Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako myydä asunto nyt?

Vierailija
08.04.2011 |

Eli omistamme tilavan kaksion jossa on erillinen keittiö ja lasitettu etelä parveke (ensiasunto). Meillä on myös pieni taapero joka tarvitsee oman huoneen. Aluperin olimme suunnitelleet asuvamme tässä asunnossa ne vaaditut kaksi vuotta jotta ei tarvitsisi maksaa myyntivoittoveroa. Lisäksi taloyhtiössä alkaa putkiremontti joko tämän vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa. Asunnon ostovaiheessa päätimme kestää putkiremontin ja asua sen ajan mieheni vanhempien luona (heillä on iso rivitalo).

Nyt kuitenkin haluamme ostaa heti isomman kolmion vielä kun hinnat ovat suht koht alhaalla. Meillä on myös kiikarissa kaksi oikein hyvää ehdokasta ihan tässä meidän lähettyvillä. Toki joutuisimme maksamaan myyntivoittoveron jos myymme tämän ennen kuin tässä tulee asuttua kaksi vuotta MUTTA laskimme että jos pyydämme tästä x:n verran niin ei sitä myyntivoittoveroa niin paljon lähde pois etteikö tästä asunnosta voisi jo nyt luopua. Tämän lisäksi haaveilemme toisesta lapsesta ja haluaisimme kovasti minun raskautuvan jo tämän vuoden puolella jotta sisaruksille ei tulisi isoa ikäeroa. En siis tiedä miten jaksaisin putkiremontin jos meillä olisi taapero ja vastasyntynyt. Saattaisi olla hermot kireällä jonkin aikaa :)

Kysymys kuuluukin että myisittekö ensiasunnon jo nyt ja ostaisitte sen ihanan helmen johon mahtuisi isompikin perhe asumaan vai jäisittekö asumaan ensiasuntoon ja kestäisitte putkiremontin ja myisitte asunnon vasta sen jälkeen?

Me olemme mieheni kanssa kutakuinkin samaa mieltä siitä että myymme tämän nyt jo pois mutta mitään ei ole päätetty vielä.

Onko muuten muilla ollut samanlaista tilannetta? Olisi todella kiva kuulla kokemuksistanne? :)

ap

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulla että sinulla on omakohtaista kokemusta asiasta. Kiva keskustella henkilön kanssa joka tietää mistä puhuu :)

Mainitsit tossa aikasemmin että jos olisimme ostaneet asunnon 2-3 vuotta sitten. Olisimme toki voineet ostaa jos se olisi ollut silloin realistista, mutta kun ei ollut. Itse olin tuolloin vielä opiskelija. Asuntoa lähdimme ostamaan päälle vuosi valmistumisen jälkeen, jolloin se oikeasti oli ajankohtaista.

ap

Kiinnostusta ja kokemusta on (olen mm. myynyt 3 asuntoa 1,5 v sisään ja verottajan kanssa on joutunut nyt asioimaan tiuhaan) ja ei ole ne omatkaan ostokset aina olleet ihan viimeisen päälle mietittyjä, mutta tappioa ei ole tullut toistaiseksi ainakaan tehtyä. Niin, mutta mikään ammattihenkilö en ole tällä alalla eli ihan maallikko vaan.

Vierailija
2/31 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ole hinnat nimenomaan korkealla? Mä olen kuvitellut että tänä keväänä kannattaa myydä jos on myydäkseen, saattaa olla että hinnat alkavat laskea kun korot nousee. Joten sekin kämppä minkä ostatte on siis hyvissä hinnoissaan juuri nyt. Jos vaan saatte kaupaksi niin lähtisin tietysti pakoon ennen putkiremppaa, mutta eri asia onkin että saatteko sen myytyä jos sellainen on tulossa, saattaa karsia ostajia kyllä. Ja eihän se vero ole kuin 28% siitä voitosta minkä saatte, ei sen takia kannata jättää myymättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikein. Korot nousevat pikku hiljaa ja samoin asuntojen hinnat. Uskon kovasti että saamme tämän myytyä aika pian sillä kyseessä on todella hyväkuntoinen ja kaunis kaksio, jonka moni välittäjä haluaa saada omaksi myynninkohteeksi. Tälläkin hetkellä tätä asuntoa lähtisi mielellään kaupittelemaan Kiinteistömaailma, Habita ja Remax. Ja eikö moni myös osta mielellään asunnon ennen remonttia koska sen silloin saa ''halvemmalla''? :)

ap

nyt ole hinnat nimenomaan korkealla? Mä olen kuvitellut että tänä keväänä kannattaa myydä jos on myydäkseen, saattaa olla että hinnat alkavat laskea kun korot nousee. Joten sekin kämppä minkä ostatte on siis hyvissä hinnoissaan juuri nyt. Jos vaan saatte kaupaksi niin lähtisin tietysti pakoon ennen putkiremppaa, mutta eri asia onkin että saatteko sen myytyä jos sellainen on tulossa, saattaa karsia ostajia kyllä. Ja eihän se vero ole kuin 28% siitä voitosta minkä saatte, ei sen takia kannata jättää myymättä.

Vierailija
4/31 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häneltä kysyttiin milloin asunto kannattaa myydä/ostaa. Vastaus oli, että silloin kun sitä tarvitsee. Viimeisen päälle laskelmointi ei siis välttämättä kauheasti kannata. Myynti- ja ostopuuhiin siis, jos siltä kerran tuntuu.

Vierailija
5/31 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun putkiremontti tulossa?

Vierailija
6/31 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommenttisi vahvistaa entisestään myyntihalukkuutta. Kiitos :)

ap

Häneltä kysyttiin milloin asunto kannattaa myydä/ostaa. Vastaus oli, että silloin kun sitä tarvitsee. Viimeisen päälle laskelmointi ei siis välttämättä kauheasti kannata. Myynti- ja ostopuuhiin siis, jos siltä kerran tuntuu.

Vierailija
7/31 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin kovasti löytävämme. Ostimmehan mekin tämän asunnon ennen putkiremonttia ja tiesimme sellaisen tähän tulevan. Uskon kyllä siihen että aina löytyy ostajia ennen remonttia ja remontin jälkeen koska kaikillahan on omat tarpeensa ja tilanteensa.

ap

kun putkiremontti tulossa?

Vierailija
8/31 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka tätä on vuosikausia "odotettu", niin nyt korot alkavat nousta. Euroopan Keskuspankki nostaa ohjauskorkoa, ja kaikki tietävät mikä tilanne Kerikassa, Portugalissa, Irlannissa, Espnajassa jne. on --> korko tulee nousemaan lisää lähiaikoina.

Ja kun korot nousevat, asuntojen hinnat laskevat. Jos olisin ap tekisin niin että myisin asunnon ja asuisin vuokralla ja ostaisin oman 1-2 vuoden kuluttua, riippuen hintakehityksestä. TOSIN tuo putkiremontti on paha juttu, jos se olisi tehty asunnon arvo nousisi. Sijainti ja paikkakunta toki vaikuttaa, mutta pienistä asunnoista pääsee hyvin eroon, eli niitä myydään aina.

Vierailija
9/31 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myimme juuri ennätysajassa asuntomme, johon on tulossa putkiremontti. Kukaan asunnossa käyneistä välittäjistä ei pitänyt putkiremonttia kovinkaan isona hidasteena asunnon myynnille, kun sijainti, kunto ja hinta olivat kohdillaan. Ajattelimme aluksi itsekin, että horisontissa siintävä putkiremontti olisi isokin mörkö. Näin ei kuitenkaan ollut. Saimme mielestäni myös erittäin hyvän hinnan asunnosta. Tuskin tästä olisi hirveästi enemmän kuin putkiremontin hinnan saanut, jos olisi myynnyt remontin jälkeen. En myöskään itse säikähtäisi ostaa putkiremonttiin menossa olevaa asuntoa. Saapahan remontissa itse laittaa mieleisensä kylpyhuoneen ym.

Onnea asuntokaupoille!

Vierailija
10/31 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kovasti että saamme tämän myytyä aika pian sillä kyseessä on todella hyväkuntoinen ja kaunis kaksio, jonka moni välittäjä haluaa saada omaksi myynninkohteeksi. Tälläkin hetkellä tätä asuntoa lähtisi mielellään kaupittelemaan Kiinteistömaailma, Habita ja Remax.

Montako välittäjää olette tavanneet, joka ei haluisi saada asuntoja omiksi kohteikseen?

Kyllä sellainen asunto saa olla jo viimeisiä sekunttejaan tikittävä aikapommi.

Vierailija
11/31 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvältä kuulosta. Putkiremontti laskee aina hintaa reippaasti. Monet asunnot joihin putkiremontti on tulossa, myydään tarjouskauppakohteina ja lähtöhinta on alhainen. Putkiremontti myös karsii ison osan mahdollisista ostajaehdokkaista.

Toisaalta jos ette myy nyt, ja maksatte putkiremonttia vastikkeen yhteydessä, on kuitenkin aina velaton hinta se, joka ostajia kiinnostaa. Putkiremonttien hinnat nousevat tänä vuonna myöskin.

Kyllä välittäjille kaikki asunnot kelpaavat myyntiin, saavathan he aina reilun palkkion jokaisesta toteutuneesta kaupasta. Se ei siis kerro juuri mitään asunnostanne, että välittäjät ottaisivat sen myyntiin.

Vierailija
12/31 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä mikä olisi joskus menneisyydessä ollut paras ratkaisu. Nyt teille paras ratkaisu on kokeilla saatteko asunnosta sen verran kuin kuvittelette. Jos onnistuu niin hyvä, jos ei niin sitten mietitte uudelleen.

Onnea matkaan!!!

Vierailija
13/31 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei 23,5,11 hesarin mukaan

Jännä miten eri tavalla ihmiset noita asioita lukee. Kyse tässä siis tästä artikkelista:

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Asunton%C3%A4yt%C3%B6t+ovat+hiljentyn…

Itse taas jotenkin saan tuosta sen fiiliksen, että nyt voi olla viimeisiä hyviä hetkiä myydä, jos on vaan mahdollista välillä muuttaa vuokralle. Tietty jos on asuntoa vaihtamassa kalliimpaan, niin sit voi taas ajatella, että kun vaan odottelee, niin ehkä hinnat laskee ja tarvittava väliraha sitten pienenee.

No aika näyttää, että kuinka tässä käy, mutta itse nyt kuvittelen tässä näkeväni sitä ensimmäistä kauppojen hiljentymistä (eli vähän toisenlaista kuin esim. 2009 lopussa oli eli silloin ei ollut mitään ostettavaa, niin kaupat tyssäs siihen) eli on kyllä ostettavaa, mutta ihmiset eivät osta.

Herää kysymys, että mitkä seikat ovat tähän vaikuttaneet... Korkojen nousu? Pankkien lainahanojen tiukentaminen ja esim. 10% omarahoituksen vaatiminen? Epävarmuus taloudessa ylipäätään?

Hinnat eivät ole kuitenkaan joustaneet vielä yhtäään, joten nyt on kovat hinnat. Voi olla kauppojen hiljentyminen on merkki sitä seuraavasta laskusta sitten kun huomataan, ettei menekään entisillä pyynneillä läpi, mutta siihen ei siis olla vielä menty.

Vierailija
15/31 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot nousee, koska taloudessa menee lujaa. Kun taloudessa menee lujaa niin töitä riittää eikä ihmisille tule ongelmia oikein mitoitetun lainan kanssa.

Nyt pitää muistaa, että asuntoen hinnat romahtavat jos TYÖTTÖMYYS lähtee nouseen, mikä taas merkitsee hiljentyvää taloutta ja EKP:n korkojen laskua.

Korkojen nousu voi vaikuttaa asuntojen hintaan pääkaupunki seudulla missä lainat ovat niin suuria, että matalallakin korkotasolla TÖISSÄ KÄYVÄT ihmiset on tiukoilla.

Muualla maassa lainojen koko on sellainen, että työssä käyvällä ei ole ongelmia lainan kanssa, ei edes isommilla koroilla.

Me ostettiin talo 2005 ja silloin kaikki varoitteli, että kohta romahtaa. Ei ole vielä romahtanut eli edelleen odoteltaisiin hintojen tippumista jos ei oltaisi silloin ostettu. Nyt kuitenkin ollaan nautittu ennätys halvasta lainasta aika kauan. Jotenkin en nytkään usko romahtamiseen, koska talous on kasvussa...

Pitää kuitenkin muistaa, että koko sen ajan minkä ei omista asuntoa joutuu maksamaan vuokraa. Perhe asunnon vuokra on helposti 1000 e/kk eli 12 000 vuodessa. 250 000 euron talon hinnan on tiputtava 5% vuodessa, jotta pääsisi edes tasoihin.

Vierailija
16/31 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys, että mitkä seikat ovat tähän vaikuttaneet... Korkojen nousu? Pankkien lainahanojen tiukentaminen ja esim. 10% omarahoituksen vaatiminen? Epävarmuus taloudessa ylipäätään?

Korkojen nousu saa ihmiset ehkä miettimään mutta en usko että se poistaa tarvetta. Asuntosijoittajat ehkä katoavat markkinoilta ja sekin selittää paljon tuota hidastumista.

Pankit eivät ole tiukentaneet laina politiikaa RATA on kyllä moista vaatinut mutta vaatimukset ovat kaikuneet kuuroille korville. Edelleenkään ei vaadita omarahoitusosuutta...

Mikä epävarmuus? Vienti vetää hulluna, työttömyys laskee. Talous oli PALJON epävarmempi esimerkiksi vuonna 2008 ja 2009. Pelottaako joku Kreikka ja Portugali?? Silloin kyse on enemmän psygologiasta kuin todellisuudesta eli ilmiö menee varsin nopeasti ohi.

Vain Kreikan ja Portugalin täydellinen kaatuminen saataisi johtaa suurlamaan eikä EU päästä moista tapahtumaan. Noiden maide kituuttaminen taas ei haittaa Suomea mitenkään, koska tärkeimmät vienti maat ovat Saksa, Ruotsi, Venäjä ja Kiina. Saksa on euroopan paras talousmaa, Ruotsilla menee paremmin kuin Suomella, Venäjä hyötyy öljyn hinnan noususta ja Kiina kasvaa melkein kaksi numeroisilla luvuilla.

Hinnat eivät ole kuitenkaan joustaneet vielä yhtäään, joten nyt on kovat hinnat. Voi olla kauppojen hiljentyminen on merkki sitä seuraavasta laskusta sitten kun huomataan, ettei menekään entisillä pyynneillä läpi, mutta siihen ei siis olla vielä menty.

Työttömyys on laskussa ja ihmisillä menee paremmin, ellei hallitus tee jotakin täysin typerää (nosta rajusti energia veroja tai ALVia tai keksi jotakin uutta veroa) niin luulisen, että ihmiset kestävät lainojen rasitukset.

Hintojen nousun pysähtymisen pitää tapahtua kohta. Ihmisillä ei yksinkertaisesti ole varaa kalliinpaan mutta tämä EI tarkoita romahdusta, ainoastaan nousun pysähtymistä.

Vierailija
17/31 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pessimistejä löytyy aina.

Kuinkahan monta vuotta melbakin on jo odottanut, että hinnat laskevat? Oliko se niin, että niiden piti laskea jo viime vuonna 20%?

No, kyllähän sitä varmaan osuu jossain vaiheessa oikeaan tuossakin asiassa kun vain jaksaa tarpeeksi monta vuotta (vuosikymmentä?) jauhaa samaa...

Vierailija
18/31 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous on lähtenyt vihdoin nousuun ja asuntojen hinnat nousevat koko ajan. Vaikka korotkin nousevat, ei se niin paljon vaikuta ettei kannattaisi ostaa nyt, ennen kuin hinnat hipovat pilviä.

Myisin siis ehkä myöhemmin kun asuntojen hinnat ovat korkeammat.

Vierailija
19/31 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen odotellut hintojen laskua varmaan jo vuodesta 2007. Ja mitä pidemään odotan, niin sitä todennäköisemmältä se minusta alkaa vaikuttaa, vaikka monet onkin sitä mieltä, että tästä eteenpäin hinnat vain nousee. Niin ja se on sanottava, että koskaan en ole ennustanut hintojen putoavan 20% vuodessa, vaikka se senkin periaatteessa voi tehdä. Olen ennemmin olettanut, että pudotus olisi luokkaa 20% / 3 vuotta eli noin 7% vuodessa. Yksi pieni notkahdushan on vain näkynyt tässä 2007 jälkeen.

Sitä haluaisin kysyä, että miten minä olen pessimisti, jos odotan hintojen laskua? Suurimmalle osalle ihmisistä kun hintojen lasku on vaan hyvä asia - ihmiset kun useimmiten ovat ostamassa isompia ja kalliimpia asuntoja ja asuntojen hintojen laskiessa tarvittava väliraha on pienempi. Sijoitusasuntoakin ostettaessa asuntojen hintojen lasku olis hyvä juttu. Joillekin 100% lainaa ottaneille ja sit eroaville ennen kuin ollaan saatu lainaa juuri lyhennettyä, voi toki olla huono juttu hintojen lasku tai sellaiselle, joka on muuttamassa pienempään ja halvempaan asuntoon. Suurin osa lapsiperheistä kuitenkin hyötyisi hintojen laskusta.

Omat asunnot olen realisoinut 12/2009 ja 4/2011, joten tää kuvastanee sitä mihin itse uskon. 2 vuoden päästä voidaan katsoa, että miten väärässä tai oikeassa olen ollut.

Vierailija
20/31 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei ne hinnat ainakaan pääkaupunki seudulla voi kauheesti enää nousta. Palkat kuitenkin nousee vain 1-2% vuodessa. Käytännössä maksimi laina on 3xvuosi palkka ja noita suurlainoja myönnetään jo nyt paljon. Eli ihmisiltä loppuu yksinkertaisesti maksu kyky.

Jos ajatellaan keskiansioksi 3200 e/kk eli pariskunnalta 6400 * 12,5 * 3 = 240 000 ekee. Keskiverto perhe pystyy siis käytännössä laittaan 300keur asuntoon. Toki helsigissä on vähän paremmat palkat eli päädytään jokatapauksessa reilusti alle 400 keur.

Ei ne hinnat enää voi nousta tai ei ainakaan ennenkuin suuret ikäluokat alkaa kuolemaan ja jättämään perintöä millä voi taas mällätä asuntokaupoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme