Keitä ovat mielestäsi 'porukat'?
'mikäköhän porukat ajattelee, jos mä teen sen'
Teinillä koulussa oli joku kirja luettevana ja sitten opettaja kyseli keitä heidän mielestään nuo porukat on. Kaikki oli vastanneet, että vanhemmat, Mutta opettajan mielestä ei. Onko tää murrejuttu vai jotain muuta? Opettaja ei ole tältä paikkakunnalta kotoisin.
Kommentit (42)
No, täällä E-Karjalassa porukat on ihan muita tyyppejä kuin sukulaisia.
Vai onkohan tässä sitten sukupolvien välinen kuilu jo? Minä olen syntynyt 70-luvun alkupuolella.
Olen syntynyt 80-luvun alussa. "Meikäläiset" oli kouluaikoina toinen nimitys, mutta "porukat" ihan yhtä yleisessä käytössä.
porukat on vanhemmat, porukka on sit mitä tahansa porukkaa :)
Pirkanmaalla näin.
Toki porukkojakin voi käyttää monikossa. Tuolla on sinipaitaisten porukka ja punapaitaisten porukka ja keltapaitaisten porukka. Kaikki porukat ovat innoissaan tapahtumasta.
Silti juuri porukat tarkoittaa vanhempia.
Minusta porukka tarkoittaa nuoriso joukkoa.
Laita viestiä että olet tehnyt galluppia av:lla ja kyllä porukat tarkoittaa vanhempia. :)
Oliko siellä paljon porukkaa? =oliko siellä paljon väkeä?
Pporukat kotiväestä puhuttaessa on murreilmaisu. Itse en ole tuossa merkityksessä kuullut koskaan esim. turkulaisten käyttävän (itse siis olen Turusta) mutta hämäläiset tutut kylläkin käyttää.
Minusta porukka tarkoittaa nuoriso joukkoa.
Porukka ja porukat ovat aivan eri asiat.
Ei kai kukaan kutsu vanhempiaan porukaksi vaan porukoiksi.
joskus myös kotona asuvia sisaruksia. Mutta toisille se taitaa tarkoittaa myös ihan vaan yleisesti kavereita yms. Ite sanoisin sillon kyllä porukka enkä porukat. Eli jos sanoisin, että mitähän porukka ajattelee tarkoittaisin kavereita ja ihmisiä yleensä. Mutta jos sanoisin mitähän porukat ajattelee, tarkoittaisin mitähän mun vanhemmat ajattelee. Näin siis tamperelaisena ajattelen.
Olen yli kolmekymppinen, ja porukat on edelleen vanhemmat. Porukka on sitten mikä tahansa joukkio.
esim. "missä porukoissa se oikein pyörii?"
Tuo ilmaisu on yleinen Tampereella vanhemmista puhuttaessa, ei Turun murretta.
ainakin täällä turussa
vaan nimenomaan merkityksessä "joukko".
Voi se tarkoittaa kaveriporukkaa tai perhettä, kumpaa vain.
Sivistyssanakirja: porukka
porukka
substantiivi
1. ihmisjoukosta käytetty yleinen nimitys
Slangisanakirja: porukat
* perhe
myös minulle, vaikka olenkin turkulainen
Oliko tuossa kirjakieltä vai puhekieltä?
Eihän tuota voi mutu-tuntumalla ratkaista.
Olen Varsinais-Suomesta (samoin kuin vanhempani), eikä omat kaveritkaan ole koskaan tuollaista käyttäneet.
tarkoittaisi puhujan tuttavapiiriä yleensä.
sanan käyttö vanhempia tarkoittavana on kuitenkin melko uusi ilmiö. Itse olen ollut nuori 1960-70-luvuilla, eikä tällaista ilmaisua silloin käytetty lainkaan. Omaan "tietoisuuteeni" se tuli vasta 1990-luvulla. Olisikin mielenkiintoista tietää, miten ja mistä sen käyttö on alkanut!
jolloin ei tarkoita tietystikään vanhempia vaan ihan vaan yleisesti "ihmiset".
opiskelukavereilta. Taisivat olla juuri hämeestä ne jotka tuollaista käyttivät.
Helsingissäkään en ole tuon käyttöön törmännyt ainakaan omanikäisteni (70-luvulla syntyneiden) ja sitä vanhempien kohdalla.
Taitaa tosiaan olla uudehko ilmiö.
sanan käyttö vanhempia tarkoittavana on kuitenkin melko uusi ilmiö. Itse olen ollut nuori 1960-70-luvuilla, eikä tällaista ilmaisua silloin käytetty lainkaan. Omaan "tietoisuuteeni" se tuli vasta 1990-luvulla. Olisikin mielenkiintoista tietää, miten ja mistä sen käyttö on alkanut!
mutta voihan se siinä kirjassa olla myös kaveriporukan merkityksessä. ei kaikki kirjailijat mitenkään erityisen hyvin kieltä käytä.