Keitä ovat mielestäsi 'porukat'?
'mikäköhän porukat ajattelee, jos mä teen sen'
Teinillä koulussa oli joku kirja luettevana ja sitten opettaja kyseli keitä heidän mielestään nuo porukat on. Kaikki oli vastanneet, että vanhemmat, Mutta opettajan mielestä ei. Onko tää murrejuttu vai jotain muuta? Opettaja ei ole tältä paikkakunnalta kotoisin.
Kommentit (42)
ainaki Espoo/Helsinki/Vantaa akselilla.
mutta porukoilla tarkoittaa yleensä muut ihmiset tuossa tapauksessa
Itsekin puhun toisinaan edelleen porukoista, eli vanhemmistani. Olen kotoisin varsinais-suomesta ja nykyään oleilen pääkaupunkiseudulla, ja kaikki ovat ainakin tähän mennessä ymmärtäneen, että puhun vanhemmistani, kun puhun porukoista.
Mitä mieltä se opettaja oli?
Eivät siis välttämättä biologiset vanhemmat. Porukat on kätevä sana, kun pitää kiertää se tosiasia, että asuu uusperheessä eikä isän ja äidin kanssa. Porukat sisältää usein myös kaikkien näiden aikuisten jälkeläiset eli sisarukset, sisaruspuolet ja ne samassa osoitteessa asuvat, jotka eivät ole mitään sukua.
joskus myös kotona asuvia sisaruksia. Mutta toisille se taitaa tarkoittaa myös ihan vaan yleisesti kavereita yms. Ite sanoisin sillon kyllä porukka enkä porukat. Eli jos sanoisin, että mitähän porukka ajattelee tarkoittaisin kavereita ja ihmisiä yleensä. Mutta jos sanoisin mitähän porukat ajattelee, tarkoittaisin mitähän mun vanhemmat ajattelee. Näin siis tamperelaisena ajattelen.
"porukka" taas yleistys ihmisistä yleensä. Esim. "Mitähän porukka ajattelis jos Timo Soinista oikeasti tulisi presidentti?"
Porukka tarkoittaa ryhmää. Niinpä Nuokun porukat ovat ne nuoret, jotka käyvät nuorisotalolla. Keskustan porukat ovat ne, jotka vetelehtivät keskustassa.
Joka tapauksessa porukat tarkoittaa ryhmää, johon puhuja samaistuu tai voisi samaistua. Nuori ei puhu palvelutaloon kokoontuvista vanhuksista porukoina.
Muistan omalta yläaste ajalta 80-luvun lopusta, kun äidinkielen opettaja kertoi pitkään ihmetelleensä ketä tämä porukat on ja oli ollut oikein onnellinen kun keksi, että vanhempia sillä tarkoitetaan.
mutta tosiaan asiayhteydestä kaikki luokan oppilaat oli ollut sitä mieltä että vanhempia tarkoitetaan. ope ei silti muuttanut mieltään ja laittoi oppilaat uudestaa pohtimaan mitähän porukkaa tarkoitetaan
ap.
Eli ne aikuiset, jotka samassa kodissa asuu. On ne sitten biologisia vanhempia, niiden puolisoita tai ketä vaan. Joissain tapauksissa myös sisarukset.
porukat on ihan muita tyyppejä kuin sukulaisia. Voi tarkoittaa, että ylipäänsä ihmiset, tai sitten omat kaveriporukat.
Tiedän kyllä, että jotkut puhuvat vanhemmistaan niin.
Vai onkohan tässä sitten sukupolvien välinen kuilu jo? Minä olen syntynyt 70-luvun alkupuolella.
70-luvun puolivälissä syntyneenä porukat tarkoittaa minulle (ja kaikille kavereillenikin) vanhempia. Eli ei tässä mitään sukupolvien välistä kuilua ole.
porukat on vanhemmat. Ei missään nimessä mitään kavereita :)
porukat on ihan muita tyyppejä kuin sukulaisia. Voi tarkoittaa, että ylipäänsä ihmiset, tai sitten omat kaveriporukat. Tiedän kyllä, että jotkut puhuvat vanhemmistaan niin. Vai onkohan tässä sitten sukupolvien välinen kuilu jo? Minä olen syntynyt 70-luvun alkupuolella.
porukat on vanhemmat, porukka on sit mitä tahansa porukkaa :)
Olen tosin sinua muutaman vuoden nuorempi (-77), mutta itse olen omaksunut tämän puheenparren isoveljeltäni, joka syntyi 70-luvun alussa.
Tampereella
Edelleen "mennään viikonloppuna porukoille" tai "porukat tulee kylään" vaikka olen yli 30 v perheellinen ihminen.
Tai oli silloin mun hamassa nuoruudessa. :)