Taaskaan nuoret eivät saa kesätöitä.
Oma nuori haki neljään paikkaan, joista yhden piti olla lähes takuuvarma. Ei saanut kesätyöpaikkaa. Eikä sen kavereista saanut moni muukaan. Vain muutama sai. Ne joilla oli suhteita.
Miten ihmeessä nuoria voi kannustaa opiskelemaan ja työelämään jos ei edes pienintäkään porkkanaa yhteiskunta tarjoa?
Kun itse olin nuori, sai tosi helposti kesätyöpaikkoja ja sai jopa kunnon palkankin.
Miksi ihan kaiken pitää nykyään olla huonommin?!
Kommentit (34)
työttömiä aikuisiakin patistetaan palkattomalle harjoittelulle vaan.
Itsekin ole pitkäaikaistyötön ja tulee työkkäristä jatkuvasti kutsuja sellaisille työllistymiskursseille, joissa on jotain 4 kk opiskelua ja 8 kk PALKATONTA harjoittelua. (Siis harjoittelusta saisi samaa 400 euron peruspäivärahaa kuin nytkin.) Olen akateemisesti koulutettu.
Oikein ihmettelen, miten niille nuorille voidaan jossain antaa oikein palkkatyötä. Miksei niitä oteta vaan kesäksi palkattomaan harjoitteluun. Tai heidän oikeastaan pitäisi maksaa siitä, että pääsevät harjoittelemaan. Heillähän ei ole edes mitään tutkintoa.
työttömiä aikuisiakin patistetaan palkattomalle harjoittelulle vaan.
Itsekin ole pitkäaikaistyötön ja tulee työkkäristä jatkuvasti kutsuja sellaisille työllistymiskursseille, joissa on jotain 4 kk opiskelua ja 8 kk PALKATONTA harjoittelua. (Siis harjoittelusta saisi samaa 400 euron peruspäivärahaa kuin nytkin.) Olen akateemisesti koulutettu.
Oikein ihmettelen, miten niille nuorille voidaan jossain antaa oikein palkkatyötä. Miksei niitä oteta vaan kesäksi palkattomaan harjoitteluun. Tai heidän oikeastaan pitäisi maksaa siitä, että pääsevät harjoittelemaan. Heillähän ei ole edes mitään tutkintoa.
Minkä alan akateeminen sä olet? Miksi olet pitkäaikaistyötön? Oletko katkera, kun sun jälkeesi valmistuneet saa töitä?
Mansikoita minä ja useimmat kaverini poimi 15-kesäsestä lähtien. Ensmmäisen oikean kesäduunin sain yliopisto-opintojeni ensimmäisenä kesänä alaltani.
Joko lähipellolle tai Suonenjoelle. Pelloille palkataan jo ennen varsinaista masikka-aikaa istuttamaan taimia.
aikuisten ensisijassa. Menee muuten kallis tutkinto hukkaan, kun tiedot vanhenevat. Firmallekin on eduksi, kun on jo koulutus.
Eivät tehneet yhtikäs mitään. Tappoivat vaan työmaalla aikaansa ja palkka juoksi. Tyhjensivät korjaustyömaalla olleen suuren pakastimen jäätelöistä. Oli koulun korjaus kyseessä. Siinäpä jäivät lapset ilman jäätelöitä syksyllä. Rikkoivat pakastimen lukon.
Työmaalla oli muutama aikuinen työllistetty myös. Ne eivät saaneet kuin peruspäivärahan. Siis huomattavasti vähemmän kuin nämä surkeat kesäharjoittelijat. Mitä järkeä tässä oli.
Mansikanpoiminnan maisteri ja cittarin kassanomi on varmasti etusijalla!
valmistuin nelisen vuotta sitten. Mulle tarjotaan tosiaan jatkuvasti näitä surkeita palkattomia töitä.
Ei niitä kesätöitä saanut silloin 90-luvullakaan. Joka paikan soittelin läpi ja olisin tehnyt mitä työtä vain, mutta kas, kukaan ei tarvinnut minua. Sama juttu monella muulla. Vain jos isä, äiti tai paras kaveri oli firmassa töissä, sitten saattoi päästä. Ja halusin kuitenkin töihin ihan tyyliin 7-vuotiaasta asti. Ei varmasti ollut mitään asennevammaa.
No joo, silloin tällöin kävi tuuri ja sain työtä, joskus pariksi viikoksi, joskus koko kesäksi. Useimmiten kuitenkin meni koko kesä työttömänä.
Mukava kokemus asua nuorten kanssa, jotka ovat eri puolilta maata. Tienestit tulevat sen mukaan, kuinka ahkera on.
Oma nuoriso on saanut töitä aiempina kesinä pesulasta, majatalon siivoojana/tiskaajana/rautakaupasta, hautausmaalta, vanhainkodeilta abc:lta. Suhteita ei ole näihin paikkoihin ollut, vaan ihan ovat paikan päältä töitä kysyneet.
Eri laitoksista kannattaa kysellä hoitoapulaisen tai keittiöapulaisen töitä.
Mansikanpoiminnassa on huonosta palkasta ja rankasta työstä huolimatta ainakin se hyvä puoli, että luvassa on erilainen kesä poissa äidin helmoista. Se voi olla melkoisen aikuistava kokemus. Uusia frendejä saa eri puolilta Suomea ja myös muista maista. Aika kiva, kun yhtäkkiä onkin joku kaveri vaikka Pietarissa tai Kiovassa, jonka luona voi käydä kylässä. Maatilat on nykyään kansainvälisiä paikkoja!
Hyvillä Lehdillä on tarjolla kesätöitä 15 vuotta täyttäneille ja siitä ylöspäin 11 paikkakunnalla Suomessa. Hakemuksen voi täyttää Facebookissa tai osoitteessa
http://www.hyvatlehdet.fi/kampanja/
Kesäansioiden lisäksi työstä saa arvokasta työkokemusta. Lisäksi työn tekijät koulutetaan myyjiksi, eli aiempaa työkokemusta ei tarvita.
Hyvillä Lehdillä pääsee oppimaan ja kehittymään myynnin rautaiseksi ammattilaiseksi.
että kaikki sujuu suhteilla. jos niitä ei ole, minkäs teet?
mun isä oli opettaja ja äiti modisti, en koskaan päässyt yhtään mihinkään töihin suhteilla. onneks 70- ja 80-luvuilla oli töitä ihan eri tavalla kuin nykyään. meillä on jo 2 täysi-ikäistä lasta, kumpikaan ei ole koskaan ollut missään töissä, ei edes pimeesti.
on tosi vaikea saada nykyään. Ja sitä paitsi, monet aikuiset työttömät vie nuorten kesätyöpaikat... Yksikin tuttuni haki ties mitä paikkoja ja aika monessa sanottiin, että varmaan olisit hyvä työntekijä, mutta saatiinkin työtön ammattimies töihin kesäksi, niin otetaan se sitten mieluummin kuin opiskelija... Näin se menee. Tai sit pitää olla niitä suhteita. Meidänkin työpaikkaan haettiin kesätyöntekijöitä, etusijalla alan opiskelijat.. Noh lopulta palkattiin pomon kummilapsi, joka oli vasta lukiossa, että se siitä alan opiskelijasta sitten...
ulkomailta teinejä töihin? ja syyksikö riittää kolmen kielen taitaminen? :D
just just