pelkkiä korkoja vuosi toisensa jälkeen? Ei taida pankki suostua.
Tällä hetkellä olemme molemmat työkyvyttömiä. Toinen meistä on kuntoutuksessa. Ehkä mahdollista päästä vielä työkuntoon. Toisen työkuntoon kuntoutuminen on paljon epävarmempaa. Kela ei ole myöntänyt hänelle kuntoutusta, kun ei ole varmaa näyttöä kuntoutumisesta.
Katsos, kaikki ei mene aina niin kuin elämässä suunnittelee. Kannattaa olla onnellinen, että on terve, eikä ole vammautunut esim auto-onnettomuudessa, tai sairastunut vakavasti. Moneen asiaan elämässä voi vaikuttaa ja moneen ei.
Osa ihmisistä elää koko elämänsä toimeentulotuella esim. vamman vuoksi. Silloin tuollainen "tuki pienemmäksi, jotta menet töihin" ei kuulosta kovin kivalta.
Sä täällä väittelet asiasta, jonka mä tiedän ihan satavarmasti paremmin kun sinä. Luitko, mitä kirjotin? Et. Tai sitten et tajunnut. Sanoin, että mä mulle EI KOSKAAN maksettu sossusta vuokraa. Niin kerro nyt sitten suuressa viisaudessasi, että jos perustoimeentulosta vähennetään Helsingissä olevan asunnon kulut, miten siinä voi jäädä yli 1100 euroa vielä senkin jälkeen?
Mä kerron sulle: EI JÄÄ.
Annoin tosiaan virheellistä faktaa. Oliko se 7 % mikä piti perusosasta itsellä maksaa vuokraa. Ja jos sinulla on vuokra liian iso niin ei tietenkään sossu maksa. Joku roti siinäkin pitää olla!
Ensin lasketaan yhteen tulot, esimerkiksi minun tapauksessani; lastenhoidon tuki, asumistuki, lapsilisä, elatustuki ja -apu. Siitä vähennetään ne kulut jotka fatta katsoo menoiksi eli vuokra, sähkölasku, suppea kotivakuutus, mahdolliset terveydenhuollon menot kunnalliselta puolelta ja lääkemenot reseptejä ja kuitteja vastaan.
Jos tämän jälkeen tulos on vähemmän kuin tuo 712,49, sosku "paikkaa" tulot tuohon summaan asti.
Siitä rahasta minäkin maksan ruoan, vaatteet (hah!!), opintolainan lyhennyksen, netin, puhelinlaskun, mahdolliset matkalippuni ja harrastukset(vielä isompi hah!!!).
Mä olen yh ja tuloina ovat yllä mainitut tuet. Laitan hakemuksen joka kolmas kuukausi kun sähkölasku tulee ja saan noin kolmekymmentä euroa. Kotivakuutus ei maksa niin paljoa että minun kannattaa hakemusta laittaa.
Monta kertaa olen ihmetellyt missä saa lastenvaunuihin, sänkyyn ym. tarvikkeisiin monen sadan euron maksusittareita. Sain minäkin avustusta ko. tuotteisiin, sänkyyn 80e ja rattaisiin 60e. Kyllä noillakin pärjättiin. Mutta ei muuten juhlimaan pääse.
Katsos, kaikki ei mene aina niin kuin elämässä suunnittelee. Kannattaa olla onnellinen, että on terve, eikä ole vammautunut esim auto-onnettomuudessa, tai sairastunut vakavasti. Moneen asiaan elämässä voi vaikuttaa ja moneen ei.
Osa ihmisistä elää koko elämänsä toimeentulotuella esim. vamman vuoksi. Silloin tuollainen "tuki pienemmäksi, jotta menet töihin" ei kuulosta kovin kivalta.
Tästä nousee nyt varmasti älämölö että toinen meistä on vakavasti sairastunut. Ja silti olemme pärjänneet ilman sossua. Meillä on vakuutukset, olemme AINA säästäneet pahan päivän varalle..
Paljonko olisi mielestänne kohtuullinen toimeentulotuki/kk? Toimeentulotuki koostuu perusosasta + kohtuullisista asumismenoista (todelliset asumiskulut kohtuulliseen summaan asti). Perusosasta pitää maksaa lähes kaikki (esim. opintovelkojen lyhennys ja korot).
Toimeentulotuki tällä hetkellä euroa/kk:
Yksin asuva ja yksinhuoltaja 419,11
Avio- ja avopuolisot, kumpikin 356,24
10–17-vuotias lapsi 1. lapsi 293,38
2. lapsi 272,42
3. jne. lapsi 251,47
Alle 10-vuotias lapsi 1. lapsi 264,04
2. lapsi 243,08
3. jne. lapsi 222,13
eikö asumismenoihin mene enää 7 % tuosta tuesta, kuten ennen. Ja tuosta kohtuullisesta asumisesta, älkää kuvitelko, että sossut asuisivat joissain linnoissa.
Itsestäni noita tukia voisi vähän nostaakin (mutta ei paljoa).
Tietysti tt-kulut on megalomaanisia, kun niiden saajat haluavat ihan kaiken miettimättä sitä, että heidän itsensä on pakko muuttaa tapojaan ja tottumuksiaan. Jos lapsi on koulussa, saa hän sieltä iltaruuat mukaansa.
joita on muuten paljon enempi suomalaissa kuin ulkomaalaisissa.Toi ikivanha "muuta halvempaan asuntoon" ei oikeasti ole kovin realistinen.Mistä saa asuntoja joiden vuokra olisi niin alhainen ettei tarvitsisi apua.? Mä esim.asun helsingissä.Tietääkseni ei edes kaupungin kämpät ole enää niin halpoja.Alle 60 neliötä itä-helsingissä voi olla 600-700€.En tiedä mitä muualla suomessa vuokrat on mut ei matalapalkka alalla oleva löydä mistään 300€ perheasuntoa.Jos siivoojan palkka on noin 1100€ netto,paljonko siitä voi mennä vuokraan.?
Siivoojille on töitä muuallakin, eli muutto halvemmalle alueelle ratkaisisi monta ongelmaa. Mutta kun ei vaan tee mieli muuttaa!
Äkkiseltään ajateltuna sitä voisi pienentää vaikka 30%. Meidän nelihenkiselle perheelle pitää jäädä asumiskustannusten jälkeen yli 1100 euroa ja suunnilleen se meillä jää nyt kun käydään töissä.
Niin ja millaista lyhennystä maksetaan? Te omistatte asunnon jossain vaiheessa, sossut eivät ikinä.
nyt edulliseksi tulis, kun pitäis julkisilla kulkea asioimassa kaupungissa ja ei se koulukaan välttämättä kovinkaan lähellä oo, jos pitää kauas kaupungista muuttaa. Milläs lähet syömään jos on vaikka kolme tenavaa joista yksi olisi vielä pieni vauva, niitä sitten jokapäivä rahtaamaan johonki koululle syömään? Taitaa olla sun ajattelumalli vähän hakusessa, ei pahalla.
Sossun raha kelpaa, mutta itse ei haluta nähdä mitään vaivaa. Muutto maalle kuntakeskukseen ratkaisisi monta ongelmaa: kauppa ja koulu olisivat vieressä ja sen ruuan saisi noutaa koululta, ei sitä siellä tarvitse syödä. Jos on valmiiksi työtön, on ihan sama, missä päin Suomea asuu.
saa rahaa enemmän kuin työssäkäyvänä. Työssä käyvän palkkaa ei huomioida kokonaisuudessaan toimeentulotuen tuloihin, joten jos palkka on pieni ja on yhä oikeus toimeentulotukeen, jää työssäkäyvälle kuitenkin enemmän rahaa kuin työttömälle.